Boottider utan UEFI

Permalänk
Medlem

Boottider utan UEFI

Det diskuterades lite i tråden http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1093781-win7-v... vad skillnaden är mellan win7 och win 8. Det som kanske var mest intressant för mig var påståendet att win8 skulle vara snabbare i uppstart.

Så jag tog fram min laptop från 2009 med 5400RPM disk och testade lite med programmet

Testutrustning utan UEFI:
Acer Extensa 5630G Laptop: Intel DualCore T5800 CPU 2.2GHz, 4GB RAM, 250GB 5400RPM, BIOS (Inget UEFI)

Testmetod:
bootracer http://download.cnet.com/BootRacer/3000-18512_4-75330418.html.

Tiden till login/logon resultat
Inga prov togs

Tiden till desktop resultat
Ca 18 sekunder Windows XP SP3 (inga uppdateringar, inget wifi)
Ca 25 sekunder Ubuntu 12.04
ca 30-50* sekunder Windows XP SP3 + Alla uppdateringar och drivrutiner från Windows Update
Ca 50 sekunder Windows 8
Ca 60 sekunder Windows 7

(* Minns tyvärr inte, men det blev nästan samma som för Win 7 & 8)
Ber om ursäkt att testet saknar den exakthet jag önskar den hade.

För jämförelsen skull tar jag med boottider med UEFI

Testutrustning med UEFI
2500K@4.2GHz, 16GB 1333MHz RAM, 128GB Samsung 830, MSI P67A-C43

Testmetod:
bootracer http://download.cnet.com/BootRacer/3000-18512_4-75330418.html

Tiden till login/logon resultat
Ca 4 sekunder Windows 8 Pro x64
Ca 6 sekunder Windows 7 Pro x64

Tiden till desktop resultat
Ca 12 sekunder Windows 7 Pro x64
Ca XX** sekunder Windows 8 Pro x64

Windows 7

** Jag kollade tyvärr aldrig resultatet till desktop i Win 8.

Notera: Även om denna tråd har tester så är de inte kompletta, men resultaten bör ge en hyffsad uppfattning om vilka skillnader eller brist på skillnader det handlar om mellan Win 7 och Win 8 när man har en SSD.

Permalänk

Varför skulle man ens vilja byta till något annat än gamla goda XP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuaWUbIufvqW:

Varför skulle man ens vilja byta till något annat än gamla goda XP?

BF3 bland annat(dx11)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuaWUbIufvqW:

Varför skulle man ens vilja byta till något annat än gamla goda XP?

Win7 har många bra tricks som gör dagen lättare, bättre sök i start, säkrare, dx11, jag tycker att win7 är snyggare. Kommer inte på fler nu men det borde finnas fler

Permalänk
Medlem

Skulle xp boota snabbare än win8?! Det finns en inställning i win8 som heter fast boot, den kanske inte är aktiverad eller så kanske inte din dator stödjer det. Win8 bootar på bara några sekunder...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

Win7 har många bra tricks som gör dagen lättare, bättre sök i start, säkrare, dx11, jag tycker att win7 är snyggare. Kommer inte på fler nu men det borde finnas fler

Win7 är ju även stabilare. Körde XP tills för ett år sen, och hade inga planer på att byta, men som sagt har aldrig haft ett enda problem med Win7 och
program som slutat svara

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Körde lite snabbt i Virtualbox och kan intyga på dina resultat. Det lilla jag kört vista skulle jag gissa på att det hamnar på jumboplats. Men nu är ju inte boot-tider allt här i världen.
w8, 28
w7, 28
xp, 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Körde lite snabbt i Virtualbox och kan intyga på dina resultat. Det lilla jag kört vista skulle jag gissa på att det hamnar på jumboplats. Men nu är ju inte boot-tider allt här i världen.
w8, 28
w7, 28
xp, 13

Det finns en inställning i windows 8 som heter fast boot, den fungerar kanske inte i en virtualbox. Är den på och fungerar så startar datorn MYCKET snabbare än windows 7.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://www.neowin.net/news/building-windows-8-fast-boot-times...

Utdrag:

Citat:

The new "hybrid boot" only goes as far as terminating user sessions, and opts to hibernate the kernel and device driver data for the next boot. The boot technology works hand in hand with EFI technology, which works hand in hand with Windows to enable fast boot.

Så kanske är pga virtuella maskiner inte emulerar/har EFI teknologi som man inte ser någon hastighetsökning, pga windows 8 kan då inte använda sin "hybrid boot".

Undra vilka nackdelar en sådan "hybrid boot"-funktion kan ha. Instabilitet pga datorn inte fått en normal avstängning efter några månader kanske? (bara spekulerar utan några direkta kunskaper )

Edit: Om någon vill läsa om fast boot så kan man ju kolla på windows 8 bloggen.

Permalänk

Min lappis med en T2400+2GB RAM startar på 20-25 sek inkl lösenord

WD Scorpio Blue 320GB 7200rpm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuaWUbIufvqW:

Varför skulle man ens vilja byta till något annat än gamla goda XP?

Ofta det verkligen finns folk som håller kvar i detta?
Det är vad, 11år gammalt nu?

XP _var_ bättre än vista.
Men den tiden är tack och lov över

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Power On: 53
Power On Time: 20000h

Man bryr sig bara om boot time just när man installerar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av MX510.:

Det diskuterades lite i tråden http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1093781-win7-v... vad skillnaden är mellan win7 och win 8. Det som kanske var mest intressant för mig var påståendet att win8 skulle vara snabbare i uppstart.

Så jag tog fram min laptop från 2009 med 5400RPM disk och testade lite med programmet bootracer http://download.cnet.com/BootRacer/3000-18512_4-75330418.html.

Min slutsats:
#1 Om du har Win 7 och vill prova Win 8 för den skall ha "snabbare uppstart", så skiljer det endast 10 sek men på köpet får du ett windows som är vidrigt pga metro gränssnittet.

#2 Om du vill ha extra snabb uppstart till tex din laptop, så kör Win XP. Din dators uppstart känns som du har SSD fastän du har slö 5400RPM disk.

#3 Vill du ha extra snabb uppstart (ca 10-20 sek) men vill köra ett modernt OS så skaffa en SSD.

Testet:
Laptop @ T5800 CPU, 4GB RAM, 250GB 5400RPM (Acer Extensa 5630G)
Win 7 ca 60 sek
Win 8 ca 50 sek (10 sek snabbare boot)
Win XP ca 18 sek

Har du lust att testa Ubuntu tex 10.04 och 11.04? för att kunna jämföra.

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

http://www.neowin.net/news/building-windows-8-fast-boot-times...

Utdrag:

Så kanske är pga virtuella maskiner inte emulerar/har EFI teknologi som man inte ser någon hastighetsökning, pga windows 8 kan då inte använda sin "hybrid boot".

Undra vilka nackdelar en sådan "hybrid boot"-funktion kan ha. Instabilitet pga datorn inte fått en normal avstängning efter några månader kanske? (bara spekulerar utan några direkta kunskaper )

Edit: Om någon vill läsa om fast boot så kan man ju kolla på windows 8 bloggen.

Provade att se till att det blev en riktig avstängning med "shutdown /s /full /t 0".
Fick 18-20s 3/4 gånger och en gång tog det hela 90s. En femte gång provade jag stort S och då tog det längre tid igen. Ska ta och mäta bättre när jag har mer tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Har du lust att testa Ubuntu tex 10.04 och 11.04? för att kunna jämföra.

Jag använde tidtagaruret på mobilen då bootracer programmet är endast för windows. Så dessa mätningar är inte lika bra, men borde ändå vara runt +/-5 sek. Jag använde win 7 och bootracer som referens, dvs jag provade att använda bootracer och tidtagarur samtidigt så jag visste ungefär när programmet började och slutade mäta.

Test:
Ubuntu 12.04 ca 25 sek
Ubuntu 10.04 ca ?? sek *

*Min ubuntu-10.04.4-desktop-amd64.iso ville inte boota. Universal-USB-Installer-1.8.8.5.exe funkade fint att använda till ubuntu-12.04-beta1-desktop-amd64.iso

Permalänk
Medlem

Trodde inte det fanns folk som stängde av sin dator fortfarande. Hört talas om sleep mode?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MuaWUbIufvqW:

Varför skulle man ens vilja byta till något annat än gamla goda XP?

Varför använda glödlampor? Stearinljus fungerar ju perfekt och drar dessutom ingen ström.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Trodde inte det fanns folk som stängde av sin dator fortfarande. Hört talas om sleep mode?

Jag vet. Det tar ca 1 sek om man har SSD och ca 2-5 sek om man har vanlig hårddisk att få igång en dator från energisparläge.

Men boot win8 vs win7 och andra operativsystem är ämnet om du läser första inlägget.

Permalänk

Tror jag bara fått 3-5 blåskärmar sedan bytet från XP till Win7, vilket var ett bra tag sedan.

Visa signatur

...

Permalänk

Vill man ha snabb boot och inte vill betala för Microsofts Windows licenser kan man gott testa Linux. Där kan vi snacka snabbhet.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Ärligt talat har jag svårt att se varför man ska stanna vid XP för att de är snabbare att boota.
Man startar datorn, går iväg och hämtar något att dricka sen är de bara att logga in. I övrigt erbjuder inte XP något som gör de så fördelaktigt mot W7. Finns ingen anledning att basera vilket OS man kör på starttid. Jag startar min dator sen är den igång i 12-16hr.
Och springer man runt mycket med laptopen och pausar då och då, så fungerar ju energispar fint under den tiden.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk

Det här känns som att säga "Jag får fem gånger mer FPS i Battlefield 1942 än BF3"

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Trodde inte det fanns folk som stängde av sin dator fortfarande. Hört talas om sleep mode?

Instämmer.
Hursomhelst undrar jag vad skillnaden är på denna nya hybrid boot, och hybrid sleep i Vista (och säkert även i Windows 7).
Känns inte som någon enorm skillnad rent funktionsmässigt?

http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/2009.gr.sustainab...
http://www.neowin.net/news/building-windows-8-fast-boot-times...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoulShatter:

Ärligt talat har jag svårt att se varför man ska stanna vid XP för att de är snabbare att boota.

Påstår du att jag har sagt att man bör stanna kvar vid XP?

Om du menade någon annans påstående så lär dig citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Påstår du att jag har sagt att man bör stanna kvar vid XP?

Om du menade någon annans påstående så lär dig citera.

Från din första post:
"Om du vill ha extra snabb uppstart till tex din laptop, så kör Win XP."

Permalänk
Medlem

skulle själv aldrig välja OS pga hur snabbt det tar att starta eller ej. då jag själv inte stänger av mina datorer ofta så det gör inte så mycket.
har rätt lätt att förstå att XP skulle kunna vara snabbare än win 7 och win 8 i boot, allafall med vanlig hårddisk.
med ssd och 10 ton optimeringar, tja vem vet.

att köra XP på en laptop gör nog inte mycket just att det är XP då. om man bortser från att det är en spel laptop så behöver man ju knappas DX11 och allt detta och kanske vill ha ett lätt och snabbt/snappy OS som XP.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Du kan alltså inte läsa:

Omg.

Så tråkigt att skriva en tråd när idioter inte orka läsa allt.
Gå till http://9gag.com/ om du vill ser mer bilder än text.

Du kan uppenbarligen själv inte heller läsa, när du förolämpar folk trots att det är emot reglerna.

Permalänk
Skrivet av MX510.:

I give up, Too many idiots.

Vad är det för fel på dig då? Folk diskuterar ämnet. Om du inte håller med så får du komma med motargument, inte fjortisgnäll.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

Windows 8 bootar ju nåt sjukt mycket snabbare än både Win7 och XP. På netbooken (med en slö jäkla atom-processor och en 5400rpm disk) bootar consumer preview på 12 sekunder från det att jag trycker på powerknappen. Och då är ändå bios ~4s av det.

Hade windows 7 på den innan och det tog minst det dubbla.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Avstängd

Kan någon visa mig en XP-dator som startar på 5 sekunder? Det gör nämligen min bärbara ASUS UX31 med Windows 8 Consumer Preview.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...