AHCI på lagringsdisk utan att formatera?

Permalänk
Medlem

AHCI på lagringsdisk utan att formatera?

Ska sätta in en ssd i min burk och måste då även ha en till disk som ahci (elakt BIOS indeed). Jag har nu OS på 1 partition av min "windows disk" nu. Kan jag bara formatera OS partitionen och behålla all data på den andra partitionen? Så till frågan, måste disken formateras när jag ändrar den från IDE till AHCI när jag installerar OS på SSD?

Ännu en fråga, fungerar det bra att använda olika diskar som AHCI och IDE tillsammans , jag antar att det fungerar bra men frågar endå.

Tacksam för snabba svar så man kan sova lugnt inatt:)

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Självklart inte, du har inget OS på den, alltså inga drivrutiner eller nåt annat som bootar från den.

En till disk som ahci? Varför det? Behövs absolut inte.
AHCI påverkar alla enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Självklart inte, du har inget OS på den, alltså inga drivrutiner eller nåt annat som bootar från den.

En till disk som ahci? Varför det? Behövs absolut inte.
AHCI påverkar alla enheter.

Jag kommer att ha 3 sata portar upptagna till hårddiskar och 1 till dvd brännare, jag kan bara ställa in sata port 1-4 samt 5-6 till olika alternativ, alltså sata port 1-4 måste vara t.ex ahci. Jag kan inte välja t.ex port 1 till ide och port 2 till ahci. Jag läste även att dvd brännare är ostabila vid ahci, därför måste jag ha SSD'n + en annan disk som ahci då jag sätter brännaren samt min 2tb disk som IDE om jag inte ska ha alla hårddiskar som AHCI, ska jag det?

Tackar för ditt tidigare svar.

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)