Vilken inriktning? Teknikprogrammet.

Permalänk
Avstängd

Vilken inriktning? Teknikprogrammet.

Hejsan alla Sweclockare

Nu är det så att det är dags att välja vilket program vi ska gå i gymnasiet.
Nu är det så att jag är väldigt intresserad i datorns "Hårdvara" och jag fipplar och leker med det dagligen
Har inte läst på jätte mycket om detta.
Jag gjorde en enklare google sökning om vilken inriktning som fokuserar sig på datorn den sjäv (Processorn, Grafikkortet...Etc. etc.)

Vilken inriktning är det?

Tack!

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Skrivet av LeetBoy27:

Hejsan alla Sweclockare

Nu är det så att det är dags att välja vilket program vi ska gå i gymnasiet.
Nu är det så att jag är väldigt intresserad i datorns "Hårdvara" och jag fipplar och leker med det dagligen
Har inte läst på jätte mycket om detta.
Jag gjorde en enklare google sökning om vilken inriktning som fokuserar sig på datorn den sjäv (Processorn, Grafikkortet...Etc. etc.)

Vilken inriktning är det?

Tack!

Jag tror inte att inriktningen spelar så stor roll, du kommer hur som helst inte komma i närheten av datorhårdvara.

På högskola finns sedan alternativ där du kan jobba mer direkt med datorhårdvara.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du pyssla på riktigt med det och inte bara bygga ihop datorer så är det högskola/universitet du vill ta dig till. Alltså ska du söka något som är högskoleförberedande.

Permalänk
Medlem

Läste teknikprogrammet och valde högskoleinriktning (Matte C, D och E samt Fysik B). Utöver denna inriktning kunde vi sälja en inriktning för år tre. Jag valde IT och vi höll på en del med datorer och sådär. Det var otroligt simpelt dock om man hade ett datorintresse sedan tidigare.

Permalänk
Avstängd

Jag vill helst inte sitta och koda eller photoshopa eller liknande då jag är URUSEL på det. Vilken inriktning tror ni är den rätta för mig i gymnasiet?

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeetBoy27:

Jag vill helst inte sitta och koda eller photoshopa eller liknande då jag är URUSEL på det. Vilken inriktning tror ni är den rätta för mig i gymnasiet?

Så vad vill du göra? Du behöver inte vara bra på något för att börja ett program. Meningen är att man ska lära sig där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeetBoy27:

Jag vill helst inte sitta och koda eller photoshopa eller liknande då jag är URUSEL på det. Vilken inriktning tror ni är den rätta för mig i gymnasiet?

Natur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av treffin:

Eller teknik, fördelar med natur är att du läser all matematik, fysik, kemi och biologi kurser. Fördelar med teknik är att man satsar ganska mycket på samarbete och olika projekt redan från ettan. Fast nu vet jag inte om det där med teknik gäller på alla skolor eller endast där jag bor

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeetBoy27:

Jag vill helst inte sitta och koda eller photoshopa eller liknande då jag är URUSEL på det. Vilken inriktning tror ni är den rätta för mig i gymnasiet?

Du bör som sagt sikta på något som är högskoleförberedande. Natur tror jag är det du kommer ha mest nytta av i framtiden genom att vara hyffsad allmänbildad inom olika teknikgrenars rötter. Gällande hårdvara så är det Elektronik alternativt Elektroteknik på högskola. Det finns dock inget hem-pc-hårdvaru-fipplarprogram. Däremot så finns det många program som leder till tjänster där du får arbeta med hårdvara både praktiskt och teoretiskt i olika sammanhang. Hårdvaran kan då vara allt ifrån olika former av hemelektronik till elskåp ute på industrier till att konstruera motordrifter på attack-ubåtar.

Vill du jobba med att montera ihop datorer så tycker jag att du ska försöka få en praktikplats i någon datorbutik. Det finns även en hel del jobb inom el-montage, där man monterar ihop alla komponenter enligt ritning och instruktioner. Jag tvivlar dock att det är just att trycka in ett kort i en slot är det som är det du tycker är det roliga med hårdvaran i datorer - det är att undersöka, analysera och dra slutsatser från olika kombinationer som är lockande?

Så, kontentan:
1. Vill du göra något som liknar att stoppa i grafikkort i pci-e slottar på löpande band dagen i ända (och i princip bara det) så kan elprogrammet underlätta när du söker jobb.

2. Vill du analysera, undersöka och påverka vilka saker som ska fungera tillsammans så bör du läsa någon form av el på högskola. Vill du förstå dina kollegor så kommer alla dina naturvetenskapliga kurser vara till hjälp vid många tillfällen i resten av din karriär.

(3. Punkt 2 kan så klart uppnås av att gå den "långa" vägen, dvs att börja på punkt 1 och att vara intresserad och duktig och efter ett flertal år få utökade och mer ansvarsfulla arbetsuppgifter. Personer som går den här vägen har ofta mycket värdefull kunskap som inte kan fås genom högskolestudier, men är också oftast ytterst nischade. Oavsett, så är det i huvudsak personer man gärna har att göra med :).)

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.