"Intel predicts 10GHz chips by 2011" (Artikel från 2000)

Permalänk
Medlem

"Intel predicts 10GHz chips by 2011" (Artikel från 2000)

Jag har sökt lite snabbt på forumet och hittar inte någon diskussion kring detta. Tycker det är lite av en nostalgitripp att läsa denna artikel. Säkert flera som redan sett den dock.

Man funderar ju helt klart på vad som fick Intel (m.fl. ?) att förutspå detta. Gör man lite beräkningar rent fysikaliskt så får man ju ut att 10 GHz motsvarar 10^10 per sekund => Period 10^-10 s = 0,1 nanosekund (10 signaler skickas/tas emot varje nanosekund). På en nanosekund färdas ljuset ca 30 centimeter, 0,1 ns ~ 3 cm. Visserligen inte omöjligt men då måste alltså hela moderkortet och inkopplade komponenter vara tillgängliga via ljusets hastighet och inom 3 cm. Tänker man sig dock att komponenter också skall svara så måste man alltså färdas dubbelt så långt, 0,2 ns ~ 6 cm. Då måste allt vara inom 1,5 cm för signal+svar på 0,1 ns. (Ganska små komponenter krävs ) Dock är ju detta med ljusets hastighet i vakuum, utan beräkningstid och det kommer man knappast upp i med elektroner i kopparkablar. Men lite intressant ändå.

Artikel och många roliga kommentarer:
"Intel predicts 10GHz chips by 2011"
http://www.geek.com/articles/chips/intel-predicts-10ghz-chips...

Självklart 10 GHz ~ 0,1 ns, inte 1 ns. Tack Zelloxy.
Visa signatur

Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s

Permalänk
Medlem

Jag fick det till 3 cm dock?

Men ja, hur som helst rolig läsning. Var ett tag sedan man ack så intressant läsning så väl så som nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelloxy:

Jag fick det till 3 cm dock?

Men ja, hur som helst rolig läsning. Var ett tag sedan man ack så intressant läsning så väl så som nu

Tack. Ja, jag glömde att det stod 10 GHz, inte 1 GHz. 3 cm skall det vara, och perioden 0,1 ns. Läskigt fort! 10 miljarder cykler per sekund...

Kul att du gillar artikeln. Tycker det är väldigt roliga kommentarer och 2011 har ju precis passerat så kändes aktuellt att dela med sig av artikeln nu

Visa signatur

Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s

Permalänk

Utan att ha läst artikeln, antigen så trodde dom att man fortfarande skulle köra på en enkelkärnad processor och ökade prestandan mellan generationer med högre frekvenser eller så räknade dom att framtidens processorer med flera kärnor men ändå på lägre frekvens skulle motsvara en 10ghz enkelkärnad.

Permalänk
Medlem

CPUerna är ju 1-5 cm3 idag. Jag tror inte dom kommer bli så mycket större.
CPU frekvensen har ju alltid mätts internt. Jag tror inte dom hade nån åtanke på att det ska inkluderar kommunikation med externa chip eller andra delar av moderkortet, precis som idag. Så jag tycker inte dom hade helt fel. De var väl nån som klockade en AMD CPU till 7-8 GHz i slutet på förra året? Dom lär nog få rätt i år istället gissar jag.

Permalänk
Medlem

Kommentarerna till artikeln är trevlig läsning. "Windows 2010", "Pentium VII", "PowerPC kommer komma ut med en 1.7GHz:are i iMac 2010 och krossa intel" och sen några läskiga jävlar som faktiskt spekulerar i att det är arkitekturen som kommer förbättras och att vi inte nödvändigtvis skulle få se 10GHz.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

CPUerna är ju 1-5 cm3 idag. Jag tror inte dom kommer bli så mycket större.
CPU frekvensen har ju alltid mätts internt. Jag tror inte dom hade nån åtanke på att det ska inkluderar kommunikation med externa chip eller andra delar av moderkortet, precis som idag. Så jag tycker inte dom hade helt fel. De var väl nån som klockade en AMD CPU till 7-8 GHz i slutet på förra året? Dom lär nog få rätt i år istället gissar jag.

Ja, internt går det ju att få upp klockfrekvensen till de nivåerna, ungefär. Världsrekordet verkar ligga på 8585 Mhz (http://hwbot.org/submission/2221269_andreyang_cpu_frequency_f...), vilket skulle motsvara 0,12 ns, eller ca 3,5 cm. Men för att CPU:n skall fungera måste ju någon kontakt med moderkortet, cache, ram o.s.v. också ske. Det är ju därför arkitekturen är mer intressant än klockfrekvensen. Man kan ju inte använda klockfrekvensen om den inte har respons från övriga komponenter.

Visa signatur

Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s

Permalänk
Medlem

Minnesbussar etc körs ju i annan frekvens än cpu'n så jag förstår inte varför ni vill ha det till ett problem?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hjälpsam

Tja, om man accepterar att parallellisera kan avändas så finns det i 3960X tillgängligt totalt 19,8GHz processorkraft.

NEJ jag vet att man inte kan räkna så "på riktigt" men med optimerad kod kan man få ut total effekt från en modern processor i en dator motsvarande prestandan på över 10GHz med samma arkitektur.

Sedan är den artikeln totalt fubar iom att de översätter antalet transistorer (Moores Lag) till ren MHz.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

om man räknar lite på att man utnyttjar en 3960x till max i standardclock så 3,3 GHz * 6 = 19.8 GHz :P, Q6600 2,4*4 = 9,6 GHz denna släpptes ju ett bra tag innan 2010 om man säger så, dock är ju detta väldigt oexakt, och möjligen inkorrekt räknesätt men ändå rent mattematiskt så.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem

nja om man nu räknar att en quadcore på 2.5 ghz är 10 ghz så har det ju redan hänt och att vi även passerat det om bulldozern bara har två kärnor aktiva så är den uppe i 16 ghz (om det nu varit två fysiska kärnor men uppe i 10 ghz är vi ju )

bara och lägga ihop alla kärnors ghz så blir det rätt mkt

min processor jobbar då i (om man kan räkna det så) i 13.4 ghz (3.4 ghz x 4 ^^)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluf:

Sedan är den artikeln totalt fubar iom att de översätter antalet transistorer (Moores Lag) till ren MHz.

Rätt länge följde väl dock även frekvenserna samma utvecklingskurva som antalet transistorer som på ett ekonomiskt försvarbart sätt kan placeras per enhet kiselyta (som lagen talar om). På samma sätt är det väl inte orimligt att anta att även transistorantalsförutsägelserna upphör att fungera om (när) tekniken förändras.

Permalänk
Sötast

Grymt roliga kommentarer!

Har hunnit gå igenom hälften nu och kan inte låta bli att fortsätta.

Permalänk

Småskrattar åt en del av kommentarerna. Folk är sig rätt lika mellan nu och tio år sedan.

Först kommer en som råkar slinta på tangenterna och skriver GB istället för GHz.

Därefter kommer en som förlöjligar den förste i tron att denne är en idiot och skriver en lång sarkastisk text om sin hårddisk på x GHz och sin CPU på x GB. Sedan slinter denne själv på tangenterna och skriver MHz där det uppenbart ska vara GHz.

Sedan kommer två personer som varken har läst tråden eller person nr 2:s inlägg ordentligt och idiotförklarar nu denne i tron om att det faktiskt är någon som tror att hårddiskar mäts i GHz och klockfrekvenser i GB. Som om det inte vore nog så fortsätter de med att förlöjliga person nr 2 för att ha skrivit MHz istället för GHz.

--------------

Lite då och då kommer det någon gammal forumräv som säger att nivån i forumet har sjunkit på senare år. Ja, det verkar inte som om det beror på de nya medlemmarnas ålder iallafall. Möjligen har de migrerat från andra forum.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Dagens processorer kanske inte klockar 10 Ghz men de är förmodligen snabbare än en single-core processor på 10Ghz i alla fall. Som det varit väldigt länge, arkitektur sedan frekvens. Vill minnas att P4 och AMD's motsvarighet presterade mycket olika per klockfrekvens eftersom att arkitekturen var så olik varandra.

Permalänk
Skrivet av Massy:

Dagens processorer kanske inte klockar 10 Ghz men de är förmodligen snabbare än en single-core processor på 10Ghz i alla fall. Som det varit väldigt länge, arkitektur sedan frekvens. Vill minnas att P4 och AMD's motsvarighet presterade mycket olika per klockfrekvens eftersom att arkitekturen var så olik varandra.

Jo AMDs CPUer hade mycket bättre prestanda per klockfrekvens. Tack vare AMDs reklaminsatser bromsades klockfrekvens-hysterin in. Sedan kom ju flerkärniga CPUer och tog död på den helt och hållet men det var främst AMDs förtjänst att folk började inse att prestanda mättes bättre i faktisk prestanda än i klockfrekvens.

Sedan kom ju istället RAM-hysterin som lever kvar än men det är ju ett helt annat kapitel.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av beatles-3122:

Sedan kom ju flerkärniga CPUer och tog död på den helt och hållet men det var främst AMDs förtjänst att folk började inse att prestanda mättes bättre i faktisk prestanda än i klockfrekvens.

Så länge man håller sig inom samma arkitektur (eller i alla fall inom snarlika sådana) är dock frekvens ett rätt bra prestandamått. Det som hände var väl snarare att det dök upp en ny arkitektur som var mera olik tidigare än vanligt.

Permalänk
Medlem

hahaha kul att läsa alla kommentarer fler sådana trådar!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Jo AMDs CPUer hade mycket bättre prestanda per klockfrekvens. Tack vare AMDs reklaminsatser bromsades klockfrekvens-hysterin in. Sedan kom ju flerkärniga CPUer och tog död på den helt och hållet men det var främst AMDs förtjänst att folk började inse att prestanda mättes bättre i faktisk prestanda än i klockfrekvens.

Sedan kom ju istället RAM-hysterin som lever kvar än men det är ju ett helt annat kapitel.

Vill minnas en vän som köpte en AMD Athlon 3000+ som visade sig ligga på 1.5-1.8(?) medans Pentium var i nivåer om 2.4-2.8GHz.

Visade sig ändå att t.ex Doom 3, och andra titlar fungerade utmärkt på AMDn.
Så jag kan inte mer än hålla med på punkten att AMD bromsade in GHz kriget

Permalänk

ganska intressant att läsa de gamla kommentarerna faktiskt "Maybe clock speeds will only be 10 GHz by then but dozens and dozens of processors may coexist on a single chip" - han är iaf på rätt tankebana:P

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Vill minnas en vän som köpte en AMD Athlon 3000+ som visade sig ligga på 1.5-1.8(?) medans Pentium var i nivåer om 2.4-2.8GHz.

Visade sig ändå att t.ex Doom 3, och andra titlar fungerade utmärkt på AMDn.
Så jag kan inte mer än hålla med på punkten att AMD bromsade in GHz kriget

Tror ni missförstår varandra. Som jag förstår det menar ni båda att Ghz inte är allt. Enligt förste talare så var det AMD som "spräckte" myten att frekvensen skulle vara det enda viktiga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Massy:

Enligt förste talare så var det AMD som "spräckte" myten att frekvensen skulle vara det enda viktiga.

Apple var också tidigt ute (då powerpc inte hängde med i frekvensökningstakten).

Permalänk
Skrivet av Massy:

Tror ni missförstår varandra. Som jag förstår det menar ni båda att Ghz inte är allt. Enligt förste talare så var det AMD som "spräckte" myten att frekvensen skulle vara det enda viktiga.

Nej jag tror vi förstod varandra ganska bra faktiskt.

//Förste talaren

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem
Citat:

By 2011 we will have implementation of Quantum Processing that will make the xHZ debate look like the colonists debating over sucession from the UK.

vi har ju kommit en bit på väg :):) rekordet är 15 lr så atomer som funkar

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Så länge man håller sig inom samma arkitektur (eller i alla fall inom snarlika sådana) är dock frekvens ett rätt bra prestandamått. Det som hände var väl snarare att det dök upp en ny arkitektur som var mera olik tidigare än vanligt.

Jo, det var precis så jag menade.

Intel kämpade för högre klockfrekvenser och förbättrade prestandan på så sätt och sedan kom AMD och visade för allmänheten att man kunde öka prestandan på andra sätt också. Men vid tiden för tidigare Pentium-modeller så var mycket riktigt klockfrekvenser ett ganska bra sätt att mäta prestanda.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Suttit och läst lite i tråden..och för en kille som var 6 år gammal vid skapandet av artikern så är det riktigt tufft att kunna läsa om det

Vissa är läskigt nära på hur det ser ut idag..

"Maybe everything will be wireless, mouse, keyboard, screen"

Se på fan )

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

AMD var väl först över 1Ghz sträcket dessutom?

Roligt när intel började komma ikapp och ökade mhz'en och folk trodde att 400mhz mer var bättre än AMD's grejor som var gammal skit i folks ögon. Hur många här inne har inte gjort blyertsmodd på någon Duron? propp och ökat prestandan ytterligare etc.

Sen har vi ju hypen om hur stor hårddisk en dator har så är den genast mycket bättre/sämre än någon annan dator oavsett vad övriga spec är.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hmmkk:

Jag har sökt lite snabbt på forumet och hittar inte någon diskussion kring detta. Tycker det är lite av en nostalgitripp att läsa denna artikel. Säkert flera som redan sett den dock.

Man funderar ju helt klart på vad som fick Intel (m.fl. ?) att förutspå detta. Gör man lite beräkningar rent fysikaliskt så får man ju ut att 10 GHz motsvarar 10^10 per sekund => Period 10^-10 s = 0,1 nanosekund (10 signaler skickas/tas emot varje nanosekund). På en nanosekund färdas ljuset ca 30 centimeter, 0,1 ns ~ 3 cm. Visserligen inte omöjligt men då måste alltså hela moderkortet och inkopplade komponenter vara tillgängliga via ljusets hastighet och inom 3 cm. Tänker man sig dock att komponenter också skall svara så måste man alltså färdas dubbelt så långt, 0,2 ns ~ 6 cm. Då måste allt vara inom 1,5 cm för signal+svar på 0,1 ns. (Ganska små komponenter krävs ) Dock är ju detta med ljusets hastighet i vakuum, utan beräkningstid och det kommer man knappast upp i med elektroner i kopparkablar. Men lite intressant ändå.

Artikel och många roliga kommentarer:
"Intel predicts 10GHz chips by 2011"
http://www.geek.com/articles/chips/intel-predicts-10ghz-chips...

Jag tror du råkat ut för ett riktigt härligt tankefel..

Signalerna i processorn styrs ju bar av frekvensen de betyder inte att kommandona exekveras vid varje klockslag samtidigt över hela processorn.
Vissa operationer tar ju som påhittat exempel 10 clockcykler andra kanske tar 20 .o.s.v.
Sedan har ju minnesbussen som cpun läser data över en helt annan frekvens samma med bussen mot moderkortet som har en annan frekvens.
Mycket av tiden sitter cpun bara och väntar på att minnet ska bli klart så den kan läsa nästa datarad eller kommando från minnet som den sedan exekverar.
Det som tillslut inte hänger med i höga frekvenser är transistorerna som sköter det grunläggande (alltså ettorna och nollorna) vilka till slut inte hinner med att slå om helt till en etta eller nolla utan mitt emellan och då blir det problem, sedan finns det väl många andra fysiska begränsningar också som spelar in.

Visa signatur

I7 4790K | 16 gb | Gigabyte 980 | 1TB Evo 840 | Node 304 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Suttit och läst lite i tråden..och för en kille som var 6 år gammal vid skapandet av artikern så är det riktigt tufft att kunna läsa om det

Vissa är läskigt nära på hur det ser ut idag..

"Maybe everything will be wireless, mouse, keyboard, screen"

Se på fan )

Nå, nu har det faktiskt inte hänt så mycket sen 2000 trots allt.
Trådlösa möss och tangentbord fanns då med

Skulle man gå tillbaka ytterliggare 10 år till 1990 så är det desto större skillnad.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."