Permalänk

Hej Mikeg!

Jag har samma inställningar som du "Lan - Switch Control : Enable Jumbo Frame har jag satt till No och Disable HW Accelerator också¨satt till No.", det är standard inställningarna

Vad har du för nedladdning via bredbandskollen om du har datorn vid routern på 5Ghz bandet?

Permalänk
Medlem

Hur mycket pallar en RT-N66U?

Lan: 50 datorer med Xp/Win7/Win8
Spel: BF, CS, SC2 u.z.w.
WAN: 100/100 fiber
Övrigt: HP ProCurve 24XX-swichar bakom router.

Vi har haft svårt att få saker att gå runt, delvis på en kass konfig på WAN-sidan, men även routermässigt.
(DNS-uppslag går ner bl.a.)

Annars får man gå på pfSense igen.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diggan123:

Hej Mikeg!

Jag har samma inställningar som du "Lan - Switch Control : Enable Jumbo Frame har jag satt till No och Disable HW Accelerator också¨satt till No.", det är standard inställningarna

Vad har du för nedladdning via bredbandskollen om du har datorn vid routern på 5Ghz bandet?

Hej, ok då var det inga skillnader på Lan inställningarna i alla fall.

Jag har via bredbandskollen på 5 GHz bandet när datorn står 2 meter ifrån routern i samma rum nedladdningshastighten 80 Mbit/s .
Obs ! Jag har en Asus RT-AC66U ftersom min N66U strulade så mycket.

Permalänk

Är det någon som har testat att använda huaweis modem E398 (det som man får av telenor vid 4G) via USBn?
Såg att någon hade postat tidigare vilka modem som stödjs men hittade inte E398.

Har i dagsläget E1750 (3G) som borde stödjas, men enligt listan jag nämnde ovan så skiljer det ett C i modellnumret (i listan heter modemet E1750C).
Borde inte vara något problem tycker jag.

Fungerar inget modem så får man väl köpa ett nytt, som stödjs.

Permalänk
Medlem

Ny firmware från Asus

Version 3.0.0.4.246

Description ASUS RT-N66U B1 Firmware Version 3.0.0.4.246
IMPORTANT, DUE TO THE NVRAM SIZE UPGRADE, CHANGE TO THIS VERSION FIRMWARE (FROM 3.0.0.3.X UPGRADE TO 3.0.0.4.X) WILL WIPE ALL YOUR SETTING!
AFTER UPGRADED FIRMWARE, PLEASE PRESS THE RESET BUTTON AND HOLD OVER 5 SECONDS TO RESET THE ROUTER TO DEFAULT.

Fix:
1. DMZ and HW accelerator coexist issue.
2. Some 3G modem issues
3. Can't reset to default through Software Button when AiCloud is enabled.
4. WPS related issues.
5. VPN dns issue in Android/iOS
6. Buffer overrun problem. Special thanks to Merlin for his contribution.

Modify
1. Add GRO option in Advanced settings->LAN->Switch control.
Please disable it if there are problems in UPnP and port forwarding.
2. Add firmware version checking in Quick Internet Setup process.
3. Add PIN code error alerting for USB modem
4. WPS button can be configured as wifi on/off button

AiCoud (for more information, please refer to http://event.asus.com/2012/nw/aicloud/index.htm)
1. Modify web user interface.
2. Folder is shareable with shared link.
3. The media files can be previewed when received the share link for folder.
4. Redirect mp3 https share link to MP3 player on IOS device.
5. Fixed the large file renaming problem
6. Fixed some UI issues.
File Size
23,03 (MBytes) 2012.10.17 update

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Är det någon som har testat att använda huaweis modem E398 (det som man får av telenor vid 4G) via USBn?
Såg att någon hade postat tidigare vilka modem som stödjs men hittade inte E398.

Har i dagsläget E1750 (3G) som borde stödjas, men enligt listan jag nämnde ovan så skiljer det ett C i modellnumret (i listan heter modemet E1750C).
Borde inte vara något problem tycker jag.

Fungerar inget modem så får man väl köpa ett nytt, som stödjs.

Jag har inte teestat detta men läs detta http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=8182

Permalänk

Nu har det hänt en del på Open Source-sidan till denna router: http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?t=163479

Permalänk
Skrivet av mikeg:

Tack för länken!

Blev extremt avskräckt men jag hade inte så mycket val då routern var beställd när du skickade länken.

Nu är allt konfigurerat. Kör trådlöst till stationära burken, trådlös skrivare samt boxee via 2.4 nätet.
Får ungefär samma nedladdningsresultat som när dongeln var ansluten till datorn.
Har senaste FW från asus.

Eftersom jag bara använder 2.4 nätet, går det att inaktivera 5 nätet?

Permalänk
Citat:

Eftersom jag bara använder 2.4 nätet, går det att inaktivera 5 nätet?

Ja det tror jag. Logga in i routern, gå under "avancerade inställningar" till fliken Trådlös. Gå till Professionell, där det står frekvens välj 5GHz och sedan under står det "Aktivera radio" välj nej. Då tror jag den stängs av!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diggan123:

Ja det tror jag. Logga in i routern, gå under "avancerade inställningar" till fliken Trådlös. Gå till Professionell, där det står frekvens välj 5GHz och sedan under står det "Aktivera radio" välj nej. Då tror jag den stängs av!

Du ser att Led-lampan på Asus:en släcks för 5 GHz-bandet.

Permalänk
Skrivet av mikeg:

Du ser att Led-lampan på Asus:en släcks för 5 GHz-bandet.

Yepp, det fungerade som diggan beskrev.

Skönt att det äntligen fungerar att streama 1080 till boxeen

Permalänk

Har någon testat den inbyggda torrentklienten? Det går ju hur segt som helst att ladda ner filer via den?

Permalänk

Jag har min iPad och bärbara dator kopplade till routern via 5GHz, jag har även en USB hårddisk kopplad till routern. Jag laddar via en torrentklient på min dator (4MB/s ner och 2MB/s upp, jag har en 100mbit lina). När jag försöker streama en 1080p film från USBn till iPaden så går det knappt att se då det ska buffra hela tiden, så här ska det väl inte vara? Sitter 6 meter ifrån routern och har CAT6 kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diggan123:

Jag har min iPad och bärbara dator kopplade till routern via 5GHz, jag har även en USB hårddisk kopplad till routern. Jag laddar via en torrentklient på min dator (4MB/s ner och 2MB/s upp, jag har en 100mbit lina). När jag försöker streama en 1080p film från USBn till iPaden så går det knappt att se då det ska buffra hela tiden, så här ska det väl inte vara? Sitter 6 meter ifrån routern och har CAT6 kablar.

Vad har du för signalstyrka på 5 GHz-bandet på ex. din bärbara dator , inSSider om du inte har det - hämta hem den till datorn och se.
Har du senaste fw.-aren ?

Permalänk
Medlem

VPN Server

Hej,

Har läst igenom sista halva delen av tråden och kan inte se att någon skrivit om mitt problem som är följande:

Jag har sista ASUS fw. 3.0.0.4.246 och precis satt upp VPN Server i routern, kopplar mig upp på jobbet med ett öppet nätverk med min laptop samt mobil med Android.
Min hastighet hemma är 20/2 Mbit, på jobbet vet jag inte riktigt men ca 10/1-2 kanske, får också det när jag testar med speedtest.

Jag försöker komma åt mina videofiler osv och försöker streama detta men det går inte, klarar inte att buffra upp så det avbryts, detsamma gäller från både laptop och mobil.
Krävs det snabbare lina för att streama filmer?

Körde Speedtest och med mobil får jag ca 1/1 Mbit men när jag ser på skärmen så svänger det otroligt mycket och i grafen i appen så går det upp för att sen gå ner till noll, och upp igen ned till noll ca 3-5 gånger innan den är färdig med testen, gäller både upload/download.
Jag har ingen encryption i mobilen, kör med PPTP utan att jag vet vad det är i routern.

Körde Speedtest på datorn och fick en gång ca 2/2 Mbit, dem andra gånger 1,35/1,35 Mbit. Här kan jag inte se någon graf alls.
Kör med PPTP.

Vore tacksam för svar!

PS. Jag lade in ASUS fw igår kväll, spelade lite Leauge of Legends senare på kvällen och då laggade det samt tappade anslutning till spelet, för mina vänner gick det bra, misstänkte routern så tog spänningen på det och modemet, fungerade bättre sen men osäker om det var lika bra som innan, problem med sista ASUS fw? Läste några som klagade på 2,4 GHz trådlöst (som jag kör spelet på), kanske borde nergradera till 3.0.0.4.220? DS-

Visa signatur

• Samsung 65F8005 • LG OLED55B6V • Onkyo TX-NR616 • Canton Movie CD 151 • Asus RT-N66U • Samsung Galaxy Tab S • Samsung Galaxy S6 • Samsung Galaxy S7 •

Permalänk
Skrivet av mikeg:

Vad har du för signalstyrka på 5 GHz-bandet på ex. din bärbara dator , inSSider om du inte har det - hämta hem den till datorn och se.
Har du senaste fw.-aren ?

Jag har inSSider, är ensam på 5GHz bandet, jag har senaste ASUS firmware.

Det här är min andra RT-N66U, lämnade in den andra för det var samma dåliga hastighet med mera men det hittade inget fel så denna routern är så här dålig alltid.

En annan sak, jag laddar ner via torrentklienten som finns på routern till min usb som är kopplad till routern. När jag försöker flytta en fil från datorn till hårddisken som är kopplad till routern, datorn är kopplad trådat, så kommer jag upp i ca 1MB/s vid överföring av filen. Pausar jag de nedladdningar jag har i torrentklienten (inte ens 2MB/s i bandbredd) så kommer jag upp i bättre siffror mellan 7-11 MB/s vilket är helt okej, via datorn får jag dock 20-30 MB/s. Är den här routern så kass? Varför har man massa funktioner om det ska funka så dåligt?

Tänkte sen att det kanske är hårddisken som på något sätt begränsar hastigheten, så jag kopplade en till hårddisk till den andra USB porten på routern. Laddade ner till en hårddisk, och flyttade en fil från datorn till den andra hårddisken men det gick lika dåligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diggan123:

Jag har inSSider, är ensam på 5GHz bandet, jag har senaste ASUS firmware.

Det här är min andra RT-N66U, lämnade in den andra för det var samma dåliga hastighet med mera men det hittade inget fel så denna routern är så här dålig alltid.

En annan sak, jag laddar ner via torrentklienten som finns på routern till min usb som är kopplad till routern. När jag försöker flytta en fil från datorn till hårddisken som är kopplad till routern, datorn är kopplad trådat, så kommer jag upp i ca 1MB/s vid överföring av filen. Pausar jag de nedladdningar jag har i torrentklienten (inte ens 2MB/s i bandbredd) så kommer jag upp i bättre siffror mellan 7-11 MB/s vilket är helt okej, via datorn får jag dock 20-30 MB/s. Är den här routern så kass? Varför har man massa funktioner om det ska funka så dåligt?

Tänkte sen att det kanske är hårddisken som på något sätt begränsar hastigheten, så jag kopplade en till hårddisk till den andra USB porten på routern. Laddade ner till en hårddisk, och flyttade en fil från datorn till den andra hårddisken men det gick lika dåligt...

I inSSider har du en stabil signal på 5 GHZ-bandet eller svänger det ett antal dBm.er ?
Jag använder inte torrentklienten i routern men har för mig att jag läst att en del har haft problem med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diggan123:

Jag har inSSider, är ensam på 5GHz bandet, jag har senaste ASUS firmware.

Det här är min andra RT-N66U, lämnade in den andra för det var samma dåliga hastighet med mera men det hittade inget fel så denna routern är så här dålig alltid.

En annan sak, jag laddar ner via torrentklienten som finns på routern till min usb som är kopplad till routern. När jag försöker flytta en fil från datorn till hårddisken som är kopplad till routern, datorn är kopplad trådat, så kommer jag upp i ca 1MB/s vid överföring av filen. Pausar jag de nedladdningar jag har i torrentklienten (inte ens 2MB/s i bandbredd) så kommer jag upp i bättre siffror mellan 7-11 MB/s vilket är helt okej, via datorn får jag dock 20-30 MB/s. Är den här routern så kass? Varför har man massa funktioner om det ska funka så dåligt?

Tänkte sen att det kanske är hårddisken som på något sätt begränsar hastigheten, så jag kopplade en till hårddisk till den andra USB porten på routern. Laddade ner till en hårddisk, och flyttade en fil från datorn till den andra hårddisken men det gick lika dåligt...

Kom på en sak , du har ju senaste fw .246 installerad eller hur ? Titta under Lan - Switch att GRO är disablad samt på 2.4 GHz bandet Professional settings
finns en ny inställning för få bättre uppkoppling på detta band , har inte det i huvidet just nu men titta som sagt där.

Permalänk
Skrivet av mikeg:

Kom på en sak , du har ju senaste fw .246 installerad eller hur ? Titta under Lan - Switch att GRO är disablad samt på 2.4 GHz bandet Professional settings
finns en ny inställning för få bättre uppkoppling på detta band , har inte det i huvidet just nu men titta som sagt där.

Hej Mikeg och tack för hjälpen! Jag har dock valt att skicka tillbaka routern då de funktioner jag vill använda på routern (torrent klient, usb hårddisk m.m.) inte fungerar tillfredställande. Jag kommer nog köpa en ASUS RT-N56U då den är billigare och sen köpa en NAS. Det positiva med N66U var WIFI signalen, den nådde riktigt långt! Hoppas N56U kommer långt den med även om den inte har någon extern antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diggan123:

Hej Mikeg och tack för hjälpen! Jag har dock valt att skicka tillbaka routern då de funktioner jag vill använda på routern (torrent klient, usb hårddisk m.m.) inte fungerar tillfredställande. Jag kommer nog köpa en ASUS RT-N56U då den är billigare och sen köpa en NAS. Det positiva med N66U var WIFI signalen, den nådde riktigt långt! Hoppas N56U kommer långt den med även om den inte har någon extern antenn.

Det var tråkigt att du inte var nöjd med funktionerna , fw. har Asus en del kvar att fixa med. WiFi-signalen på N56U.an är inte i klass med N66U:ns.
Tips : titta på Asus Forum under N56U så får du se vad användarna har för synpunkter och problem med den.

Permalänk
Medlem

Tjenare!
Jag har Telia fiber 100/100 och när jag gör TP test utan router, dator direkt till TPutaget så får jag ut ca 95/80
Men så fort jag kör med min RT-N66U imellan datorn och utaget så blir det bara 50 upp:( dock samma hastighet ner...

något förslag vad det kan vara för fel?

har senaste, 3.0.0.4.246

Permalänk
Medlem
Skrivet av HBcore:

Tjenare!
Jag har Telia fiber 100/100 och när jag gör TP test utan router, dator direkt till TPutaget så får jag ut ca 95/80
Men så fort jag kör med min RT-N66U imellan datorn och utaget så blir det bara 50 upp:( dock samma hastighet ner...

något förslag vad det kan vara för fel?

har senaste, 3.0.0.4.246

Titta under Lan - Switch att du har GRO disablad och Hardwaare Accelator enablad.
Använder du cat5e eller cat6 kabel mellan routern och datorn ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Titta under Lan - Switch att du har GRO disablad och Hardwaare Accelator enablad.
Använder du cat5e eller cat6 kabel mellan routern och datorn ?

Aktivera Jumbo Frame Nej
Inaktivera HW Accelerator Nej
Disable GRO(Generic Receive Offload) Nej

så där har jag, antar att det är så du menar... kör cat 6 i nätet

har stallt in QoS på 100/100 blev lite bättre men fan inte tillräckligt bra, funderar på dra en RMA men orkar inte bli utan router!
något mer tips från någon? värt att dra in tomato för att prova sen återställa till asus egna om det inte blir bättre och göra en RMA då? eller ska man göra RMA på en gång kanske...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HBcore:

Aktivera Jumbo Frame Nej
Inaktivera HW Accelerator Nej
Disable GRO(Generic Receive Offload) Nej

så där har jag, antar att det är så du menar... kör cat 6 i nätet

har stallt in QoS på 100/100 blev lite bättre men fan inte tillräckligt bra, funderar på dra en RMA men orkar inte bli utan router!
något mer tips från någon? värt att dra in tomato för att prova sen återställa till asus egna om det inte blir bättre och göra en RMA då? eller ska man göra RMA på en gång kanske...

Disable GRO ställ den på Ja.
Har du haft QoS aktiverad hela tiden ? QoS fungerar EJ så inaktivera den. Någon gång kommer väl Asus få den att fungera.....Tycker du ska göra en RMA om det inte blir bättre resultat med QoS inaktiverad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Disable GRO ställ den på Ja.
Har du haft QoS aktiverad hela tiden ? QoS fungerar EJ så inaktivera den. Någon gång kommer väl Asus få den att fungera.....Tycker du ska göra en RMA om det inte blir bättre resultat med QoS inaktiverad.

Nej, provade bara med det och då blev det lite bättre (QoS) har inaktiverat den nu och provat med att sätta ja på Disable GRO.. men tyvärr märker jag ingen skillnad, och inte bredbanskollen heller.

RMA är skickad till komplett, får se vad dom säger!

Ingen annan som har något tips eller har något liknande problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elinsa:

Kör själv på den här routern och är väl sådär nöjd.
Sitter på en 100/100-lina, utan router får jag ut 98/97 enligt SpeedTest.net samt Bredbandskollen.se

Med routern inkopplad blir resultatet:
98/39, tappar såldes väldigt mycket kraft utåt.

Någon annan som upplever samma problem?

har precis samma problem, fick du någon ordning på det?

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att se vad ni har för upptime på era Asus 66or. Längsta är runt 73 dygn har jag för mig men då fick jag strömavbrott som avslutade det hela Ligger just nu på 14 dygn och den funkar kalas.

Firmeware Tomato shibby 1.28.0000 MIPSR2-101 K26 USB AIO-64K

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diggan123:

När jag kopplar datorn direkt till fiberuttaget får jag 95/85mbit, använder jag min TP-LINK router emellan får jag även där 95/85. När jag använder min ASUS får jag bara 95/50. 1/3 av hastigheten försvinner, dessutom är den trådlösa hastigheten urusel då jag har datorn bredvid routern och får bara ut 45/45. Men routern måste så klart vara defekt för så här kan det inte vara för en router som kostar mer än 5 gånger så mycket som min TP-LINK router!

Kommer lämna in den och få den lagad eller få en ny, återkommer med resultatet då!

Har exakt samma problem, tom samma hastigheter. Återkom gärna med resultat.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik29:

Skulle vara kul att se vad ni har för upptime på era Asus 66or. Längsta är runt 73 dygn har jag för mig men då fick jag strömavbrott som avslutade det hela Ligger just nu på 14 dygn och den funkar kalas.

Firmeware Tomato shibby 1.28.0000 MIPSR2-101 K26 USB AIO-64K

Uppdaterade shibbyn till 1.28.0000 MIPSR2-102 K26 USB AIO-64K och ligger trådlöst på 94mbit ner och 80Mbit upp

Någon som ändrat Transmit Power? på shibbyn så är den ställd på 42mW , någon som kör högre och är det någon fördel?

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

tjo!

upplever att utorrent börjar strula som fan när jag använder mig av routern, vad har ni för inställningar i utorrent?

med x-antal anslutningar osv.