Samlingstråd: "Microsoft ringde till mig och ville.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landy:

Pleeeeaase ring mig jag skulle trolla dom till världens ände

Man skulle kunna dra klassikern och uppge 127.0.0.1 som sin ip.
Undrar hur tekniskt funtade dessa personer är som ringer runt, kan dom något eller är dom bara en mellanhand?

Permalänk
Medlem

Morsan blev faktiskt uppringd för över ett halvår sedan varpå hon ringde mig efteråt o berättade om det.
"Det finns bara EN person som får koppla upp sig mot min dator, och han gör det inte" var hennes respons till token som påstod att det hade skickats serviceloggar till Microsoft och han jobbade på supporten och skulle hjälpa henne....

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinic5128:

Blev uppringd av dessa. Det var en kvinna som ringde men man hörde knappt vad hon sa: Dålig engelska och dålig linje, förstår inte riktigt hur man skulle kunna gå på det då. Microsofts kundtjänst borde väl iallafall kunna höras?

dom ringde up mig i förra veckan och det lät som en dålig indisk variant på microsoft's text to speech, sen sa hon "yooooour winnnndows compuuuuter" var annan sekund

Visa signatur

i7 2600k @ 4.2 | GTX 780 | Vengance 16GB | Z77A-GD80 | Define R4

Permalänk

Blev uppringd av en Indisk man som pratade engelska men sa sig komma från Microsofts kontor i stockholm (tror jag) och sen så förstod jag inte ett smack mer, han frågade om jag var 'M blabla' och då både jag o min fars namn börjar på samma bokstav så sa jag givetvis ja, och sedan så var allt jag uppfattade 'windows computer' och 'help'. slutade med att jag bara klickade jäveln då jag inte förstod vad han ville och nu så ser man detta, feelsgoodman.jpg

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Permalänk

Förmodligen detta min släkting har råkat ut för. Hon har inte gått med på någonting och lyssnade bara på dem första gången de ringde. Efter andra gången polisanmälde hon. Nu (fjärde jävla samtalet) gick de med på att skicka vad de hade att säga skriftligt.
Kommer bli måttligt förvånad om det aldrig kommer något brev.

Visa signatur

Intel Core i5-11600K + Corsair H100i PRO XT | ASUS TUF RTX 3070 Ti | Corsair LPX 3200 4x8GB | Gigabyte Z590 GAMING X | ASUS PCE-AC68 | PNY XLR8 M.2 500GB + Samsung 850 PRO 256GB + Corsair Force 3 2x120GB | ASUS XonarDX | Corsair AX860 | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer XB271HU + Dell U2412M | Sennheiser PC360 | Logitech G710+ | Mionix Naos QG | Win10x64 | ASUS RT-AC66U

Permalänk
Medlem

när de presenterat sig svarar du helt enkelt " really? thats odd, beacuse i work for microsoft corp. and this is nothign that our company would do, may i have your name and phonenumber so i can call you back?"

Permalänk
Medlem

Det var nåt fruntimmer med knagglig engelska som ringde hit för några veckor sen. Jag lyssnade artigt på allt hemskt som kunde hända om jag inte godtog deras förslag. Till slut började jag tröttna och sa: But miss, i don't have a computer. That's Fantastic sa hon och la på luren. Sen har det inte ringt nån mer från "Microsoft"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Jag förstår lite vad du menar!
Som dom personerna som blindt följer GPS och kör ner i sjöar och in i hus osv.
Kan dom inte tänka själv måste dom kanske lära sej den hårda vägen...

Skillnaden i detta fall är att man litar på en person.
Jag tycker det är beklagligt, kämpa för rätt sida tack

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fick också ett samtal för ett par veckor sedan. Var en kinesisk eller indisk person som påstod sig ringa från England.
"Your computer is infected. We can help you"...

Det var också dålig linje så man hörde inte så bra och killen fick upprepa sig några gånger.
"Yor computer has a virus. Its gonna shut down...Its gonna shutdown...do you understand me?...your computer is shuting down..."

Första tanken var att det var från nåt företag som upptäckt att min dator skickar ut spam men det var ju riktigt misstänkt så sade bara att jag fixar det själv och tackade för tipset :). Drog ut nätverkssladden och skannade efter virus för säkerhets skull :).

Permalänk
Medlem

Ringer de mobiler? Vore hemskt kul och dryga ut deras värdefulla tid och leka dum.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rodness:

Hur ser numret ut som de ringer ifrån? Har ett nummer som börjar med 019 som ringt under ett antal dagar nu, men har aldrig svarat, också ringer de typ bara 3 signaler.

Det nummret är från Örebro-trakterna Tror inte det är kopplat till detta.

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk

Oh vad mycket kul jag skulle kunna ha med dessa personer:) hur får man de att ringa upp mig?

Permalänk
Medlem

Om man när de ringer säger ex. "det är lite dålig mottagning, kan du inte ringa på min hemtelefon xxx-xxxxxxx istället."
Tror ni att de köper det?

Jag hittar dock inget sätt att skänka pengar till välgörande ändamål via samtal, Röda Korset, SOS Barnbyar och Rädda Barnen verkar bara ha SMS-alternativ.
Så någon sexchat linje eller nått för 20kr per påbörjad minut måste ju vara lite halvdyrt från Indien?

Permalänk
Medlem

Dem ringde min far.
Han är dock så okunnig på både engelska och datorer att dom gav upp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Om man när de ringer säger ex. "det är lite dålig mottagning, kan du inte ringa på min hemtelefon xxx-xxxxxxx istället."
Tror ni att de köper det?

Jag hittar dock inget sätt att skänka pengar till välgörande ändamål via samtal, Röda Korset, SOS Barnbyar och Rädda Barnen verkar bara ha SMS-alternativ.
Så någon sexchat linje eller nått för 20kr per påbörjad minut måste ju vara lite halvdyrt från Indien?

Bra idé, någon måste väl veta några sådana sidor?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

vore ju skitkul att trolla dom som ringer
dom förtjänar det...

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur folk kan gå på sånt här. Det är ungefär som att om en okänd skulle komma fram på stan och be att få låna 100 spänn mot att man får 1000 spänn tillbaka nästa vecka. Ingen skulle gå på det men de går på vilka dumheter som helst över telefon/internet.

Permalänk
Skrivet av Rodness:

Hur ser numret ut som de ringer ifrån? Har ett nummer som börjar med 019 som ringt under ett antal dagar nu, men har aldrig svarat, också ringer de typ bara 3 signaler.

Nej det är en telefonförsäljare.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Hedersmedlem

Man ringer ett samtal till sin telefonoperatör och säger att man inte vill stå i telefonkatalogerna. Inga försäljare, inga scammers, inga marknadsundersökningar. Magi!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Metro skrev om de här Microsoft bedragarna i dagens tidning, förhoppningsvis snappar rapport, TV4 nyheterna osv också upp det!

Mitt tips är säga att du har en Mac så slipper du dem!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Man ringer ett samtal till sin telefonoperatör och säger att man inte vill stå i telefonkatalogerna. Inga försäljare, inga scammers, inga marknadsundersökningar. Magi!

Eller Så ringer man NIX så slipper man allt sånt!
Men de tar sig väl ändå runt det antar jag...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Undra va det säger när man berättar att man kör linux.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dauit:

Eller Så ringer man NIX så slipper man allt sånt!
Men de tar sig väl ändå runt det antar jag...

Skickades från m.sweclockers.com

Nix behöver man inte ta sig runt, det är bara en lista med nummer som svenska företag kan låta bli att ringa om de vill vara snälla. Funkar garanterat inte på indier från "microsoft".

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Tror att de ringde till sambon, hon bara skrattade åt dem, skällde lite och la på.

Själv hade jag ju kört stenhårt på att jag kör en "Pegasos II PPC-dator, med MorphOS, har ni några tips på hur jag installerar er mjukvara i Amiga-miljö?" X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Åh, det var någonsom blev uppringd av MS och det var denna typen av bedrägeri och skrev om det på något forum. Han hade precis suttit upp en virtuell XP och lät de ansluta och pilla med det dom ville. Måste bara hitta det inlägget och dela med mig, riktigt underhållande läsning har jag för mig. Om någon känner igen historian så får ni gärna länka

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Dem ringde mig precis, sa till dem att microsoft dem själva säger det är scam och skit, han blev rätt arg efter jag hade sagt det.
Han sa: "This is not a fucking scam, fuck you im hanging up now".

Skrattade rätt gött faktiskt efter, trodde aldrig dem skulle ringa mig.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Haha vilken rolig artikel.

"På Microsofts hemsida finns instruktioner för att återställa datorn, i första hand i form av länkar till virusprogram".

Skrivet av ozo64:

Förstår inte riktigt hur folk kan gå på sånt här. Det är ungefär som att om en okänd skulle komma fram på stan och be att få låna 100 spänn mot att man får 1000 spänn tillbaka nästa vecka. Ingen skulle gå på det men de går på vilka dumheter som helst över telefon/internet.

Du kanske tycker det är självklart då du själv besitter den nödvändiga kunskapen inom IT som krävs för att kunna veta att detta är scam men en förvirrad förälder eller pensionär som inte växt upp med IT gör det dessvärre inte. Exemplet du uppgav är common sense idag (och var nog det även för 1000 år sedan) och exemplet gällande denna nyhet lär i framtiden bli common sense det också men som sagt inte för 40, 50, 60-talisterna just idag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Förstår inte riktigt hur folk kan gå på sånt här. Det är ungefär som att om en okänd skulle komma fram på stan och be att få låna 100 spänn mot att man får 1000 spänn tillbaka nästa vecka. Ingen skulle gå på det men de går på vilka dumheter som helst över telefon/internet.

En sämre liknelse eller vad de ska vara får man nog leta efter.

Klart folk blir lurade av det här.

Om tex någon ringer från banken och säger att ditt kort används på en filippinsk flygplats, de frågar om det är du som gör betalningarna med kortet eller om de ska spärra kortet illa kvickt så litar man på varenda ord de säger. Om de sedan säger åt dig att säga ditt kortnr och cvv så ska en klocka ringa och man fattar att det är scam.

Om någon från Windows ringer så litar man nästan lika mycket på det, sen om någon är okunnig och bara följer instruktionerna så vet man inte vad man gör, klockan ringer aldrig till skillnad från kortnumret och cvv-koden som "alla" vet vad de gör och man absolut inte ska ge ut.