Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Ringde idag telia för att ställa frågor om mitt abbonnemang och frågade om mobil plånbok som dom infört för att kunna använda betaltjänster...
Jag vill ha det så att beloppet läggs på räkningen sa jag och går inte det byter jag operatör och då svarade han:

Det är ingen vits pga alla operatörer är tvungna enligt den nya lagen att dra summan från kreditkort eller insättning, följer dom inte det bryter dom mot lagen.

snackat med Telenor och detta är ren lögn!!!
Förtroendet för telia är nu 0

Såg nu en nyhet om denna lögn http://www.idg.se/2.1085/1.430495/inga-sms-biljetter-utan-sar...

Dom ljuger inte. Det är bara så att dom saknar all kompetens. Sitter själv i krig med Telia just nu och deras enormt usla support. Tråkiga är att inga andra leverantörer funkar här uppe.

Skrivet av Allexz:

Du kan ju helt enkelt tacka nej till FIBERN som telia dragit in kostnadsfritt (för kund)för att få ensamrätt.

Du kan ju teckna ADSL istället om inte fibern passar?

Att byta från fiber till ADSL är som att sälja bilen och skaffa häst och kärra. Alltså inget alternativ idag.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när jag hade Telia....... USCH vilka hemska minnen!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneSvs:

Så du anser det helt logiskt att sätta en "överklagningsgräns" vid 0.03Mbit/s på ett 32Mbit/s abonnemang? Yeah, that sounds totaly sane...

Mindre än 0.1% av max hastighet, nej inte direkt rimligt. I alla fall inte om det är en generell klausul, vilket jag förstod det på dig som att det var...

Skrivet av Bejje:

I min värd så tycker jag att det kan vara tillåtet med så lågt som 10% av max hastigheten under kortare tider förutsatt att täckningskartan visar att det finns god täckning i det område där man tänkt använda tjänsten primärt. Dock så borde man åtminstone komma upp i över 50% av hastigheten ibland vilket sällan händer. T.ex. så har jag under flera års tid haft ett 8Mbits modem från Telia och hade till en början 8mbits tjänst vilket senare ökades, men modemet klarade 8 enligt telia. Detta modem har jag använt på många olika ställen runt om i Sverige, både inomhus och utomhus samt så centralt som möjligt på flera orter. Ändå har jag aldrig kommit upp i mer än 3,5Mbit vilket inte är acceptabelt. Det hade varit en sak om jag bara testat på ett ställe, men eftersom jag testat på ca 5 olika orter i sverige varav stockholm och göteborg är inkluderat och jag vid flera tillfällen haft full signalstyrka och ändå kommer jag inte ens uppi hälften av det maximala. Det tycker telia är OK och inget som går att reklamera.

Det är fan falsk marknadsföring om det i praktiken inte är möjligt att ens komma upp i hälten någonstans i Sverige.

Jag litar inte en sekund på trådlösa abonnemang och med tanke på hur kasst Telias adsl är så är jag inte förvånad (hade 24Mbit/s centralt i Falun och kom i aldrig upp i ens 3Mbit/s)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Egentligen bör alla ISPer bojkottas Det är mer eller mindre samma skit alltihop. Ena dagen hör man massor av skit om Telia, andra dagar är det Tele2, Telenor, Tre, Bahnhof, Alltele m.fl.

En anledning till att det är så är för att alla outsourcar sin support till callcenters där ungdomar jobbar för minimumlöner och går raka vägen från skolan till det arbetet. Ingen direkt teknisk kunskap krävs och ingen arbetslivserfarenhet. Tanken är att företaget ska hålla interutbildningar, men dessa skjuts ofta upp och när de väl inträffar håller de riktigt dålig kvalitet. På grund av usla löner så är folk inte heller särskilt motiverade till att göra ett bra jobb och de piskas hela tiden till att jobba snabbare, för alla deras samtal övervakas och det förs daglig statistik över snittsamtalstider m.m.

Göra en egen ISP?
Namn: "Sweclockers"
Hastighet: "1000/1000 Fiber"
Pris: "99kr/månad"

PERFEKT!

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orgondor:

Mindre än 0.1% av max hastighet, nej inte direkt rimligt. I alla fall inte om det är en generell klausul, vilket jag förstod det på dig som att det var...

.

Det är en generell klausul, ja.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Du kan ju helt enkelt tacka nej till FIBERN som telia dragit in kostnadsfritt (för kund)för att få ensamrätt.

Du kan ju teckna ADSL istället om inte fibern passar?

Fibern drog inte Telia in, det gjorde Comhem för redigt länge sedan.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Sötast
Skrivet av Pimpim666:

Dom ljuger inte. Det är bara så att dom saknar all kompetens. Sitter själv i krig med Telia just nu och deras enormt usla support. Tråkiga är att inga andra leverantörer funkar här uppe.

Att byta från fiber till ADSL är som att sälja bilen och skaffa häst och kärra. Alltså inget alternativ idag.

Precis just det jag menar

Skrivet av MyZk0:

Fibern drog inte Telia in, det gjorde Comhem för redigt länge sedan.

Vad är det som gjort att telia har "monopol" på eran lina då?

Permalänk
Medlem

Telia ägde väl comhem, för "redigt länge sen"?

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohrstrom:

Telia ägde väl comhem, för "redigt länge sen"?

Japp det stämmer.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orgondor:

Mindre än 0.1% av max hastighet, nej inte direkt rimligt. I alla fall inte om det är en generell klausul, vilket jag förstod det på dig som att det var...

Jag litar inte en sekund på trådlösa abonnemang och med tanke på hur kasst Telias adsl är så är jag inte förvånad (hade 24Mbit/s centralt i Falun och kom i aldrig upp i ens 3Mbit/s)...

Det handlar ofta om hus långt ifrån basstationen du bor och hur gammal ledning det är därifrån till ditt hus. Att gräva upp och byta ut ledningen kostar multum och inget som de kommer göra gratis. Även när man tecknar adsl med telia så är det ofta 12-24. Vi har det själva i hemmet och bor långt ifrån basstationen med en gammal ledning, och vi får upp till 13.

Att du fick endast 3 låter som något fel på din sida. Felanmälde du detta? För om du haft en av telias tekniker hos dig så skulle det troligtvis bli fixat, för deras tekniker är nog de bästa som finns!

Permalänk

Haha gör som min kompis. Köp en dyr telefon med bra garanti och försäkring, sen tinger du till de du köpte den av, spelar in samtalet, och frågar om försäkringen gör att du får en ny om du tappar den oavsett vad du gjorde med deb. Självklart säger de ja. Sen är det bara att spela fotboll med den, gå till affären och be om en ny, bli nekad, spela upp samtalet, och få en ny

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Du kan ju helt enkelt tacka nej till FIBERN som telia dragit in kostnadsfritt (för kund)för att få ensamrätt.

Du kan ju teckna ADSL istället om inte fibern passar?

Vet inte var någon av er bor, men hemma hos mig finns det inget fiber, och telia är de enda som vill ge oss adsl. Max 8mbt då, dvs 6 ner 0,1 upp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Egentligen bör alla ISPer bojkottas Det är mer eller mindre samma skit alltihop. Ena dagen hör man massor av skit om Telia, andra dagar är det Tele2, Telenor, Tre, Bahnhof, Alltele m.fl.

En anledning till att det är så är för att alla outsourcar sin support till callcenters där ungdomar jobbar för minimumlöner och går raka vägen från skolan till det arbetet. Ingen direkt teknisk kunskap krävs och ingen arbetslivserfarenhet. Tanken är att företaget ska hålla interutbildningar, men dessa skjuts ofta upp och när de väl inträffar håller de riktigt dålig kvalitet. På grund av usla löner så är folk inte heller särskilt motiverade till att göra ett bra jobb och de piskas hela tiden till att jobba snabbare, för alla deras samtal övervakas och det förs daglig statistik över snittsamtalstider m.m.

Tre har egen kundservice som sitter på huvudkontoret och har de har en utbildning på cirka 4 veckor innan du får sitta på telefon, själv jobbat där och känner inte igen något du skrev i texten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Mest för "skojs" skull kan jag nämna att jag fick en lapp i brevlådan häromveckan, jag och min hustru har precis köpt en bostadsrätt. På lappen hade 2 inte så nöjda personer skrivit ner föreningens hanterande av ett erbjudande som bredbandsbolaget givit dom. Bredbandsbolaget ville sätta in gratis fiber i byggnaderna som skulle ge oss 200Mbit, eller ännu mer kanske, minns inte, hursomhelst, ingreppet som krävdes i var lägenhet var extremt litet och ansträningning/kostnad för föreningen = 0. Dock tog styrelsen upp detta och beslutade NEJ men anledningen = blir ju så jobbet med kabeldragning och så... Så dom tackar nej till en gratis värdehöjning av lägenheten för att det blir jobbigt med kabeldragningen, som dom knappt hinner märka av innan dom är klara... Hehe, gamla stötar som sitter i styrelse som lever kvar i svunna tider... Jahaja.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohrstrom:

Mest för "skojs" skull kan jag nämna att jag fick en lapp i brevlådan häromveckan, jag och min hustru har precis köpt en bostadsrätt. På lappen hade 2 inte så nöjda personer skrivit ner föreningens hanterande av ett erbjudande som bredbandsbolaget givit dom. Bredbandsbolaget ville sätta in gratis fiber i byggnaderna som skulle ge oss 200Mbit, eller ännu mer kanske, minns inte, hursomhelst, ingreppet som krävdes i var lägenhet var extremt litet och ansträningning/kostnad för föreningen = 0. Dock tog styrelsen upp detta och beslutade NEJ men anledningen = blir ju så jobbet med kabeldragning och så... Så dom tackar nej till en gratis värdehöjning av lägenheten för att det blir jobbigt med kabeldragningen, som dom knappt hinner märka av innan dom är klara... Hehe, gamla stötar som sitter i styrelse som lever kvar i svunna tider... Jahaja.

Om du är smart så går du till ansvariga i styrelsen och ber om att få ett möte och förklarar vilken stor miss det är att tacka nej. Förklara värdeökning och hur folk tidigare har betalat stora summor pengar för det som ni nu ska få gratis, just för att det ökar värdet så pass.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Det handlar ofta om hus långt ifrån basstationen du bor och hur gammal ledning det är därifrån till ditt hus. Att gräva upp och byta ut ledningen kostar multum och inget som de kommer göra gratis. Även när man tecknar adsl med telia så är det ofta 12-24. Vi har det själva i hemmet och bor långt ifrån basstationen med en gammal ledning, och vi får upp till 13.

Att du fick endast 3 låter som något fel på din sida. Felanmälde du detta? För om du haft en av telias tekniker hos dig så skulle det troligtvis bli fixat, för deras tekniker är nog de bästa som finns!

Jag ringde deras support ett par gånger, men där fick jag inget medhåll när jag tyckte att det var alldeles för lågt. Lite sjukt med tanke på att det fanns två billigare nivåer som borde räckt för ungefär samma hastighet (2 och 8Mbit/s). Men men det var några år sedan nu. Efter det har jag inte haft något annat än fiber och det kommer jag inte ändra på om jag kan undvika det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orgondor:

Jag ringde deras support ett par gånger, men där fick jag inget medhåll när jag tyckte att det var alldeles för lågt. Lite sjukt med tanke på att det fanns två billigare nivåer som borde räckt för ungefär samma hastighet (2 och 8Mbit/s). Men men det var några år sedan nu. Efter det har jag inte haft något annat än fiber och det kommer jag inte ändra på om jag kan undvika det

Telefon supporten är ju som den är nästan på alla företag! Det jag syftade på är om man får hjälp och de som kommer, och är faktiskt kunniga.

Önskar själv efter fiber men kostar 30 000 att dra in till villan, eller något sånt

Permalänk
Avstängd

Efter att de skickat en mossig tekniker för att kolla varför vara telefoner väste samtidigt som man hade internet inkopplat helt utan lyckade resultat bytte jag till Bredbandsbolaget.

Telia har ingen koll så vitt jag vet. Bredbandsbolaget kunde dessutom leverera bättre hastigheter.

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyBabay:

Efter att de skickat en mossig tekniker för att kolla varför vara telefoner väste samtidigt som man hade internet inkopplat helt utan lyckade resultat bytte jag till Bredbandsbolaget.

Telia har ingen koll så vitt jag vet. Bredbandsbolaget kunde dessutom leverera bättre hastigheter.

Defekt filter som får bytas, alternativt om filtret sitter inbyggt i modemet så skulle det ha bytts.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bejje:

Defekt filter som får bytas, alternativt om filtret sitter inbyggt i modemet så skulle det ha bytts.

Tack för svar. Kom också fram till den slutsatsen efter att frågat runt lite (eller ja, andra kom fram till det åt mig). Men eftersom Telia (som arbetar med just det här) inte kunde svara sjönk förtroendet och jag sa då upp all telefoni för att bara köra bredband, då via BBB istället. Får det levererat om någon vecka ungefär. Känns skönt.

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Medlem

Blev as förbannad när jag såg att man måste använda deras mobila plånbok för SL biljetter. Sen när man väl ska sätta in pengar så behöver man en bankdosa. Vem fan har en bankdosa i fickan på stan!! Ohh, så sur. Kommer dock iofs ha Telia ändå, bäst nät iaf Deras säljare är en annan femma, likadant överallt.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Försäljare ska ljuga, det är deras jobb:)

Tack...har arbetat många år som försäljare...tycker inte att jag ljugit en enda gång...och jag var bra;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Har en vän som jobbat på Telenor, dom får skriva på kontrakt när dom börjar och slutar, innehållande att dom har tystnadsplikt gällande allt som händer på Telenor.

Nu vill jag inte försvara telenor då jag själv var i kontakt med dom igår (inget roligt samtal)

Finns det något företag som man inte skriver på dessa papper?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Ang ADSL så tycker jag att alla isp om de erbjuder t.ex 24/8 eller 12/4 eller vadsomhels, så är det inte acceptabelt att det högre abbonemnagets hastighet faller under det lägre abbonemangets hastighet, om det inte kan leverera det så ska det inte erbjudas till den aktuella adressen. Hur ska jag som kund kunna veta vad jag kan få? Tyvärr verkar de flesta isp vara mer intresserade av att sälja dyra abbonemang med lång bindning än att ha nöjda kunder, telia inkluderat!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Ang ADSL så tycker jag att alla isp om de erbjuder t.ex 24/8 eller 12/4 eller vadsomhels, så är det inte acceptabelt att det högre abbonemnagets hastighet faller under det lägre abbonemangets hastighet, om det inte kan leverera det så ska det inte erbjudas till den aktuella adressen. Hur ska jag som kund kunna veta vad jag kan få? Tyvärr verkar de flesta isp vara mer intresserade av att sälja dyra abbonemang med lång bindning än att ha nöjda kunder, telia inkluderat!

Ja det är klart! Om alla operatörer gör samma skit - det du nämnde ovan - så är det ju ingen som behöver göra bra ifrån sig för att ingen kund har något val!

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Den anledningen vill jag gärna ta del av, då det är den absolut bästa operatören vi har på marknaden i Sverige.

dom kan inte änns leverera en fungerande router till sina adsl kunder och just dom finns det många av i detta land.. känner ingen som inte har problem med sin router som kör ADSL från "Felia"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Nu vill jag inte försvara telenor då jag själv var i kontakt med dom igår (inget roligt samtal)

Finns det något företag som man inte skriver på dessa papper?

jag har också tystnadsplikt om vad som händer innanför väggarna på fabriken där jag jobbar atm, där det tillverkas mat

Permalänk
Medlem

har själv ett kontantkort från Telia och det har jag haft i cirka 6 år nu har aldrig krånglat men däremot så har telefonen felat (nokia sport den kan tappa sim kortet ibland och då får man öppna och sätta i det igen på nytt (glappar antagligen )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Har en vän som jobbat på Telenor, dom får skriva på kontrakt när dom börjar och slutar, innehållande att dom har tystnadsplikt gällande allt som händer på Telenor.

Dessutom blir dom öppet inom företaget uppmanade att lura till sig kunder, i hopp om att tystnadsplikten ska skydda dom.

Telenor bör bojkottas om nått!

NDA är ngt som nästan alla företag har idag. Man får inte läcka företagshemligheter till kreti och pleti.
Alla anställningskontrakt jag skrivit på innehåller sånna klausuler så att Telenor har dem är knappast ngt nytt.

Permalänk
Skrivet av Uvania:

dom kan inte änns leverera en fungerande router till sina adsl kunder och just dom finns det många av i detta land.. känner ingen som inte har problem med sin router som kör ADSL från "Felia"

Om du menar modem så visst det höll bara 2 år utan att stängas av, tror åskan tog det och skadade routern för de gick sönder strax efter varandra och i samband med åska... Annars har de aldrig haft minsta problem med Telias hårdvara, inte med själva abonnemanget heller. Tror det varit nere 2 ggr på 5 år och hastigheten verkar stämma ungefär med vad de betalar för.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)