Permalänk

Smal eller stor enter-tangent?

Vanliga europeiska tangentbord har alla en stor enter.

Vanliga amerikanska tangentbord har dock en smal enter.

Vad finns det för för och nackdelar? Varför skiljer sig det åt?

Personligen tycker jag att den smala är snyggare eftersom då alla tangenter får samma höjd.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

Självklart ska det vara stor tangent, annars är det ju skitdrygt att skriva

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Största fördelen för stor är väl att det liknar ett standardtangentbord mest och gör att man inte blir ovan om man byter mellan laptopen och den stationära.

Permalänk

Har en liten Enter-tangent men föredrar stor, så blir att byta ut bordet inom en snar framtid.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur just enter ser ut är väl rätt oväsentligt, men följden av att ha den amerikanska typen är att "*" inte finns till höger om "ä" och det är ju utan tvekan fel.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av asphyxie:

Självklart ska det vara stor tangent, annars är det ju skitdrygt att skriva

Precis. För de som trycker på den övre delen av tangenten när de trycker på enter så är det lite jobbigt men amerikanska tangentbord. Jag gillar de stora i alla fall! Ser inte riktigt meningen med att ha mindre när vi ändå har fler tangenter.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Den ska vara stor, annars blir hela layouten fel. Har hellre shift och alt-kommandon för vissa bokstäver än en extra knapp

Permalänk
Entusiast

Denna varianten finns med, det är hopplöst att skriva på engelska då ' sitter bredvid shift på den svenska versionen, trycker på enter varje gång jag ska skriva tex "don't".
Så håll dig borta från det för allt vad du gör xD