Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Moderkort till Phenom II eller FX. Letar budget lösning.

Permalänk
Medlem

Moderkort till Phenom II eller FX. Letar budget lösning.

Jag är ute efter ett moderkort till antingen en Phenom II x4 955 eller någon FX processor.
Datorn skall i främsta fall användas till FPS Single player.
Det kommer endast vara ett grafikkort nu och i all framtid, överklockning kanske sker på mild nivå. Stor sannolikhet att det inte blir av alls.
Så, vad blir då bästa lösningen?

1. En 955 + ett billigt moderkort
2. en FX processor av samma kaliber som 955 eller bättre + moderkort

Jag letar såklart efter en bra budgetlösning.

EDIT: Den kommer ej upgraderas vid ett senare tillfälle.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Lite fakta bakom hade ju inte varit fel.

Permalänk
Medlem

kan du få tag på en Phenom II x4 960T så är dom bättre då du med lite tur kan låsa upp dom till 6 core !

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort är hyfsat bra Tyvärr dör det vid boot med 1.55v eller mer (går sönder helt) men anars bra

Permalänk
Rekordmedlem

Asrocken var rolig, läser man på deras hemsida så stödjer den 4x crossfire, men den har bara plats för 3 grafikkort, men det är troligen helt ok förutom det lilla "feltrycket"
Nån som vet hur den är på "upplåsning" ? bra eller dålig ?
Jag har själv delar liggande till en komplett maskin förutom moderkort och har funderingar på att sätta ihop en nyare stationär backuppdator, har en 555 cpu som går fint att låsa upp med asus (som i signaturen)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ck3h:

kan du få tag på en Phenom II x4 960T så är dom bättre då du med lite tur kan låsa upp dom till 6 core !

Jo det går utan problem, kan få hem än för runt tusenlappen
Fast då är ju frågan om vilket moderkort som i så fall skulle fungera att låsa upp med.

Är FX serien något att gå på eller inte? T ex de som Kazen_90 länka ovan.

Permalänk
Skrivet av Wully:

Mitt moderkort är hyfsat bra Tyvärr dör det vid boot med 1.55v eller mer (går sönder helt) men anars bra

Ehh va? då är det allvarliga fel och jag skulle villja veta hur du tagit reda på det? jag har haft riktigt billiga skit-kort men nog har dom klara 1.55Volt

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Jo det går utan problem, kan få hem än för runt tusenlappen
Fast då är ju frågan om vilket moderkort som i så fall skulle fungera att låsa upp med.

Är FX serien något att gå på eller inte? T ex de som Kazen_90 länka ovan.

vad jag har hört så slår en 960T dom rätt så bra

moderkort hade jag kört på ett http://www.inet.se/produkt/1902049/gigabyte-ga-990fxa-ud3
Gigabyte GA-990FXA-UD3

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Asrocken var rolig, läser man på deras hemsida så stödjer den 4x crossfire, men den har bara plats för 3 grafikkort, men det är troligen helt ok förutom det lilla "feltrycket"
Nån som vet hur den är på "upplåsning" ? bra eller dålig ?
Jag har själv delar liggande till en komplett maskin förutom moderkort och har funderingar på att sätta ihop en nyare stationär backuppdator, har en 555 cpu som går fint att låsa upp med asus (som i signaturen)

Det kan ju vara att den stöder 2 6990 efter som det räknas som 4 st kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Ehh va? då är det allvarliga fel och jag skulle villja veta hur du tagit reda på det? jag har haft riktigt billiga skit-kort men nog har dom klara 1.55Volt

Skrivet av vicevire:

Det kan ju vara att den stöder 2 6990 efter som det räknas som 4 st kort

Snälla diskutera inte saker i tråden som inte hjälper mig på något vis.

Skrivet av m1ck3h:

vad jag har hört så slår en 960T dom rätt så bra

moderkort hade jag kört på ett http://www.inet.se/produkt/1902049/gigabyte-ga-990fxa-ud3
Gigabyte GA-990FXA-UD3

Rätt saftigt pris på det moderkortet, ett 2500k-system ligger inte lång bort då.

Vad behöver man tänka på när man köper mobo för AMD? Styrkrest? Något mer (som skilljer sig från mobo för intel)?

Permalänk
Rekordmedlem

Styrkretsarna 970-990 skiljer på hur de stödjer flera grafikort, och ska man inte ha flera kort så spelar det ingen roll vilken man tar, då kan det vara mer intressant med vilka funktioner man vill ha på moderkortet, jag använder tex e sata så det är ett önskemål för mig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Styrkretsarna 970-990 skiljer på hur de stödjer flera grafikort, och ska man inte ha flera kort så spelar det ingen roll vilken man tar, då kan det vara mer intressant med vilka funktioner man vill ha på moderkortet, jag använder tex e sata så det är ett önskemål för mig.

Jag har även hittat andra moderkort med andra styrkretsar så som t ex denna, även andra så som Nvidia 750a, AMD 880G, AMD 760G, AMD 770.... etc etc. Varför blir jag rekommenderad grejer för mer än dubbelt när det finns kort som dessa? Förklaring hade vart trevligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Jag har även hittat andra moderkort med andra styrkretsar så som t ex denna, även andra så som Nvidia 750a, AMD 880G, AMD 760G, AMD 770.... etc etc. Varför blir jag rekommenderad grejer för mer än dubbelt när det finns kort som dessa? Förklaring hade vart trevligt

man får det man betalar för kan man typ säga ett kort för 450 kr e ju inte samma som för ett som kostar 1000:P
sen det jag länka till är ett am3+ moderkort så du kan köra FX serien på dom . det du länka till var ett am3 kort ...

skillnaderna på korten är bla: det jag länka har plats för fler grafikkort (SLI/CF) , SATA 6,0 Gbit/s, USB 3, 2 fler sata kontakter m.m det är lite skillnader.
skulle inte köpa ett AM3 kort idag , då kommer du få byta nästa gång du köper nytt igen. bättre med AM3+ då kan du köpa dom nya CPU:erna (bulldozer) sen när du vill uppgradera nästa gång

Lite lättare att rekomenderar kort och så om du säger vad du har för budget !?
vad du har för önskemål på funktioner !?
vad du har för krav?
vill du ha ett kort som klara SLI/CF eller bara något av det ?

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du bara använda ett grafikkort och inte klocka så är det endast funktionerna som skiljer, fundera på vad du ska ansluta och välj kort efter det, men ta ett am3+

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chricke46:

Lite fakta bakom hade ju inte varit fel.

Likvärdig prestanda som phenom i prisklassen, fx något mer framtidssäker. Sex "kärnor" och hyfsad prestanda men klart billigare (processor + moderkort) än t.ex. 2500k med moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ck3h:

Lite lättare att rekomenderar kort och så om du säger vad du har för budget !?
vad du har för önskemål på funktioner !?
vad du har för krav?
vill du ha ett kort som klara SLI/CF eller bara något av det ?

Lägsta möjliga pris.
Den ska klara en HDD, mus, tangentbord och en nätverks anslutning. Med andra ord alla moderkort har de funktionerna med stor sannolikhet.
Driva en CPU i stock klock, möjligtvis några 100MHz högre. 95% säkerhet att den inte kommer klockas alls.
Konstigt att det är redan flera stycken som undrar detta, står klart och tydlig ETT grafikkort i första posten.

Skrivet av mrqaffe:

Ska du bara använda ett grafikkort och inte klocka så är det endast funktionerna som skiljer, fundera på vad du ska ansluta och välj kort efter det, men ta ett am3+

Tack, mest informations givande svaret på längen.

Skrivet av kazen_90:

Likvärdig prestanda som phenom i prisklassen, fx något mer framtidssäker. Sex "kärnor" och hyfsad prestanda men klart billigare (processor + moderkort) än t.ex. 2500k med moderkort.

Så 955'an mot den tre "sex" kärniga bulldozern kommer prestera likvärdig i applikationer som kan hantera 1 till 4 trådar? Har Läst att FX inte är så bra med endast en del av trådarna belastade. Medans med alla utnyttjade så kommer den prestera bättre än 955'an.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chricke46:

Lägsta möjliga pris.
Den ska klara en HDD, mus, tangentbord och en nätverks anslutning. Med andra ord alla moderkort har de funktionerna med stor sannolikhet.
Driva en CPU i stock klock, möjligtvis några 100MHz högre. 95% säkerhet att den inte kommer klockas alls.
Konstigt att det är redan flera stycken som undrar detta, står klart och tydlig ETT grafikkort i första posten.

Tack, mest informations givande svaret på längen.

Så 955'an mot den tre "sex" kärniga bulldozern kommer prestera likvärdig i applikationer som kan hantera 1 till 4 trådar? Har Läst att FX inte är så bra med endast en del av trådarna belastade. Medans med alla utnyttjade så kommer den prestera bättre än 955'an.

FX-6100 slår 955an i nästan alla tester, inkl de fåtrådade. 955an ligger knappt över FX-4100. Bulldozer blev inte det folk hade tänkt sig, men den är inte katastrofal för det

Källa: XbitLabs
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/amd-fx-8120-6100...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Bästa budgetcpun är nog 960T om man kan hitta en, den går troligen att låsa upp till 6 kärnig och den har turbocore, dvs den klockar upp sig om man inte belastar alla kärnorna, Har en 960t i just nu som pluttrar på fint som 6 kärnig, har kört den några veckor nu och den verkar vara totalt stabil och den går att stressa upp till kring 4Ghz om man vill det genom att bara öka multiplikatorn.
Hittar man en sån så är det troligen ett mycket bra köp, jag gav 700kr för min o det är oerhört mycket cpu för de pengarna, köpte begagnad, men originalköparen hade köpt den 2012 01 05 så den var ju inte direkt lastgammal, så jag betraktar den som ny.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

FX-6100 slår 955an i nästan alla tester, inkl de fåtrådade. 955an ligger knappt över FX-4100. Bulldozer blev inte det folk hade tänkt sig, men den är inte katastrofal för det

Källa: XbitLabs
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/amd-fx-8120-6100...

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag ser kommer den efter på alla tester förutom 3Dmark på gaming sidan. Som jag nämde i första posten ska datorn byggas mot single player FPS spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Ehh va? då är det allvarliga fel och jag skulle villja veta hur du tagit reda på det? jag har haft riktigt billiga skit-kort men nog har dom klara 1.55Volt

Kommer inte ihåg om det var 1.55v eller 1.65v men efter det så kan du stressa cpun i 20-30 min sen dör datorn och bootar inte med det moderkortet (testat med ett rampage kort och min prolle och då funkade det fin fin)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Kommer inte ihåg om det var 1.55v eller 1.65v men efter det så kan du stressa cpun i 20-30 min sen dör datorn och bootar inte med det moderkortet (testat med ett rampage kort och min prolle och då funkade det fin fin)

Som sagt sluta diskutera saker som ej angår denna tråd. Gör det via PM eller någon om ni vill forsätta!

OnT: Förövrig så hag jag fått en del information som har hjälpt mig på vägen och det återstår för mig att tänka över detta. Får tacka alla för visat intresse