Klocka ner processor för att spara ström? (i3 2100 vs 2100T)

Permalänk
Medlem

Klocka ner processor för att spara ström? (i3 2100 vs 2100T)

Tja!

Jag sitter och funderar inför en uppgradering av min nettop-dator som ni kan se i sign.
Har länge varit inställd på att skaffa en i3 2120T, min högsta prioritering är att datorn ska vara energieffektiv!
Men samtidigt vill jag kunna spela upp filmer i HD-kvalitet, 720-klipp funkar på Atom-processorn, men sen är det stopp...

Till processorn har jag titta efter olika Mini-ITX-moderkort. Ett av favoriterna är MSI H61I-E35 B3

Det som jag undrar över är hur det egentligen fungerar med att klocka ner processorn för att få strömförbrukningen att sjunka.
Det som gör mig mycket konfunderad är denna recension av ovan nämnda moderkort:

Citat:

Billigt och bra! Smärtfri installation. Passar mycket bra till Intel Core i3 2100 som jag hade (i3 2105 hade säkert varit ännu bättre). Om man nöjer sig med processorns inbyggda grafikdel och inte har behov av separat grafikkort, SATA 6Gb/s och USB 3 är detta ett givet val för en enkel men snabb kontorsdator/HTPC. Plus i kanten för inställningsmöjligheterna i BIOS och förmågan att kunna klocka ner processorn för att begränsa värmeutveckling (ingen poäng med att skaffa den dyrare core i3 2100T).

Drar vid vägguttaget 32W vid ingen processorbelastning och 64W vid full belastning. Funkar med nätaggregat på 80W vid full processorbelastning, dock krävs ett kraftigare aggregat om man vill använda sleep i S3-läge.
Hämtat från http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=841855

Jag har tidigare sett att användare av i3 2100T fått en strömförbrukning på under 30W vid load och under 20W i idle.

Siffrorna här ovan är ju inte speciellt imponerande, hade man kunnat pressa strömförbrukningen mer med en 2100T/2120T?
Är det rimligt att få en strömförbrukning som motsvarar Atomens (24w vid load) med 2100T-processorerna?
Med den vanliga i3 2100?

Hur mycket mer måste man räkna med att i3 2105 med inbyggd HD 3000 krets drar?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i5-2500t-23...
Bra test på en mängd strömsnåla Intel processorer.
Strömförbrukningen verkar gå hand i hand med prestandan tyvärr.

Permalänk

Kopierar ett av mina inlägg från en annan tråd.

Core i3 2100 (undervoltad)
1 st SSD
3 st Samsung F4 2TB 5400rpm

Mätt vid väggen.
Idle: 36W
Load: 54W (mprime torture test)

Utan diskarna med enbart SSD så låg mitt system på ca 24W idle.

Permalänk
Skrivet av Dava:

Tja!

Jag sitter och funderar inför en uppgradering av min nettop-dator som ni kan se i sign.
Har länge varit inställd på att skaffa en i3 2120T, min högsta prioritering är att datorn ska vara energieffektiv!
Men samtidigt vill jag kunna spela upp filmer i HD-kvalitet, 720-klipp funkar på Atom-processorn, men sen är det stopp...

Till processorn har jag titta efter olika Mini-ITX-moderkort. Ett av favoriterna är MSI H61I-E35 B3

Det som jag undrar över är hur det egentligen fungerar med att klocka ner processorn för att få strömförbrukningen att sjunka.
Det som gör mig mycket konfunderad är denna recension av ovan nämnda moderkort:

Jag har tidigare sett att användare av i3 2100T fått en strömförbrukning på under 30W vid load och under 20W i idle.

Siffrorna här ovan är ju inte speciellt imponerande, hade man kunnat pressa strömförbrukningen mer med en 2100T/2120T?
Är det rimligt att få en strömförbrukning som motsvarar Atomens (24w vid load) med 2100T-processorerna?
Med den vanliga i3 2100?

Hur mycket mer måste man räkna med att i3 2105 med inbyggd HD 3000 krets drar?

Nu vet vi iofs inget om vad den som skrev inlägget hade för övriga komponenter i sin burk, eller hur stor verkningsgrad hans nätaggregat har. Han mäter ju från vägg och då är det ju hela systemet, inklusive förluster i AC/DC-omvandlingen som redovisas.

Ser man på X-bit labs test, så kommer de aldrig över 50W med i3 2100, ens med ett syntetiskt testprogram som belastar processorn mer än någon vanlig applikation gör. Idle ligger på 12W och vid HD-uppspelning 20W.

X-bit labs mäter på komponentsidan och har ett minimalt system med SSD-disk.

Underklockar och undervoltar man i3 2100, bör man få snarlik effektförbrukning som i3 2100T

Edit: Har du förresten ställt in så att det är GPU som kodar av HD-klippen? För din grafikkrets borde klara av 1080p, om du ställt in uppspelningen så att det är grafikkortet och inte CPU som sköter avkodningen.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Edit: Har du förresten ställt in så att det är GPU som kodar av HD-klippen? För din grafikkrets borde klara av 1080p, om du ställt in uppspelningen så att det är grafikkortet och inte CPU som sköter avkodningen.

Nu känner jag mig lite dum...

Hur gör jag för att ställa om så att det är GPU;n som avkodar klippen?

Jag använder media player classic med CCCP-codex. I VLC, med standardinställningar så verkar det flyta lite bättre, men inte tillräckligt.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Skippa skumma codecpacks.
MPC-HC (http://mpc-hc.sourceforge.net/) spelar (nästan) allt utan extra codecs.
Och DXVA brukar fungera utan att man ändrar nånting.

Men du har inte skrivit vilken nettop du har, många av dom klarar inte DXVA.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Tack för tipsen
Jag kör på det i sign!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10