Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Asus AM2+, ändrar Vcore självt

Har ett Asus M4A785D-M Pro, som jag är supernöjd med.

En dag upptäckte jag dock hur CPU-fläkten varvade väl mycket mot vad den brukar ligga på.
Jag öppnade lådan och gjorde rent, även om det inte var farligt dammigt, och satte sedan ihop allt igen. Skumt nog så varvade fläkten fortfarande för mycket.

Gick in i BIOS för att kontrollera inställningarna på fläktarna. Allt var korrekt inställt, så jag tryckte mig vidare in i hardwaremonitor för att kolla temperaturen på processorn. Den låg på 65C i idle, med en Vcore på 1.55V+.

Ändrade tillbaka och tänkte inte mer på det, men idag hände samma sak. Fast nu var spänningen uppe i 1.58V, med en processortemp på 69C idle!
Ändrade hastigt tillbaka, och lade mig på 1.4V.

Kommer hem efter jobbet och sätter mig, och datorn vägrar nu ladda Windows. Går in i BIOS och ser att Vcore ligger på 1.2V.....

Vore inte så kul att bränna processorn, pengar växer inte på träd för många av oss. Har garanti kvar på delarna så skall kontakta butiken. Återkommer med svar i tråden.
Finns det någon annan där ute som har råkat ut för eller hört om någon som haft samma problem?

Permalänk
Hedersmedlem

Senaste bios till kortet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kan det vara nåt program som spökar ?
Nån gammal AI suite kanske ?
C'n'C justerar ju vCore, men bara nedåt har jag för mig, och man vill ju ha det påslaget.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Det är inga funktionsändringar i BIOS jag flashade senast, endast stöd för nya processorer.

Datorn har en ny och fräsch W7-64bit-installation, så det är heller inte några program som kan ändra något.