Permalänk
Medlem

[tips] SmoothVideo Project

SVP är ett gratis GUI för FFDshow och Avisynth som interpolerar fram fler frames i en videofil. Det höjer alltså filmens FPS genom att "gissa" hur scenen skulle se ut mellan de frames som finns, så att man helt slipper tänka på om skärmuppdateringen stämmer överens med videon. Till exempel kan du titta på en 24p-video helt flytande även fast skärmen/TVn är ställd till 60Hz refresh rate.

Du behöver:
*en snabb processor. (se diagram)
*SVP. (SVP Full installerar allt du behöver)

24->60fps i 1080p kräver i princip en i7 eller en i5 quad med gpu-stöd. 720p funkar med en vettig dualcore.

länkar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Motion_interpolation
http://en.wikipedia.org/wiki/SmoothVideo_Project_-_SVP

http://www.svp-team.com/files/demo/space_60.mkv <- Exempelklipp i 60fps med långsamma panoreringar en masse!
http://www.svp-team.com/files/demo/space_24.mkv <- Samma klipp i 24p

Permalänk
Medlem

Samma typ av funktionalitet som nya tv-apparater har. Det är ju det första man stänger av eftersom det ser förskräckligt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

enligt mig ser det bara ovant ut Frågan är om folk ändrar uppfattning när/om The Hobbit släpps i 48fps på biograferna. Cameron ville ju även filma Avatar i 48p men fick inte stöd av producenterna.

för det här är ju till 100% en vanesak, vi har helt enkelt lärt oss att associera ryckig gång med biofilm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förespråkar hellre anpassning till multipel av refreshrate eller speedup/slowdown. Interpolering kräver mycket av datorn och blir ofta inte bra.

Alltså titta 24p på 24/48/72/96/120hz.. eller med lite Speedupp 24p->25p och se det smooth i 25/50/75/100hz. 30p på 30/60/90/120hz

jag själv kör med24p-25p speedup då skärmen klarar av både 50/60hz. Alltså 24p i 25p snabbhet på 50hz. Perfekt! Inga hack eller lag. 30p i 60hz på de få tillfällen man möter på det.

Dock verkar som 120hz tv/skärm är att föredra bara de kommer med bättre kvalité än TN-panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

enligt mig ser det bara ovant ut Frågan är om folk ändrar uppfattning när/om The Hobbit släpps i 48fps på biograferna. Cameron ville ju även filma Avatar i 48p men fick inte stöd av producenterna.

för det här är ju till 100% en vanesak, vi har helt enkelt lärt oss att associera ryckig gång med biofilm.

Skickades från m.sweclockers.com

Så det ser bättre ut att man snabbspolar skiten?

Ska bli intressant att se The Hobbit, då blir det ju ingen interpolation vilket suger utan 48 olika bilder per sek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Så det ser bättre ut att man snabbspolar skiten?

Ska bli intressant att se The Hobbit, då blir det ju ingen interpolation vilket suger utan 48 olika bilder per sek.

interpolering snabbspolar inte, det vet du nog Vi UPPLEVER att det går snabbare för att det går "för jämnt", det har ingenting med interpoleringen att göra. Visst, hälften av bilderna är "gissade" men i många fall är dessa ändå 100% korrekta(t.ex vid panorering över en stilla scen, hur enkelt som helst att interpolera korrekt) och man upplever ändå att det går snabbare. Det är alltså rent logiskt en effekt av den jämnare rörelsen, inte av interpoleringen.

skulle nog tro att the hobbit känns likadan

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

interpolering snabbspolar inte, det vet du nog Vi UPPLEVER att det går snabbare för att det går "för jämnt", det har ingenting med interpoleringen att göra. Visst, hälften av bilderna är "gissade" men i många fall är dessa ändå 100% korrekta(t.ex vid panorering över en stilla scen, hur enkelt som helst att interpolera korrekt) och man upplever ändå att det går snabbare. Det är alltså rent logiskt en effekt av den jämnare rörelsen, inte av interpoleringen.

skulle nog tro att the hobbit känns likadan

Läs vad jag skrev, DET SER UT SOM OM MAN SNABBSPOLAR. Går jämnt? Det är inget jämnt med det och det ser förjävligt ut. Det har inget med vana att göra utan det ser just bara förjävligt ut.

Det är inget logiskt med att det ser ut som om man snabbspolar kära du. Du verkar förespråka något för att det är nytt och häftigt utan att ens ha sett problemet jag pratar om.

Det faktum att det ökar inpug laget är ju också riktigt dåligt.

Det tippar inte jag på, för där är det ingen interpolation utan som jag skrev, 48 riktiga bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Så det ser bättre ut att man snabbspolar skiten?

Skrivet av Dreas89:

Läs vad jag skrev, DET SER UT SOM OM MAN SNABBSPOLAR. Går jämnt? Det är inget jämnt med det och det ser förjävligt ut. Det har inget med vana att göra utan det ser just bara förjävligt ut.

Det är inget logiskt med att det ser ut som om man snabbspolar kära du. Du verkar förespråka något för att det är nytt och häftigt utan att ens ha sett problemet jag pratar om.

Det faktum att det ökar inpug laget är ju också riktigt dåligt.

Det tippar inte jag på, för där är det ingen interpolation utan som jag skrev, 48 riktiga bilder.

Läs själv vad du skrev, "att man snabbspolar skiten"

men jag håller med dig, det ser ut som att det går snabbare. Däremot håller jag inte med om att interpoleringen har något med det att göra, för i "enkla" scener ser det ändå lika snabbt ut, även fast de interpolerade framesen är precis likadana som om samma scen hade filmats i högre fps.

låångsam edit: och det är bara på TV-apparater med inbyggd interpolering som det blir inputlag, eftersom de interpolerar en "färdig" bildsignal. Det här är ett filter som kommer åt själva källan, så det kan läsa in kommande frames i förväg. För övrigt gör ju inte input lag någonting alls vid videouppspelning(inte heller på en interpolerande TV), eftersom du inte har någon input som kan lagga efter

Permalänk
Medlem

Så som jag ser det, som arbetar med film på hobbynivå, vill hjärnan gärna fylla i själv. Alltså blir hjärnan mer sysselsatt om det är 24fps (med motion blur) än om det är 200 fps. På samma sätt ser vi sällan en scen fullständigt utan vi ser bara små detaljer, ex en hand som håller en pistol, och så fyller hjärnan själv i resten (att en person håller en pistol och att det inte bara är en pistol som hänger i luften).

För att använda det första exemplet. Vi behöver inte se att fjärilen rör sig från a till b, det klarar vår hjärna av att fylla i själv, och det vill den gärna göra utan hjälp. Vi har alltså en "interpolering" inbyggd som hjärnan tycker om att använda sig av.

Permalänk
Medlem

Kör detta på min 6800k nu, inga som helst problem med 1080p mkv.
Jävlar vilket flyt det är! Som natt och dag

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen SVP.
Är nog inte för alla, men det är värt att testa.

Permalänk
Medlem

Tjena! gav upp mitt forumletande efter en tråd som kanske passar bättre att skriva i än denna, så jag kör på här.

Jag använder mig av MPC-HC tillsammans med SVP, FFDSHOW, LAV Vid decoder, LAV splitter, ReClock och MadVr.
Jag vet inte om alla dessa tillägg är nödvändiga men jag följde helt enkelt en guide där allt detta användes.

Jag är skitnöjd med de inställningar jag lyckats få till när jag tittar film i 1080p, MEN när jag sedan slår på en film i 720p så blir det konstant laggande. Jag vet inte vad det beror på eller hur jag ändrar det! Bästa vore att kunna köra både 1080 och 720 utan märkbara lagg, finns det någon vänlig själ som vet vad detta kan bero på och hur jag ska lösa mitt problem?

Jag har också lagt märke till att min processor användning är skyhög när jag kollar på film.. 50-90% ~. Jag misstänker att det inte är så ovanligt att det är så, men jag skulle gärna vilja lägga över lite till GPUn och låta den arbeta istället.. vill minnas att man kan göra det?

/Hafflarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av HafflarN:

Tjena! gav upp mitt forumletande efter en tråd som kanske passar bättre att skriva i än denna, så jag kör på här.

Jag använder mig av MPC-HC tillsammans med SVP, FFDSHOW, LAV Vid decoder, LAV splitter, ReClock och MadVr.
Jag vet inte om alla dessa tillägg är nödvändiga men jag följde helt enkelt en guide där allt detta användes.

Jag är skitnöjd med de inställningar jag lyckats få till när jag tittar film i 1080p, MEN när jag sedan slår på en film i 720p så blir det konstant laggande. Jag vet inte vad det beror på eller hur jag ändrar det! Bästa vore att kunna köra både 1080 och 720 utan märkbara lagg, finns det någon vänlig själ som vet vad detta kan bero på och hur jag ska lösa mitt problem?

Jag har också lagt märke till att min processor användning är skyhög när jag kollar på film.. 50-90% ~. Jag misstänker att det inte är så ovanligt att det är så, men jag skulle gärna vilja lägga över lite till GPUn och låta den arbeta istället.. vill minnas att man kan göra det?

/Hafflarn

Det är utan minsta tvekan SVP som tar 90% av CPU-tiden och det borde alltså vara boven i dramat. En del arbete avlastas automatiskt på GPU, men det är långt ifrån allt. Det låter f.ö. väldigt skumt att det går bättre med 1080p, är du säker på att det bara är upplösningen som skiljer och inte filformat, kodning o.s.v.?

En annan möjlighet är att du har väldigt olika SVP-inställningar för de två olika formaten (SVP väljer automagiskt olika profiler efter filmens upplösning). Prova t.ex. att växla till 1080p-profilen i SVP när du får problem med en 720-film; fungerar det så utgå ifrån den profilen och ändra det som behövs i 720-profilen.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Det är utan minsta tvekan SVP som tar 90% av CPU-tiden och det borde alltså vara boven i dramat. En del arbete avlastas automatiskt på GPU, men det är långt ifrån allt. Det låter f.ö. väldigt skumt att det går bättre med 1080p, är du säker på att det bara är upplösningen som skiljer och inte filformat, kodning o.s.v.?

En annan möjlighet är att du har väldigt olika SVP-inställningar för de två olika formaten (SVP väljer automagiskt olika profiler efter filmens upplösning). Prova t.ex. att växla till 1080p-profilen i SVP när du får problem med en 720-film; fungerar det så utgå ifrån den profilen och ändra det som behövs i 720-profilen.

Lycka till!

Ah absolut är det SVP som ställer får min processor att arbeta, utan tvekan. Jag fick höra i en annan tråd att det lagget skulle bero på att 720p formatet görs om till 1080p.. men det visar liksom inget utslag på processorn att det skulle vara så. Jag menar om lagget beror på att processorn arbetar utöver sin kapacitet så hade jag inte tvekat på att berodde på det, men tvärtom så jobbar den 20% mindre när jag spelar upp en 720p film. vilket gör mig glad då jag främst är ute efter magin som SVP gör snarare än bildförbättringen som Madvr står för.

Jag ska testa och gå in på SVP o kika i inställningarna, har en liten aning om vad det kan bero på.. minns att jag var inne på något angående upplösning när jag följde guiden.

edit: i windowmode så flyter det kanoners.. så det har ju definitivt upplösningen att göra.

Permalänk
Medlem

Fler som kör detta? Åsikter :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenon88:

Fler som kör detta? Åsikter :)?

Vilket trådlyft!

Jag kör SVP, främst för anime. En av anledningarna är att min gamla IPS-skärm gärna får eftersläp på de färgnyanser som finns i anime. Interpolering till 60fps minskar detta en hel del.

Har prövat både under Linux och Windows, men inte på osx än så länge. Hade gärna sett att det fanns en dedikerad videospelare istället för att haka in i befintliga med olika hack. Vet att diskussionen varit uppe på kodi-forumet ett antal gånger, men blivit nedskjutet.

Det är tråkigt att de som är motståndare till interpolering, inte kan se att det finns fall där det är en fördel eller att det finns personer som uppskattar effekten.

För den som vill interpolera filer, istället för att göra det i realtid, finns butterflow. Just nu verkar det struligt att få igång i modernare linuxdistar, då det beror på opencv2 som blivit deprecated. Så antingen behövs en nvidia-docker eller så får man köra från osx eller windows. En exempelanvändning jag såg till butterflow, var en snubbe som interpolerat upp spelvideor från 30fps till 60fps, när motorn inte tillät mer än 30. Länk.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Min 7200U iGPU laptop klarar SVP gallant med lägsta inställningar med remux filer.
4790k på ca 35% användning med högsta inställningar med remux filer på desktop.

Att det krävs en kraftfull CPU är att ta i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

För den som vill interpolera filer, istället för att göra det i realtid, finns butterflow. Just nu verkar det struligt att få igång i modernare linuxdistar, då det beror på opencv2 som blivit deprecated. Så antingen behövs en nvidia-docker eller så får man köra från osx eller windows. En exempelanvändning jag såg till butterflow, var en snubbe som interpolerat upp spelvideor från 30fps till 60fps, när motorn inte tillät mer än 30. Länk.

Visst, om du hatar livet kan du göra det.
Eller laddar du ner meGUI+Avisynth och googla efter ett skript, vad jag gjorde innan SVP.

Permalänk
Medlem

Jag använde SVP förr, vill man interpolera finns det nog inget som slår det, och det ska tydligen funka på linux nu.

Det går också att använda vapoursynth både för realtid och fil interpolering, det fina är att vapoursynth är python, så det är ganska lätt att skriva skript.
Jag körde vapoursynth med mvtools och mpv. Vapoursynth ska stödja avisynth plugins också om jag inte minns fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Visst, om du hatar livet kan du göra det.
Eller laddar du ner meGUI+Avisynth och googla efter ett skript, vad jag gjorde innan SVP.

Vad är problemet? Om du ska ge alternativ får du förklara varför och länka skriptet du tänker på. Även jag satt med interpoleringsskript förr i tiden före svp.
(Ska man köra under Linux blir det troligtvis VapourSynth istället för AviSynth.)

Butterflow var smidigt att komma igång med, när jag prövade under windows var det bara att extrahera och köra. I osx installerade jag det med pakethanteraren brew. Däremot lämnar prestandan mycket att önska, men om problemet ligger i pythonkoden eller ffmpeg har jag inte tittat på.

Skrivet av Luminous:

Jag använde SVP förr, vill man interpolera finns det nog inget som slår det, och det ska tydligen funka på linux nu.

Det fungerar fint under linux.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB