Boominator-tråden (även övriga musiklådor)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Därför att ljudias packet är skitdåligt på alla sätt och vis. Totalt orimlig förstärkare och betydligt sämre element. Som du säger kan du byta ut förstärkaren och få betydligt längre speltid. Men ljudia säljer dessutom "fel" element i paketet. Rätt baselement är ibland svårt att få tag på i europa. Jag fick beställa mina från usa, vilket inte blev billigt.

Jag förstår, pezozen och basarna är alltså fel? men det står ju att det är P.audio HP-10W vilket är dem som saturnus rekomenderar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperace:

Jag förstår, pezozen och basarna är alltså fel? men det står ju att det är P.audio HP-10W vilket är dem som saturnus rekomenderar?

Såpass. det måste jag ha missat. Är relativt säker på att det alltid har varit fel model i ljuias paket, historiskt sätt. Då är det genast ett bättre köp i mina ögon. I min erfarenhet spelar valet av horn betydligt mindre roll än baselementen. Dvs hornen i paketet duger säkert bra.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Såpass. det måste jag ha missat. Är relativt säker på att det alltid har varit fel model i ljuias paket, historiskt sätt. Då är det genast ett bättre köp i mina ögon. I min erfarenhet spelar valet av horn betydligt mindre roll än baselementen. Dvs hornen i paketet duger säkert bra.

Då är det ett bra paket då med andra ord om man byter ut slutsteg/förstärkare mot en AMP6 och tillsätter ett extra batteri?

Inne på 41hz hemsida såg jag att det fanns två val av AMP6, AMP6Basic kit och AMP6basic kit Assembled.
antar att det är assembled man bör köpa om man skall slippa krångla leta efter delar samt behöva mixtra ihop det själv? vad äre för strömkälla som man ska ha till AMP6 kortet, äre pluskabel fram eller någon slags regulator/transformator med kontakt som gäller?

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se så är det ett bra packet. Något dyrt kanske. Som du ser ingår int häller något material till lådan.

Normalt använder man slutna blybatterier(Små bilbatterier, aka.Mc-batterier) till dessa byggen.

Vad vill du använda din boominator till? Finns oändligt med information på nätet. Alla frågor är redan besvarade någonstans.
Vad är viktigast för dig?
Lång spelningstid eller hög volym?
Bärbarhet eller hög volym?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Vad jag kan se så är det ett bra packet. Något dyrt kanske. Som du ser ingår int häller något material till lådan.

Normalt använder man slutna blybatterier(Små bilbatterier, aka.Mc-batterier) till dessa byggen.

Vad vill du använda din boominator till? Finns oändligt med information på nätet. Alla frågor är redan besvarade någonstans.
Vad är viktigast för dig?
Lång spelningstid eller hög volym?
Bärbarhet eller hög volym?

Ska främst ha den i skateparken samt på lite småfester osv, så absolut högsta volym är inte nödvändigt, speltid och hantering är mer nödvändigt.

Tidigare hade jag en med bilbatteri och 4 6x9or med bilsterio, vägde bly men spelade mer än nog, ville bygga något seriösare nu bara.

Att det var lite dyrt hade jag nästan förväntat mig, kan bli att bara köpa baselementen från ljudia och plocka ihop allt själv också.

Tack för svaren iaf!

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag frågar är att det blir mycket bättre ljud om man kör med en 24v förstärkare. Batteritiden blir minst halverad och eldragningen/laddningen blir betydligt mer komplicerad. Men (iaf för mig) är det otroligt stor skillnad på hur bra ljudet blir. Mycket högre volym och betydligt kraftigare bas är resultatet efter att jag bytte till ett 24 volts system.

Kan vara värt att tänka på.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SmOOthy:

Anledningen till att jag frågar är att det blir mycket bättre ljud om man kör med en 24v förstärkare. Batteritiden blir minst halverad och eldragningen/laddningen blir betydligt mer komplicerad. Men (iaf för mig) är det otroligt stor skillnad på hur bra ljudet blir. Mycket högre volym och betydligt kraftigare bas är resultatet efter att jag bytte till ett 24 volts system.

Kan vara värt att tänka på.

Ljudkvaliten har inget direkt samband med 12 eller 24 V matning till förstärkaren att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ljudkvaliten har inget direkt samband med 12 eller 24 V matning till förstärkaren att göra.

Vilket rent principiellt är rätt. Men i och med att en 24 v förstärkare (alltid?) kommer vara starkare än motsvarande 12 v modell blir skillnaden stor. Betydligt starkare volym utan distorsion och en tydligt förbättring av framför allt kraften i de låga frekvenserna.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Har bara snabbskummat tråden lite och tänkte tipsa om lösningen jag kom fram till var smidigast efter en del bänglande med lösa element, kinaförstärkare och rackcases för musikutrustning.
Nämnligen Anderssons PLS2.1, grymt prisvärd grund för en mindre partymono, tanken var från början att byta element och slänga i mer batteri i min men när jag öppnade den och insåg att batteriet som sitter i är ett 14Ah mc-batteri redan fick det räcka med uppgradering av piezo-element och bredbandselementet.
Tappar en del i maxvolym men för pengarna får man istället ljud som kostat flera tusen mer i färdig lösning!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2022941

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SmOOthy:

Vilket rent principiellt är rätt. Men i och med att en 24 v förstärkare (alltid?) kommer vara starkare än motsvarande 12 v modell blir skillnaden stor. Betydligt starkare volym utan distorsion och en tydligt förbättring av framför allt kraften i de låga frekvenserna.

Men nu pratar vi om batterispänning in, inte drivspänningen till själva slutsteget, ta en titt på bilstereo så förstår du skillnaden, det går att spela starkt med 12v matning till "förstärklådan" och slutsteget kan matas med mycket högre spänning internt fastän det är 12 volts batterier

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Då ska vi se ifall någon här kan hjälpa mig.
För tillfället har jag en skruttig boombox som jag byggt på en lepai 2020, några gamla högtalare och ett:
http://www.ebay.com/itm/12V-5V-6800mAh-13000mAh-Blue-Super-Re...
som batteri.
Detta har jag än så länge drivit med enkel rca - 3.5mm-kabel.
Nu tänkte jag bygga om med nya element och även lägga till en sån här:
http://www.ebay.com/itm/Digital-LED-5V-mp3-decoder-decode-w-3...
Frågorna jag har är då:
1. Finns det någon adapter så att jag kan köra 5v direkt via usb-uttaget på batteriet till 2-pinnen på "mp3'n", eller hur gör jag det smidigast?
2. Hur kopplar jag smidigast audio-ut från "mp3'n" till antingen rca-ingången eller 3,5mm-ingången på förstärkaren?

Visa signatur

Hej jag heter Patrik och jag är eBay-narkoman

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WarSpaz:

Då ska vi se ifall någon här kan hjälpa mig.
För tillfället har jag en skruttig boombox som jag byggt på en lepai 2020, några gamla högtalare och ett:
http://www.ebay.com/itm/12V-5V-6800mAh-13000mAh-Blue-Super-Re...
som batteri.
Detta har jag än så länge drivit med enkel rca - 3.5mm-kabel.
Nu tänkte jag bygga om med nya element och även lägga till en sån här:
http://www.ebay.com/itm/Digital-LED-5V-mp3-decoder-decode-w-3...
Frågorna jag har är då:
1. Finns det någon adapter så att jag kan köra 5v direkt via usb-uttaget på batteriet till 2-pinnen på "mp3'n", eller hur gör jag det smidigast?
2. Hur kopplar jag smidigast audio-ut från "mp3'n" till antingen rca-ingången eller 3,5mm-ingången på förstärkaren?

1. Billigaste sätt att få 5V är nog att köpa en usbladdare för bilar.
2. Kabel ? Eller är du orolig för att du ska behöva en dämpsats emellan för att det ska bli bra ? Du ska i så fall kanske välja nått utan slutsteg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tjena, är ny inom högtalare byggen o har en fråga. Om lådan måste vara ljudtät, hur kan det då funka när man har hål vid sidorna in i lådan som handta?, hoppas någon förstår min fråga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av domanzo:

Tjena, är ny inom högtalare byggen o har en fråga. Om lådan måste vara ljudtät, hur kan det då funka när man har hål vid sidorna in i lådan som handta?, hoppas någon förstår min fråga

Skickades från m.sweclockers.com

Om man har ett hål in i lådan med rätt storlek så kommer det att bli en resonans i det som påverkar basen, om man gör det rätt så spelar det starkare men med fel mått så blir det inte bra, tex en baspuckel eller entonig bas utan större variation på det sätt som en del datorljudsystem låter, mycket ljud men lite kvalitet.
Det finns några olika principer för att dimensionera "hålet" men basreflex är den vanligaste.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bass_reflex
Man kan även täppa till hålet med ett membran som då kan vara betydligt tyngre än luften hde varitvid samam storlek och då blir det en slavbas konatruktion.
En annan rätt vanlig princip när man främst är ute efter ljudtryck inom ett litet frekvensområde typ max 2 oktaver är bandpass
http://en.wikipedia.org/wiki/Loudspeaker_enclosure#Compound_o...

Det viktiga är alltså att man beräknar ev hål på rätt sätt så att de bidrar till ljudet snarare än att förstöra det på det sätt som oönskat luftläckage gör, det är alltså inte bra att bara såga upp ett hål där det kan passera luft.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man har ett hål in i lådan med rätt storlek så kommer det att bli en resonans i det som påverkar basen, om man gör det rätt så spelar det starkare ment med fel mått så blir det inte bra, tex en baspuckel eller entonig bas utan större variation på det sätt som en del datorljudsystem låter, mycket ljud men lite kvalitet.
Det finns några olika principer för att dimensionera "hålet" men basreflex är den vanligaste.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bass_reflex
Man kan även täppa till hålet med ett membran som då kan vara betydligt tyngre än luften hde varitvid samam storlek och då blir det en slavbas konatruktion.
En annan rätt vanlig princip när man främst är ute efter ljudtryck inom ett litet frekvensområde typ max 2 oktaver är bandpass
http://en.wikipedia.org/wiki/Loudspeaker_enclosure#Compound_o...

Det viktiga är alltså att man beräknar ev hål på rätt sätt så att de bidrar till ljudet snarare än att förstöra det på det sätt som oönskat luftläckage gör, det är alltså inte bra att bara såga upp ett hål där det kan passera luft.

Förlorar man mycket på att bara strunta i att göra hålet o köra en tät låda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av domanzo:

Förlorar man mycket på att bara strunta i att göra hålet o köra en tät låda?

Skickades från m.sweclockers.com

En sluten låda får en annan baskaraktär, de låter ofta bättre men blir större och spelar inte lika starkt i övre basområdet men faller av mindre i lägre jämfört med basreflex. Man får ofta bättre förutsättningar för att använda eq på en sluten låda så de kan passa bra till Linkwitz transformering http://www.linkwitzlab.com/filters.htm Men för att bygga en boominator så är en vettigt avstäms basreflex bättre,
Ska man ta hål på lådan så ska man räkna på måtten och vill man bara ha handtag så bygger man så lådan blir tät, att bara såga upp ett hål utan att räkna på måtten blir troligen inte bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sen beror det helt på vilket baselement man skall bygga med, en del basar har de mekaniska egenskaperna för att spela i portad låda medans andra är direkt olämpliga för det.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Edit: Ändrade mig!
--
Har plockat ihop detta till en halv boominator http://i.imgur.com/mVtoQSG.png Ser det ok ut?
Funderar också över vilket slutsteg jag ska ha, undrar även om ni kan tipsa om något bra batteri, några förslag?
Har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av domanzo:

Edit: Ändrade mig!
--
Har plockat ihop detta till en halv boominator http://i.imgur.com/mVtoQSG.png Ser det ok ut?
Funderar också över vilket slutsteg jag ska ha, undrar även om ni kan tipsa om något bra batteri, några förslag?
Har jag missat något?

Inte för att jag vet något om de element du har valt men lite generella punkter:
-Bas med 96db känslighet är ju grymt!
-Släng in den i WinISD och se till att göra en väl avstämt låda när du ändå lägger ut lite pengar på detta. Att göra lådan enligt halfinatorns mått vore att kasta pengarna i sjön. En specifik bas ska ha en specifikt uträknad volym på låda och en avstämd port. Vill du inte räkna? Bygg enligt någon annan recept till punkt och pricka där beräkningar redan gjorts.
-Slutsteg: Maxmap 20 Det är i min värld det senaste och häftigaste som hänt i minislutstegsbranchen.
- Batteri: Antingen ett 7,2Ah 12v blyaccumulator från kjell&co (279kr) som är väl beprovat inom detta området... eller en dyrare LifePo4 lösning för att spara vikt men instället strössla extra med pengarna. Li-ion batteri kan man också löda ihop sitt egna men det kan vara förenat med brand och fara om du inte är säker på vad du sysslar med. Kolla gärna videos på youtube innan så att du får en känsla för hur fel det kan gå. Att jag poängterar detta extra är för att det handlar om att bygga eget batteri och alltså inte ett färdigt, jag tror knappast hemförsäkringen täcker en brand orsakad av ett egenbyggt batteri som löpt amok.

Lycka till med bygget! Lägg upp lite bilder på resultat så vi får se senare=)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Inte för att jag vet något om de element du har valt men lite generella punkter:
-Bas med 96db känslighet är ju grymt!
-Släng in den i WinISD och se till att göra en väl avstämt låda när du ändå lägger ut lite pengar på detta. Att göra lådan enligt halfinatorns mått vore att kasta pengarna i sjön. En specifik bas ska ha en specifikt uträknad volym på låda och en avstämd port. Vill du inte räkna? Bygg enligt någon annan recept till punkt och pricka där beräkningar redan gjorts.
-Slutsteg: Maxmap 20 Det är i min värld det senaste och häftigaste som hänt i minislutstegsbranchen.
- Batteri: Antingen ett 7,2Ah 12v blyaccumulator från kjell&co (279kr) som är väl beprovat inom detta området... eller en dyrare LifePo4 lösning för att spara vikt men instället strössla extra med pengarna. Li-ion batteri kan man också löda ihop sitt egna men det kan vara förenat med brand och fara om du inte är säker på vad du sysslar med. Kolla gärna videos på youtube innan så att du får en känsla för hur fel det kan gå. Att jag poängterar detta extra är för att det handlar om att bygga eget batteri och alltså inte ett färdigt, jag tror knappast hemförsäkringen täcker en brand orsakad av ett egenbyggt batteri som löpt amok.

Lycka till med bygget! Lägg upp lite bilder på resultat så vi får se senare=)

Okej! Tack för tipsen, kör nog på en hel boominator då
Hittade det här kittet, vad tycker du om den? Känns som väldigt kort batteritid, och en väldigt dyr förstärkare, Finns det något man kan göra åt det?
http://www.ljudia.se/pa-dj-s82099/pa-hogtalare-s82106/hogtala...
Edit. Glömde länk

Permalänk
Medlem

Läs mitt inlägg igen, där har du länk till en "MaxAmp" den lär va det bästa du kan köra med till boominator idag.
Kittet från ljudia innehåller väl lite lullull som går att sålla bort, tex XLR kontakter. Läs tråden på diyaudio så kommer du veta allt om boominator sen, tyvärr finns ingen sammanfattning... Kolla gärna min bygglogg också genom att googla på sfs-v2 (minhembio.com)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Läs mitt inlägg igen, där har du länk till en "MaxAmp" den lär va det bästa du kan köra med till boominator idag.
Kittet från ljudia innehåller väl lite lullull som går att alla bort, tex XLR kontakter. Läs tråden på diyaudio så kommer du veta allt om boominator sen, tyvärr finns ingen sammanfattning... Kolla gärna min bygglogg också genom att googla på sfs-v2.

Okej! Ska ta o göra det Får tacka för all hjälp, ska fixa en bygglogg till sommaren, tentor på g nu så får börja om nån månad

Permalänk
Medlem

Har suttit o läst som en idiot i några timmar, och har plockat ihop det här:
http://i.imgur.com/oy3wGYL.png
http://store.accusafe.nl/maxamp20-met-jst-ph-connector?___sto...
http://www.kjell.com/sortiment/el/batterier/laddningsbara-bat...
Är det värt att serie koppla det batteriet, har räknat på det o får det till att batteritiden med min inköptslista är cirkus 1.5h, känns väldigt lite men kan ha räknat åt helvete också
Letar dock efter solceller, Några förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av domanzo:

Har suttit o läst som en idiot i några timmar, och har plockat ihop det här:
http://i.imgur.com/oy3wGYL.png
http://store.accusafe.nl/maxamp20-met-jst-ph-connector?___sto...
http://www.kjell.com/sortiment/el/batterier/laddningsbara-bat...
Är det värt att serie koppla det batteriet, har räknat på det o får det till att batteritiden med min inköptslista är cirkus 1.5h, känns väldigt lite men kan ha räknat åt helvete också
Letar dock efter solceller, Några förslag?

Seriekoppling leder till 24V och du bränner slutsteget direkt. Parallellkoppla gärna för att få 12v och 14,4Ah och längre speltid. Nu vet jag inte vad en Maxamp 20 har för strömförbrukning men om vi drar en förenklad slutsats så ser det ut såhär:
-Anta att den drar ungefär som en amp6 basic (nästan samma watt ut och maxamp har dessutom snäppet bättre effektivitet)
-Slutsteget är den enda strömförbrukaren
-Amp6 basic brukar räknas att dra 350mAh sett över en tid (basslag kan dra 2-3A men musik är ju dynamiskt)
7,2Ah batteri ger: 7,2/0,35 = 20,6h
14,4Ah batteri ger: 14,4/0.35 = 41,1h

Lägg sedan till att du spelar på låg volym ibland när lite chill önskas och att du funderar på solceller, då har du en maskin som kommer spela i en hel veckas fylleslag eller för evigt om du spelar lite då och då;) Ett hett tips är att du sätter in en voltmeter (en liten display som visar volten på batteriet) för att hålla koll på hur batteriet mår. När det börjar närma sig 11V är det hög tid att ladda det för att det inte ska ta skada.

Solceller finns av olika tekniker, kristallina (polykristallina är fläckiga och monokristallina är mer jämnsvarta) som är uppbyggda av små fält/enheter och har en verkningsgrad på ca 15%. Nackdelen är att om en av dessa enheter kommer i skugga så sänks totala effekten avsevärt och den skuggade enheten sätter ribban. Den andra typen är en tunnfilm "amorphous" panel som istället har en verkningsgrad på ca 6% men istället är okänslig för skugga och tappar väldigt lite effekt om panelen delvis blir skuggad.

Solceller kräver också att du kopplar in en solcellsregulator som är en dosa som sköter om din elektronik och ser till att solceller enbart ger ström till batteriet och inte drar ström ifrån det, strömmen kan gå åt fel håll och faktiskt dra från batteriet ifall det är helt mulet ute och ingen diod finns i kretsen, den är dessutom finfin som en central punkt att koppla alla strömförbrukare till (slutsteg, usb/mobilladdare).

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Skrivet av euf0ria:

Solceller kräver också att du kopplar in en solcellsregulator som är en dosa som sköter om din elektronik och ser till att solceller enbart ger ström till batteriet och inte drar ström ifrån det, strömmen kan gå åt fel håll och faktiskt dra från batteriet ifall det är helt mulet ute och ingen diod finns i kretsen, den är dessutom finfin som en central punkt att koppla alla strömförbrukare till (slutsteg, usb/mobilladdare).

Jag vill tillägga att jag kör min solcell helt utan regulator. Den verkar ha en diod som skyddar mot backström. Har haft den ståendes i ett mörkt garage i flera veckor och laddaren jag har påpekar att batteriet är laddat efter ~5 sekunder.

Jag kör med denna solcell: http://solarlab.se/solpanel/solcell-poly-10w.html

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Har du bara en panel på 10W så bör det gå bra utan regulator, det är vid större effekter som du kritiskt måste ha en regulator vilket har sin grund i att ett batteri mår bäst av att laddas med en viss spänning och en viss given ström (dessutom i olika steg beroende på hur batteriets status är, vilket en avsedd laddare fixar tex.). Om du har stor effekt på dina paneler och krämar in maxeffekt i batteriet en solig dag så kan jag tänka mig att batteriet får det tufft och det lär finnas en gräns där det börjar bli direkt farligt att tokladda batteriet med för hög ström.
Med en regulator slipper man ens fundera på saken.
Menar inte att agera moraltant här, bara allmän upplysning!;)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Räcker ett batteri 20h så klarar jag mig med 1 och utan solceller lådan ska mest användas till strandfester o lite olika studentfester här i Linköping.
Kommer börja bygget om nån månad, men ska allt försöka klämma in någon dummfråga i tråden innan det!
Bygglogg kommer också, tack för all hjälp

Permalänk
Medlem

Har plockat ihopu

Är det något jag saknar för mitt bygge?, förutom material till lådan (Skriv gärna on jag misat någon kabel eller dylik )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid lägga till:
-Voltmeter (slippa ladda ur batteriet så pass att det skadas)
-switch för att bryta strömmen ut från batteriet (Känns säkert...och den slipper dra ström i onödan)
-SÄKRING!!! (Eller sätt allt inkopplat på spel)
- Linjär Potentiometer 10K för att kunna justera volymen (maxamp går annars fint att köra på maxvol hela tiden vilket är standard om du inte valfritt sätter dit en pot. Var bara beredd på att det hörs lite bakgrundsbrus på max.)
- Galler till basarna

Motfrågor:
-Neutrik kontakter? till vad?
-Säker på att du ska ha ljudias motstånd? Saturnus rekomenderar "metal film" typen och dessutom 47ohm. Själv kör jag med 100ohm om jag minns rätt men det är lite väl mycket och jag kommer byta till 3 watts 47 Ohm Metal Film motstånd inom kort. (viktigast är ändå att det överhuvudtaget sitter ett motstånd oavsett värde för annars kan impedansen skena iväg och orsaka skada på ditt slutsteg, gäller inte 100% men för många piezo som inte har inbyggt skydd så är detta superviktigt....men, när du ändå ska ha ett motstånd så är det väl lika bra att ta det rätta direkt;)...)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Kabeln är till min bror, så denna har inget med mitt projekt att göra, kanske borde nämt det...
Tar o byter motstånd till det Saturnus tippsade om, voltmeter o knapp borde väl Kjell & co ha.
Kan jag ta vilken preamp som helst?
Nu kanske jag är lite dumm, men var säkringen vara ?