Extern hårddisk

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk

Tjena sweclockers!

Det är så att jag har bestämt mig för att köpa en extern hårddisk till min dator då jag spelar in rätt mycket gameplay från BF3 och det blir så fullt på min interna 500GB så nu söker jag efter en extern hårddisk.

Den ska vara:
Snabb
500-1000GB
Gärna USB 3.0
Inte allt för dyr

Är bara 15 bast så har inte så mycket pengar att spendera.

Felstavning
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av juckeyy:

Tjena sweclockers!

Det är så att jag har bestämt mig för att köpa en extern hårddisk till min dator då jag spelar inte rätt mycket gameplay från BF3 och det blir så fullt på min interna 500GB så nu söker jag efter en extern hårddisk.

Va.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

"Spelar in" ska det nog stå

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Haha jo visst det brukar ju fungera rätt bra osv.

Men vill gärna ha era åsikter om vilken(a) extern hdd som kan bli bra för inspelning av gameplays.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Eller är det en intern hårddisk som är att föredra om man ska recorda?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Lacie rikki usb3, 2.5" 800 kronor för 1tb sist jag kollade.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Men är det en intern disk att föredra då dom kanske är lite snabbare än externa?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Enligt Sweclockers test så är vare sig sata eller usb 3 begränsande för hårddiskars prestanda.

Priset verkar inte heller vara någon större nackdel för en extern usb3-hårddisk. Dock kostar dom fortfarande lite mer än de interna.
(Jag kollade enbart på WD och de diskarna var bland de billigaste per GB både för externa respektive interna.)

Om du inte har någon nytta av att hårddisken är extern och har plats för en intern så tycker jag att det vore bättre att välja en intern disk.

Permalänk
Medlem

Tackar! Då får det bli att leta efter en intern HDD med SATA III !

Några rekomendationer, vill helst inte gå över 1000kr annars räcker inte pengarna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Skrivet av juckeyy:

Tackar! Då får det bli att leta efter en intern HDD med SATA III !

Några rekomendationer, vill helst inte gå över 1000kr annars räcker inte pengarna.

Jag skulle ta typ en sånhär http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632657 Billig men dock ganska seg (5400 RPM). men om du bara använder den till lagring (filmer, musik, inspelningar, etc) så funkar den bara bra men ska du ha program på den så kan det bli lite segt...

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Jag skulle ta typ en sånhär http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632657 Billig men dock ganska seg (5400 RPM). men om du bara använder den till lagring (filmer, musik, inspelningar, etc) så funkar den bara bra men ska du ha program på den så kan det bli lite segt...

Vad har den hårddisken för skrivar tid, bör det inte vara 7200rpm om man ska spela in till den så att man har bra skrivar tid?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Skrivet av juckeyy:

Vad har den hårddisken för skrivar tid, bör det inte vara 7200rpm om man ska spela in till den så att man har bra skrivar tid?

*Feeling retarded*

Morgontrött som ja är så tänkte jag inte på det X_x

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

*Feeling retarded*

Morgontrött som ja är så tänkte jag inte på det X_x

Haha lungt, men för dxtory måste man spela in till en annan hårddisk än C hårddisken där typ windows, och alla program är installerade?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Tackar! Då får det bli att leta efter en intern HDD med SATA III !

Hade du valt en extern hårddisk så hade det varit stor skillnad på USB 2.0 mot USB 3.0.
Men om du har en SATA II eller SATA III HDD spelar ingen större roll. Om hårddisken har tillräckligt snabbt cache minne så kan du få högre burst speed, alltså högre maximal hastighet vid läsning från/skrivning till hårddiskens cache minne. Men läsning från/skrivning till hårddiskens skivor går inte så snabbt att SATA II blir en begränsning. Det är ingen nackdel med SATA III, men du behöver inte stirra dig blind på det eftersom du ändå inte kommer märka någon skillnad.
En 7200rpm är däremot snabbare än 5400rpm, åtminstone om vi pratar om samma generation hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Okej men då är en hårddisk med 64mb cache minne att föredra och jag behöver inte bry mig så särskilt om SATA II och SATA III

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar