Kan ej öppna NÅGRA portar i ComHem router, 90% säker att jag gör rätt!

Permalänk

Kan ej öppna NÅGRA portar i ComHem router, 90% säker att jag gör rätt!

Hej!

Köpte ny dator för nån månad sen, och har nu tänkt att starta upp en Minecraft server för att spela med en polare

Har alltid haft lite problem med att öppna portar innan, men har alltid trott att det berott på att jag inte har vetat hur man skulle göra, men nu är jag nästan helt säker på att jag gör allt rätt! :S

Min setup är följande:

Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64bit
Moderkort: MSI Z68A - GD55 (G3)
Nätagg: Fractal Design Newton R2 650W
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB 1600Mhz
Processor: Intel Core i5 2500k
Grafikkort: MSI GeForce GTX560Ti TWIN FROZR II 1GB
Systemdisk: Corsair Force GT 120 GB
Lagringsdisk: Western Digital Caviar Green 2TB

Modem/Router: Scientific Atlanta EPC2434 med ComHem 10/1 (Kanske 12/1 om det finns :S)

Det jag har gjort är att skapa en statisk IP (Den funkar eftersom att internet funkar, eller?) men kollade i någon handbok, och där stod det att IP 192.168.0.1 - 192.168.0.10 bara skulle användas av speciella enheter (Som hade statisk IP), så jag valde 192.168.0.20. Spelar detta någon roll?
Ska jag kanske ha någon av dem där första eftersom den e statisk ?

Iaf, här är de inställningar som jag har:

http://imageshack.us/photo/my-images/97/statiskipipconfig.png
http://imageshack.us/photo/my-images/818/statiskipadresser.png
http://imageshack.us/photo/my-images/864/statiskipinstllningar.png
http://imageshack.us/photo/my-images/714/statiskipportarna.png

Som ni också ser har jag tydligen 3 tunnelanslutningar, någon som kan begripa varför?

Enligt inställningarna, ser allt bra ut?

När jag nu går in på någon sida som kollar om porten är öppnad, så är den ej det...
Det är här ni kommer in, förhoppningsvis

Har ni någon aning om vad som kan ha gått fel?

Och finns det kanske några inställningar i routern som kan skapa några liknande problem?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Nätaggregat: Fractal Design Newton R2 650W
Moderkort: MSI Z68A-GD55 (G3) RAM-minnen: Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz (2x4GB)
Processor: Intel Core i5 2500k (Överclockad till 3,6 GHz med Scythe Samurai ZZ kylare)
Grafikkort: MSI GeForce GTX560 Ti Twin Frozr II 1GB
Lagring: Corsair Force GT 120GB samt Western Digital Caviar Green WD20EARX 2TB

Permalänk
Medlem

Man öppnar portar i sin router, inte på sin dator. Sedan är det inte bra som du säger att använda 192.168.0.1 som statisk ip adress, för det är (oftast) denna adress din router använder.
Så du bör inte ta dessa, ta något högre, så som 20 som du redan har tagit.

Hur man öppnar portar är olika från olika routrar, men du bör leta efter typ "lan, portforward" under settings på din router.

Och när du väl hittar dit, så får du välja vilken port du nu ska öppna, vilket protokoll (ta UDP och TCP), och sedan vilket ip routern ska dela denna port till, vilket i ditt fall blir 192.168.0.20.

Permalänk

Har du startat om routern sedan du öppnade porten? Det behövs ofta för att sådant ska börja gälla.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Jo, jag vet att man inte öppnar dem i datorn, men man behöver ju en statisk IP, och det var därför jag länkade de bilderna
Och om du kollar på sista bilden ser du att jag vet också vart man gör detta
Problemet jag egentligen har är att jag skulle behöva felsöka allt, men detta går ju inte så därför försöker jag visa bilder på det mesta relaterat till anslutningar osv

Tror jag har startat om det någon gång, om inte ett par gånger, men kan testa igen

EDIT:Restartade det nu, och funkar fortfarande inte

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Nätaggregat: Fractal Design Newton R2 650W
Moderkort: MSI Z68A-GD55 (G3) RAM-minnen: Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz (2x4GB)
Processor: Intel Core i5 2500k (Överclockad till 3,6 GHz med Scythe Samurai ZZ kylare)
Grafikkort: MSI GeForce GTX560 Ti Twin Frozr II 1GB
Lagring: Corsair Force GT 120GB samt Western Digital Caviar Green WD20EARX 2TB

Permalänk
Medlem

Oh, läste lite väl hastigt.
Kan du skriva vad för fel du få när du försöker hosta din MC server, om du nu får något dvs.

Permalänk

Asså, jag kan ju köra på localhost, men om jag själv försöker joina min server genom att skriva in min IP (den externa) så står det "connecting" ett bra tag, sen att den inte får kontakt...

Om jag testar denna siten så kan jag testa med vilken port som helst, och ingen fungerar :S

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Nätaggregat: Fractal Design Newton R2 650W
Moderkort: MSI Z68A-GD55 (G3) RAM-minnen: Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz (2x4GB)
Processor: Intel Core i5 2500k (Överclockad till 3,6 GHz med Scythe Samurai ZZ kylare)
Grafikkort: MSI GeForce GTX560 Ti Twin Frozr II 1GB
Lagring: Corsair Force GT 120GB samt Western Digital Caviar Green WD20EARX 2TB

Permalänk
Medlem

Har du bett någon av dina kompisar att testa? Och när du ska ansluta ska du skriva den lokala ip adressen till server, medan de som inte är i samma nät som dig ska använda den externa.
Kan ju vara något fel med hemsidan, och att din server funkar som den ska.

Permalänk

Aa, dem har testat, och dem har testat andras med och bara min som inte funkar
Och vad jag har hört så ska det gå att connecta till sin externa IP, även om man inte ska det :S Kanske är fel, men iaf så kan kompisen inte komma in

Och felet ligger nog inte på hemsidan, för jag har testat flera olika :S

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Nätaggregat: Fractal Design Newton R2 650W
Moderkort: MSI Z68A-GD55 (G3) RAM-minnen: Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz (2x4GB)
Processor: Intel Core i5 2500k (Överclockad till 3,6 GHz med Scythe Samurai ZZ kylare)
Grafikkort: MSI GeForce GTX560 Ti Twin Frozr II 1GB
Lagring: Corsair Force GT 120GB samt Western Digital Caviar Green WD20EARX 2TB

Permalänk
Medlem

Okay, har ingen aning om vad som kan vara felet då.

Om just du måste hosta och du inte får igång det, kan du titta på lösningar som Tunngle eller Hamachi. Dessa gör så du lätt kan hosta, utan att öppna portar. Detta brukar dock oftast göra så det laggar mera, också måste alla som ska ansluta också ha Hamachi/tunngle.
Du bör dock ta detta som en sista utväg, för som sagt så kan det kan bli ganska stor delay mellan server och klient, också måste ju alla klienter har samma program som servern.
Jag kommer dock inte gå in på mer detalj för SweC har regler emot Hamachi, tunngle vet jag inte.

Permalänk

Nej, jag förstår detta
Men känns som om problemet ligger i routern :S Eftersom jag hade samma problem med den förra datorn, så kanske borde fundera på att införskaffa mig en ny router... Några tips?

Hamachi vet jag också, men har för mig att jag testat det med och av någon anledning fick jag inte det heller att fungera -_-

Men men Tack ändå!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Nätaggregat: Fractal Design Newton R2 650W
Moderkort: MSI Z68A-GD55 (G3) RAM-minnen: Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz (2x4GB)
Processor: Intel Core i5 2500k (Överclockad till 3,6 GHz med Scythe Samurai ZZ kylare)
Grafikkort: MSI GeForce GTX560 Ti Twin Frozr II 1GB
Lagring: Corsair Force GT 120GB samt Western Digital Caviar Green WD20EARX 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Komaqtion:

Aa, dem har testat, och dem har testat andras med och bara min som inte funkar
Och vad jag har hört så ska det gå att connecta till sin externa IP, även om man inte ska det :S Kanske är fel, men iaf så kan kompisen inte komma in

Och felet ligger nog inte på hemsidan, för jag har testat flera olika :S

Normalt kan man inte ansluta till en extern adress som ligger på det lokala nätverket. I så fall måste routern stödja någon form av 1:1 NAT eller ReverseDNS eller liknande, vilket många konsumentroutrar inte stödjer. Ett enkelt hack kring detta är helt enkelt att lägga in din servers hostname i din "hosts"-fil, då blir det helt transparent för dig om du ansluter till en extern adress på det lokala nätverket.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Vad menas med "hostname" där?

Är "hostname" det man skriver efter IP:n i hosts filen? :S

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Nätaggregat: Fractal Design Newton R2 650W
Moderkort: MSI Z68A-GD55 (G3) RAM-minnen: Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz (2x4GB)
Processor: Intel Core i5 2500k (Överclockad till 3,6 GHz med Scythe Samurai ZZ kylare)
Grafikkort: MSI GeForce GTX560 Ti Twin Frozr II 1GB
Lagring: Corsair Force GT 120GB samt Western Digital Caviar Green WD20EARX 2TB