Jag vill titta på nedladdad film på TVn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

samt att de flesta företag som hyr ut film via nedladdning har ett DRM skydd på filen så att den slutar fungera om den flyttas till en annan enhet för jag antar att vi inte pratar piratkopiering då det är olaglig. och dessutom bryter mot Swec's regler

men bästa sättet är väll att koppla in en pc till din tv via DVI eller HDMI då har du stöd för alla format och du kan hyra filmen direkt till datorn du har i tv'n

en enkel HTPC med tillräckligt med kraft för att köra 1080p filmer går på runt 4000:- med en version av w7 om du väljer att plocka ihop lösa delar

t.ex
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1264310/2011-12-21

sen finns ju färdiga alternativ men de är dyrare och de flesta har äldre hårdvara än vad du får om du bygger själv

Är du säker på 4k?

http://www.inet.se/produkt/1902141/asus-e45m1-m-pro-matx och ett chassi:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Annars kör du ps3mediaserver på datorn och streamar till ps3an då fungerar alla format. dock måste man köra trådbundet annars laggar det mesta

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

+ minnen, + nätagg, + någon form av hårddisk. Brukar landa runt 4k

Permalänk
Skrivet av Jakob O:

Försökte själv använda min ps3 som mediaspelare sedan jag flyttat till ny lägenhet och datorn inte stod intill min tv längre. Då jag inte kunde se mkv via usb, inte orkade mecka med serverlösningar osv blev svaret enkelt: Mac Mini med trådlös trackpad och trådlöst tangentbord. Säkert många som kommer att fnysa åt Mac men jag måste säga att den fungerar sjukt bra, blir inte slö efter ett tag och är helt tyst! Jag förespråkar helt klart en Mac Mini eller HTPC!

Har exakt samma lösning. Använder Plex som medialösning - fungerar klockrent och har gjort det i c:a 2 år.
Hör inte ett enda surr från datorn heller.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk

Var bara tvungen att lägga mig i diskussionen angående PS3 och MKV stödet....

Som tidigare konstaterat så är t.ex MKV bara ett containerformat och att Burks kan spela upp vissa filer är inget konstigt.

http://manuals.playstation.net/document/en/ps3/current/video/...

PS3 stödjer H264, vilket en del av MKV containrarna innehåller.
Den stödjer däremot INTE x264 vilket också mycket av det man laddar hem är kodat i.

Jag vet för jag har provat själv, mer erfarenhet än så eller kunskap i ämnet saknar jag så är där några sakfel så rätta mig gärna.

På grund av ovanstående så rekommenderar jag också en HTPC lösning med antingen Mac(PLEX) eller PC(XMBC) så har du ditt på de torra och kommer aldrig att behöva något annat(nåja, inte på långt tid framöver iaf).

Permalänk
Medlem

Är inte det billigare och enklare att bara köpa en ny DVD-spelare för nån femhundring och köpa filmerna man vill se?
Hur många filmer får man till priset av en PS3, en konsol som är urgammal och är på väg att ersättas?
Nya DVD-filmer sjunker i pris relativt fort och går att beställa på nätet för nån hundring eller kan till och med köpas på ICA en för 59 eller 2 för 100:-
Är vi så insnöade i piratkopieringen att man med glädje lägger ut fyra till fem tusen spänn på en HTPC än att bara köpa filmen?
Visst, man kan surfa på tv via sin htpc, men vad ska man göra med sin vanliga dator? Tanka film?

Permalänk

Jag rekommenderar Boxee! Mycket bra pris och bra htpc imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

+ minnen, + nätagg, + någon form av hårddisk. Brukar landa runt 4k

just det:) Speciellt med hårdisk priset.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av segen:

Är inte det billigare och enklare att bara köpa en ny DVD-spelare för nån femhundring och köpa filmerna man vill se?
Hur många filmer får man till priset av en PS3, en konsol som är urgammal och är på väg att ersättas?
Nya DVD-filmer sjunker i pris relativt fort och går att beställa på nätet för nån hundring eller kan till och med köpas på ICA en för 59 eller 2 för 100:-
Är vi så insnöade i piratkopieringen att man med glädje lägger ut fyra till fem tusen spänn på en HTPC än att bara köpa filmen?
Visst, man kan surfa på tv via sin htpc, men vad ska man göra med sin vanliga dator? Tanka film?

Problem Nummer ett här är DVD.. ur kvalitetssyn så är formatet förlegat. Prylar du streamar över nätet är oftast bättre.
Om man bortser från piratkopieringen(vilket vi givetvis gör här) så anser jag att framtiden INTE är plastskivor utan digital media.

Du får ju så mycket mer med en htpc som du inte får med en 500kr dvdspelare.
Strömma din Musik till din receiver/förstärkare.
Möjlgiheten att använda din tv för webbinnehåll (youtube, vimeo, svt, tv4play m.fl)
Med mera.....

I slutänden handlar det givetvis alltid om vilka krav/behov du som användare har.

Permalänk
Skrivet av the_weird:

På grund av ovanstående så rekommenderar jag också en HTPC lösning med antingen Mac(PLEX) eller PC(XMBC) så har du ditt på de torra och kommer aldrig att behöva något annat(nåja, inte på långt tid framöver iaf).

Litet förtydligande:
Plex och XBMC finns båda till både Mac och PC (till linux också). XBMC har stöd för .rar vilket inte Plex har, annars är de i mångt och mycket lika bra (i grunden kommer de båda från samma program, så det är ju kanske inte så konstigt...). Mest en smaksak alltså. I Plex finns det tonvis med "appar" - typ youtube, svtplay, kanal5play, headweb etc. som du startar direkt inifrån Plex. Antar att det ser likadant ut i xbmc. Plex har dessutom en app till iOS (vet inte om det finns till Android också), som dels är en fjärr, dels låter dig strömma till tfn/ipad, så du kan börja kolla på tv:n och fortsätta kolla på valfri enhet när du gått och lagt dej. Funkar utmärkt!

Om nu bara alla TV-bolag kunna göra en tjänst lika bra som SVT Play skulle jag vara nöjd!

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av thomas67lundberg:

Litet förtydligande:
Plex och XBMC finns båda till både Mac och PC (till linux också). XBMC har stöd för .rar vilket inte Plex har, annars är de i mångt och mycket lika bra (i grunden kommer de båda från samma program, så det är ju kanske inte så konstigt...). Mest en smaksak alltså. I Plex finns det tonvis med "appar" - typ youtube, svtplay, kanal5play, headweb etc. som du startar direkt inifrån Plex. Antar att det ser likadant ut i xbmc. Plex har dessutom en app till iOS (vet inte om det finns till Android också), som dels är en fjärr, dels låter dig strömma till tfn/ipad, så du kan börja kolla på tv:n och fortsätta kolla på valfri enhet när du gått och lagt dej. Funkar utmärkt!

Om nu bara alla TV-bolag kunna göra en tjänst lika bra som SVT Play skulle jag vara nöjd!

Du glömmer den viktigaste styrkan som Plex har och som Xbmc saknar (vad jag vet) och det är mediaservern som är standalone.

Permalänk
Skrivet av the_weird:

Du glömmer den viktigaste styrkan som Plex har och som Xbmc saknar (vad jag vet) och det är mediaservern som är standalone.

Nä, jag glömmer inte alls - visste inte om
Jag har bara använt Plex de senaste åren, så jag har sopig koll på hur xbmc funkar. Men precis - mediaservern är ju ett måste för att tex. kunna strömma till nån annan enhet (typ tfn/padda).

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Men de allra flesta MKV-filerna man laddar hem använder väl X264 och inte H264? Vilket gör MKV-stödet oanvändbart ändå. :/

My point exactly

Ska dock villigt erkänna att jag inte har undersökt containerformatet noggrant när jag testat.
Kan lika gärna vara någon klåpare som döpt om en avi till mkv för att de ska se "1337" ut......

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Kan du kolla vad MKV-filerna innehåller? Alltså vilka video-/ljud-codecs som används?
/

det är lite svårt för mig att kolla nu, har precis åkt en 40 mil och kommer hem efter nyår

Men i en 2-3 filmer så har jag fått ett meddelande att ljudformatet inte stödjs/är förbjudet av sony, och att man ska kontakta något företag om man vill spela upp ljudet, om jag minns rätt. Det kommer och går under dom filmerna och blir då osebara. Detta har hänt på både valiga dvds och HD filer.