Vill uppgradera gammal dator, med gamla grejor!

Permalänk
Medlem

Vill uppgradera gammal dator, med gamla grejor!

Hej!

Jag har en stationär egenbyggd dator som har ganska många år på nacken.
Midi ATX, Windows XP SP3, AMD XP2500, 1,86 Ghz. 2 Gb RAM. 3 HDD (IDE så klart). DVD-brännare. PCI-ljudkort Maudio Audiophile 2496.
Jag använder den till 80% att spela in gitarr och annat på (Cubase SX2). Resterande 20% blir surfa, göra något i Photoshop eller föra över filmer från videokameran för att klippa ihop och rendera dem till DVD eller internetformat.
Datorn jag har fungerar utmärkt till detta. Nu har jag köpt en ny gitarreffekt där Pro Tools 10 följer med, så jag funderar på att uppdatera datorn för att den ska palla med Pro Tools, även om jag aldrig spelar in mer än 2 spår samtidigt. INte heller använder jag speciellt mycket pluggar.

Jag märker nu när jag börjar kika på vad som finns, att min dator är för gammal för att uppgradera...?
Nytt moderkort och CPU, leder till att jag behöver nytt RAM, SATA-hårddiskar, dvd-brännare och eventuellt också ljudkort, då den går på PCI. Vilket gör att jag lika gärna kan köpa en helt ny färdig dator, då det knappast blir billigare att plocka delar och bygga den själv. Tvärtom...

Därför tänker jag mig att uppgradera moderkort+CPU+RAM, men behålla resten. ALltså behöver jag ett moderkort där man kan montera åtminstone 2 gamla ATA-diskar och åtminstone 1 PCI-plats för ljudkortet.

SÅ jag hamnar väl ändå några år tillbaka i tiden vad jag förstår? Finns det att få tag på, och i så fall vad behöver jag kika på för plattform för att få upp lite speed på min dator, och ändå kunna behålla det jag skriver om ovan?

Det kanske inte ens finns att få tag i dessa grejor längre? Jag vill säga att jag behöver inget speciellt grafikkort, utan det inbyggda duger bra, jag spelar aldrig... Det måste också vara Intel CPU, då Pro Tools har problem med äldre AMD... Sen vill jag också lägga in Windows 7 64-bit...

Hoppas nån kan hjälpa mig med det här, eller helt avråda mig om det låter tokigt, jag kanske får bita i det sura äpplet och skaffa en modern, dyr dator?

Tack!

Permalänk
Medlem

Kan ju blir svårt att uppgradera din gamla sak, moderkortet stöder troligen inte några processorer som är betydligt bättre än vad du har.
Det som dock fortfarande kan köpas är ju DDR2 minne.
Men då du vill köra 64bits OS så måste du iaf byta CPU, och med det troligen allt annat för att det skall funka

Dyrt behöver det däremot inte bli att köpa nytt.
Allt du kan köpa idag är ju en duktig upgradering mot din gamla burk
Ett billigt moderkort typ:
http://www.dustinhome.se/asus-p8h67-m-b3-h67-s-1155-m-atx/pro...
Kombinerat med en billig i5'a:
http://www.dustinhome.se/intel-core-i5-2400-310ghz-6mb-s-1155...
Och massor av minne (för att det är så otroligt billigt just nu):
http://www.dustinhome.se/corsair-16gb-ddr3-vengeance-lp-pc3-1...

Vill du snika lite så duger en i3'a faktiskt alldeles utmärkt:
http://www.dustinhome.se/intel-core-i3-2120-330ghz-3mb-s-1155...

Det blir dock svårt att hitta ett 1155 kort med plats för mer än 2 IDE diskar.
Bäst vore ju ett kontrollerkort med 2 kanaler, men det kan kanske bli svårt att hitta nytt.
Dock så ber jag dig att inte köra en lastgammal PATA disk som systemdisk i W7-64, det kommer totalt att sabba upplevelsen av ett annars trevligt OS
Gör ditt bästa för att hitta en slant extra och skaffa en billig SSD på 60GB och uppåt, bästa investeringen som finns.

Saken är ju den att så länge man inte ska spela på en dator så blir det genast väldigt mycket billigare

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Nä, jag har förstått att nytt moderkort+minne+cpu är minimum som jag behöver...
Det var därför jag undrade om jag skulle kunna satsa på ännu äldre moderkort, cpu, ram för att åtminstone kunna behålla någon av de gamla diskarna som lagringsdisk + dvd-brännaren. Jag vill helt klart ha en snabbare SATA-disk som systemdisk, och kanske t.o.m ytterligare en sådan disk som inspelningsdisk, då det kan vara bra att ha inspelningsprogrammet på en disk, och själva inspelningarna som görs på en annan.

Som jag förstår det klarar inte de nyare moderkorten av gamla pata-diskar + min gamla brännare?
Så då åker jag på att handla allt nytt, vilket innebär att jag hamnar nånstans kring 5500-6000:-?

Jag ser ju att det finns färdiga datorer med i3 kring 4-5000:-, med ungefär samma prestanda som dina tips. Fast då får jag allt nytt inkl. Windows 7...
Då lönar det sig inte att uppgradera den gamla burken.

Men jag tar tacksamt emot ytterligare tips av alla slag!

Permalänk
Medlem

Fördelen med att köpa lösa komponenter är ju att du får en bättre uppgraderingsväg.
Medans färdigbyggda maskiner ofta inte går att uppgradera alls.
Moderkortet jag länkade till har en PATA kontroller och en kontakt, vilket ger plats för 2 PATA enheter.
Och BTW en ny SATA DVD brännare kostar under 200:-

Permalänk
Medlem

Ja, du kanske har rätt...

Med det moderkort du länkar till skulle jag kunna snika en hel del nu, få ganska bra prestanda, och uppgradera senare. T.ex. ta en i3 nu, med 4 eller 8Gb minne. Framöver kan man slänga in mer minne och i7...

SÅ jag tänker så här:
Windows 7
Moderkort + CPU i3
8 Gb minne
1 st SSD-disk (systemdisk med Windows 7 och Pro Tools)
1 st SATA III disk (2 partitioner: Övriga program och inspelningspartition)
Sedan har jag faktiskt en polares gamla dator där det finns en SATA 150Mb/s 200Gb Maxtor disk... Den kan jag använda som lagringsenhet...
Min gamla dvd-brännare funkar fint än så länge.

Några frågor kring detta:
Funkar det att slänga in den gamla SATA-disken i SATA II eller III kontakt, är det kompatibelt?
Mitt nuvarande nätagg borde funka, Xilence 480w?
Blev lite fundersam på lådan jag har, det är en Antec Sonata II http://www.antec.com/Believe_it/product.php?Type=Mg==&id=MTI4...
I specen för den står att det är en Mini Tower och att moderkort ska vara storlek Standard ATX, passar moderkortet ovan?
Jag använder Firewire när jag kör över filmer från min videokamera, detta moderkort verkar inte ha det, men det går väl att handla ett kort för det...?

Permalänk
Medlem

Japp, japp, japp och japp.
SATA är kompatibelt åt alla håll.
Ditt nätagg bör fungera utmärkt, effekten är mer än nog.
mATX kort passar utmärkt i ATX chassin.
Och visst kan man köpa firewire kort separat, se till att få ett med PCI-e kontakt bara typ:
http://www.dustinhome.se/lycom-firewire-400-low-profile-pci-e...

Permalänk
Medlem

Nu fick jag reda på att det är stora problem med PCI-ljudkort och SandyBridge moderkort...
TYdligen stöder de inte Native PCI, utan PCI-platsen portas via PCI-Express... Detta leder till en massa problem med ljudkortet, så nu åker man väl på att köpa ett nytt USB-kort också.
Aldrig får man vara nöjd, men tur att jag upptäckte det i tid.
Vilka alternativ till SandyBridge CPU finns det?

Nå, tål att funderas på...