Permalänk
Medlem

Backupstrategi ?

Hej,
Ska till att lägga upp en säkerhetskopieringsstrategi för alla semesterbilder och jobbfiler (+100 000 filer allt som allt).
Hur ska jag göra för att inte min backup-disk successivt ska börja fyllas av korrupta filer under några månader innan jag hinner upptäcka att huvuddisken har börjat fallera?
Förstår ni hur jag menar? Om huvuddisken börjar uppvisa korrupta filer vill jag ju kunna hämta tillbaka korrekta filer från backupen, men då krävs det ju att nåt har hindrat den korrupta filen från att säkerhetskopieras.
Någon?

Permalänk
Hedersmedlem

Ska det kunna förhindras måste du ha checksumma på filerna att jämföra mot, typ som komprimerade arkiv, liknande winrar eller något lämpligt program som kollar detta regelbundet. Någon annan lösning för att veta om filen är ändrad eller korrupt vet inte jag iaf. Någon annan kanske vet mer. Jag nöjer mig med multipla generationer enligt nedan.

Jag kör backup mot en server med RAID-1 samt crashplan+ med minst 7 generationer kopior. Crashplan har massor av inställningar (iaf för betalvarianten, 360kr/år för obegränsat utrymme). Kör just nu med kopiering varje natt, där senaste 7 dagarna behålls enskilt, samt efter det senaste 14 dagarna, därefter 1 månad, 6 månader och 1 år. Dvs borde bli 11 olika generationer att rota ibland ifall något blir korrupt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kort: Kan rekommendera Synkback med "Verify that my files are copied correctly" och "simulated run" för att jämföra och hitta korrupta filer. Håller även på och testar Beyond Compare för detta syfte, verkar hittills väldigt bra.

Lång:

Med risk att jag inte helt förstod hur du tänkt det så kan jag skriva hur jag löst det:
A) Har en extern hårddisk som är lika stor som min lagringsdisk.
B) kopierar över alla filerna från lagringsdisken till externa disken (ser här till att inga filer är öppnade då jag hört att det kan göra kopiorna korrupta).
C) Använder mig av SyncBack (gratis versionen) med inställningen "Verify that my files are copied correctly" och kör "simulated run" för att jämföra filerna. Det tar väldigt lång tid pga den kollar hasharna av varje fil för att hitta korrupta filer (om jag förstått det rätt).
D) När jag några veckor senare ska uppdatera min backup så kör jag ett annat program (Synkron) för att se vilka filer som uppdaterats/tillkommit/tagits bort. Den har jag inställd så att den endast gör en snabb jämförelse av filerna (någon minut istället för några timmar) då det viktiga inte är att upptäcka korrupta filer utan endast att se vad jag ändrat. Kontrollerar snabbt att jag inte tagit bort något av misstag (programmet ger en fin lista på alla förändringar) och låter sedan programmet synka diskarna.
E) När programmet synkat diskarna så låter jag (ibland) SyncBack gå igenom alla filerna för att se att de nu är exakta kopior samt att inga filer är korrupta.

(Håller för tillfället på att byta ut SyncBack då det är en del saker jag inte gillar/osäker på vad vissa inställningar gör. För närvarande testar jag Beyond Compare)

Syncback och Beyond Compare kan säkert göra exakt samma sak som Synkron, jag gillar dock Synkrons sätt att visa filer.

Dold text
Permalänk
Hedersmedlem

Det jag inte greppar är hur backupprogrammet ska veta om ett dokument är editerat medvetet eller korrupt pga diskfel.

Ändras aldrig filerna behövs ju inte heller regelbunden backup.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det jag inte greppar är hur backupprogrammet ska veta om ett dokument är editerat medvetet eller korrupt pga diskfel.

...

Tror inte programmet kan veta om en fil är korrupt eller inte. Men det kan ju som du skriver gå igenom filerna och jämföra dem med en hashlista eller kopior på filerna. Om en version av filen skiljer sig på något sätt från den andra men inte har uppdaterade time/date changes så borde den vara korrupt (Om man nu inte använder program som inte uppdaterar time/date men då tror jag man känner till det).

Så program borde automatiskt kunna gå igenom filer och sedan meddela vilka filer den tror är korrupta så länge den har något att jämföra med.

Eller menar du hur man vet att en fil är korrupt utan att ha något att jämföra den med?

Permalänk
Hedersmedlem

Ändrad hash men samma datum borde vara suspekt, så det kanske är ett fungerande system. Tack.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hej,
Ska till att lägga upp en säkerhetskopieringsstrategi för alla semesterbilder och jobbfiler (+100 000 filer allt som allt).
Hur ska jag göra för att inte min backup-disk successivt ska börja fyllas av korrupta filer under några månader innan jag hinner upptäcka att huvuddisken har börjat fallera?
Förstår ni hur jag menar? Om huvuddisken börjar uppvisa korrupta filer vill jag ju kunna hämta tillbaka korrekta filer från backupen, men då krävs det ju att nåt har hindrat den korrupta filen från att säkerhetskopieras.
Någon?

Det finns flera sätt.

Sync från originalplatsen till din nya backupdisk (eller liknande).
+ Det går snabbt vid varje sycningstillfälle
+ Det tar inte mer plats än vad originalfilerna gör
- Korrupta originalfiler syncas över utan din vetskap.
- Sync tittar ofta bara på tidstaggar och storlekar, vilket kan leda till att din backupdisk blir korrupt (av okänd anledning) och du sitter med korrupta originalfiler och backufiler.
- Du har ingen möjlighet att gå tillbaka i tiden (versionshantering av enstaka filer)

Traditionell backup med Full backup + Incremental och differential backup.
+ Du behöver inte ha koll på originalfilerna är ok
+ Du kan köra en verifiering av de tagna backupfilerna så de inte blivit korrupta.
+ Du har möjlighet att lättare sprida dina backupfiler på flera olika medium (om du har en kompetent mjukvara)
- Tar mer diskplats
- Du behöver sätta dej ner och tänka igenom hur många dagar/månader/år bakåt i tiden vill du kunna köra en restore
- Kräver kanske ett lite mer komplicerad mjukvara.

Att ha koll på att originalfilerna är OK är inte heller jättelätt. Köra checksummor på alla filer skulle fungera, men då måste du ha koll på när du editerar filerna att du uppdaterar checksummorna för dessa.

Men första viktiga steget är att lägga minst en kopia på alla filer på en annan plats än där orginalfilerna finns.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan alltid använda ett separat paritetsprogram för viktiga filer på samma sätt som man gör för att kolla och ev reparera filer på usenet. Multipar eller Quickpar håller koll på filnivå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan alltid använda ett separat paritetsprogram för viktiga filer på samma sätt som man gör för att kolla och ev reparera filer på usenet. Multipar eller Quickpar håller koll på filnivå.

ja just det, det är ett program som borde bli mer uppmärksammat... RAID 5/6 på fickan typ (iaf i felkorrigeringssyfte)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.