Permalänk
Skrivet av LS_07:

Jag har haft en deathadder. mx518 och en intellipoint.

Intellipointen var min drömmus under en vecka men sedan började dem billiga musknapparna bli slitna och jag fick kramp i fingrarna efter någon timmes spelande.

Köpte sedan en mx518 och hade kvar den i 5 år då den fortfarande var i nyskick. Köpte däremot en deathadder då jag ville "uppgradera" då deathadder kostar 3 ggr av vad en mx518 kostar.

Det tog inte många dagar tills jag stoppa deathaddern på hyllan och tog fram den 5 år gamla mx518. Det var 2 år sedan, och jag kör fortfarande med samma mus:)

okej hmm gud så olika det kan vara jag tycker precis tvärtom när jag köpte min mx 518. jag ska lämna tillbaks den..

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Lite fakta och egna åsikter om mössen man pratat om i tråden(där källan är mig):
*Deathadder och intellipoint har exakt eller väldigt lik design
*Deathadder ger mer negativ acceleration än intellipoint, detta ger sämre precision vid snabba rörelser.
*MX518 passar folk med mindre händer, deathadder och intellipoint passar lite större händer
*Den så kallade "optiska" musen ger mindre negativ acceleration än "laser"musen. (optisk- och lasermus är fel termer i detta sammanhang men de är allmänt kända med dessa namn)
*Deathaddern gav jag till en kompis och den gick i sönder för länge sedan av slitage, min 7 år gamla MX518 lever fortfarande fastän daglig användning

Permalänk
Medlem

Ace Edge GX500, Har en sådan och hänger med i alla lägen, upp till 5000 i CPI om det nu önskas, Passar folk med båda greppen claw och palm.
http://www.inet.se/produkt/6102133/ace-edge-mouse-gx500

Permalänk
Skrivet av LS_07:

Lite fakta och egna åsikter om mössen man pratat om i tråden(där källan är mig):
*Deathadder och intellipoint har exakt eller väldigt lik design
*Deathadder ger mer negativ acceleration än intellipoint, detta ger sämre precision vid snabba rörelser.
*MX518 passar folk med mindre händer, deathadder och intellipoint passar lite större händer
*Den så kallade "optiska" musen ger mindre negativ acceleration än "laser"musen. (optisk- och lasermus är fel termer i detta sammanhang men de är allmänt kända med dessa namn)
*Deathaddern gav jag till en kompis och den gick i sönder för länge sedan av slitage, min 7 år gamla MX518 lever fortfarande fastän daglig användning

okej tack för informationen när det gäller negativ acceleration om jag nu förstått det rätt så är det dåligt i spel? där man gör snabba rörelser. men jag tycker Da sitter som gjutet i handen och funkar skitbra men drivrutinerna är ju katastrofala... dem byter av sig själv och ger mer en hackig och laggig rörelse än mjuk, så lirar utan drivrutiner nu.

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Har inte precis några förslag men jag kan säga att köp för allt i världen inte Sensei, den har jäkligt bra precition men klara inte snabba rörelser alls.
Den gjorde BF3 ospelbart och till och med minecraft var irriterande. (Och den var sjukt obekväm men det är ju en smak sak)

Köppte den i torsdags och lämnade tillbaka den idag, skaffade en logitech G9x istället.

Hade en logitech mus innan med som jag också var helnöjd med, men den var trådlös och sliten så inte särskilt lämpad för spel.
Har inte testat denna nya (G9x) i mer än dungeon defenders men det verkar väldigt lovande.
Kontrollpanelen till den är underbar, inga fördröjningar, massor med valalternativ (dock inte så många som Sensein men å andra sidan blev det bara mer ospelbart om man rörde dem).
Den är dock inget för dig om du använder palm greppet.

Kan återkomma med hur den presterar i BF3 senare när jag har testat lite, om du är intresserad

Berätta gärna hur du upplever känslan och hur den fungerar man kanske kan ändra sig och köpa en sådan ist

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Inget fel på sensei, inga problem med snabba rörelser heller på QCK+, 9HD, Goliathus (dom mattor jag provat den på)
Antingen har blarg haft något fel på musen eller så en yta som sensein inte alls tyckte om.

Jag tycker dock sensein är för tung och "klumpig".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nivity:

Inget fel på sensei, inga problem med snabba rörelser heller på QCK+, 9HD, Goliathus (dom mattor jag provat den på)
Antingen har blarg haft något fel på musen eller så en yta som sensein inte alls tyckte om.

Jag tycker dock sensein är för tung och "klumpig".

Håller med dig om att den är klumpig, men jag tror inte det var något "fel" på den då jag inte var ensam med att ha dom problemen med möss ur den serien [tråd om det]. Tung vet jag dock inte för jag hade 2 AA batteri i min förra x)

Skrivet av gamingfreak:

Berätta gärna hur du upplever känslan och hur den fungerar man kanske kan ändra sig och köpa en sådan ist

Har nu lirat en massa olika med den och är helnöjd. Man blir inte trött i handen eller armen av den. Alla knappar är precis "lagom" hårda, dvs ganska mjuka. Förutom scrollklick vilken är hård som fan men det är nog det enda minuset jag har hittat hitintills. Jag minns inte vad jag skrev i min förra post så jag kanske upprepar mig, fast det kanske är bra att få allt samlat.

Programmet är jättesmidigt och fullt av inställningsmöjligheter, den sparar dessutom profiler i musen, vilket är najs. En viktig detalj dock, sätt igång "automatic profile change" eller vad det nu heter så att den alltid kör rätt inställningar i rätt spel automatiskt. Det är asnajs att den alltid har rätt inställningar oavsett hur man växlar mellan spel och program. Plus att lysdioderna får olika färger beroende på profil

Scrollhjulet är ganska löst när det gäller rullning av det så byter du vapen längre än ett "tick" med det så kan det hända att du får dålig precision. Men i alla andra scroll-situationer (tex internet) är det gudomligt.
Dock varför man kan frikoppla hjulet förstår jag inte, vad är bra med att scrolla 7 sidor/sekund? "Yeah scrolling 5upERu1tra1337leetcowf4ce fast so that I can't see shit! Awesome" ...ehm ja, typ så (ursäktar överdrivet baktal av Logitechs utvecklingscenter). Men skit i det för du kan ha det i "tick läget" med.

Att musen fungerar utmärkt på min tygmusmatta fån Qpad bör också nämnas.

Nu vet jag inte vad jag ska skriva mer, har du någon fråga så svarar jag Är helnöjd med den, G9x är musen för mig <3

Och som sagt, det är inget för dig om din hand ligger som en fet padda på musen. Den existerar bara för att du ska sätta klorna i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

okej tack för informationen när det gäller negativ acceleration om jag nu förstått det rätt så är det dåligt i spel? där man gör snabba rörelser. men jag tycker Da sitter som gjutet i handen och funkar skitbra men drivrutinerna är ju katastrofala... dem byter av sig själv och ger mer en hackig och laggig rörelse än mjuk, så lirar utan drivrutiner nu.

Har du testat firmwaren man kan ladda ner på på razers hemsida? där man kan ta bort deras sorts precisionsteknik i deathaddern, har hört att det ska minska den negativa accelerationen.

Permalänk
Medlem

Jag har absolut 0 problem med mina 2 DA 1800pi, bästa mössen ur prestanda synpunkt för mig.
Kör 900dpi, NDC firmware, trackar perfekt på alla underlag jag slängt dom på, ingen prediction och ingen acc som är märkbar (märks tydligt på ex Xai etc)

Nu har jag inte provat dom nyare DA då jag inte ser någon mening att köpa en sådan, samt att folk rapporterade att dom trackade betydligt sämre än dom äldre DA.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Jag har absolut 0 problem med mina 2 DA 1800pi, bästa mössen ur prestanda synpunkt för mig.
Kör 900dpi, NDC firmware, trackar perfekt på alla underlag jag slängt dom på, ingen prediction och ingen acc som är märkbar (märks tydligt på ex Xai etc)

Nu har jag inte provat dom nyare DA då jag inte ser någon mening att köpa en sådan, samt att folk rapporterade att dom trackade betydligt sämre än dom äldre DA.

okej kan du säga exakt vilka drivrutiner och firmware du har?
det sägs att dem fixat det där med trackat, det var en som hade mailat razer.

http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/935801-ra... där har vi tråden

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Skrivet av LS_07:

Har du testat firmwaren man kan ladda ner på på razers hemsida? där man kan ta bort deras sorts precisionsteknik i deathaddern, har hört att det ska minska den negativa accelerationen.

ja jag har kört med dem nyaste drivrutinerna och firmware men det var mycket bättre precision utan! vad heter dessa tekniker då?

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

okej kan du säga exakt vilka drivrutiner och firmware du har?
det sägs att dem fixat det där med trackat, det var en som hade mailat razer.

http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/935801-ra... där har vi tråden

Kör inga drivers, installerade första gången och ställde in mina settings, 900dpi, av med leds.
Razer DeathAdder Firmware Updater v1.39(NDC)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamingfreak:

Hej jag letar efter en mus då min gamla Deathadder är inne på sista versen, det känns som det är mus accelration på elelr något då den inte är precis som det vart förut. Den nya musen ska vara enligt detta:

* precisonssäker då jag spelar css väldigt mycket.
* DPI kan jag inget om så vet inte vad som är bäst.
* hz ska väll vara på 1000 om jag iten minns fel?
*den ska vara ergonomisk och ganska robust inte plastig och inte gå sönder direkt.

Jag har kollat på dessa möss: Deathadder RE-spawn har jag uteslutit då dem säger att den inte alls är lika bra som den gamla DA.
Priset får inte vara mer än 400 kr om den inte är verkligen någon som man bara måste ha.

Logitech G400. ~300 kr på Mediamarkt. DPI upp till 3600.
Standard är dock 800, 1800 och 3600. Dock kan du ändra allt sj.
Du kan ändra hz mellan 150 - 1000.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

den såg ju jävligt high-tec iaf haha är den låg/hög?

Jag tror att den är ganska normal om man kan säga så. Den är ju inte lika låg som vanliga möss.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Kör inga drivers, installerade första gången och ställde in mina settings, 900dpi, av med leds.
Razer DeathAdder Firmware Updater v1.39(NDC)

förstår inte. du kan väl inte enbart bara installera firmware, du måste väl ha drivers med? annars kan du ju ibte ändra något?

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

förstår inte. du kan väl inte enbart bara installera firmware, du måste väl ha drivers med? annars kan du ju ibte ändra något?

Jag installerade drivers när jag köpte musen, uppdaterade firmware. Sen har jag inget installerat. Behövs inga drivers, helt onödigt.
Settings sparas på musen.
Så vilken Musdrivrutin jag hade installerat är helt orelevant, då jag hade dom installerade 5 minuter.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Jag installerade drivers när jag köpte musen, uppdaterade firmware. Sen har jag inget installerat. Behövs inga drivers, helt onödigt.
Settings sparas på musen.
Så vilken Musdrivrutin jag hade installerat är helt orelevant, då jag hade dom installerade 5 minuter.

så du gjorde alla inställningar som du ville, sedan avinstallera firmware etc?

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

Hej jag letar efter en mus då min gamla Deathadder är inne på sista versen, det känns som det är mus accelration på elelr något då den inte är precis som det vart förut. Den nya musen ska vara enligt detta:

* precisonssäker då jag spelar css väldigt mycket.
* DPI kan jag inget om så vet inte vad som är bäst.
* hz ska väll vara på 1000 om jag iten minns fel?
*den ska vara ergonomisk och ganska robust inte plastig och inte gå sönder direkt.

Jag har kollat på dessa möss: Deathadder RE-spawn har jag uteslutit då dem säger att den inte alls är lika bra som den gamla DA.
Priset får inte vara mer än 400 kr om den inte är verkligen någon som man bara måste ha.

alltid bäst att åka till affären och prova!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

så du gjorde alla inställningar som du ville, sedan avinstallera firmware etc?

Du avinstallerar inte firmwaren, det är bara ett program du kör sen är musen uppdaterad, inget du behöver ha installerat. Firmwaren flashas på musen och finns där alltid, och settings sparas på minnet i musen.
Musdrivrutinerna har jag inte använt efter jag ställt in musen som jag vill ha den.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Du avinstallerar inte firmwaren, det är bara ett program du kör sen är musen uppdaterad, inget du behöver ha installerat. Firmwaren flashas på musen och finns där alltid, och settings sparas på minnet i musen.
Musdrivrutinerna har jag inte använt efter jag ställt in musen som jag vill ha den.

okej, ska se om 1.39 NDC funkar bra. vet du vad DA ligger på för inställningar utan att man själv ändrar något' alltså standarden?

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Skrivet av Andreas_SyntaX:

alltid bäst att åka till affären och prova!

ja det är väl så men är beroende av en bil då..

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

ja det är väl så men är beroende av en bil då..

Då är man en man och går eller cyklar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonAn:

Jag kan rekommendera musen ACE EDGE3200. Det är ingen jättekänd mus vad jag vet men den är as skön och så har den en del funktioner. http://www.webhallen.com/hardvara/125934-ace_edge3200_laser_g...

Kör den jag med. Gick från 518 till den och är skitnöjd.
Det var lite problem i början eftersom jag inte ställde in musen efter underlaget (vilket tar ca 10 sek) och att glidfötterna har 0 friktion. Att dom dessutom inte går att slita ut är ju kanon. TumKnapparna kan kännas väldigt distinkta i början med ett väldigt tydligt "klick" men det är en vanesak och ganska skön bekräftelse på att man trycker på något sätt

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Kör den jag med. Gick från 518 till den och är skitnöjd.
Det var lite problem i början eftersom jag inte ställde in musen efter underlaget (vilket tar ca 10 sek) och att glidfötterna har 0 friktion. Att dom dessutom inte går att slita ut är ju kanon. TumKnapparna kan kännas väldigt distinkta i början med ett väldigt tydligt "klick" men det är en vanesak och ganska skön bekräftelse på att man trycker på något sätt

Vad är de för skillnad förutom priset och färgen på den andra musen? den silverfärgade? den silverfärgade verkar bara ha annan färg å kostar hälften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kung.se:

Vad är de för skillnad förutom priset och färgen på den andra musen? den silverfärgade? den silverfärgade verkar bara ha annan färg å kostar hälften?

Jag har faktiskt ingen aning för att det var bara den svarta som fanns när jag köpte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

ja jag har kört med dem nyaste drivrutinerna och firmware men det var mycket bättre precision utan! vad heter dessa tekniker då?

Uppdatera firmwaren på in deathadder till NDC versionen. och prova kör på 900dpi med 6/11 i windows mouse sens, istället för 1800dpi med lägre windows sens. Jag vet att om man ändrar windows musinställningar så kan det ge negativ acceleration. Dessutom så i vissa spel så om mushastigheten är för låg samt har för hög dpi kan det ge mer negativ acceleration.

Permalänk

Jag fördrar själv Sensei från SteelSeries den väger lätt i handen och är skön

Permalänk

jag gick tillbaks till min gamla mus för det var mycket skönare! så får se vad jag köper, ska spara lite pengar.

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk

Har hört att Ace of sweden gör hyfast bra möss!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50