Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fallgropar i jakten på bra barebones

Permalänk
Medlem

Fallgropar i jakten på bra barebones

Det är väldigt lite snack om barebones i det här forumet. Jag antar att det är för att det är roligast att bygga en egen låda, och ofta bättre men dyrare. Jag hade gärna också gjort det men har inte en budget som tillåter det. Jag vill lägga max 2500:- och gärna mindre, så därför har jag tittat på några olika barebones i prisklassen 1500-2000:- med tanken att lägga 200-600:- på minnesmodul, eventuell fjärr och kanske en 16-32GB SSD. Alla filer ligger på NAS:en så det det behövs inte så mycket utrymme där.

Jag har spanat in tre stycken som alla har WiFi, HDMI och grafikkort som, vad jag fattat det som, kan spela upp alla format upp till 1080p utan problem. Ljudet kommer jag att köra line ut på till ett 2.1-system tills vidare då TV:n endast har optisk ut.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=960215,686808,865069

Zotac Zbox Nano AD10, ~2000:-

  • Radeon HD 6310

  • +Medföljande fjärr

  • +Jätteliten

Shuttle XS35GTV2, ~2000:-

  • Nvidia ION 2

  • +Plats för optisk enhet

  • -Ingen fjärr

Asus S1-AT5NM10E, ~1800:-

  • Nvidia ION 2

  • +DVD-brännare ingår.

  • +Klassiska ljud-portar på baksidan

  • -Ingen fjärr

  • -Stor!

  • -Risk att den låter en del med två 60mm-fläktar. De går visserligen går att byta och när man ser på film eller lyssnar på musik så spelar det ju ingen roll dock.

Som det är nu är jag mest sugen på Asus, fast det är marginellt. Zotac och Shuttle är så mycket mindre, tystare och energisnålare. Asus är dock duktiga på att göra kvalitésaker trots att de alltid ser fula och bulkiga ut. Finns det något bra tips eller lysande insikt som hjälper mig i valet så blir jag jätteglad!

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag valt den med AMD E-350 processor för att den är lite kraftfullare än Atom + ion 2. Har själv Asus modellen här hemma och den är mycket tyst men det krävdes XBMC för att få perfekt flyt i 1080p (fick screen tearing med MPC-HC). Har inget emot XBMC hade bara uppskattat om det fungerade felfritt med MPC-HC också vilket det gör med min systers laptop med E-350 processorn. En nackdel är också att den inte har optisk ljudutgång vilket är att föredra om du har en förstärkare som har det.

BTW kan ju inte säga att jag tycker asusen är "stor"

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på Zotac AD04 eller Zotac ID80 som är kraftfullare, lite större men men...
Kommer köpa utan PLUS versionen, bara köpa eget minne och hårddisk.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Har efter vidare fundering och lite tankar från forumet på minhembio valt att beställa Asus:en samt en Harmony 300i-fjärr. Kommer bli spännande!