Borde jag köpa en fläkt till?

Permalänk

Borde jag köpa en fläkt till?

Hejsan

Jag spelar bf3 och noterade här om dagen att efter ca 40-60 minuters eller mindre spel av bf3 så går datorn på högvarv...
Den har väldigt mycket ljud och nästan dubbelt så varm som när jag inte spelar...
Och när datorn är på högvarv börjar Bf3 lagga ganska mkt. Jag kör på ultra graphics för mina specs borde täcka kraven...
Borde jag instalera en ytterligare fläkt? Lådan är ganska trång så det kan också vara problemet...

Sepcs:

Nvidia geforce GTX 560 Ti
Intel Core 2 Quad q6600 2.40 gHz
4gb minne
500gb hårddisk
standard fujitsu MSI moderkort
620 watts nätagg Antec

Här är en bild av screenshots av mina temps under spel och när jag inte spelar. Också neders är 2 bilder från innuti min dator och ett ställe var det är möjligt att lägga ytterligare en fläkt.

Permalänk
Medlem

din hårdvara räcker inte till, köra på ultra med den CPUn e lite väl. skaffe bättre cpu kylare clocka CPUn och bättra på luftflödet i chassit o kör på HIGH, förstår inte alla som håller på o tjatar om ultra, du ser typ ingen skillnad på high o ultra:P
EDIT: Din CPU klarar precis minimumkraven http://www.sweclockers.com/nyhet/14508-officiella-systemkrav-...

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Ja jisses, inte täcker den upp för Ultra i BF#. Och jag håller helt med Solding, skillnaden är inte stor, sänk till High (kanske rent av AA på off också för bra flyt i ditt fall). Jag kör på en rig som har bra mkt mer krut än din och med allt på high och 2xAA så ligger jag runt stadiga höga FPS med lite drops ner runt 60-sträcket. Och JA, byt CPU-fläkt.

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304

Permalänk
Skrivet av meandra:

Ja jisses, inte täcker den upp för Ultra i BF#. Och jag håller helt med Solding, skillnaden är inte stor, sänk till High (kanske rent av AA på off också för bra flyt i ditt fall). Jag kör på en rig som har bra mkt mer krut än din och med allt på high och 2xAA så ligger jag runt stadiga höga FPS med lite drops ner runt 60-sträcket. Och JA, byt CPU-fläkt.

Skrivet av Solding:

din hårdvara räcker inte till, köra på ultra med den CPUn e lite väl. skaffe bättre cpu kylare clocka CPUn och bättra på luftflödet i chassit o kör på HIGH, förstår inte alla som håller på o tjatar om ultra, du ser typ ingen skillnad på high o ultra:P
EDIT: Din CPU klarar precis minimumkraven http://www.sweclockers.com/nyhet/14508-officiella-systemkrav-...

Vad är det för fell på min CPU kylare? är nya sådana dyra? Och jag tror ja inte har råd till en ny cpu.... Kan ni rekommendera en billig men också bättre än vad jag har? Har sett att i7 kan kosta 1000 euro (10 000 kronor) Och jag kan inte klocka min nuvarande cpu pga mitt moderkort på märkes dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av ironmaiden96:

Vad är det för fell på min CPU kylare? är nya sådana dyra? Och jag tror ja inte har råd till en ny cpu.... Kan ni rekommendera en billig men också bättre än vad jag har? Har sett att i7 kan kosta 1000 euro (10 000 kronor) Och jag kan inte klocka min nuvarande cpu pga mitt moderkort på märkes dator

Om du vill köpa ny kylare så är Hyper 212 plus billig och bra.

Permalänk
Medlem

Kör på Hyper 212. Den sänkte mina temps med nästan 20 grader jämfört med Intels värdelösa stockkylare.
Och varför du ska byta: Om du vill klocka din processor (som ju är på gränsen att flaska igen ditt BF3-spelande) måste du ha ner tempen till bra nivåer.
Lycka till!

Edit: När du ändå köper en kylare så stoppa i 2gb minne till. 4 är på gränsen för BF3.

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ironmaiden96:

Vad är det för fell på min CPU kylare? är nya sådana dyra? Och jag tror ja inte har råd till en ny cpu.... Kan ni rekommendera en billig men också bättre än vad jag har? Har sett att i7 kan kosta 1000 euro (10 000 kronor) Och jag kan inte klocka min nuvarande cpu pga mitt moderkort på märkes dator

Du bör dra ner dina settings i BF3 först o främst, om jag var du skulle jag ligga i medium med några tweaks.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Inte då. 10 000 är att ta i. Men du måste ju byta moderkort också isf. Så säg 1500 för brädan och 1700 för cpu.
Men det gör inte din bruk till en Ultra-maskin ändå.
Köp ett till 560ti och kör sli så närmar du dig, men fortfarande inte för du har för lite minne på korten.
Byt CPU, bräda, och köp 2 x gtx580 3gb. Då är du framme vid ultra med bra fps. Pris typ 12 - 13k.
Men vänta då räcker inte ditt nätagg. Där rök 1200 spänn till.
Så mitt tips, nöj dig med lägre settings och njut av pang panget som det är.

Edit: Ligger man runt 60+ FPS med high-settings så är det underbart spel. Det viktigaste har alltid varit att ligga på hyggliga FPS. Det lilla ögongodis du kan få extra för 10 000:- är inte i närheten värt det.

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304

Permalänk
Skrivet av meandra:

Kör på Hyper 212. Den sänkte mina temps med nästan 20 grader jämfört med Intels värdelösa stockkylare.
Och varför du ska byta: Om du vill klocka din processor (som ju är på gränsen att flaska igen ditt BF3-spelande) måste du ha ner tempen till bra nivåer.
Lycka till!

Edit: När du ändå köper en kylare så stoppa i 2gb minne till. 4 är på gränsen för BF3.

Skrivet av wazzo:

Om du vill köpa ny kylare så är Hyper 212 plus billig och bra.

Ok. Tack Men de suger för mitt moderkort har bara 2 ram slots måste byta ena minnet mot en 4gb isåfall.

Det där med kylaren låter ju bra

EDIT: Menar ni denhär kylaren? http://www.jimms.fi/tuoteinfo/RR-B10-212P-GP?pid=132309604131...

Inte alltför billig men inte dyr heller... Men passar den verklige på intel?? Såg en såndär liknande på ett AMD...

Permalänk
Medlem

Tycker definitivt du skall installera en chassiefläkt i bakre hålet. Är väldigt viktigt att få ut värmen om temperaturen skall bli bättre i lådan. Om du inte har råd eller lust med det kan du testa att installera framfläkten bak så den suger ut.

Permalänk
Medlem

Min dator klarar inte ultra till 100% hur ska din göra det hade du tänkt :)?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Bra idé från Wazzo. Bättre med utsug än insug.
Ok, minnet kan du strunta i då om du inte har pengar över (det e ju annars ganska billigt, en 500 för 8gb kanske)
Det fina med Hyper 212 är att den ökar flödet i chassit överlag då den blåser runt luften åt sidan istället för neråt som stock-kylaren. Mina GPUer sjönk ett par grader också av bara farten när CPUn blev kallare o luften cirkulerade lite mer i lådan.

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304

Permalänk
Skrivet av wazzo:

Tycker definitivt du skall installera en chassiefläkt i bakre hålet. Är väldigt viktigt att få ut värmen om temperaturen skall bli bättre i lådan. Om du inte har råd eller lust med det kan du testa att installera framfläkten bak så den suger ut.

Skrivet av meandra:

Bra idé från Wazzo. Bättre med utsug än insug.
Ok, minnet kan du strunta i då om du inte har pengar över (det e ju annars ganska billigt, en 500 för 8gb kanske)
Det fina med Hyper 212 är att den ökar flödet i chassit överlag då den blåser runt luften åt sidan istället för neråt som stock-kylaren. Mina GPUer sjönk ett par grader också av bara farten när CPUn blev kallare o luften cirkulerade lite mer i lådan.

Jag har ingen fram fläkt att lägga där bak... Och jag håller med om att jag borde köpa lite mer ram och en ny kylare. Men tror knappast min Mamma tycker det samma....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ironmaiden96:

Jag har ingen fram fläkt att lägga där bak... Och jag håller med om att jag borde köpa lite mer ram och en ny kylare. Men tror knappast min Mamma tycker det samma....

Tycker isåfall du borde hajja tag på en fläkt att sätta bak i lådan. De bästa är ju om du kan skaffa 2 stycken så du kan ha både bak och fram.

Permalänk
Skrivet av wazzo:

Tycker isåfall du borde hajja tag på en fläkt att sätta bak i lådan. De bästa är ju om du kan skaffa 2 stycken så du kan ha både bak och fram.

SKulle vara bra Men det finns inte plat för nån fläkt där fram.... Bara där bak som man kan se på bilden. Borde jag skaffa en ny kylare eller en fläkt att lägga bak i chassit?

Permalänk
Medlem

Fläkt kostar ju nästan inget så det borde du skaffa. Ny kylare går loss på runt 300:- men det är ju bra att ha om CPU blir väldigt varm. Kan du inte önska dig en i julklapp? Kanske rent av lite RAM också?

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304

Permalänk
Skrivet av meandra:

Fläkt kostar ju nästan inget så det borde du skaffa. Ny kylare går loss på runt 300:- men det är ju bra att ha om CPU blir väldigt varm. Kan du inte önska dig en i julklapp? Kanske rent av lite RAM också?

Amen! x) Skulle sitta fint Men ja får Bf3 ti julklapp så tror jag knappas får båda En fläkt kostar ju bara ca 10euro så dett ska inte bli något problem. Kanske jag till och med får övertalat mamma att köpa en ny kylare

Hur mkt kostar ett 4gb ram?

Permalänk
Medlem

okej för att få en överblick...sänk grafiken till medium/high..köp mera fläktar till chassiet..möjligtvis en ny cpu kylare om du VET hur man byter såna saker o använder kylpasta. sen kan du nog lira utan problem

det andra...vart bor du nånstans eftersom du skriver euro hela tiden i priser??..finland?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Andyah:

okej för att få en överblick...sänk grafiken till medium/high..köp mera fläktar till chassiet..möjligtvis en ny cpu kylare om du VET hur man byter såna saker o använder kylpasta. sen kan du nog lira utan problem

det andra...vart bor du nånstans eftersom du skriver euro hela tiden i priser??..finland?

Japp jag bor i finland Ja har ställt ner grafiken till High nu och tänker köpa en till fläkt och möjligtvis en ny kylare. Jag vet inget om kylpasta... Har nån ngn video elr tid att förklara?