Tveksam annons i sweclockers marknad!

Permalänk

Tveksam annons i sweclockers marknad!

Oöppnad Intel 320 120Gb 1000kr

Ja det är annonsens rubrik.

Första gången annonsen var uppe så kostade denna disk 950kr.
Jag tänkte då köpa denna och kontaktade säljaren som skulle höra av sig med kontouppgifter en dag senare.
Detta är över en vecka sedan. Synd bara att det inte finns ett kommentarsfält till annonsen.Får heller inga svar på dennes mejl.

Över lag så finns det flera oseriösa säljare här på marknaden, och köpare för den delen.

Vad kan göras för att få lite mera ordning i marknaden? Snart går jag helt över till tradera då man snabbt tröttnar på folk som inte fullföljer sina affärer.

Permalänk

http://www.sweclockers.com/profil/pompa_kumla/annonser

Samma annonsör har denna disk till salu i inte mindre än tre annonser.

Hoppas bara ingen blir blåst...

Permalänk
Keeper of Traditions

Varför skulle man köpa en begagnad när man kan köpa en helt ny för samma pris?

Det reas ut 120GB SSD för tusenlappen lite överallt numera.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

Ja det verkar ju inte helt ok, men du har klickat på "Anmäl" knappen?

Vore skönt med något ryktessystem, själv undviker jag att handla från folk som inte varit medlemmar ett bra tag. Alltid bra att kolla gamla inlägg från användaren så att man kan skapa sig en bild, samt googla på username/mail vad man nu kan hitta.

Ett omdömessystem med tummar och kommentarer vore ju ganska så bra! Men har för mig att denna diskussionen har varit uppe innan?

Permalänk

Den som är ansvarig för marknaden borde kanske hålla bättre koll. En sak jag har retat mig på är att vissa är så förbannat fräcka, tex, så säljer en kille en komplett speldator med 2 skärmar etc, genast kommer det in olika svar. Jag kan ta musen för 150kr, jag kan köpa en skärm,osv. Men hallå säger jag bara,säljaren vill sälja en dator, inte datordelar eller en dator i delar. Hade det varit min annons så hade jag blivit fly förbannad.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Skrivet av Guteklockaren:

http://www.sweclockers.com/profil/pompa_kumla/annonser

Samma annonsör har denna disk till salu i inte mindre än tre annonser.

Hoppas bara ingen blir blåst...

Ser ut som att han skapat ny annons efter hand som han sålt vissa grejer bara.

Permalänk
Medlem

Jag brukar kolla hur länge annonsören varit medlem i sweclockers och hur många annonser denne haft. Men jag har mer eller mindre övergett sweclockers blocket-flik till förmån för tradera.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Har sett samma annons dyka upp som ny varje dag i över 1 vecka, trodde att han bumpade den på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

http://www.sweclockers.com/profil/pompa_kumla/annonser

Samma annonsör har denna disk till salu i inte mindre än tre annonser.

Hoppas bara ingen blir blåst...

Jag tror inte en snubbe som vart reggad i 4 år & skrivit 2700 inlägg i forumet lägger upp annonser för att blåsa folk.
Mvh

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Varför skulle man köpa en begagnad när man kan köpa en helt ny för samma pris?

Det reas ut 120GB SSD för tusenlappen lite överallt numera.

Så är det flera gånger. Någon köper en produkt, märker att den är överflödig eller onödig etc och försöker sälja den 3 månader senare. De skriver att när de köpte den så kostade den minsann 3000 men jag tar bara 2500! Att sen inet eller någon annan butik tar 2200 för samma eller högst likvärdig produkt skiter de i...

Fri prissättning FTW... Sen att man inte får anmärka i kommentarsfältet är ju guld...

Skrivet av lappen81:

Har sett samma annons dyka upp som ny varje dag i över 1 vecka, trodde att han bumpade den på något sätt.

Trodde jag med... Verkar lite oekonomiskt att skapa en ny annons varje gång något är sålt.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en av killen igår, han verkar schysst, har även kollat upp han; Han finns på den adressen han uppger under samma namn som på sin bank. Han verkar även ha lite sidor så som en Facebook-sida där han bland annat är med i "klubbar/grupper" så som Inet, Dustin Home bland annat, som kan kopplas till dator-intressen.

Skrivet av Guteklockaren:

http://www.sweclockers.com/profil/pompa_kumla/annonser

Samma annonsör har denna disk till salu i inte mindre än tre annonser.

Hoppas bara ingen blir blåst...

Han hade köpt på sig en 7 stycken diskar sa han för ett billigt pris, och nu säljer han dom för att tjäna en slant. Fanns 5 stycken kvar igår efter jag köpte min.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Oöppnad Intel 320 120Gb 1000kr

Ja det är annonsens rubrik.

Första gången annonsen var uppe så kostade denna disk 950kr.
Jag tänkte då köpa denna och kontaktade säljaren som skulle höra av sig med kontouppgifter en dag senare.
Detta är över en vecka sedan. Synd bara att det inte finns ett kommentarsfält till annonsen.Får heller inga svar på dennes mejl.

Över lag så finns det flera oseriösa säljare här på marknaden, och köpare för den delen.

Vad kan göras för att få lite mera ordning i marknaden? Snart går jag helt över till tradera då man snabbt tröttnar på folk som inte fullföljer sina affärer.

Hej på dig förstår dig håller helt klart med om man ska varna andra tycker jag med. Dock var denna killen som sålde för 950kr inte jag såg med den annonsen. Nu finns det tyvärr inte bra omdömes system här på sweclockers men finns ju alla fall en tråd som en skapat där man kan ge omdöme som säljarna på swec. http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1079311-swe...

Ha en fortsatt trevligt helg!

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Ett omdömes system likt tradera skulle inte vara helt fel!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaks:

Ett omdömes system likt tradera skulle inte vara helt fel!

Precis hoppas dem fixar det:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Sweclockers marknad är bara jobbigt.
Sitter massa P12 som vill ha allt gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Sweclockers marknad är bara jobbigt.
Sitter massa P12 som vill ha allt gratis.

Jo det kan så vara, men då är det bara att ignorera dom!

Edit: Så där ja, idag fick jag min SSD, installerar just nu. Inga problem, så kasta inte sten i glashus!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag har läst hela tråden (snabbt) och hittar inget fel hos annonsören. Däremot kan man ifrågasätta trådskaperan som startar ryktesspridning.

Det är väl fritt att sälja en ny oöppnad hd för nypris. Fritta att sälja fritt att köpa.
Dom flesta skulle föredra att köpa från butik med tanke på garanti, så priset kanske är i överkant.

Tala gärna om vad säljaren gjort för fel- fattar inte.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Skrivet av grabben!:

Jag har läst hela tråden (snabbt) och hittar inget fel hos annonsören. Däremot kan man ifrågasätta trådskaperan som startar ryktesspridning.

Det är väl fritt att sälja en ny oöppnad hd för nypris. Fritta att sälja fritt att köpa.
Dom flesta skulle föredra att köpa från butik med tanke på garanti, så priset kanske är i överkant.

Tala gärna om vad säljaren gjort för fel- fattar inte.

Det "felet" som säljaren gjort var väl då att inte höra av sig på en vecka efter att TS förklarat att han ville köpa, varför lägga upp annonser om man inte vill sälja? Håller med TS om att det behövs något betygssystem, är för lätt att skita i en affär, t.ex strunta i att betala efter att ha vunnit en budgivning, utan några konsekvenser för att kunna vara en seriös marknad.

Sen har TS bara påpekat att det är lite märkligt att någon skulle lägga upp så många annonser om samma produkt, visst, kanske har han ett 20tal oöppnade SSDer att bli av med, men man blir ju lite misstänksam.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

http://www.sweclockers.com/profil/pompa_kumla/annonser

Samma annonsör har denna disk till salu i inte mindre än tre annonser.

Hoppas bara ingen blir blåst...

Jag har handlat av honom och det går snabbt och smidigt, så inget konstigt!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Det "felet" som säljaren gjort var väl då att inte höra av sig på en vecka .......................visst, kanske har han ett 20tal oöppnade SSDer att bli av med, men man blir ju lite misstänksam.

Ojdå, inte hört av sig direkt. Allvarligt! Nästan en hel vecka. Ohhhhh....!

Killen har köpt på sig ett antal HD, som han rentav vill tjäna en slant på. vad är det för misstänksamt med detta. Han finns ju på sin adress i Kumla, står för sina affärer, och föredrar tom. att kunden hämtar på hemadressen.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Skrivet av grabben!:

Ojdå, inte hört av sig direkt. Allvarligt! Nästan en hel vecka. Ohhhhh....!

Killen har köpt på sig ett antal HD, som han rentav vill tjäna en slant på. vad är det för misstänksamt med detta. Han finns ju på sin adress i Kumla, står för sina affärer, och föredrar tom. att kunden hämtar på hemadressen.

Kan du sluta kalla dem hårddiskar... xD

Ja, visst tycker tydligen det är jättetrevligt med en oseriöst marknad, andra inte Inte mer än så.

Uppenbarligen har TS inte kollat så noga i annonserna då, är ju fortfarande inga rykten som sprids, utan han väckte bara uppmärksamheten i fall att det skulle vara ännu en scammer, inget fel med att göra det?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Kan du sluta kalla dem hårddiskar... xD

Ja, visst tycker tydligen det är jättetrevligt med en oseriöst marknad, andra inte Inte mer än så.

Uppenbarligen har TS inte kollat så noga i annonserna då, är ju fortfarande inga rykten som sprids, utan han väckte bara uppmärksamheten i fall att det skulle vara ännu en scammer, inget fel med att göra det?

Rykte, skitprat och varningar. Bra!

Ger man sig in i begagnatforumet så får man ta vissa problem också. Själv undviker jag begagnat , och skulle aldrig sälja där. Har slängt grejer för tusentals kronor för att slippa alla som skall handla billigt. Chansen för kontroverser ökar offantligt när man säljer gamla grejer, eftersom dom antagligen redan är slut.

Skulle jag köpa något i det forumet så vore det av typ pompa_kumla som säljer nya oöppnade fortfarande moderna grejer.

Med detta sagt så lämnar jag den här tråden.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk

Detta fenomen skulle jag säga resulterar i brist på social kompetens. Förstå mig rätt nu, detta är inget påhopp utan snarare ett resonemang som jag tror på.

Som annonsör, man har en sak som man vill sälja helst så smärtfritt som möjligt för så mycket som möjligt, vad som anses vara dyrt eller billigt är ju helt individuellt. Fri prissättning råder. Men man måste även vara förberedd på att det kanske kommer in ett eller två bud som är mycket lägre än vad man hade förväntat sig. Och har man då den sociala mognaden, så bör man kunna bemöta dessa bud på ett lämpligt sätt istället för att be budaren att dra åt h**e. Det inte många förstår är att ett bud är ett bud. Om man inte kan finna sig med att folk kanske budar lågt så bör man ju inte utsätta sig för risken genom att sätta ut en annons.
Vad du nu än ska göra... utsätt inte dig för riskerna om du inte är beredd på konsekvenserna som det kan innebära.

Som budare, du söker efter en vara och vill ju självklart betala så lite som möjligt, tom ingenting om det skulle vara möjligt. Vad man anser varan vara värd är ju också helt individuellt och därav kan ju budet läggas på en nivå som du är beredd att betala för. Tycker man att en vara är alldeles för dyr då ger man ett lägre bud som man är beredd att stå för. Budaren ska också ha en social mognad att kunna acceptera att ett bud kan ignoreras för att säljaren kanske inte tycks bemöda dig med ett svar.

slutplädering.
Allting bottnar i social mognad och erfarenhet att kunna tacklas med sådana här situationer. Det som kan tyckas vara jobbigt ska man bearbeta istället för att stänga, för i och med att du stänger in den känslan stänger du även in din personliga utveckling.

Många kommer säkert ogilla mitt resonemang men detta kommer jag inte lägga så mycket huvudvärk på förutom att jag tycker ämnet är intressant. Den som inte kan tackla mitt resonemang, ja då är det bara jobbigt för dig. Jag ser det bara som att du har just bristen på social erfarenhet. Jag mår bra och är enormt stark psykiskt och ingenting du säger kan rubba den balansen

Visa signatur

Antec P280 + Scythe Slipstream PWM 120mm | MSI Z370 Tomahawk | 8700K @stock + TR Silver Arrow | Corsair LPX 16GB @3600MHz | Seasonic Prime 850W Titanium | MSI RTX2080TI Gaming Trio | Crucial MX500 1TB M.2 | Asus Xonar Essence STX | LiteOn 12xBD | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Logitech G703 | Corsair K70 RGB | SennHeiser GSP 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Den som är ansvarig för marknaden borde kanske hålla bättre koll. En sak jag har retat mig på är att vissa är så förbannat fräcka, tex, så säljer en kille en komplett speldator med 2 skärmar etc, genast kommer det in olika svar. Jag kan ta musen för 150kr, jag kan köpa en skärm,osv. Men hallå säger jag bara,säljaren vill sälja en dator, inte datordelar eller en dator i delar. Hade det varit min annons så hade jag blivit fly förbannad.

Jag håller inte riktigt med där. På blocket kanske det går bra att sälja kompletta datorer men här på Sweclockers vet folk oftast vad dom vill ha och då är det ingen komplett burk som passar. Jag har köpt delar av datorer här och det har uppskattats. Så länge annonsören inte uttryckligen skriver att datorn inte säljs i delar tycker jag det är OK att fråga.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

han verkar ju vara FLITIG annonsör så hade han lurat och bedragit hade han nog inte fått vara kvar så denna att denna tråd ens får finnas begriper jag mig ej på :S

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Det "felet" som säljaren gjort var väl då att inte höra av sig på en vecka efter att TS förklarat att han ville köpa, varför lägga upp annonser om man inte vill sälja? Håller med TS om att det behövs något betygssystem, är för lätt att skita i en affär, t.ex strunta i att betala efter att ha vunnit en budgivning, utan några konsekvenser för att kunna vara en seriös marknad.

Sen har TS bara påpekat att det är lite märkligt att någon skulle lägga upp så många annonser om samma produkt, visst, kanske har han ett 20tal oöppnade SSDer att bli av med, men man blir ju lite misstänksam.

Ja du har förstått mig helt rätt, tack för det.

Permalänk
Medlem

Killen köpte troligtvis på sig så många SSDs han kunde när CDON (av misstag) sålde 320 120 gb för 749 spänn. Har sett flera liknande privata annonser.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7