"Anti-Rasist" & "Anti-Vit" ?

Permalänk
Medlem

bud bundy har förklarat hur avpixlat lägger till (inte hittar på) info som mer traditionella medier inte förmår ta med (namn och ibland bild på den från afghanistan, iran, somalia eller irak härstammande människan). Rasistiskt? Ensidigt? Lol - detta har som sagt en orsak - de 'traditionella medierna' vill inte ta i saken med tång och det är så pinsamt uppenbart en gång till en annan.

Ta dödsmisshandeln i Ludvika. '19-årig Ludvikabo' skrev SvD, som får anses mest höger av DN, SvD, Expressen och Aftonbladet.
Det var alltså ett gäng från Afrika för att vara mer specifik som misshandlade till döds en människa de haft 0 kontakt med innan, enligt rapporter. Bara lokaltidningen spred signalementet polisen gett ut, som dock var vagt jag, men som sagt, pekade på mörkhyade, vilket man inte får ,så det ignorerades av till och med SvD. Vi kan ta dylika exempel till evigheten och Sverige kommer ändå aldrig inse att det är ganska unikt stört.

Vi kan ta människan som löpte amok på ett tåg söderut och diverse andra kul saker i södra Sverige och Stockholms förorter där media inte nämner att gärningsmännen är från Somalia, Afghanistan, Iran, eller Irak. Kan man förstå att detta skapar en sida som Avplixlat? Vad tror ni vittnena tänkte? ('Oj, stackars själ, krigsminnen...jag har aldrig sett detta av en vit svensk förut men det är klart att det lika gärna kunde varit en sån..eller nej, känns inte så troligt, men krigsminnen som sagt, stackars själ')

Snart 20% av befolkningen är född utomlands och det finns fortfarande ingen som kan säga vad det allsmäktiga mantrat 'multikultur' är bra för.
Oj, Mårdhunden är en främmande art som ställer till oreda och dess utbredning ska begränsas, men vi begriper inte alls varför brottstatistiken ser ut som den gör i Malmö eller Stockholms förorter. (Nej, jag säger inte att vissa fenotyper är 'bättre' än andra sen födseln. Idioter finns överallt och dessvärre önskar jag inte längre att människan sprider sig i solsystemet.)

På SCB har 'Asylsökande per land och år'-statistiken varit 'under kvalitetskontroll'(och otillgänglig). i några år och nu kan man inte välja vilket land de är ifrån mer. Innan visade den idel Somalier, Afghaner, Iranier, Irakier och en stor majoritet män.

Hur någon sen kan se 'Slaget om muslimerna' och inte tro att det inte bara är rosor och fantastiska små gulliga barn med invandringen övergår min fattningsförmåga.

Den här utnämningen till Spillemanspriset eller vad det hette i Norge väckte debatt i Sverige. Visst, vi kan sjunga vad vi vill om kristendomen och har gjort det hur länge som helst men ve den som säger nåt om islam. Juryn hade inte undkommit utan hot, inte heller artisten, det kan jag slå vad om.

När folk säger 'Well, you are all atheists and blond and there's so much forest in Sweden, righjt?' så säger jag 'Haha'.' ('Blond' är det enda jag inte önskar mig, ty nordiska gener är inte bara blonda. Däremot är vi la de enda som inte bara har svart hår och bruna ögon. Skogsindustrin är ett skämt, där har inte 'nordiska gener' gjort mycket bra direkt.)

Det finns massvis med Afghaner och Somalier och Irakier och Iranier men bara ganska få svenskar. Ändå är 'multikultur' nåt som bara finns och ej kan ifrågasättas. Även om 75% såg ut som irakier och somalier (vilket kanske inte dröjer så länge - nej , recessiva drag försvinner inte, men de syns inte så ofta heller) här tror jag inte vi skulle bli så mycket gladare. Tvärtom känns det som att värderingar och verklighet skulle se annorlunda ut. Det har som sagt inte med generna att göra, utan snarare att förändringen gått för snabbt.

Men skitsamma. 'Vi gillar olika!' . Haha, lev på Irland ett tag.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Alltså, de rapporterar om nyheter som media skriver om. Det blir då paradoxalt är samtidigt anklaga samma media för censur. De koncentrerar en viss typ av nyheter och ger därmed en skev verklighetsbild.
Ofta består censur-anklagelserna i att namn och andra personuppgifter inte alltid publiceras. Det skall noteras att ingen media har skyldighet att publiceras detta, och ofta föreligger det inget publiceringsintresse i den typen av uppgifter. Dessutom måste ev. publiceringsintresse vägas emot den personliga integriteten, speciellt när det handlar om misstänka personer. Det är skillnad ifall personen i fråga är dömd, men ofta har då nyheten tappat i värde. Här finns så klart också undantag, men brott utan nationellt intresse har ju tappat sitt nyhetsvärde långt innan en tingsrätt förkunnar en dom.
Dessa uppgifter är knappast hemliga heller. Domslut är allmän handling och är man nyfiken är det bara att kontakta tingsrätten i fråga. Alternativt så använder man Flashback så inte bara är bättre på att luska fram uppgifter om personer, de gör det utan ett selektivt urval vilket är precis det Avpixlat gör.
Tror man att Axpixlat är en nyhetskälla anser jag att man redan har konstruerat sin världsbild och är endast intresserad av att få den bekräftad.

Permalänk
Skrivet av badcash:

Alltså, de rapporterar om nyheter som media skriver om. Det blir då paradoxalt är samtidigt anklaga samma media för censur. De koncentrerar en viss typ av nyheter och ger därmed en skev verklighetsbild.

Vilken media väljer inte att koncentrera sig på en viss typ av nyheter? De anpassar sig efter vad deras agenda är och vad de tror deras läsare vill ha. Angående skev verklighetsbild, så visst för personer som tror att avpixlat behandlar alla lika oavsett härkomst.

Skrivet av badcash:

Ofta består censur-anklagelserna i att namn och andra personuppgifter inte alltid publiceras. Det skall noteras att ingen media har skyldighet att publiceras detta, och ofta föreligger det inget publiceringsintresse i den typen av uppgifter.

Ja som jag nämnde, det handlar mest om att avslöja lite mer fakta om individen när individen råkar ha rätt egenskaper (ej svensk härkomst). Angående inget publiceringsintresse, så är detta ord för mig starkt förknippat med att nyhetssiter publicerar vad de tycker gynnar de själva. Läsarintresse är istället det intressanta och där kan man fråga sig är läsare intresserade av att veta vilken härkomst en viss grov brottsling har? Där de nämner en massa andra information som kön, ålder, kanske arbete m.m.

Skrivet av badcash:

Dessutom måste ev. publiceringsintresse vägas emot den personliga integriteten, speciellt när det handlar om misstänka personer.

Ja och här tar avpixlat ingen hänsyn om den misstänkta råkar ha rätt härkomst. (Rätt efter vad de vill hänga ut.)

Skrivet av badcash:

Dessa uppgifter är knappast hemliga heller. Domslut är allmän handling och är man nyfiken är det bara att kontakta tingsrätten i fråga. Alternativt så använder man Flashback så inte bara är bättre på att luska fram uppgifter om personer, de gör det utan ett selektivt urval vilket är precis det Avpixlat gör.

Man behöver aldrig någonsin använda någon nyhetssida, ofta vid brott så får man mer information på diverse forum tidigare än vad som man kan få på en nyhetssida. Men folk vill ha information serverad på ett silverfat, de vill inte gå igenom några tusen forumsinlägg där olika personer kommer med olika information.
Angående selectivt urval, så visst är det ett problem. Men det hindrar dock inte att man vid vissa tillfällen kan använda denna information ändå. Jag tror dock ingen människa enbart använder avpixlat eller liknande som deras enda media så individer får bred information ändå.

Skrivet av badcash:

Tror man att Axpixlat är en nyhetskälla anser jag att man redan har konstruerat sin världsbild och är endast intresserad av att få den bekräftad.

Om man korrekt använder ordet nyhetskälla ja, men samtidigt är detta uppbyggt för ordbajseri om säger så.
Då folk senare kan använda en vagare definition på vad en nyhetskälla är för något.

*edit*

Om man ska kritisera avpixlat så tycker jag rätt argument är.
1: De ignorerar den personliga integritet för misstänka om den misstänkta råkar ha rätt härkomst. Detta är mycket allvarligt.
2: De genomsyras av deras politiska åsikter, vilket dock många andra medier också gör. Vem som gör detta mest beror på betraktaren.
3: De är troligtvis inte så noga med att de använder rätt information, ett antagande för mig.
4: De främjar "oönskade åsikter". De främjar även en politik som går ut på att klumpa ihop folk och straffa dessa som grupp, då baserat på vad några få individer gör. Hade det varit så att en stor majoritet av gruppen gjorde dessa brott, ja då är det ju mer praktisk att straffa alla.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Vagt uttryckt av mig ang. koncentration av nyheter. Vad jag menar är att Avpixlat medvetet samlar på nyheter ifrån andra medier som på något sätt kan kopplas till invandring- och migrationspolitik, brott med kopplingar till invandrare och/eller utlänningar mm (du vet säkert själv). Därav blir det en stor koncentration på nyheterna, och använder man sidan för att ta reda på nyhetsflödet ger det en väldigt skev bild av verkligheten. Detta går inte på något sätt jämföra med hur ex. en morgontidning väljer sina nyheter som sätts i relation med varandra och vägs efter nyhetsvärde.
Personer med starkt kritiskt tänkande klara säkert surfa runt på sidan, men döma av kommentarerna på sidan är det en förmåga många av sidans anhängare saknar.

Permalänk
Medlem

Saknas det inte information om förövarnas ögonfärg också? Jag har inte sett någon sida där man tar upp vad de misstänkta personerna har för färg på dessa. Kanske dags för avögnat.se?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

badcash: Jag håller med dig.

Skrivet av Sentenced:

Saknas det inte information om förövarnas ögonfärg också? Jag har inte sett någon sida där man tar upp vad de misstänkta personerna har för färg på dessa. Kanske dags för avögnat.se?

Vilken information som är intressant är en knepig filosofisk fråga.
Min ställning är det handlar om vad läsarna vill ha, vilket t.o.m kan vara vilket märke en viss person har på sina kalsonger. Då mer vid kända personer än brottslingar.
Men i vanliga fall vid grövre brott så anges kön, ålder och kanske arbete på de stora nyhetssidorna. Varför ger de läsarna dessa uppgifter? Vad får läsarna ut av att veta detta? -Jo personens "tillhörighet". Tillhörighet är i sin tur ett knepigt ord, men det handlar om att få information om personens bakgrund.
Tar vi då en person som till stor del har bott utomlands, så är dennas härkomst en stor del av dennas bakgrund.

Sedan självklart är avpixlats agenda att få folk dra vissa politiska åsikter, detta ska ej förnekas.

*edit*
Angående vad som är intressant eller ej, ibland händer det något tragisk en individ. Varför publicerar då medierna alltid i sina artiklar personens kön? Vad händer om de inte skulle göra detta? Bara säga att t.ex. en människa har omkommit och kanske inte ens nämna ålder.
Detta är dock mer en filosofisk fråga vilken information som är intressant och hur det påverkar läsare.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

badcash: Jag håller med dig.

Vilken information som är intressant är en knepig filosofisk fråga.
Min ställning är det handlar om vad läsarna vill ha, vilket t.o.m kan vara vilket märke en viss person har på sina kalsonger. Då mer vid kända personer än brottslingar.
Men i vanliga fall vid grövre brott så anges kön, ålder och kanske arbete på de stora nyhetssidorna. Varför ger de läsarna dessa uppgifter? Vad får läsarna ut av att veta detta? -Jo personens "tillhörighet". Tillhörighet är i sin tur ett knepigt ord, men det handlar om att få information om personens bakgrund.
Tar vi då en person som till stor del har bott utomlands, så är dennas härkomst en stor del av dennas bakgrund.

Sedan självklart är avpixlats agenda att få folk dra vissa politiska åsikter, detta ska ej förnekas.

*edit*
Angående vad som är intressant eller ej, ibland händer det något tragisk en individ. Varför publicerar då medierna alltid i sina artiklar personens kön? Vad händer om de inte skulle göra detta? Bara säga att t.ex. en människa har omkommit och kanske inte ens nämna ålder.
Detta är dock mer en filosofisk fråga vilken information som är intressant och hur det påverkar läsare.

medierna skall hålla sig till god sed och det innebär att man ska minimera publiceringen av en misstänkt person och till och med en fälld person för att den personen ändå har rätt till sitt privatliv. Detta blir extra viktigt i dagens samhälle där sådan information blir väldigt snabbt utspritt. Personer som inte är fällda är helt enkelt oskyldiga oavsett hur smaskig informationen är. Det finns i de allra flesta fall inget intresse av att peka ut personens hudfärg som en viktig del i informationen till allmänheten. Polisen och berörda instanser har däremot intresse av sådana uppgifter. Men det innebär som sagt inte att det är något för snaskpressen att gotta sig i.

Det visar med all önskvärd tydlighet om du inspekterar en sådan sida som avpixlat vad denna information används för. Det är inte alls för att allmänheten skall enklare kunna identifiera personen utan för att peka ut grupperingar av människor utifrån populistiska åsikter.

All information är "intressant" för snaskpressen samt diverse obskyra politiska partier. Vissa vill ha information om religion och annat trevligt också om de fick bestämma. Saken är den att det fortfarande inte är ur allmänhetens synpunkt viktigt att man vet hudfärgen på individer. Det hade varit relevant om hudfärgen hade något med om man begår brott att göra. Något sådant finns inte.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

medierna skall hålla sig till god sed och det innebär att man ska minimera publiceringen av en misstänkt person och till och med en fälld person för att den personen ändå har rätt till sitt privatliv. Detta blir extra viktigt i dagens samhälle där sådan information blir väldigt snabbt utspritt. Personer som inte är fällda är helt enkelt oskyldiga oavsett hur smaskig informationen är.

Ja avpixlat ignorerar den personliga integriten som jag har nämnt.

Skrivet av Sentenced:

Det finns i de allra flesta fall inget intresse av att peka ut personens hudfärg som en viktig del i informationen till allmänheten. Polisen och berörda instanser har däremot intresse av sådana uppgifter. Men det innebär som sagt inte att det är något för snaskpressen att gotta sig i.

Vilket intresse man har handlar enbart om vad man tror gynnar en själv. Frågan är om det finns gott om läsare som vill veta personers härkomst och gillar snaske liknande press?
Om detta finns så för avpixlat en tjänst som många vill ha, det man kan kritisera är i sådant fall att det de gör borde vara olagligt enligt personuppgiftslagen.

Skrivet av Sentenced:

Det visar med all önskvärd tydlighet om du inspekterar en sådan sida som avpixlat vad denna information används för. Det är inte alls för att allmänheten skall enklare kunna identifiera personen utan för att peka ut grupperingar av människor utifrån populistiska åsikter.

Vad avpixlat politiska agenda är finns det väl ingen som förnekar, alltså vad det är som driver dem att rapportera visa saker.

Dock innebär detta inte att man kan använda deras tjänst ändå för att få tag på information som man är intresserad av. Jag själv är lite intresserad av hur individer beter sig/resonerar och hur vår lagstiftning fungerar i praktiken. (även om detta blir selektivt genom att enbart läsa "lättillgängliga" Fubar) Vår lagstiftningen är för övrigt helt uppf-ckad när det gäller den personliga integriteten.
Ta t.ex. ett våldtäktsoffer som blev misshandlad m.m utomhus, så kommer hela hennes berättelse att offentliggöras och de som vill ta del av denna kan göra detta. Polismyndigheterna kommer även anlita en förskoleelev som med en dålig touch-penna får stryka över den informationen som den känner för. Det kan t.ex. vara att stryka över tjejens pojkväns namn, var och missa var tredje gång det nämns eller så, bara så att det syns att de i alla fall har haft en tanke på den personliga integriteten. (den FUP jag främst tänker så var gärningsmannen en svensk, offret också för den delen)

Men i vilket fall så är jag m.m intresserad av händelseförlopp, även om vi inte nödvändigtvis lägger ner någon vikt på vem personen är. All bakgrundsinformation som kan leda till jobbet har dock stor värde, som personens sociala status. Vilket kan vara om den på något sätt kände sig utanför.

*edit* Fixade en totalt fullkomlig obegriplig mening i min text.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Ja avpixlat ignorerar den personliga integriten som jag har nämnt.
Vad man känner av att information om handlar enbart om vad man tror gynnar en själv. Frågan är om det finns gott om läsare som vill veta personers härkomst och gillar snaske liknande press?
Om detta finns så för avpixlat en tjänst som många vill ha, det man kan kritisera är i sådant fall att det de gör borde vara olagligt enligt personuppgiftslagen.

Vad avpixlat politiska agenda är finns det väl ingen som förnekar, alltså vad det är som driver dem att rapportera visa saker.

Dock innebär detta inte att man kan använda deras tjänst ändå för att få tag på information som man är intresserad av. Jag själv är lite intresserad av hur individer beter sig/resonerar och hur vår lagstiftning fungerar i praktiken. (även om detta blir selektivt) Vår lagstiftningen är för övrigt helt uppf-ckad när det gäller den personliga integriteten.
Ta t.ex. ett våldtäktsoffer som blev misshandlad m.m utomhus, så kommer hela hennes berättelse att offentliggöras och de som vill ta del av denna kan göra detta. Polismyndigheterna kommer även anlita en förskoleelev som med en dålig touch-penna får stryka över den informationen som den känner för. Det kan t.ex. vara att stryka över tjejens pojkväns namn, var och missa var tredje gång det nämns eller så, bara så att det syns att de i alla fall har haft en tanke på den personliga integriteten. (den FUP jag främst tänker så var gärningsmannen en svensk, offret också för den delen)

Men i vilket fall så är jag m.m intresserad av händelseförlopp, även om vi inte nödvändigtvis lägger ner någon vikt på vem personen är. All bakgrundsinformation som kan leda till jobbet har dock stor värde, som personens sociala status. Vilket kan vara om den på något sätt kände sig utanför.

Nu handlar det inte om vad allmänheten vill ha för de vill ha en massa saker som de inte har något att göra med. Det handlar inte i egentlig mening om vad avpixlat har för politiskt agenda. Det handlar inte heller om vad du vill använda informationen till. Det som är viktigt är att skydda oskyldiga individer samt att skydda den personliga integriteten. Bara för att man är misstänkt för ett brott eller bara för att man råkar ha begått ett brott så innebär det inte att varken du, avpixlat eller media överhuvudtaget har en rätt att gotta sig i det.

Hade det gått att göra helt anonymt så hade det självklart varit det optimala. Nu försöker man minimera skadan så långt som möjligt och presentera enbart det som absolut inte går att stoppa. Uppenbarligen så är det ju väldigt tydligt att de medier som är intresserade av hudfärg och dylikt har en politisk agenda med det hela. Alldeles oavsett vad enskilda individer kan tänka sig använda informationen till.

Så nej vad du är intresserad av spelar ingen som helst roll. Det rättfärdigar ändå inte att man hänger ut folk och att hudfärg skulle vara relevant i sammanhanget. Är du så intresserad av fallen får du ta dig till rättegången eller begära ut papper från domstolen i efterhand t.ex.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Ett vanligt fenomen är att debatter utvecklas till lite annat än vad de började med vilket jag upplever det har hänt här.

Skrivet av Sentenced:

Massa text..

Ja avpixlat hänger ut folk som bara är misstänkta. Detta är knappast något bra.
Huruvida det är bra att man hänger ut folk efter tillhörighet eller ej kan diskuteras, våra statliga medier ska dock inte bedriva någon hetsjakt på någon tillhörighet.

Avpixlat m.m gör dock som de vill, detta har de såklart rätt till så länge de följer vår lagstiftning. Och frågan är om de gör det med tanke av PUL? Men de har många starka motståndare, men ingen anmäler dem, vilket kanske betyder att de följer vår lag. Eller att motståndarna inte blir tillräckligt upprörda.

Skrivet av Sentenced:

Så nej vad du är intresserad av spelar ingen som helst roll. Det rättfärdigar ändå inte att man hänger ut folk och att hudfärg skulle vara relevant i sammanhanget. Är du så intresserad av fallen får du ta dig till rättegången eller begära ut papper från domstolen i efterhand t.ex.

Vad jag är intresserad av påverkar såklart inte samhällets rättfärdighet för något.
Dock så använder jag många tjänster från aktörer som jag inte helt gillar, eftersom de ger mig vad jag vill ha på ett smidigt och billigt sätt. Någon bojkott av avpixlat känner jag inte för, när våra andra medier i princip bedriver raka motsatsen till politik.
T.ex. när SD kom in i riksdagen och aftonbladets kampanj vi gillar olika, som om endast "nationell socialism" handlade om att behandla folk olika p.g.a. härkomst. Då känner man lite som att ens fiende fiende är min vän.. Hade det inte varit så, såvisst skulle jag kunna bojkotta avpixlat.
Nu är jag dock ingen stor läsare där, utan enbart vid större händelser gör en snabb blick där och på några forum för att få information,

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Ett vanligt fenomen är att debatter utvecklas till lite annat än vad de började med vilket jag upplever det har hänt här.

Ja avpixlat hänger ut folk som bara är misstänkta. Detta är knappast något bra.
Huruvida det är bra att man hänger ut folk efter tillhörighet eller ej kan diskuteras, våra statliga medier ska dock inte bedriva någon hetsjakt på någon tillhörighet.

Avpixlat m.m gör dock som de vill, detta har de såklart rätt till så länge de följer vår lagstiftning. Och frågan är om de gör det med tanke av PUL? Men de har många starka motståndare, men ingen anmäler dem, vilket kanske betyder att de följer vår lag. Eller att motståndarna inte blir tillräckligt upprörda.

Vad jag är intresserad av påverkar såklart inte samhällets rättfärdighet för något.
Dock så använder jag många tjänster från aktörer som jag inte helt gillar, eftersom de ger mig vad jag vill ha på ett smidigt och billigt sätt. Någon bojkott av avpixlat känner jag inte för, när våra andra medier i princip bedriver raka motsatsen till politik.
T.ex. när SD kom in i riksdagen och aftonbladets kampanj vi gillar olika, som om endast "nationell socialism" handlade om att behandla folk olika p.g.a. härkomst. Då känner man lite som att ens fiende fiende är min vän.. Hade det inte varit så, såvisst skulle jag kunna bojkotta avpixlat.
Nu är jag dock ingen stor läsare där, utan enbart vid större händelser gör en snabb blick där och på några forum för att få information,

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Andra media publicerar inte sådana saker som avpixlat gör för att det är god sed att inte hänga ut oskyldiga människor eller ens dömda människor. Det är inget lagbrott att peka ut hudfärgen på en individ. Det är bara helt irrelevant.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Andra media publicerar inte sådana saker som avpixlat gör för att det är god sed att inte hänga ut oskyldiga människor eller ens dömda människor. Det är inget lagbrott att peka ut hudfärgen på en individ. Det är bara helt irrelevant.

Som jag skrev så har debatten utvecklas lite konstigt och det finns inget direkt som jag vill, jag antar att detsamma gäller dig. Alltså inte inskränka på pressfriheten utan att behandla avpixlad som vilken nyhetsrapportör som helst med avseende på bl.a. PUL.
Ogillande av en viss sida, javisst kan man sprida denna åsikt om man så vill.

Om information kring hudfärg är irrelevant, så är det väl samtidigt irrelevant att denna presenteras? Om inte så är inte informationen irrelevant för alla och avpixlat förmedlar denna information till de som vill ha det.
Vilka slutsatser man sedan kan dras av den information som presenteras kan diskuteras, alltså saker som kön, ålder och härkomst. Där det finns samband mellan olika brott och olika tillhörigheter, det är dock lätt att göra misstag om man vill dra några generella slutsatser.
Det finns även brott som begås mot individer av en annan tillhörighet och detta kan vara en bidragande faktor till orsaken till brottet. Där man i sverige kan dömas hårdare om man ger sig på fel tillhörighet och det går att "bevisa" att detta var en delorsak.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Som jag skrev så har debatten utvecklas lite konstigt och det finns inget direkt som jag vill, jag antar att detsamma gäller dig. Alltså inte inskränka på pressfriheten utan att behandla avpixlad som vilken nyhetsrapportör som helst med avseende på bl.a. PUL.
Ogillande av en viss sida, javisst kan man sprida denna åsikt om man så vill.

Om information kring hudfärg är irrelevant, så är det väl samtidigt irrelevant att denna presenteras? Om inte så är inte informationen irrelevant för alla och avpixlat förmedlar information till de som vill ha det.
Vilka slutsatser man sedan kan dras av den information som presenteras kan diskuteras, alltså saker som kön, ålder och härkomst. Det finns samband mellan olika brott och olika tillhörigheter, det är dock lätt att göra misstag om man vill dra några generella slutsatser.

Ja det är irrelevant att det presenteras. Statistik är siffror så länge du inte har en teori, en tes som du kan styrka. Du kan inte styrka tesen att hudfärgen X begår brott för att denne har en viss hudfärg. En sådan teori fungerar inte. Då är den helt irrelevant.

Jag tror jag har skrivit detta förrut:

"The problem is not teaching the inferrer to think: the problem is tthe examnination of how inferences have been made by another and what value his inferences may have for your own conclusions [...] Data by itself is only data. It is the employment of the scientific method, or hypothesis testing, in the interperation phase that gives the data meaning and validty. " - Criminal Profiling 2:nd edition.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Ja det är irrelevant att det presenteras. Statistik är siffror så länge du inte har en teori, en tes som du kan styrka. Du kan inte styrka tesen att hudfärgen X begår brott för att denne har en viss hudfärg. En sådan teori fungerar inte. Då är den helt irrelevant.

Nej, men det kanske inte är tesen heller. Däremot kanske hudfärg (flamebait!) korrelerar, mer eller mindre starkt, med andra personlighetsdrag som kulturberoende värderingar som i sin tur påverkar brottsbenägenhet för olika typer av brott. Hudfärgen kan vara relevant, inte som grundorsak, men som indikator. Ja, det innebär att vi gör generaliseringar men det är ju inte första gången och alla generaliseringar är inte dåliga att göra. Sen om denna dålig att göra eller inte är en fråga i sig. Det jag vill komma fram till är att du inte vet om hudfärg är relevant eller inte, lika lite som kön eller ålder kan vara, men ibland inte är, relevant.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Nej, men det kanske inte är tesen heller. Däremot kanske hudfärg (flamebait!) korrelerar, mer eller mindre starkt, med andra personlighetsdrag som kulturberoende värderingar som i sin tur påverkar brottsbenägenhet för olika typer av brott. Hudfärgen kan vara relevant, inte som grundorsak, men som indikator. Ja, det innebär att vi gör generaliseringar men det är ju inte första gången och alla generaliseringar är inte dåliga att göra. Sen om denna dålig att göra eller inte är en fråga i sig. Det jag vill komma fram till är att du inte vet om hudfärg är relevant eller inte, lika lite som kön eller ålder kan vara, men ibland inte är, relevant.

Jo jag kan veta om ålder och kön korrelerar inom olika slags brott för att det finns forskning som visar på det. Det finns ingen forskning som tyder på att hudfärgen har något med brottsbenägenhet att göra. Däremot finns det forskning som visar på att könet t.ex. östrogen kontra testosteron t.ex. samt ålder kontra olika slags psykologiska utvecklingstadium och liiknande.

Det har däremot aldrig kommit fram i forskningen att du begår ett visst brott pga din hudfärg eller ens din kulturella bakgrund för det har inte gått att vederlägga på något sätt. Hudfärg för att det förmodligen inte har något alls med brott att göra samt kulturer som är konstruktioner är helt omöjliga att kunna på ett vetenskapligt sätt hävda har någon slags inneboende brottsbenägenhet.

Annars får du gärna visa upp forskning som visar att för att man tillhör en viss kultur så begår man ett brott pga det eller att en viss hudfärg innebär att man har fallenhet för en viss brottslighet. Statistik är siffror och antaganden. Om du inte styrker det med vetenskaplig tes som du prövar så är det bara siffror på ett papper. Inget annat.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Inaktiv

Nu när tråden glidit iväg åt det hållet, så kan jag rekommendera en dokumentär från den norska statstelevisionen: http://www.youtube.com/watch?v=0FPys2EZhKA.

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Det har däremot aldrig kommit fram i forskningen att du begår ett visst brott pga din hudfärg eller ens din kulturella bakgrund för det har inte gått att vederlägga på något sätt.

Exakt detsamma gäller kön och ålder, ingen forskning visar att en person enbart p.g.a. dens ålder eller kön bryter emot våra sociala normer. Brott handlar om att bryta emot våra sociala normer, oavsett vad humanisterna har för fantasier om högre väsen eller liknande.

Angående forskning som visar att det finns en korrelation mellan antalet hudpigmentceller och brott emot de sociala normerna så självklart finns inte det. Däremot finns det statistik (BRÅ) som visar att utanförskap är en faktor som påverkar folks känsla av gemenskap och de då lättare kan strunta i vissa sociala normer. Och utanförskap kan bero på många saker, historisk sett så har härkomst alltid varit en stor faktor. Och då även från mörka länder som finland.. De klumpar ihop sig, bor på samma ställe, vissa av dem vill inte lära sig svenska. Blir det en konflikt eller liknande så väljer de i första hand personen som tillhör samma grupp som de själva.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Exakt detsamma gäller kön och ålder, ingen forskning visar att en person enbart p.g.a. dens ålder eller kön bryter emot våra sociala normer. Brott handlar om att bryta emot våra sociala normer, oavsett vad humanisterna har för fantasier om högre väsen eller liknande.

Angående forskning som visar att det finns en korrelation mellan antalet hudpigmentceller och brott emot de sociala normerna så självklart finns inte det. Däremot finns det statistik (BRÅ) som visar att utanförskap är en faktor som påverkar folks känsla av gemenskap och de då lättare kan strunta i vissa sociala normer. Och utanförskap kan bero på många saker, historisk sett så har härkomst alltid varit en stor faktor. Och då även från mörka länder som finland.. De klumpar ihop sig, bor på samma ställe, vissa av dem vill inte lära sig svenska. Blir det en konflikt eller liknande så väljer de i första hand personen som tillhör samma grupp som de själva.

Jo det finns forskning som tyder på att t.ex. testosteron gör personer våldsammare. Det finns forskning som tyder på att vissa åldrar är mer aktiva inom vissa grupper som man sedan styrkt med forskning utifrån psykologiska modeller.

Och ja, det betyder att det är mer forskat om det än att det är statistiskt mer säkert att män begår brott eller att det är i ungdomsåren som viss typ av brottslighet begås osv.

*** EDIT ***

Självklart finns det inte någon forskning som skulle mena på att ålder eller kön skulle vara enda anledningen till brottslighet. Någon sådan finns inte. Men det går att binda in i en viktig kedja av varför brottslighet begås. Det är det som finns forskat om. Någon liknande finns inte för sociala konstruktioner så som kulturell tillhörighet eller hudfärgens relevans.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Någon liknande finns inte för sociala konstruktioner så som kulturell tillhörighet eller hudfärgens relevans.

Kultur är trams som folk använder för att slippa bli anklagade för att lida av schizofreni när de gör sina dumheter. Som dansa runt gran, klä ut sig till tomte, ha en fantasivän i himlen som man faktisk tror finns och man anpassar sitt liv därefter.
Hudfärg är dock främst ens skydd emot ultraviolett strålning och det påverkar ens förmåga att bilda D-vitamin vid liten solljus. D-vitaminet påverkar sedan en hel del saker, men är man normalt funtad så intar man de vitaminerna man behöver vid behov. .

Men många har en tes som lyder något liknande, att de tror att folk som har en annan tillhörighet inte känner en lika stor gemenskap med den tillhörigheten som de själva är i. Det blir ett vi och dem.
Sedan angående folks verklighetsuppfattning (kultur), så ser folk olika på saker och ting i världen. Och deras sociala normer är olika, inte minst får vi denna uppgift bekräftad (genom ett dåligt selektiv urval) genom alla filmer som sprids på Internet. Som t.ex. visar att folk kan bli nedstuckna på öppen gata på visa ställen utan att någon reagerar. Och förbipasserande bara väjer undan för personen som ligger där.
Detsamma gäller andra filmer som visar ihjälkörda människor inne i städer och folk bara fortsätter som om inget hade hänt.

Min förklaring till detta är inte något genetisk utan enbart sociala normer angående hur man har blivit uppfostrad, där det på många ställen i världen är det bästa att enbart sköta sitt. Och det sker en hel del brott i sverige där personens verklighetsuppfattning har en betydelse, tar vi kulturell verklighetsuppfattning, så är det främst hedersrelaterade brott.

*edit*
Och det finns som sagt statistik ifrån bl.a. brå som visar att utanförskap påverkar vissa brott.
Det är inte många i sverige som tror att invandrare begår mer brott p.g.a. genetiska orsaker, däremot är det många som tror att begår fler av vissa brott eftersom de är lite utanför. Detta med utanförskap är inget som är lätt och hindra och detta finns även inom landet, även om folk nu reser mer inom landet så detta inte är lika stort som förr.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Kultur är trams som folk använder för att slippa bli anklagade för att lida av schizofreni när de gör sina dumheter. Som dansa runt gran, klä ut sig till tomte, ha en fantasivän i himlen som man faktisk tror finns och man anpassar sitt liv därefter.
Hudfärg är dock främst ens skydd emot ultraviolett strålning och det påverkar ens förmåga att bilda D-vitamin vid liten solljus. D-vitaminet påverkar sedan en hel del saker, men är man normalt funtad så intar man de vitaminerna man behöver vid behov. .

Men många har en tes som lyder något liknande, att de tror att folk som har en annan tillhörighet inte känner en lika stor gemenskap med den tillhörigheten som de själva är i. Det blir ett vi och dem.
Sedan angående folks verklighetsuppfattning (kultur), så ser folk olika på saker och ting i världen. Och deras sociala normer är olika, inte minst får vi denna uppgift bekräftad (genom ett dåligt selektiv urval) genom alla filmer som sprids på Internet. Som t.ex. visar att folk kan bli nedstuckna på öppen gata på visa ställen utan att någon reagerar. Och förbipasserande bara väjer undan för personen som ligger där.
Detsamma gäller en annan film som visar ihjälkörda människor inne i städer och folk bara fortsätter som om inget hade hänt.

Min förklaring till detta är inte något genetisk utan enbart sociala normer angående hur man har blivit uppfostrad, där det på många ställen i världen är det bästa att enbart sköta sitt. Och det sker en hel del brott i sverige där personens verklighetsuppfattning har en betydelse, tar vi kulturell verklighetsuppfattning, så är det främst hedersrelaterade brott.

Men är det ett sammanträffande menar du att i ett standardverk om profiling så kan man slå upp "age" och "gender" men varken "race" "etnicity" eller ens "skin color". Trots det så ska ett riktigt standarverk även hänvisa till att både kön och ålder är av begränsad användbarhet då det kan enkelt slå fel. Men det finns forskningsunderlag som visar på vissa saker som handar om både kön och ålder.

Och din tes om hedersrelaterade brott visar väldigt klart om hur pass begränsat du tänker efter hur det fungerar. Hedersrelaterad våld är inget unikt för någon speciell etnicitet eller ens område utan det finns över hela "ras" och "hudfärgs"-spektrat i olika former och varianter. Det är klart om du går ner till individnivå på antalet misstänkta över ett brott så kan du korrelera det till en viss kulturer teori men det är inte så det fungerar med statistik. Varje unikt brott kan härledas på olika sätt utifrån kultur t.ex. men det är inte samma sak som att du kan härleda saker till kön eller ålder. Det är en skillnad på om man pratar om ett specifikt brott, en specifik händelse eller om du pratar om generellt om brott eller om generella händelser.

Ingen säger att det finns ett typiskt brott som begås av svarta människor. Det finns dock enskilda fall som kan härledas till svarta människor pga omständigheterna med just det fallet. Det är en milsvid skillnad. Däremot kan man prata om att vissa brott begås av ett visst kön och att vissa brott kräver en viss ålder eller mognadsnivå. Osv osv. Det går inte att blanda ihop dessa termer utifrån användandet av siffror och statistik. Så fungerar det inte när du analyserar brottslighet. Oavsett hur mycket man skulle vilja det.

Kön eller ålder är universeilla värden som är en viktig del av en analys av brottslighet. Det är därför det finns med i analysen. Etnicitet och hudfärg finns inte. Återigen slå upp valfri bok om hur man analyserar brottsbenägenhet. Det är en enorm skillnad på vad du får fram med statistik. Det är siffror och antaganden. Detta ska du sedan bygga ut i en teori för att du ska ha användning för det i en analys. När du använder statisitik angående kön och ålder så kan du komma vidare och få fram teorier om brottsligt beteende.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Men är det ett sammanträffande menar du att i ett standardverk om profiling så kan man slå upp "age" och "gender" men varken "race" "etnicity" eller ens "skin color". Trots det så ska ett riktigt standarverk även hänvisa till att både kön och ålder är av begränsad användbarhet då det kan enkelt slå fel. Men det finns forskningsunderlag som visar på vissa saker som handar om både kön och ålder.

Har jag påstått det finns en korrelation mellan hudfärg och brott p.g.a. genetiska orsaker? Nej, det enda jag påstår är att folk med en annan hudfärg än den gruppen som lever med i kan uppleva ett utanförskap.

Skrivet av Sentenced:

Och din tes om hedersrelaterade brott visar väldigt klart om hur pass begränsat du tänker efter hur det fungerar. Hedersrelaterad våld är inget unikt för någon speciell etnicitet eller ens område utan det finns över hela "ras" och "hudfärgs"-spektrat i olika former och varianter.

Snarare hur begränsat du tänker, brott är att man inte följer de sociala normerna som är uppsatta på ett visst område.
Heder är något som hela tiden förändras, i sverige finns det knappt kvar något som kan kallas för heder. Utan folk tänker mer kortsiktigt och reagerar på det som berör dem just för tillfället. Så att prata om heder bland ett folk som inte har någon heder blir konstigt.

Skrivet av Sentenced:

Kön eller ålder är universeilla värden som är en viktig del av en analys av brottslighet. Det är därför det finns med i analysen. Etnicitet och hudfärg finns inte.

Och i princip ingen påstår att etnicitet och hudfärg har någon signifikant betydelse, den halmgubben är enkel att argumentera emot, det är därför halgubben är så extrem populär.

Argumentera istället emot att utanförskap påverkar folks brottsbelägenhet. Och där kan man som sagt slå upp valfri bok som handlar om brottsbelägenhet och se att faktorer som gör att personen "är utanför samhället" påverkar dens brottsbelägenhet.
Utanför kan vara för att ens utseende inte är som andras eller att man inte klarar av studierna och får svårt att få jobb.

*edit*
Alltså det många tror är att invandrare ej begår fler brott p.g.a. genetiska orsaker, även om denna halmbubbe är enkel att argumentera emot. Kulturella, så är det även här få som tror att acceptansen för stölder är så mycket lägre inom andra kulturer.
Däremot så tror många att invandrare känner sig utanför av flera anledningar och det är därför de är överrepresenterande i brå för flera olika typer av brott.
Det finns även folk som tror att om man tillför en annan gruppering än den man vistas i så kan man råka ut för brått. Alltså att t.ex. ett svensk gäng kan ge sig på en mörkhyad p.g.a dens hudfärg eller vice versa.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Har jag påstått det finns en korrelation mellan hudfärg och brott p.g.a. genetiska orsaker? Nej, det enda jag påstår är att folk med en annan hudfärg än den gruppen som lever med i kan uppleva ett utanförskap.

Snarare hur begränsat du tänker, brott är att man inte följer de sociala normerna som är uppsatta på ett visst område.
Heder är något som hela tiden förändras, i sverige finns det knappt kvar något som kan kallas för heder. Utan folk tänker mer kortsiktigt och reagerar på det som berör dem just för tillfället. Så att prata om heder bland ett folk som inte har någon heder blir konstigt.

Och i princip ingen påstår att etnicitet och hudfärg har någon signifikant betydelse, den halmgubben är enkel att argumentera emot, det är därför halgubben är så extrem populär.

Argumentera istället emot att utanförskap påverkar folks brottsbelägenhet. Och där kan man som sagt slå upp valfri bok som handlar om brottsbelägenhet och se att faktorer som gör att personen "är utanför samhället" påverkar dens brottsbelägenhet.
Utanför kan vara för att ens utseende inte är som andras eller att man inte klarar av studierna och får svårt att få jobb.

Men nu var det inte tal om utsatthet utan att du menade tidigare att etnicitet och hudfärg var minst lika viktiga som kön och ålder. Utanförskapet är inget som är begränsat till någon hudfärg eller till någon etnicitet. Inte heller sådan forskning kommer du finna.

Och återigen du verkar inte riktigt greppa det där med hedersmord. Menar du att det inte finns exakt samma företeelser i princip alla kulturer? Bara för att du kallar det ena hedersmord och det andra något annat så betyder det inte att grundorsaken är densamma. Så nej svenskar begår inte hedersmord. Svenska män kan dock mörda kvinnor som de inte kan kontrollera t.ex.

Det finns inget att lära av att begränsa sig till analys av hedersmord som ska utgå från kulturell kontext. Det kan däremot självklart finnas skäl till att analysera ett specifikt mord utifrån hedersmord vanligt t.ex. i turkiet om vi nu vill förenkla. Förstår du skillnaden?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Men nu var det inte tal om utsatthet utan att du menade tidigare att etnicitet och hudfärg var minst lika viktiga som kön och ålder.

Nej det är en halmgubbe, jag har aldrig någonsin påstått att det finns någon korrelation med etnicitet och hudfärg och brottsbelägenhet. Oavsett hur enkel denna halmgubbe är att argumentera emot, så har jag ändå inte haft denna åsikt.
Det jag däremot har sagt är att folk kan ha ett intresse av att veta etniciteten för folk som begår vissa brott, på samma sätt som de kan ha ett intresse av att veta ålder.

Skrivet av Sentenced:

Utanförskapet är inget som är begränsat till någon hudfärg eller till någon etnicitet. Inte heller sådan forskning kommer du finna.

Har jag påstått det? Det är ju ungefär som att påstå att brott är begränsat till någon hudfärg eller etnicitet.
Nej det jag påstår är att hudfärg och etnicitet kan påverka folks utanförskap.

Skrivet av Sentenced:

Och återigen du verkar inte riktigt greppa det där med hedersmord. Menar du att det inte finns exakt samma företeelser i princip alla kulturer? Bara för att du kallar det ena hedersmord och det andra något annat så betyder det inte att grundorsaken är densamma. Så nej svenskar begår inte hedersmord. Svenska män kan dock mörda kvinnor som de inte kan kontrollera t.ex.

Man kan ha olika definitioner på hedersbrott och i princip få med varenda våldsbrott som finns, någon slår mig på käften jag slår tillbaka, begick jag ett hedersbrott? Jovisst, på sätt och vis var det detta, speciellt om några andra såg på.
Men när man pratar om hedersbrott så brukar man prata om brott som folk begår för att någon har dragit vanära över deras familj. Alltså personen begår brottet för att stärka deras familjs sociala status som nyss hade dragit vanära över sig.
De flesta kvinnomord i sverige begås inte för vanäran över familjen, utan det är enbart egoistiska intressen att personen själv blir arg och begår ett vansinnesbrott. Att kalla dessa brott för hedersbrott är att kraftigt urholka definitionen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Nej det är en halmgubbe, jag har aldrig någonsin påstått att det finns någon korrelation med etnicitet och hudfärg och brottsbelägenhet. Oavsett hur enkel denna halmgubbe är att argumentera emot, så har jag ändå inte haft denna åsikt.
Det jag däremot har sagt är att folk kan ha ett intresse av att veta etniciteten för folk som begår vissa brott, på samma sätt som de kan ha ett intresse av att veta ålder.

Har jag påstått det? Det är ju ungefär som att påstå att brott är begränsat till någon hudfärg eller etnicitet.
Nej det jag påstår är att hudfärg och etnicitet kan påverka folks utanförskap.

Man kan ha olika definitioner på hedersbrott och i princip få med varenda våldsbrott som finns, någon slår mig på käften jag slår tillbaka, begick jag ett hedersbrott? Jovisst, på sätt och vis var det detta, speciellt om några andra såg på.
Men när man pratar om hedersbrott så brukar man prata om brott som folk begår för att någon har dragit vanära över deras familj.
De flesta kvinnomord i sverige begås inte för vanäran över familjen, utan det är enbart egoistiska intressen att personen själv blir arg och begår ett vansinnesbrott. Att kalla dessa brott för hedersbrott är att kraftigt urholka definitionen.

Du påstår att hudfärg och etnicitet kan påverka folks utanförskap? Jaha hur tänkte du då? Du tänker felvänt.

Nej det är inte att urholka definitionen av hedersmord att se till vad som är grundorsaken till att sådana mord sker. Återigen är det bakvänt. Du tänker på en specifik mordtyp som du anser kunna härleda till en specifik kultur och då menar du att det är det som får definiera den. Om du har samma slags orsaker, samma slags bakomliggande anledningar till ett mord så är det samma slags mord. Det ena kan mycket väl kallas hedersmord. Det baserar sig på att mannen känner att en kvinna har påverkat hans självbild så pass mycket att han måste döda henne för att detta inte skall fortsätta / komma fram.

Gissa vad? De flesta svenska män som mördar sina fruar har exakt samma anledning. Hon kan ha varit otrogen, hon kan vara på väg att lämna honom osv osv. De bakomliggande orsakerna är samma. Det är mannen som känner sig maktlös och för att återfå den makten så känner han att enda utvägen är att mörda kvinnan. Så nej det räknas inte som vansinnesbrott. Vart har du fått det ifrån? Det är en maktsituation som eskalerar när den ena parten inte känner att denne har kontroll över situationen och känner att den enda urvägen är just mordet av kvinnan.

Det är du som urholkar definitionen när du tänker bakvänt i analys av ett vanligt brott och tror att det ena är bara något som drabbar stackars kvinnor från turkiet t.ex. Det utesluter däremot inte att du kan analysera ett sådant brott och komma fram till att personen som mördat förmodligen är från turkiet. Återigen förstår du skillnaden?

*** EDIT ***

Fascinerande ändå att när en svensk man av svartsjuka och kontrollbegär dödar sin fru så är det ett vansinnesbrott men när en invandrare dödar sin fru så vill du ha det till att det såklart är enbart pga en del av hans kultur säger att det är så. Men usch sånt finns inte alls i fin svensk kultur förstås?

Bäst att tillägga att det såklart finns sk. hedersmord och att det är ett problem. Det går självklart att analysera ett sådant specifikt mordfall men det som du verkar ha problem med är att förstå bakomliggande orsaker och att bara för att det finns hedersmord så betyder det inte att det inte finns andra typer av samma slags mord med samma slags bakomliggande orsaker till dem. Bara för att du inte kan kopiera hedersmordkonceptet rakt av så innebär det inte att det är på något sätt ett unikt kulturellt koncept utan att det självklart varierar. Det är det här som är själva grundproblematiken. Att argumentera utifrån att något är genrellt och att argumentera utifrån specifikt mord.

Du finner alltså inte hedersmord som en punkt i en analys av mord utan du finner mord som begås i affekt mot någon man har en relation till. Sedan kan detta leda till specifika skäl så som ett typiskt svennemord på frugan eller hedersmord beroende på situationen i det specifika fallet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Du påstår att hudfärg och etnicitet kan påverka folks utanförskap? Jaha hur tänkte du då? Du tänker felvänt.

Menar du att det inte finns ett samband? Med felvänt, så argumenterar jag inte för att invandrare begår fler brott för att de "genetisk är invandrare". Inte heller att folkkulturer kring brott som mord och stöld skiljer sig så kraftigt åt, även om viss acceptans för vissa mord är högre i olika kulturer. (t.ex. så räknas inte abort som mord i sverige)
Utan det jag påstår är att det finns ett samband mellan utanförskap och brottsbelägenhet av vissa typer av brott, detta syns också i BRÅ.

Skrivet av Sentenced:

massa text om heder

Ja heder kan betyda vad som helst, som exemplet jag nämnde med att någon slog mig på käften och jag var tvungen att slå tillbaka för att upprätthålla min heder. Vilket dock är en reflex som är inbyggd och man inte ens behöver tänka. Och man kan som sagt få i princip alla våldsbrott att vara hedersbrott om man så vill.

De exemplen du nämnde så är mord vid otrogenhet oftast ett hedersbrott, för mig ska det dock vara främst vara att personen är rädd att detta kan påverka dennas heder. Problemet i sverige är att det varken gör till eller från om en kvinna som har varit otrogen dör, mannen får varken större eller mindre heder för detta. Det handlar mer om att personen känner att någon har svikit denna och denna måste ge igen. D.v.s. ett hämndsbrott och inte att personen begick brottet för att upprätthålla dennas heder.

Det finns allt brott i sverige som är riktiga hedersbrott också, där gärningsmannen precis som Breivik kan stå för det den har gjort om den har åkt fast.
*edit* Självklart behöver personen inte galla som Breivik, men vid hedersbrott så bör vederbörande i sin gruppering inte skämmas för brottet som den har begått.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Fascinerande ändå att när en svensk man av svartsjuka och kontrollbegär dödar sin fru så är det ett vansinnesbrott men när en invandrare dödar sin fru så vill du ha det till att det såklart är enbart pga en del av hans kultur säger att det är så. Men usch sånt finns inte alls i fin svensk kultur förstås?

Just detta har jag hört så otaliga exempel på. Från psykolog, folk på frivården och kriminella män på krogen.
Psykologen man diskuterat detta med märker att av de patienter (eller vad de nuförtiden kallas) han får så utgör en klar överväldigande majoritet vita unga män. De mörkhyade lyser med sin frånvaro, trots att fördelningen dömda, av vad han sett när han gått på öppna rättegångar, varit något mer jämt fördelat. De på frivården har ungefär samma bild av sin tillvaro.
Av kriminella män på krogen, eller var som helst i samhället, så stöter jag på fåtal mörkhyade hedersbrottare. Med tanke på att mörkhyade är i minoritet så finner jag fördelningen förklarlig, utom när det kommer till den bild som psykologen och frivårdarna där det verkar vara någon slags "brist" på kategorin. Förklaringen kan man spekulera om, men vi misstänker att av de dömda hedersbrottslingar så får den mörkhyade kategorin inte chans till frivård i samma utsträckning som vita, vilket stämmer läskigt bra överens med övriga kategorier av brott man bevittnat.

Men visst finns hedersbrott i svensk kultur™ liksom i alla kulturer. De kan möjligtvis ta sig något annorlunda uttryck, att brottaren våldar sitt offer på olika sätt, men våldet och samma psykologiska principer är alltid närvarande.
Hur vanligt är det då? Går man på brottsstatistik så är det en beskärd del av vår population men jag vågar gissa mig på att det är mer än dubbelt så vanligt. Har dina föräldrar aldrig tagit till våld i meningen att upprätthålla sin heder eller skydda sig mot samhällets inbillade krav på att upprätthålla en viss sådan? Dina vänner? Jag påstår att risken är mycket större än man tror.. mycket större.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Menar du att det inte finns ett samband? Med felvänt, så argumenterar jag inte för att invandrare begår fler brott för att de "genetisk är invandrare". Inte heller att folkkulturer kring brott som mord och stöld skiljer sig så kraftigt åt, även om viss acceptans för vissa mord är högre i olika kulturer. (t.ex. så räknas inte abort som mord i sverige)
Utan det jag påstår är att det finns ett samband mellan utanförskap och brottsbelägenhet av vissa typer av brott, detta syns också i BRÅ.

Ja heder kan betyda vad som helst, som exemplet jag nämnde med att någon slog mig på käften och jag var tvungen att slå tillbaka för att upprätthålla min heder. Vilket dock är en reflex som är inbyggd och man inte ens behöver tänka. Och man kan som sagt få i princip alla våldsbrott att vara hedersbrott om man så vill.

De exemplen du nämnde så är mord vid otrogenhet oftast ett hedersbrott, för mig ska det dock vara främst vara att personen är rädd att detta kan påverka dennas heder. Problemet i sverige är att det varken gör till eller från om en kvinna som har varit otrogen dör, mannen får varken större eller mindre heder för detta. Det handlar mer om att personen känner att någon har svikit denna och denna måste ge igen. D.v.s. ett hämndsbrott.

ja det är mycket som syns i BRÅ men som har väldigt lite användbarhet för att du inte kan fastställa en tes, eller en teori om varför det ser ut så.

Ja, varför tror du en man dödar en kvinna av svartsjuka när hon varit otrogen. Du tror inte det kan ha med tankar om att han är rädd vad omgivningen ska tycka om hans manlighet eller om att han inte vill bli lämnad för att omgivningen skulle reagera på ett sådant sätt att han blir satt i negativ dager. Du lägger väldigt för mycket vikt vid vad heder är och försöker överföra det till en typisk svensk kultur. Så fungerar det ju inte det. Det är ju det jag försöker förklara för dig.

Det innebär inte att ett mord som du begår i affekt (alltså inte pga av tillfällig sinnesförvirring eller excess våld) utan för att du är rädd för att du tappar kontrollen över situationen , att du känner dig förringad av vad den andra personen gör mot dig. Det är det som är den gemensamma nämnaren och det är likadant inom hedersvåld och svennebanan-våld. De bakomliggande orsakerna är inte kultur utan maktlöshet. Kulturen gör att mordet ser annorlunda ut och att det kan relateras till en viss kultur t.ex. Det är snarare en bortförklaring att man skapar heder som något konkret som ska försvaras för att frångå just att det handlar om en maktsituation och en känsla av maktlöshet.

Vissa kulturer tolkar detta i ett hedersbegrepp. De förklarar mordet på det sättet. De har en heder, det måste göras osv osv .

En svensk man förklarar det på ett annat sätt. Han säger inte "jag kände mig maktlös och ville inte bli förnedrad för att jag inte är tillräckligt man nog att behålla en kvinna" Han säger "jag var så jävla arg på den där slampan att jag bara slog och slog." Ingen psykolog köper en sådan förklaring. Psykologen vet att det är pga att mannen känt sig maktlös som han gör det. Precis som att han vet att det är samma sak när det är en turkisk man som gjort det. En maktsituation som eskalerat bortom hans kontroll.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Just detta har jag hört så otaliga exempel på. Från psykolog, folk på frivården och kriminella män på krogen.
Psykologen man diskuterat detta med märker att av de patienter (eller vad de nuförtiden kallas) han får så utgör en klar överväldigande majoritet vita unga män. De mörkhyade lyser med sin frånvaro, trots att fördelningen dömda, av vad han sett när han gått på öppna rättegångar, varit något mer jämt fördelat. De på frivården har ungefär samma bild av sin tillvaro.
Av kriminella män på krogen, eller var som helst i samhället, så stöter jag på fåtal mörkhyade hedersbrottare. Med tanke på att mörkhyade är i minoritet så finner jag fördelningen förklarlig, utom när det kommer till den bild som psykologen och frivårdarna där det verkar vara någon slags "brist" på kategorin. Förklaringen kan man spekulera om, men vi misstänker att av de dömda hedersbrottslingar så får den mörkhyade kategorin inte chans till frivård i samma utsträckning som vita, vilket stämmer läskigt bra överens med övriga kategorier av brott man bevittnat.

Men visst finns hedersbrott i svensk kultur™ liksom i alla kulturer. De kan möjligtvis ta sig något annorlunda uttryck, att brottaren våldar sitt offer på olika sätt, men våldet och samma psykologiska principer är alltid närvarande.
Hur vanligt är det då? Går man på brottsstatistik så är det en beskärd del av vår population men jag vågar gissa mig på att det är mer än dubbelt så vanligt. Har dina föräldrar aldrig tagit till våld i meningen att upprätthålla sin heder eller skydda sig mot samhällets inbillade krav på att upprätthålla en viss sådan? Dina vänner? Jag påstår att risken är mycket större än man tror.. mycket större.

Absolut. Jag håller med dig.

Det är när folk tror att bara för att de inte får skrika att hedersmord är något som bara finns i vissa kulturer för att de är onda som det egentligen blir ett problem. Självklart finns hedersmord och hedersvåld. Men det är när man utgår från att det skulle vara något unikt inom våld inom relationer som det blir fel. Man kan mycket väl peka på enskilda mordfall och hänvisa det till vissa kulturer men det är inte att fungera som generell lösning och man begränsar sin insyn i varför sådant sker något extremt om man tror att det enbart finns inom vissa kulturer och blundar för resten.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Lägger in ett lite sak här som jag inte såg någon nämna. Både avpixlat och politiskt inkorrekt, på tiden dem fanns, rapporterar endast om brott gjorda av invandrare, jag har t ex aldrig sätt dem hänga ut en svensk på hemsidan, rätta mig gärna om jag har fel.

Just därför bör det argumenteras huruvuda man kan behandla avpixlat som vilket nyhetsmedium som helst, då nyhterna så pass tydligt är vinklade.

För övrigt, ett simpelt konstaterande, fattigdom leder till brott, större delen av indvandrare är fattiga, helt enkelt därför dem begår mer brott och är överrepresenterade i dne svenska brottsstatistiken. Hur detta ska lösas är en annan femma, men förbättrad integration i kombination av minskad invandring är IMO ett vettigt förslag!

Permalänk
Skrivet av SM-LoD:

För övrigt, ett simpelt konstaterande, fattigdom leder till brott, större delen av indvandrare är fattiga, helt enkelt därför dem begår mer brott och är överrepresenterade i dne svenska brottsstatistiken. Hur detta ska lösas är en annan femma, men förbättrad integration i kombination av minskad invandring är IMO ett vettigt förslag!

Precis min åsikt också, även om minskad invandring för min del inte är nödvändigt utan vi kan ändra reglerna.

Skrivet av Sentenced:

ja det är mycket som syns i BRÅ men som har väldigt lite användbarhet för att du inte kan fastställa en tes, eller en teori om varför det ser ut så.

Förklaringen som finns att läsa i BRÅ (vad den nu exakt var) om varför olika folkgrupper i statistiken har olika stor andel som har begått brott är ungefär det jag påstår. Jag kanske påstår annorlunda inom något, men blir jag tillrätta hänvisad med fakta så ändrar jag såklart min uppfattning.

Skrivet av Sentenced:

massa text

Återigen mitt exempel, är det ett hedersbrott om jag slår tillbaka någon på käften för att denna slog mig inför folk?

Man kan ha olika definitioner på ordet heder, du blanda in manlighet och maktlös, vilket knappast ingår i min definion.
Men kan man ordbajsa, med detta menar jag att på olika sätt argumentera för att om en viss typ av händelse ska få kallas för något eller inte. Om denna händelse får kallas för något, ja då får händelse helt plötsligt en helt annan betydelse. T.ex. är fildelning = stöld, abort = mord? etc. Om man bara får likhetsteknik att gälla så kan man använda andra argument, i min mening är detta ordbajseri.

Det jag sa när jag nämnde heder var [citat]tar vi kulturell verklighetsuppfattning, så är det främst hedersrelaterade brott[/citat]. Och då syftade jag på ett visst typ av brott, men du har en annan definition av ordet heder och då blir det ju en annan tolkning.

Din definition på ordet heder är säkerligen den rätta i sverige, för jag upplever att svenskar generellt saknar heder. De lever mer för dagen och gör det som de tycker är roligt, ibland blir de sura och gör något våldsbrott i direkt anknytning. Eftersom svennar generellt saknar vad jag kallar för heder, så får de ta till ett vagare begrepp så att de också kan påstå ha sig någon heder i kroppen.
Det finns dock stark heder inom vissa gäng i sverige, där personer som pratar skit, goolar till polisen etc inte kommer ostraffade förbi. Skillnaden på dessa och svennebannan är att tiden inte har så stor betydelse, svennar gör det de för stunden upplever. Hedersrelaterat, ja var det +30år sedan det hände så spelar ingen som helst roll, om personen inte personen har fått bötat eller på något sätt gjord så att "offret" inte känner sig "kränkt" längre.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".