AMD Phenom II X4 960T VS Phenom II X6 1055T.

Permalänk
Medlem

AMD Phenom II X4 960T VS Phenom II X6 1055T.

Tjenare!

Står lite inför ett svårt val om min nästa processor och kan behöva lite hjälp.

Detta är mest ifall, kan ha en anna deal på g, men ifall den fallerar

Antingen så köper jag en 960T (Thuban, 95W 3.0 GHz, BE), som kan gå att låsa upp, till 5 eller 6 kärnor.

Fördelar?
BE
Priset (1000 vs 1400)
Kan gå att låsa upp till en billig X5/X6
nackdelar?
Prestanda jämfört med X6
kanske ej går att låsa upp.

Vad tror ni är det bättre valet?
Tanken med datorn är att spela Battlefield mestandels, men som speldator.

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem

Beror ju lite på syftet med datorn. Är datorn för det mesta en speldator skulle jag siktat på den tidigare, då den är en helt acceptabel spelprocessor även om den inte går att låsa upp. Och det såpass mycket lägre priset gör det värt det.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Beror ju lite på syftet med datorn. Är datorn för det mesta en speldator skulle jag siktat på den tidigare, då den är en helt acceptabel spelprocessor även om den inte går att låsa upp. Och det såpass mycket lägre priset gör det värt det.

Lade till det nu

Tanken är att spela Battlefield 3

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Säger som föregående, beror på vilken typ av applikationer du kommer använda datorn till. Den fyrkärniga processorn presterar minst lika bra (till och med bättre i vissa spel) än den sexkärniga motsvarigheten.

Även om du inte skulle lyckas låsa upp den så har du en ytterst kompetent processor som du förmodligen kan överklocka till 3.8-4.0 Ghz om du har någorlunda bra kylning.

Edit: Såg att du skall spela Battlefield 3 med den. Då kommer du klara dig alldeles fint med en fyrkärnig processor. Har du tur så kan du låsa upp den till en sexkärnig, men det är inget du skall räkna med.

Permalänk
Medlem

Lyckades låsa upp min <3

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Ta en 1055t tycker jag. Så högt man kommer med en phenomII kommer man utan att röra multipeln ändå och med 1055t vet du att du har 6 kärnor.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Finns dock lite nackdelar med 960T att man tappar temperatursensorn när man låser upp den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Finns dock lite nackdelar med 960T att man tappar temperatursensorn när man låser upp den.

Är detta något som händer alla, eller är det på vissa?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Driver min nuvarande budget speladator med denna processor, har den clockad till 3.20 Ghz med stockkylare. Den ligger på ca 31-32 grader i idle och ca 43-44 grader i spel. Min kunde låsas upp till en 6 kärnig med ett M4N98TD EVO, får dock ingen temperaturavläsning och då jag kör med en stockkylare tar jag inga risker. Men gör ditt beslut snabbt då jag hört att denna prollen kommer bli en OEM processor på grund av unlocken till X6, så bli inte förvånad om denna försvinner från Inets lager.. Men som sagt, billig potentiell X6 processor som med en aftermarket kylare även har en potentiellt god överclockningsförmåga!

Permalänk
Medlem

Sitter själv på en 1055t. Den fungerar mycket bra, har klockat den lite lätt till 3,4Ghz. Men 960t är ju billigare och i spel behövs kanske inte 6 kärnor. Ja som sagt upp låsning är ju inget garanterat, utan får ju ses som en bonus.

Visa signatur

Cpu: AMD phenom II x6 1055t @ 3,6Ghz, Moderkort: m4a87td/usb3, Grafik: Gainward gtx 560ti @ 950mhz twin turbo II, Ram: 12Gb 1333MHz, Nätagg: Seasonic s12 500w, SSD OCZ Vertex 2 120Gb HDD: Seagate Barracuda 7200 256Gb, Ljudkort: Creative Sound blaster live! ct4620.

Permalänk

1055T Finns för 1250kr på Proshop, 250kr mer för 2 extra cores är lätt värt.

Frågan är om det inte är värt att att skaffa 1075T istället? Har dock inte riktigt förståt om den har upplåts multipel eller inte, står som black edition på prisjakt medan många recensenter säger att den har låst multipel. Finns det två versioner? Inte värt med 1075T om den inte är en BE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

1055T Finns för 1250kr på Proshop, 250kr mer för 2 extra cores är lätt värt.

Frågan är om det inte är värt att att skaffa 1075T istället? Har dock inte riktigt förståt om den har upplåts multipel eller inte, står som black edition på prisjakt medan många recensenter säger att den har låst multipel. Finns det två versioner? Inte värt med 1075T om den inte är en BE

Sett den
1075T är inte BE, det är som 1055, fast med en extra 0,2 ghz

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Är detta något som händer alla, eller är det på vissa?

Det är något som hänt några afaik, jag har inga problem med det min läser av temp utan problem, iofs inte på individuella cores men det vet jag inte om den gör annars heller, jag kör min x6 4.1Ghz stabilt (250x16.5), får 20000+ CPU score på 3DMark Vantage så helt nöjd med min, vet att cdon hade slut senast jag kolla men annars med SWEC rabatten så kostar en 960T bara 882kr.

http://3dmark.com/3dmv/3818309

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Om du skall använda datorn till att spela BF3 så skulle jag absolut köpa X6:an.
Ser att du har ett 6950, skulle du sen vilja köpa ett till så kommer nog en fyrkärnig flaska systemet ordentligt.

Själv hade jag en AMD 955BE som jag körde på 3.8ghz. Jag köpte ett till 6950, som även det låstes upp till ett ful 6970.
När jag spelade BF3 så gick GPU-användningen bara upp till ca 60-65% på båda korten med en fyrkärnig CPU, medans CPU-användningen låg på 100%.
Med en X6 1090t så ligger GPU-användningen på 98-99% och CPU-användningen på ca 80%.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det är något som hänt några afaik, jag har inga problem med det min läser av temp utan problem, iofs inte på individuella cores men det vet jag inte om den gör annars heller, jag kör min x6 4.1Ghz stabilt (250x16.5), får 20000+ CPU score på 3DMark Vantage så helt nöjd med min, vet att cdon hade slut senast jag kolla men annars med SWEC rabatten så kostar en 960T bara 882kr.

http://3dmark.com/3dmv/3818309

Såg lite dumt ut med en seckärnig Sempron

Skrivet av Kristerj:

Om du skall använda datorn till att spela BF3 så skulle jag absolut köpa X6:an.
Ser att du har ett 6950, skulle du sen vilja köpa ett till så kommer nog en fyrkärnig flaska systemet ordentligt.

Själv hade jag en AMD 955BE som jag körde på 3.8ghz. Jag köpte ett till 6950, som även det låstes upp till ett ful 6970.
När jag spelade BF3 så gick GPU-användningen bara upp till ca 60-65% på båda korten med en fyrkärnig CPU, medans CPU-användningen låg på 100%.
Med en X6 1090t så ligger GPU-användningen på 98-99% och CPU-användningen på ca 80%.

Tanken är att uppgradera senare till ett till 6950 Dock kommer jag inte köra högre än medium/high (Spelar hellre på 60+ fps än lite extra lullull) så det kanske funkar ändå?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

jag köpte en 960t istället på cdon för 882kr kunde dock bara låsa upp den till x5 men på 4ghz och x5 så ligger den på ca 65% cpu användning i bf3 med 6950 singel

Och i prime 95 med coolermaster 212 så har jag ca 51 grader 100% load.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Såg lite dumt ut med en seckärnig Sempron

Haha mjo men det är för att den inte kan gissa vad det är ^^
CPU-Z gissar på en 1600T på min

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Haha mjo men det är för att den inte kan gissa vad det är ^^
CPU-Z gissar på en 1600T på min

Jo förstod detta

Siktar faktiskt mot en X6 1055T 95W (Såg att det fanns på Proshop) ifall inte dealen jag har nu funkar (försöker köpa en 1090T från en kille här på forumet)

Visa signatur

Krusidullen är stulen