Samlingstråd: "Microsoft ringde till mig och ville.."

Permalänk

En nisse ringde precis upp mig, men jag tänkte precis käka lunch och hade inte lust att jävlas med honom. Kan de inte ringa upp vid lite lite bättre tillfällen?

Permalänk
Medlem

Fick precis ett samtal, just i lunchtid, på vad som måste varit den sämsta telefonlinan jag någonsin har hört. Sådana där trådtelefoner som man lekte med som barn (spände upp tråd mellan två koppar) låter skarpare.
Tog mig tre gånger att höra vad han sa sedan så klickade jag reflexmässigt samtalet vilket jag nu i efterhand ångrar lite :/

Permalänk
Lego Master

Fick precis ett samtal från dolt nummer, tog först typ 10 sekunder innan det kopplades upp korrekt och jag faktiskt hörde en kvinna i andra änden:
"Hello shir, I am calling from Windows technical support, associated with Microsoft Corporation, okay?"
Jag sitter på jobb och har inte tid att jävlas med dem idag, dessutom var linan helt brutalt dålig, så jag avbröt henne med ett snabbt
"I know what you are doing, and I don't want you to call me again." och lade på.
Hade bara linan varit lite mindre brusig hade jag eventuellt tagit mig tid att busa lite.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

det rinde idag

hände mig idag...

hon pratade engelska, kan knappt säga att hon kunde det (gissar att det var en asean, eller så har jag sett för många filmer). Jag 13årig grabb pratar bättre än henne. Hon hade en otroligt dålig telefon/anslutning som microsoft support borde haft bättre.

undrar varför hon pratade med mig en 13årig grabb. Mamma &pappa var ej hemma.

hon ville att jag skulle gå in på datorn. och göra en hel del saker , men är själv inne och läser på swecockers en del och läste om den falska microsoft supporten. gick inte på det.

till er som undrar vilket numer dom ringer från svar: okänt nummer dom har gjort så man inte ser.

har frågat mamma när hon kom hem från jobbet om hon har hafft konntackt med microsoft , nej sa hon

btw. finns det nån ålders gräns på sweclockers registrerade på mobilen så kunde inte skrolla i vilkoren

Permalänk
Medlem

Dem ringde min moster för några veckor sedan. Min moster hade bara sagt att hon inte kan någonting om datorer. (hon betalar typ bara räkningar och kollar sin mail. Hon ringde mig efter och frågade om det fanns något sånt här att microsoft ringer folk. Sa bara åt henne att ringa och anmäla det och att det var bedrägeri försök

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Väcktes idag av att en kille ringde på hemtelefonen, han pratade engelska med något som lät som indisk brytning. Verkade som att han ville ge intrycket av att han arbetade för Windows. Han undrade om jag hade Windows och när jag svarade jakande började han snacka om att jag hade "infected files" på min dator. Dessa skulle "melt down the computer and eventually result in a bluescreen". Alla Windows användare skulle tydligen ha dessa infekterade filer enligt honom. Han ville guida mig till att "step by step" fixa dessa problemen. Innan jag klickade honom så gav han mig ett nummer, jag sökte upp det på internet och fick inga träffar, jag kan dock hört fel på numret eftersom att linjen var ganska brusig. När jag frågade efter en webadress sa att han kom från en sida som heter www.24hoursupport.com. Vet någon vad detta är för sida?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Denstrm:

Väcktes idag av att en kille ringde på hemtelefonen, han pratade engelska med något som lät som indisk brytning. Verkade som att han ville ge intrycket av att han arbetade för Windows. Han undrade om jag hade Windows och när jag svarade jakande började han snacka om att jag hade "infected files" på min dator. Dessa skulle "melt down the computer and eventually result in a bluescreen". Alla Windows användare skulle tydligen ha dessa infekterade filer enligt honom. Han ville guida mig till att "step by step" fixa dessa problemen. Innan jag klickade honom så gav han mig ett nummer, jag sökte upp det på internet och fick inga träffar, jag kan dock hört fel på numret eftersom att linjen var ganska brusig. När jag frågade efter en webadress sa att han kom från en sida som heter www.24hoursupport.com. Vet någon vad detta är för sida?

Som det står i första posten och som gäller alla andra sidor som indier på knackiga telefonlinjer tipsar om: bedragarsida, troligen med trojanmjukvara som de vill att du ska installera så att de får kontroll över din dator. Därifrån kan de fiska personliga uppgifter och med lite tur få tag i kontokortsnummer eller bankinloggning, och därefter rensar de kontot.

Leta på Youtube (sök på "windows scam") om du är intresserad av att höra fler konversationer i ämnet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

"Microsoft" Ringde och ville ta bort infections

Någon från microsoft ringde idag, jag hörde direkt att snubben var från indien så blev direkt misstänksam (hehe rascism hehe)

Han sa att det fanns hot på min dator och att mitt antivirus skydd inte kunde göra något, han så att mig att gå in i loggboken och kolla hur många errors det fanns och sa att allt var virus.

Antar att det var något sånt här de försökte åstadkomma. http://www.sweclockers.com/nyhet/15240-falska-telefonsamtal-f...

Permalänk
Medlem

Det stämmer Poiz

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Dom har ringt hem hit nu 4 -5 gånger. Varje gång har man bett dom att sluta ringa vi för vi inte är intresserade av deras bedrägeri. Fast dom ger fan aldrig upp, dom bara fortsätter och fortsätter. Blir så himla förbannad på detta!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Han svor något på indiska och kalla mig "fool" när jag sa "lycka till att scamma andra stackars människor"

Permalänk
Medlem

Bara jag som längtar efter att få ett till samtal från dem? Jag lyckades trolla dem till att använda 45 minuter och 4 "supervisors" på mig. Man borde kunna signa upp för dessa samtal så man har något att göra på söndagförmiddagar.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Bara jag som längtar efter att få ett till samtal från dem? Jag lyckades trolla dem till att använda 45 minuter och 4 "supervisors" på mig. Man borde kunna signa upp för dessa samtal så man har något att göra på söndagförmiddagar.

http://www.wimp.com/securityresearcher/
Få dem att logga in på en virtuell burk

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

http://www.wimp.com/securityresearcher/
Få dem att logga in på en virtuell burk

Haha såg några äga scammers med den på reddit, sweet revenge.

Permalänk
Medlem

Har inte råkat ut för detta själv ännu men det har kommit in kunder i butiken jag jobbar som har råkat ut för just detta och och eftersom de har varit lite äldre tanter så är det inte så jättekonstigt att de gick på det... men det har hur som helst ledit till att de faktiskt har blivit av med pengar, vilket är väldigt tråkigt.

Om jag ska vara ärlig så skulle jag vilja råka ut för detta själv, faktiskt! Vore kul att driva med dem i telefon.

Permalänk
Medlem

De ringer inte mig Gissar att det är pga jag bara har mobiltelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Har inte råkat ut för detta själv ännu men det har kommit in kunder i butiken jag jobbar som har råkat ut för just detta och och eftersom de har varit lite äldre tanter så är det inte så jättekonstigt att de gick på det... men det har hur som helst ledit till att de faktiskt har blivit av med pengar, vilket är väldigt tråkigt.

Om jag ska vara ärlig så skulle jag vilja råka ut för detta själv, faktiskt! Vore kul att driva med dem i telefon.

Jag njuter ju inte direkt av det, blir så jävla arg på folk som kan hålla ett så "straight face" och ljuga en upp i ansiktet. Slog näven i väggen när deras första supervisor la på.

Permalänk
Medlem

De ringde upp mina föräldrar häromveckan och morsan gav mig luren för att hon inte begrep ett smack av vad de sa..Jag sa några välvalda svordomar innan jag la på..Hade jag orkat så hade det nog varit smartare med något som tog deras tid..typ vänta jag har nåt i ugnen och så bara ställa luren vid tv-n och låta det vara tills dom inser att de har blivit lurade..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Dom ringde mig hem ett par gånger men då bröts samtalen varje gång strax efter att dom presenterat sig.
Fan vad besviken jag var!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan få dem att ringa till mig genom att fylla i kontaktformuläret?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poiz:

Någon från microsoft ringde idag, jag hörde direkt att snubben var från indien så blev direkt misstänksam (hehe rascism hehe)

Han sa att det fanns hot på min dator och att mitt antivirus skydd inte kunde göra något, han så att mig att gå in i loggboken och kolla hur många errors det fanns och sa att allt var virus.

Antar att det var något sånt här de försökte åstadkomma. http://www.sweclockers.com/nyhet/15240-falska-telefonsamtal-f...

för det första står det på microsofts hemsida att dom inte ringer dig om du inte ringt först. så lurendrejeri

Visa signatur

-Elias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Har inte råkat ut för detta själv ännu men det har kommit in kunder i butiken jag jobbar som har råkat ut för just detta och och eftersom de har varit lite äldre tanter så är det inte så jättekonstigt att de gick på det... men det har hur som helst ledit till att de faktiskt har blivit av med pengar, vilket är väldigt tråkigt.

Om jag ska vara ärlig så skulle jag vilja råka ut för detta själv, faktiskt! Vore kul att driva med dem i telefon.

dom ringde till mig engång det här är vad som hände

jag:hallå?

dom:hej det är microsoft vi har upptäckt ett virus på din dator och rekommenderar dig att installera ett program

jag: alltså jag vet att du inte är från microsoft men vi kan prata om du vill. Vad för väder har ni idag?

dom bara lade på och jag höll på och skratta i en halvtimme.

Visa signatur

-Elias

Permalänk
Medlem

jag vill att dom ringer mig !!

Permalänk

ringde idag 002063971127
tyckte inte hon var så bra på att hjälpa.
jag sa jag vet inte om jag kör windows och då sa hon okej ha en bra dag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av richardstenlund:

ringde idag 002063971127
tyckte inte hon var så bra på att hjälpa.
jag sa jag vet inte om jag kör windows och då sa hon okej ha en bra dag

Hahahahaha

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Om jag fick ett samtal skulle jag se fram emot att få svar på ett antal frågor. Tex varför de inte fixar problemet med ett hotfix och hur de kopplar min licens till mitt telefonnummer? Om de säger att min dator har virus så skulle jag fråga dem vilken IP-adress jag har.
Om de bad mig gå in på en hemsida så skulle jag kolla whois och fråga varför adressen inte är registrerad till Microsoft Corporation.

Permalänk
Medlem

Dom ringde mig en gång förut men då bad jag dom bara säga min IP vilket dom inte kunde utan började säga 192.168... men jag avbröt dom och sa att det där är en intern IP inte min riktiga IP och dom la på. Men det skulle vara lite små kul att sätta upp en virtuell Windows 95 installation dom kan få leka med

*edit*

Det hade vart roligast med windows 3.1 men jag tror inte man hade kunnat köra fjärrskrivbord

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Dom kan nog inte ringa mig, tyvärr
Har skyddat nummer

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Dom kan nog inte ringa mig, tyvärr
Har skyddat nummer

Skyddat nummer hjälper inte om du hamnat i någons telefonlista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Skyddat nummer hjälper inte om du hamnat i någons telefonlista.

Nej, men hur skulle den hamna där då?