Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Sennheiser Momentum: Dem får betydligt bättre bas nu än dem fick med det integrerade ljudkortet. Nu i efterhand måste jag säga att det är sjukt bra ljud i dem här lurarna. Ljudet är förmodligen bättre än alla andra lurar jag har testat nu med Xonar ljudkortet. Tyvärr är dem alldeles för obekväma och ha på sig.
Man måste ha väldigt små öron för att dem ska passa tycker jag. Tjejen tycker dem är hur sköna som helst. Ja hon har mindre öron än mig.

Momentum behöver en DAC för att sjunga ut ordentligt. Jag tycker den låter väldigt ärlig i främst mellanregistret

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det är verkligen bra om det till och med blir betydligt bättre bra
Du kanske menade mera bas ? Men är det bara bra i allmänhet så är det också bra

Aa precis. Har rättat nu.
Lutar väldigt mycket åt Fidelio X1.
Fan va svårt det här är. Tycker båda AKG är riktigt grymma också.

Skrivet av buddaz:

Momentum behöver en DAC för att sjunga ut ordentligt. Jag tycker den låter väldigt ärlig i främst mellanregistret

Har faktiskt ingen aning vad mellanregister är. Men jag rekommenderar något slags hörlursförstärkare i alla fall.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Aa precis. Har rättat nu.
Lutar väldigt mycket åt Fidelio X1.
Fan va svårt det här är. Tycker båda AKG är riktigt grymma också.

Har faktiskt ingen aning vad mellanregister är. Men jag rekommenderar något slags hörlursförstärkare i alla fall.

Det som du hör som röster är inom mellanregister
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mellanregister

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nzt:

Har faktiskt ingen aning vad mellanregister är

Enkelt förklarat så är det det ungefär frekvensområde som mänskilgt tal har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är ute efter ett par nya lurar. Har Sennheiser HD555 för tillfället men vill ha mer bas, mycket mer bas. Lyssnar på bastung musik mestadels och älskar när man verkligen kan känna basen. Vill dock inte att basen ska ta över för mycket som man hört t.ex beats lurar göra. Undrar lite hur V-moda lp2 och DT 770 är med bas och vilken av dom som är bäst. Blev rekommenderad att testa Sennheiser momentum då dom skulle vara jävligt bra. Det var dom också, riktigt jävla bra på alla sett men jag skulle velat haft ännu mer bas. Är väl ett "Bass head".

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eavo:

Är ute efter ett par nya lurar. Har Sennheiser HD555 för tillfället men vill ha mer bas, mycket mer bas. Lyssnar på bastung musik mestadels och älskar när man verkligen kan känna basen. Vill dock inte att basen ska ta över för mycket som man hört t.ex beats lurar göra. Undrar lite hur V-moda lp2 och DT 770 är med bas och vilken av dom som är bäst. Blev rekommenderad att testa Sennheiser momentum då dom skulle vara jävligt bra. Det var dom också, riktigt jävla bra på alla sett men jag skulle velat haft ännu mer bas. Är väl ett "Bass head".

Är det inte enklare att använda tonkontrollerna eller en eq istället för att köpa en dålig hörlur ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det inte enklare att använda tonkontrollerna eller en eq istället för att köpa en dålig hörlur ?

Tack för ett väldigt dåligt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Kommer ihåg jag sålde min M50 efter bara ca 1 vecka.

Ja de är verkligen ingenting speciellt. Men smaken är som baken

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Är ute efter ett par nya lurar. Har Sennheiser HD555 för tillfället men vill ha mer bas, mycket mer bas. Lyssnar på bastung musik mestadels och älskar när man verkligen kan känna basen. Vill dock inte att basen ska ta över för mycket som man hört t.ex beats lurar göra. Undrar lite hur V-moda lp2 och DT 770 är med bas och vilken av dom som är bäst. Blev rekommenderad att testa Sennheiser momentum då dom skulle vara jävligt bra. Det var dom också, riktigt jävla bra på alla sett men jag skulle velat haft ännu mer bas. Är väl ett "Bass head".

DT-770 har bra, och relativt mycket bas så de kan vara nåt. De är dessutom mycket bekväma. Har inte testat LP2.

Permalänk
Medlem

Vilka lurar rekommenderas för film? Har en Yamaha A1020 reciver och Sennehiser 598 men tycker dom är lite klena för film tittande.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Aa jag har fått hem alla lurar nu. Herregud vad svårt det här kommer bli känner jag redan nu.
Har hunnit prova alla lurar väldigt lite än så länge men här är min direkta uppfattning.
Jag är inte den bästa på att förklara hur det låter men ska göra mitt bästa.
Allt drivs av Asus Xonar Essence STX

Akg 550: Riktigt bra och detaljerad ljud. Passar absolut mina behov. Blir riktigt grymma när jag höjer basen pytte pytte lite i EQ som finns i Xonar XT programmet

Akg Q701: Otroligt bra ljud och detaljerad ljud. Även dem här får en betydligt bättre bas när jag höjer pytte lite i EQ.

Fidelio X1: Den här kan vara vinnaren. Inga lika detaljerad/klar ljud som i AKG lurarna men ändå riktigt bra. Behöver inte ändra någonting i EQ.

ATH-A900: Vet inte riktigt vad jag känner för dem här än. Även den här låter riktigt bra. Men jag får återkomma.

Sony MDR-1R: Inget för mig känner jag än så länge. Den passar nog mera dem som är ute efter något portabelt och inte lika kraftfullt.

Sennheiser Momentum: Dem får betydligt bättre bas nu än dem fick med det integrerade ljudkortet. Nu i efterhand måste jag säga att det är sjukt bra ljud i dem här lurarna. Ljudet är förmodligen bättre än alla andra lurar jag har testat nu med Xonar ljudkortet. Tyvärr är dem alldeles för obekväma och ha på sig.
Man måste ha väldigt små öron för att dem ska passa tycker jag. Tjejen tycker dem är hur sköna som helst. Ja hon har mindre öron än mig.

Vilket angenämt besvär att ha så mycket att välja på.

Intressant att läsa vad du tyckte. Så klart svårt att formulera vad man känner inför olika lurar. Problemet med att öronen "vänjer sig" vid ett visst ljud finns också där.

Beslutet blir nog svårt då det är många bra lurar. Till slut brukar man ändå känna att det är en som gör en gladast/mest imponerad/som man saknar/ger rysningar. Då har du din lur där.

På den här nivån börjar även källan bli viktig. Skillnaden mellan bra och dåliga inspelningar börjar höras. Bra att du har ett dugligt ljudkort till dessa. Läste nyligen en tråd på head-fi där en person var jättebesviken på just Fidelo X1. Han bytte sen ljudkort och sladd (*hosthost* jaja...) och blev jättenöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla på Denon AH-D600 om ni gillar bas. Provade ett par sådana nu i veckan och dom klassar jag som rätt bastunga. Betydligt mer bas i dom än mina AH-D2000.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har någon upplevt knakande på sina ATH-M50?
Rädd för den plastiga konstruktionen.

Har nu ett par Sony MDR-V55 och dom har skrämmande lik konstruktion som ATH-M50

Och det är själva plastfästet som håller uppe elementet som knakar något fruktansvärt på MDR-V55 lurarna, hörs ju 20 gånger extra när man har dom på sig.

Sony:

ATH-M50:

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Hymer:

Vilka lurar rekommenderas för film? Har en Yamaha A1020 reciver och Sennehiser 598 men tycker dom är lite klena för film tittande.

Öppna - Philips Fidelio X1
Slutna - Denon AH-D600

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Har någon upplevt knakande på sina ATH-M50?
Rädd för den plastiga konstruktionen.

Du behöver verkligen inte vara rädd. Blir förvånad om det ens finns några andra lurar som har en mer hållbar konstruktion faktiskt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Fick hem Beyerdynamic DT 990 250 Ohm idag Får säga att jag är mycket nöjd än så länge även fast det bara är med moderkortets integrerade ljudkort. Men ska köpa en förstärkare har jag tänkt mig och har läst mycket bra om Little Dot Mk3, finns det några andra förstärkare som är värda att ta en titt på? (ca 2tusen)

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimbow1234:

Fick hem Beyerdynamic DT 990 250 Ohm idag Får säga att jag är mycket nöjd än så länge även fast det bara är med moderkortets integrerade ljudkort. Men ska köpa en förstärkare har jag tänkt mig och har läst mycket bra om Little Dot Mk3, finns det några andra förstärkare som är värda att ta en titt på? (ca 2tusen)

I och med att du sitter på enbart det integrerade ljudkortet nu så skulle jag i ditt ställe även sträva efter att uppgradera DAC sidan. T.ex. O2+ODAC kombinationen är precis inom din budget.

Permalänk
Skrivet av Wh1sp:

I och med att du sitter på enbart det integrerade ljudkortet nu så skulle jag i ditt ställe även sträva efter att uppgradera DAC sidan. T.ex. O2+ODAC kombinationen är precis inom din budget.

Tack för tipset, men strömuttaget på framsidan gör den riktigt ful/opraktisk imo. Och jag lyssnar enbart via spotify och har inga problem med kvalitén på ljudet utan vill få lite mer tryck då jag måste ha maxat i windows just nu. Så lägger hellre pengar på en förstärkare till att börja med.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimbow1234:

Tack för tipset, men strömuttaget på framsidan gör den riktigt ful/opraktisk imo. Och jag lyssnar enbart via spotify och har inga problem med kvalitén på ljudet utan vill få lite mer tryck då jag måste ha maxat i windows just nu. Så lägger hellre pengar på en förstärkare till att börja med.

Kombinationen O2+ODAC är svår att slå när det gäller prisvärdhet, och utseendet? Personligen tycker jag inte att det är så illa utseende mässigt, har betydligt värre dator relaterade prylar :p. Men annars finns ju O2 som separat enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimbow1234:

Tack för tipset, men strömuttaget på framsidan gör den riktigt ful/opraktisk imo. Och jag lyssnar enbart via spotify och har inga problem med kvalitén på ljudet utan vill få lite mer tryck då jag måste ha maxat i windows just nu. Så lägger hellre pengar på en förstärkare till att börja med.

Fult kanske men opraktiskt? hur är det opraktiskt? =p

sry för insticket men blev bara väldigt förvånad hur man kan tycka det vore opraktiskt, om något måste det väl vara mer praktiskt att ha alla sladdar på samma sida men det kanske bara är jag som tycker så? finns ju få saker som är jobbigare än att gå in bakom apparater för att komma åt uttag.

Hursomhelst får du inget bättre för pengarna än O2. vill du gå ner prestanda finns det dock ett antal att välja mellan och det är nästan hugget som stucket vilken man tar av de mer kända vad gäller ljudkvalité; du kommer alltid hitta folk på forum som praisar sina inköp men tyvärr mycket sällan några fullständiga mätningar på något.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Rekordmedlem

Vill man ha nått som är mer "praktiskt" än O prylarna om det bara ska användas hemma är det Benchmark man bör titta på, låter väldigt lika eftersom det är Benchmark som är förebilden till O men de har alla normala anslutningar och lite större låda så de passar in bättre i hemmaljudsystem,
http://www.benchmarkmedia.com/
Begpriserna börjar ungefär på 3 x O priset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur står sig en DM+ mot en O pryl om man får fråga. Inte för att jag har tänkt byta utan mer bara undrar

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Fult kanske men opraktiskt? hur är det opraktiskt? =p

sry för insticket men blev bara väldigt förvånad hur man kan tycka det vore opraktiskt, om något måste det väl vara mer praktiskt att ha alla sladdar på samma sida men det kanske bara är jag som tycker så? finns ju få saker som är jobbigare än att gå in bakom apparater för att komma åt uttag.

Hursomhelst får du inget bättre för pengarna än O2. vill du gå ner prestanda finns det dock ett antal att välja mellan och det är nästan hugget som stucket vilken man tar av de mer kända vad gäller ljudkvalité; du kommer alltid hitta folk på forum som praisar sina inköp men tyvärr mycket sällan några fullständiga mätningar på något.

Eftersom jag kommer ha förstärkaren på mitt skrivbord och vill att kablarna går ut bakom bordet så kommer det var opraktiskt med strömuttaget på framsidan Aja jag får väl söka vidare.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimbow1234:

Eftersom jag kommer ha förstärkaren på mitt skrivbord och vill att kablarna går ut bakom bordet så kommer det var opraktiskt med strömuttaget på framsidan Aja jag får väl söka vidare.

Iom att O2 finns som DIY så kan du alltid byta ut bak och front plåt mot din egna och därmed sätta AC-kontakten på baksidan, mao genom att löda på egna kablar. Tanken har slagit mig, men det stör mig inte tillräckligt mycket för att jag ska orka bry mig.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Vilket angenämt besvär att ha så mycket att välja på.

Intressant att läsa vad du tyckte. Så klart svårt att formulera vad man känner inför olika lurar. Problemet med att öronen "vänjer sig" vid ett visst ljud finns också där.

Beslutet blir nog svårt då det är många bra lurar. Till slut brukar man ändå känna att det är en som gör en gladast/mest imponerad/som man saknar/ger rysningar. Då har du din lur där.

På den här nivån börjar även källan bli viktig. Skillnaden mellan bra och dåliga inspelningar börjar höras. Bra att du har ett dugligt ljudkort till dessa. Läste nyligen en tråd på head-fi där en person var jättebesviken på just Fidelo X1. Han bytte sen ljudkort och sladd (*hosthost* jaja...) och blev jättenöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att du tyckte det. Det är en djungel när det kommer till hörlurar.
Aa det är väl ett I-lands problem. För många riktigt bra hörlurar och välja på.
Jo men jag är ganska säker på att jag ska behålla Fidelio X1. Men inte helt hundra ännu.
Jag har inte provat Fidelion utan ljudkortet men jag tycker fan att man ska kosta på sig något mera än det integrerade ljudkortet när man ska köpa
hörlurar för flera tusen kr.

Skrivet av Kalium:

Kolla på Denon AH-D600 om ni gillar bas. Provade ett par sådana nu i veckan och dom klassar jag som rätt bastunga. Betydligt mer bas i dom än mina AH-D2000.

Aa verkligen. Dem har väldigt bra bas. Var inne i Hi-Fi butiken i Kista och provade lite. Tyckte dock att det vart varmt om öronen efter väldigt kort stund.
Föredrar nog öppna lurar. En riktigt konkurrent till dem är Fidelio X1. Liknande bas men dem är öppna istället.

Skrivet av buddaz:

Det som du hör som röster är inom mellanregister
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mellanregister

Tack då vet jag lite mera.

Skrivet av mrqaffe:

Enkelt förklarat så är det det ungefär frekvensområde som mänskilgt tal har.

Tack då vet jag lite mera.

Skrivet av Mumu55:

Öppna - Philips Fidelio X1
Slutna - Denon AH-D600

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig fullständigt.
Denon kunde gärna få gå ner till samma pris som Fidelio X1 tycker jag. Men riktigt bra lurar båda två.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Hur står sig en DM+ mot en O pryl om man får fråga. Inte för att jag har tänkt byta utan mer bara undrar

DM+ har nog en jämförbar eller bättre DAC men en sämre hörlursförstärkare..
(Jag länkade till mätsiffror på DM+ här tidigare, och mätsiffror på ODAC:en finns på http://nwavguy.blogspot.se/ så det är bara att jämföra)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Är ute efter ett par nya lurar. Har Sennheiser HD555 för tillfället men vill ha mer bas, mycket mer bas. Lyssnar på bastung musik mestadels och älskar när man verkligen kan känna basen. Vill dock inte att basen ska ta över för mycket som man hört t.ex beats lurar göra. Undrar lite hur V-moda lp2 och DT 770 är med bas och vilken av dom som är bäst. Blev rekommenderad att testa Sennheiser momentum då dom skulle vara jävligt bra. Det var dom också, riktigt jävla bra på alla sett men jag skulle velat haft ännu mer bas. Är väl ett "Bass head".

Kollat på Ultrasone Pro 900?

Var i samma sits som dig och tillslut föll valet på ett par Ultrasone pro 900, anses vara bland de bästa "bass head" lurarna och jag kan inte annat än hålla med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Återkommer igen angående lurarna jag har testat. Nu står det mellan Akg 550, Fidelio X1 och Sennheiser momentum.

Det är fan sjukt och hur bra ljud det är i Momentum lurarna. Funderar starkt på att behålla dem. Vet inte vad som har hänt förutom att jag har ljudkort med hörlursförstärkare men ljudet blir bara bättre och bättre. Kan det vara så att lurarna är inspelade nu? Blir det så stor skillnad verkligen? Dem har även blivit skönare och ha på sig. Kan det vara så att kuddarna anpassar sig efter öronen efter ett tag?

Uppskattar alla svar.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Återkommer igen angående lurarna jag har testat. Nu står det mellan Akg 550, Fidelio X1 och Sennheiser momentum.

Det är fan sjukt och hur bra ljud det är i Momentum lurarna. Funderar starkt på att behålla dem. Vet inte vad som har hänt förutom att jag har ljudkort med hörlursförstärkare men ljudet blir bara bättre och bättre. Kan det vara så att lurarna är inspelade nu? Blir det så stor skillnad verkligen? Dem har även blivit skönare och ha på sig. Kan det vara så att kuddarna anpassar sig efter öronen efter ett tag?

Uppskattar alla svar.

Helt ärligt tror jag mycket handlar om att du vänjer dig vid ljudet och passformen (lädret har kanske blivit lite mjukare, mer anpassat efter dig), detta i kombination med ljudkortet/hörlursförstärkaren så har du goda förutsättningar för en bättre upplevelse :).

Permalänk
Skrivet av jimbow1234:

Eftersom jag kommer ha förstärkaren på mitt skrivbord och vill att kablarna går ut bakom bordet så kommer det var opraktiskt med strömuttaget på framsidan Aja jag får väl söka vidare.

Skaffa Schiit Modi + Magni? Presterar mer eller mindre i klass med O2+ODAC och strömuttag på baksidan.
Även snyggare imo.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.