Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Darth Vader (död)

Aftonbladet meddelar idag, att mannen som gjorde stuntscenerna för Darth Vader i Starwars filmerna är död.

Citat:

Svärdsmästaren Bob Anderson har avlidit

Bob Anderson, som fäktades som Darth Vader i actionklassikern ”Stjärnornas krig”, har avlidit.

Den 89-årige Anderson var något av en legend i filmkretsar, trots att han oftast gömde sig bakom masker av olika slag och mest gjorde stuntscener.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article14160736.a...

Vila i frid.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk

absolut inte han jag förknippar med vader

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Precis, Bob Anderson var stuntman och gjorde enbart fäktningsscener.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Bob Anderson var absolut inte Darth Vader. Aftonhoran har ju fel igen som vanligt.
Bob hoppade in i nån fäktningsscen åt David Prowse som spelade Vader.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Bob Anderson var absolut inte Darth Vader. Aftonhoran har ju fel igen som vanligt.
Bob hoppade in i nån fäktningsscen åt David Prowse som spelade Vader.

Vilket dom också skriver i sin artikel om man läser den.

Citat:

I ”Stjärnornas krig: Rymdimperiet slår tillbaka” och ”Jedins återkomst” spelade Anderson den ondskefulle Darth Vader – men bara i de scener som Vader fäktades med sitt ljussvärd.

Permalänk
Medlem

Tråkigt.
Kan inte säga att jag hade någon aning om vad detta var för kille innan jag läste detta men han verkar ha varit betydelsefull för många bra filmer.

Skrivet av jycken:

Vilket dom också skriver i sin artikel om man läser den.

Citat:

I ”Stjärnornas krig: Rymdimperiet slår tillbaka” och ”Jedins återkomst” spelade Anderson den ondskefulle Darth Vader – men bara i de scener som Vader fäktades med sitt ljussvärd.

Det är ofta de som klagar på fel i artiklar som inte läser dom.;) Rubriken kanske är lite missvisande men det är ju det dom är till för. Även sweclockers kör ju med sånadär "fulingar" ibland

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Vilket dom också skriver i sin artikel om man läser den.

Citat:

I ”Stjärnornas krig: Rymdimperiet slår tillbaka” och ”Jedins återkomst” spelade Anderson den ondskefulle Darth Vader – men bara i de scener som Vader fäktades med sitt ljussvärd.

Jo, Aftonblader la till det efter ett tag.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog att Bob Anderson var MER Vader än Prowse, faktiskt.

Prowse:s insats var ju mest att gå omkring & röra lite på någon arm eller så,
rösten tillhör ju James Earl Jones som även han är mer Vader än Prowse IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Jag tycker nog att Bob Anderson var MER Vader än Prowse, faktiskt.

Prowse:s insats var ju mest att gå omkring & röra lite på någon arm eller så,
rösten tillhör ju James Earl Jones som även han är mer Vader än Prowse IMO.

Ja. James valde ju att inte ens stå med i credits pga det jobbet då han ansåg att det inte var såpass noga. Dock skrevs han med i senare filmerna. (Kanske bara var 6an)?

Må hända att Bob Anderson inte var skådespelaren för just Vader, som Prowse var. Men utan Anderson hade det ju inte blivit lika bra heller, såklart. Hur som helst, sorglig bortgång. Vi har honom att tacka för i många scener i olika filmer genom åren när det kommer till fäktning.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.