Har ni en hårddisk med dåliga sektorer? ... Se hit!

Permalänk
Entusiast

Har ni en hårddisk med dåliga sektorer? ... Se hit!

När en hårddisk får dåliga sektorer, brukar det i regel betyda att en eller flera sektorer på hårddiskens plattor har gått till dem "sälla jaktmarkerna".
Men det finns undantag, och jag har själv stött på ett sådan undantag. Det här undantaget är så vanligt förekommande bland mina fallerande hårddiskar, att jag nu vill tipas er alla om detta.

Orsakerna till dåliga sektorer
Låt oss först lista dem olika orsakerna som bidrar till dåliga sektorer på en typisk mekanisk hårddisk med roterande plattor:

  • Magnetiskt utmattning. Innebär att sektorn/spåret på disken är på väg att förlora sin magnetism och det är därför svårt att läsa och skriva data som håller sig kvar.

  • Fysisk skada. Vibrationer, stötar och främmande föremål skadar ytan på ett sådant sätt så att ytan inte kan användas.

  • Förändrade toleranser. Mekanisk utmattning i kullager, leder och liknande. Slitaget har nått ett sådan nivå, att hårddisken har svårt att pricka in en exakt sektor/spår på skivans yta. Temperaturer är också ett problem här, då material växer/krymper vid temperatur-förändringar.

  • Fallerande elektronik. Elektroniken på/under hårddisken som sköter dem mekaniska funktionerna, fallerar på ett sådant sätt, att överföringen av data inte är tillförlitlig längre. Temperaturen på hårddisken har en stor inverkan här.

Gemensamt mellan dessa fel, är att dem alla detekteras som dåliga sektorer (Engelska: "bad block")
Hårddisken har inga möjligheter att känna igen dem olika felen, därför är det upp till operativsystemet att hantera en dålig skrivning/läsning. Oftast så kastar operativsystemet in en "bad block" på ett sådant fel.

Hög temperatur orsakar elektronisk "krasch"
Det fel jag tänker ta upp i den här tråden, är den sistnämnda: "Fallerande Elektronik."
För det är det felet jag stöter på allt oftare, och detta fel kan i många fall enkelt förebyggas/repareras, med lite enklare ingrepp.
Jag har ett speciellt fall, där en hårddisk har ett solklart fall av "Bara dåliga sektorer vid hög temperatur, men fungerar felfritt annars.".

Detta hände.
En bärbar dator har ett problem: Den kraschar titt som tätt och jag utför det vanliga knepet: Installera om Windows.
Sagt och gjort. Hårdidisken ompartitionerad, formaterad och installationen av Windows fortlöper.
Under installationen hör jag det typiska ljudet från hårddisken, när en sektor inte kan läsas. Också känt som "Click of Death". Kort därpå tystnar hårddisken och stänger av sig. Installationen hänger sig till följd av detta.
Jag lägger handen på tangentbordet för att utföra den sedvanliga trefingersaluten, och känner hur extremt het datorn är. -"Ja, den här datorn behöver uppenbarligen extra kylning."

Jag misstänker att hårddiskens "Click of Death" var ett resultat av den extremt höga temperaturen. (60 grader Celsius)
Jag tar ut hårddisken, låter den svalna till rumstemperatur och kopplar sedan upp den till min stationära dator och utför diverse tester för att utesluta andra fel än just temperaturen.
Hårddisken har en proper kylning i mitt Define R2 chassi, så alla tester passerar prickfritt.

Tillbaks i den bärbara datorn igen, så uppstår problem igen:
Så fort temperaturen stiger, så börjar hårddisken bete sig otillförlitligt.
Då sektorerna är felfria (testade flera gånger om), så kan jag med säkerhet utesluta mekaniskt fel.
(Däremot så rapporterades den drösvis med "bad blocks" när hårddisken testades under en "för hög temperatur". 40+ Celsius. Dessa bad blocks försvann lika fort, när hårddisken testades igen med en fläkt blåsande direkt på hårddisken.)

Hitta och åtgärda felet: Kontrollerchippet på hårddisken har ingen kylning, vilket inte är korrekt.
(Misstänker felaktig montering i fabrik.)
Vid ytterligare tester, visar det sig att hårddisken beter sig otillförlitligt vid temperaturer över 35-40 grader Celsius.
Det är inte bra, då det är en rätt vanlig arbetstemperatur för många hårddiskar. Något är uppenbarligen fel.
Jag skruvar bort elektronik-kortet från hårddisk-kroppen, och upptäcker direkt:
Det finns en smal yta på hårddisken aluminium-kropp som har en "klack" som skall ligga an mot kontrollerchippet, och agera som en kylfläns åt den.
I de flesta fallen finns en så kallad "Thermal Pad" på den här ytan. (Thermal Pad: En sorts kudde, som har goda termiska egenskaper, kan liknas vid kylpasta, fast i "kudd-form")
I det här fallet saknas den här kudden, och vid närmare undersökning visar det sig att det är ungefär en millimeters mellanrum mellan kontrollerchippet och den fria ytan på aluminium-kroppen.

Som tur är, har jag dessa termiska kuddar på lager (Jag jobbar dagligen med elektronik), så jag klipper till en i lämplig storlek och applicerar den. Däefter monterar jag ihop hårddisken igen och utför samma tester igen.

Resultatet.
Efter testerna så beter sig hårddisken fullt normalt, och fullt tillförlitligt även vid höga temperaturer.
Jag installerar hårddisken i den bärbara datorn igen och återupptar installationen av Windows, som nu passerar felfritt.
Resultatet är nu en fullt fungerande bärbar dator med en tillförlitlig hårddisk.
Jag behövde inte köpa en ny hårddisk. Dem är trots allt på tok för dyra på grund av chockhöjningarna för ett tag sedan. (Dags dato: 2012-01-08)

Slutledning.
Observera nu att det här felet har jag stött på flera gånger nu dem sista åren. Elektroniken på hårddiskarna är inte propert kylda, då termiska lösningar saknas eller har skippats vid montering i fabrik.
Tillverkare av hårddiskar verkar fuska alltmer för att spara pengar.
Har ni falerande hårddiskar, kolla upp detta. Testa era hårddiskar med proper kylning.
Detta är i synnerhet vanligt med bärbara datorer, då hårddisken är instängd utan kylning, och där datorns egna temperatur höjer temperaturen ytterligare.

Bärbara datorer är rena bastun för hårddiskar. Ge dem en chans att kyla av sig mellan varven.

PS: Jag kommer att återkomma med bilder över det enkla ingreppet, som kan spara er en hårddisk. Stay tuned!

/ SysGhost

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

När en hårddisk får dåliga sektorer, brukar det i regel betyda att en eller flera sektorer på hårddiskens plattor har gått till dem "sälla jaktmarkerna".
Men det finns undantag, och jag har själv stött på ett sådan undantag. Det här undantaget är så vanligt förekommande bland mina fallerande hårddiskar, att jag nu vill tipas er alla om detta.

Orsakerna till dåliga sektorer
Låt oss först lista dem olika orsakerna som bidrar till dåliga sektorer på en typisk mekanisk hårddisk med roterande plattor:

  • Magnetiskt utmattning. Innebär att sektorn/spåret på disken är på väg att förlora sin magnetism och det är därför svårt att läsa och skriva data som håller sig kvar.

  • Fysisk skada. Vibrationer, stötar och främmande föremål skadar ytan på ett sådant sätt så att ytan inte kan användas.

  • Förändrade toleranser. Mekanisk utmattning i kullager, leder och liknande. Slitaget har nått ett sådan nivå, att hårddisken har svårt att pricka in en exakt sektor/spår på skivans yta. Temperaturer är också ett problem här, då material växer/krymper vid temperatur-förändringar.

  • Fallerande elektronik. Elektroniken på/under hårddisken som sköter dem mekaniska funktionerna, fallerar på ett sådant sätt, att överföringen av data inte är tillförlitlig längre. Temperaturen på hårddisken har en stor inverkan här.

Gemensamt mellan dessa fel, är att dem alla detekteras som dåliga sektorer (Engelska: "bad block")
Hårddisken har inga möjligheter att känna igen dem olika felen, därför är det upp till operativsystemet att hantera en dålig skrivning/läsning. Oftast så kastar operativsystemet in en "bad block" på ett sådant fel.

Hög temperatur orsakar elektronisk "krasch"
Det fel jag tänker ta upp i den här tråden, är den sistnämnda: "Fallerande Elektronik."
För det är det felet jag stöter på allt oftare, och detta fel kan i många fall enkelt förebyggas/repareras, med lite enklare ingrepp.
Jag har ett speciellt fall, där en hårddisk har ett solklart fall av "Bara dåliga sektorer vid hög temperatur, men fungerar felfritt annars.".

Detta hände.
En bärbar dator har ett problem: Den kraschar titt som tätt och jag utför det vanliga knepet: Installera om Windows.
Sagt och gjort. Hårdidisken ompartitionerad, formaterad och installationen av Windows fortlöper.
Under installationen hör jag det typiska ljudet från hårddisken, när en sektor inte kan läsas. Också känt som "Click of Death". Kort därpå tystnar hårddisken och stänger av sig. Installationen hänger sig till följd av detta.
Jag lägger handen på tangentbordet för att utföra den sedvanliga trefingersaluten, och känner hur extremt het datorn är. -"Ja, den här datorn behöver uppenbarligen extra kylning."

Jag misstänker att hårddiskens "Click of Death" var ett resultat av den extremt höga temperaturen. (60 grader Celsius)
Jag tar ut hårddisken, låter den svalna till rumstemperatur och kopplar sedan upp den till min stationära dator och utför diverse tester för att utesluta andra fel än just temperaturen.
Hårddisken har en proper kylning i mitt Define R2 chassi, så alla tester passerar prickfritt.

Tillbaks i den bärbara datorn igen, så uppstår problem igen:
Så fort temperaturen stiger, så börjar hårddisken bete sig otillförlitligt.
Då sektorerna är felfria (testade flera gånger om), så kan jag med säkerhet utesluta mekaniskt fel.
(Däremot så rapporterades den drösvis med "bad blocks" när hårddisken testades under en "för hög temperatur". 40+ Celsius. Dessa bad blocks försvann lika fort, när hårddisken testades igen med en fläkt blåsande direkt på hårddisken.)

Hitta och åtgärda felet: Kontrollerchippet på hårddisken har ingen kylning, vilket inte är korrekt.
(Misstänker felaktig montering i fabrik.)
Vid ytterligare tester, visar det sig att hårddisken beter sig otillförlitligt vid temperaturer över 35-40 grader Celsius.
Det är inte bra, då det är en rätt vanlig arbetstemperatur för många hårddiskar. Något är uppenbarligen fel.
Jag skruvar bort elektronik-kortet från hårddisk-kroppen, och upptäcker direkt:
Det finns en smal yta på hårddisken aluminium-kropp som har en "klack" som skall ligga an mot kontrollerchippet, och agera som en kylfläns åt den.
I de flesta fallen finns en så kallad "Thermal Pad" på den här ytan. (Thermal Pad: En sorts kudde, som har goda termiska egenskaper, kan liknas vid kylpasta, fast i "kudd-form")
I det här fallet saknas den här kudden, och vid närmare undersökning visar det sig att det är ungefär en millimeters mellanrum mellan kontrollerchippet och den fria ytan på aluminium-kroppen.

Som tur är, har jag dessa termiska kuddar på lager (Jag jobbar dagligen med elektronik), så jag klipper till en i lämplig storlek och applicerar den. Däefter monterar jag ihop hårddisken igen och utför samma tester igen.

Resultatet.
Efter testerna så beter sig hårddisken fullt normalt, och fullt tillförlitligt även vid höga temperaturer.
Jag installerar hårddisken i den bärbara datorn igen och återupptar installationen av Windows, som nu passerar felfritt.
Resultatet är nu en fullt fungerande bärbar dator med en tillförlitlig hårddisk.
Jag behövde inte köpa en ny hårddisk. Dem är trots allt på tok för dyra på grund av chockhöjningarna för ett tag sedan. (Dags dato: 2012-01-08)

Slutledning.
Observera nu att det här felet har jag stött på flera gånger nu dem sista åren. Elektroniken på hårddiskarna är inte propert kylda, då termiska lösningar saknas eller har skippats vid montering i fabrik.
Tillverkare av hårddiskar verkar fuska alltmer för att spara pengar.
Har ni falerande hårddiskar, kolla upp detta. Testa era hårddiskar med proper kylning.
Detta är i synnerhet vanligt med bärbara datorer, då hårddisken är instängd utan kylning, och där datorns egna temperatur höjer temperaturen ytterligare.

Bärbara datorer är rena bastun för hårddiskar. Ge dem en chans att kyla av sig mellan varven.

PS: Jag kommer att återkomma med bilder över det enkla ingreppet, som kan spara er en hårddisk. Stay tuned!

/ SysGhost

Klart sund tråd!!! Klargör en del misstankar jag själv haft en längre tid, ffa just gällande hd till bärbara. Har en stack 2,5" hd som lagts undan då de inte funkar tillfredställande, dessa ska definitivt på nytt kollas, enligt dina direktiv.

Man tackar!
P-V

Permalänk

Ska även jag kolla upp en 2,5 laptop HDD som strulat mycket, den brukar ligga på runt40-45 c :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta att för hög värme är diskars värsta fiende. Gäller framförallt externa i plastskal och lappisdiskar.

En del interna som jag ibland kör nakna som externa får ibland uppenbara problem utan diskfläkt. Så snart kylningen är igång funkar det som det skall.

Kan tillägga att dåliga/svaga sektorer kan förstärkas/lagas/ersättas med SpinRite eller HDD Regenerator - tar en dag/disk men det kan de va värt.

Permalänk
Medlem

Klart värme dödar. Samsung brukar vara svalast nu har jag green och re4 i min rigg mellan 19-22 grader är diskarna på nu. När mina fläktar inte funkade på htpc sladdlösa fläktar något glappade så stack black disken upp i 40 grader direkt. Jag försöker hålla mina diskar under 30 grader vilket inte är några problem i mitt antec 1200 chassi har hitintills aldrig fått någon krasch. Sen har jag köpt nya när dem vart billiga och sålt av gammla. Har inga diskar över 10 k ännu äldsta diskarna jag haft har legat kring 40 k timmar.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Hej
Får man fråga något relaterat?

Alltså hur blir det med filerna ur ett användarperspektiv? Är det några filer som är "trasiga" när det blivit bad block på något ställe? T ex att en 1a blev en 0a i en fil? Går det att kopiera hela diskens till en ny disk utan att någgra filers 1or eller 0or flippas? Finns det sådan risk verkligen?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Hej
Får man fråga något relaterat?

Alltså hur blir det med filerna ur ett användarperspektiv? Är det några filer som är "trasiga" när det blivit bad block på något ställe? T ex att en 1a blev en 0a i en fil? Går det att kopiera hela diskens till en ny disk utan att någgra filers 1or eller 0or flippas? Finns det sådan risk verkligen?

Internt så jobbar diskar endast med sektorer, aldrig med filer. Därefter är det upp till OS att mappa sektorn till filsystemet. Kraschar en sektor fysiskt kan denna ligga i en fil eller i MFT beroende på hur sektorn är mappad av OS. MBR ligger dock utanför filsystem.

Att kopiera en disk med alltför många trasiga sektorer brukar normalt inte gå eftersom kopieringen lägger av efter första läsfelet. Dock finns vissa progg som skiter i det och går vidare till nästa sektor.

Permalänk
Medlem

Håller med att temperaturer är viktiga.
Sist hade jag en extern disk i en plastlådda som tappade mountpoint och håller ca 52C.
Ur med den ur låddan, in med den i servern med kylning. Temperatur 48C. Ingen höjdare men bättre. Tyvärr tappar den mountpoint där också efter ett tag (drar man ur disken vaknar den till liv efter att kallnat, men lägger av efter en stund monterad spinnande och tappar mountpoint). Problemet är dock - disken som sitter bredvid blir mycket varmare den också - och när den blivit betydligt varmare tappar HBAn den disken helt. Tar man bort värmeelementet bredvid snurrar den på som vanligt.
Bort med strykjärnet - orkar inte skruva upp och försöka fixa till den - den värmedisken gav jag bort till brorsan

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Finns vissa som menar att höga disktempar inte kan vara skadligt, de menar att bara man håller sig inom tillverkarens spec. ofta upp till 60C så skall disken funka perfa. Jojo. Vi som har decenniers erfarenheter av diskar vet att de allra flesta diskar långsiktigt mår bättre vid 35c än vid 55c.

Många chassin, tex. Fractal Design, har enl. mig undermålig diskkylning, diskarna sitter på tvären, de sitter för tätt så kylluften kommer inte in mellan diskarna, fläktarnas luftintag tas in från sidorna isf från fronten, det sitter onödiga galler i fronten som blockerar luften.

Swecens tester av chassin är totalt intetsägande vad avser diskkylningseffektiviteten. Man sätter in EN disk, oftast en SSD, isf att fylla chassit med diskar och mäta tempen. Uppenbarligen e dom lata eller okunniga, troligen både och.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Internt så jobbar diskar endast med sektorer, aldrig med filer. Därefter är det upp till OS att mappa sektorn till filsystemet. Kraschar en sektor fysiskt kan denna ligga i en fil eller i MFT beroende på hur sektorn är mappad av OS. MBR ligger dock utanför filsystem.

Att kopiera en disk med alltför många trasiga sektorer brukar normalt inte gå eftersom kopieringen lägger av efter första läsfelet. Dock finns vissa progg som skiter i det och går vidare till nästa sektor.

Jaha det låter intressant.

Så om jag har t ex en MPG-film som ligger på en massa sektorer. Och sen går en sektor sönder. Kommer jag då märka att filen har bytt innehåll (dvs att filen är trasig)? Alltså att en etta har bytts till en nolla t ex. Eller har OS (eller något) hunnit med att mappa om (eller vad vi säger) användningen av sektorerna så filen aldrig hann att gå sönder för mig?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Jaha det låter intressant.

Så om jag har t ex en MPG-film som ligger på en massa sektorer. Och sen går en sektor sönder. Kommer jag då märka att filen har bytt innehåll (dvs att filen är trasig)? Alltså att en etta har bytts till en nolla t ex. Eller har OS (eller något) hunnit med att mappa om (eller vad vi säger) användningen av sektorerna så filen aldrig hann att gå sönder för mig?

Som ja sa, blir en sektor trasig går innehållet förlorat, det har ingenting med 0-or å 1-or att göra. Diskar har reservsektorer (ca. 256) som används som ersättning på fysisk nivå, dvs. inte på filnivå.

Är du orolig att förlora data pga av diskproblem -> shoppa en backupdisk, NU!

Permalänk
Avstängd

Alla diskar har fysiska fel. Dessa kartläggs och mappas under tillverkningen. Disken har även en area dit felaktiga sektorer senare mappas av disken. Dvs det har inget med operativsystemet. En HDD bör inte vara för sval under drift. Dvs under 30 grader vid lång drift eller för varma över 50-55 grader skulle jag tro att det börjar blir sämre för disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

När en hårddisk får dåliga sektorer, brukar det i regel betyda att en eller flera sektorer på hårddiskens plattor har gått till dem "sälla jaktmarkerna".
Men det finns undantag, och jag har själv stött på ett sådan undantag. Det här undantaget är så vanligt förekommande bland mina fallerande hårddiskar, att jag nu vill tipas er alla om detta.

Orsakerna till dåliga sektorer
Låt oss först lista dem olika orsakerna som bidrar till dåliga sektorer på en typisk mekanisk hårddisk med roterande plattor:

  • Magnetiskt utmattning. Innebär att sektorn/spåret på disken är på väg att förlora sin magnetism och det är därför svårt att läsa och skriva data som håller sig kvar.

  • [/*][/*]

  • Fysisk skada. Vibrationer, stötar och främmande föremål skadar ytan på ett sådant sätt så att ytan inte kan användas.

  • [/*][/*]

  • Förändrade toleranser. Mekanisk utmattning i kullager, leder och liknande. Slitaget har nått ett sådan nivå, att hårddisken har svårt att pricka in en exakt sektor/spår på skivans yta. Temperaturer är också ett problem här, då material växer/krymper vid temperatur-förändringar.

  • [/*][/*]

  • Fallerande elektronik. Elektroniken på/under hårddisken som sköter dem mekaniska funktionerna, fallerar på ett sådant sätt, att överföringen av data inte är tillförlitlig längre. Temperaturen på hårddisken har en stor inverkan här.

  • [/*][/*]

Gemensamt mellan dessa fel, är att dem alla detekteras som dåliga sektorer (Engelska: "bad block")
Hårddisken har inga möjligheter att känna igen dem olika felen, därför är det upp till operativsystemet att hantera en dålig skrivning/läsning. Oftast så kastar operativsystemet in en "bad block" på ett sådant fel.

Hög temperatur orsakar elektronisk "krasch"
Det fel jag tänker ta upp i den här tråden, är den sistnämnda: "Fallerande Elektronik."
För det är det felet jag stöter på allt oftare, och detta fel kan i många fall enkelt förebyggas/repareras, med lite enklare ingrepp.
Jag har ett speciellt fall, där en hårddisk har ett solklart fall av "Bara dåliga sektorer vid hög temperatur, men fungerar felfritt annars.".

Detta hände.
En bärbar dator har ett problem: Den kraschar titt som tätt och jag utför det vanliga knepet: Installera om Windows.
Sagt och gjort. Hårdidisken ompartitionerad, formaterad och installationen av Windows fortlöper.
Under installationen hör jag det typiska ljudet från hårddisken, när en sektor inte kan läsas. Också känt som "Click of Death". Kort därpå tystnar hårddisken och stänger av sig. Installationen hänger sig till följd av detta.
Jag lägger handen på tangentbordet för att utföra den sedvanliga trefingersaluten, och känner hur extremt het datorn är. -"Ja, den här datorn behöver uppenbarligen extra kylning."

Jag misstänker att hårddiskens "Click of Death" var ett resultat av den extremt höga temperaturen. (60 grader Celsius)
Jag tar ut hårddisken, låter den svalna till rumstemperatur och kopplar sedan upp den till min stationära dator och utför diverse tester för att utesluta andra fel än just temperaturen.
Hårddisken har en proper kylning i mitt Define R2 chassi, så alla tester passerar prickfritt.

Tillbaks i den bärbara datorn igen, så uppstår problem igen:
Så fort temperaturen stiger, så börjar hårddisken bete sig otillförlitligt.
Då sektorerna är felfria (testade flera gånger om), så kan jag med säkerhet utesluta mekaniskt fel.
(Däremot så rapporterades den drösvis med "bad blocks" när hårddisken testades under en "för hög temperatur". 40+ Celsius. Dessa bad blocks försvann lika fort, när hårddisken testades igen med en fläkt blåsande direkt på hårddisken.)

Hitta och åtgärda felet: Kontrollerchippet på hårddisken har ingen kylning, vilket inte är korrekt.
(Misstänker felaktig montering i fabrik.)
Vid ytterligare tester, visar det sig att hårddisken beter sig otillförlitligt vid temperaturer över 35-40 grader Celsius.
Det är inte bra, då det är en rätt vanlig arbetstemperatur för många hårddiskar. Något är uppenbarligen fel.
Jag skruvar bort elektronik-kortet från hårddisk-kroppen, och upptäcker direkt:
Det finns en smal yta på hårddisken aluminium-kropp som har en "klack" som skall ligga an mot kontrollerchippet, och agera som en kylfläns åt den.
I de flesta fallen finns en så kallad "Thermal Pad" på den här ytan. (Thermal Pad: En sorts kudde, som har goda termiska egenskaper, kan liknas vid kylpasta, fast i "kudd-form")
I det här fallet saknas den här kudden, och vid närmare undersökning visar det sig att det är ungefär en millimeters mellanrum mellan kontrollerchippet och den fria ytan på aluminium-kroppen.

Som tur är, har jag dessa termiska kuddar på lager (Jag jobbar dagligen med elektronik), så jag klipper till en i lämplig storlek och applicerar den. Däefter monterar jag ihop hårddisken igen och utför samma tester igen.

Resultatet.
Efter testerna så beter sig hårddisken fullt normalt, och fullt tillförlitligt även vid höga temperaturer.
Jag installerar hårddisken i den bärbara datorn igen och återupptar installationen av Windows, som nu passerar felfritt.
Resultatet är nu en fullt fungerande bärbar dator med en tillförlitlig hårddisk.
Jag behövde inte köpa en ny hårddisk. Dem är trots allt på tok för dyra på grund av chockhöjningarna för ett tag sedan. (Dags dato: 2012-01-08)

Slutledning.
Observera nu att det här felet har jag stött på flera gånger nu dem sista åren. Elektroniken på hårddiskarna är inte propert kylda, då termiska lösningar saknas eller har skippats vid montering i fabrik.
Tillverkare av hårddiskar verkar fuska alltmer för att spara pengar.
Har ni falerande hårddiskar, kolla upp detta. Testa era hårddiskar med proper kylning.
Detta är i synnerhet vanligt med bärbara datorer, då hårddisken är instängd utan kylning, och där datorns egna temperatur höjer temperaturen ytterligare.

Bärbara datorer är rena bastun för hårddiskar. Ge dem en chans att kyla av sig mellan varven.

PS: Jag kommer att återkomma med bilder över det enkla ingreppet, som kan spara er en hårddisk. Stay tuned!

/ SysGhost

När kommer de utlovade bilderna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Diskar mår heller inte bra av snabba temperaturförändringar. Diskar som ständigt ligger på relativt hög temparatur, säg 40-50C, hela livet i 24/7x365, lever längre än de som i hemmamiljö startas/stängs av flera ggr/vecka och vars temp. går från 20->45C. Det är temperaturspannet man bör hålla nere med bra kylning inte maxtempen i sig. Med dagens tysta och effektiva fläktar är det ingen rocket science att hålla maxtempen runt 35C. Dock skiljer det sig mellan en grön och en black med ca. 10C men det kan man lätt kompensera för med effektivare kylning.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pellepelikan:

När kommer de utlovade bilderna?

Skickades från m.sweclockers.com

Såg att tråden föll i glömska rätt snabbt... så ja... jag fuskade
Men sedan gick någon o återupplivade tråden. (Thread necromancing ? )
Men visst. Jag skall fixa fram bilderna... inom kort. Måste ta tag i en annan tråd först, innan jag uppdaterar den här.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Såg att tråden föll i glömska rätt snabbt... så ja... jag fuskade
Men sedan gick någon o återupplivade tråden. (Thread necromancing ? )
Men visst. Jag skall fixa fram bilderna... inom kort. Måste ta tag i en annan tråd först, innan jag uppdaterar den här.

Förstår det mycket väl:) Har en hårddisk som beter sig konstigt (ligger ca 10-15 grader varmare än de andra) så jag tänkte att detta kunde vara värt ett försök.

Kan man passa på att fråga om thermal pads? Skulle en random ebay pad fungera?

Permalänk
Avstängd

Det var tur att tråden vaknade, för det var intressant läsning.
Har haft många diskar under åren där detta skulle kunna vara en förklaring.