[LEK] Gissa spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Tycker för övrigt att det var en riktigt bra ide att köra musik, gärna mer sånt i tråden

Jag har inte en susning om vilket spel det är även om jag är stort fan av isometriska jrpg's.

Håller med till 100%, Jag ägde tyvärr aldrig en ps1 så spelade nästan inga spel från den vilket gör det för svårt för mig. Men gillar idén.
mvh Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Har svar men ids inte ta på mig bollen. Kul spel dock, blir sugen på att ta upp det igen men tyvärr blir det svårt av praktiska skäl.

Du kan ju passa bollen till någon frivillig, det händer då och då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

nope inte chrono cross, kan avslöja att en tidigare gissning var nära men inte exakt rätt

Är det Breath of fire 3? Nån gissade ettan men den och tvåan var väl SNES...

(Isåfall kunde det ju varit lite läge att hinta om att det brändes i den gissningen? )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Är det Breath of fire 3? Nån gissade ettan men den och tvåan var väl SNES...

(Isåfall kunde det ju varit lite läge att hinta om att det brändes i den gissningen? )

Och där fick vi äntligen en vinnare 😁

Ja sant, borde nog gett en hint om det då. Får tänka på det till nästa gång.
Kanske var för jag inte hade jättemycket tid att svara så därför fick det bara bli ett enkelt fel svar besvarande

Permalänk
Medlem

Var det bilden du behövde för att ta det Roger?

Justera meningsbyggnad
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Och där fick vi äntligen en vinnare 😁

Naajs, kul att detektivgissandet gick hem

Jag sitter dock väldigt dåligt till för att fixa ny bild!
Jag kan ordna en ikväll nån gång, men någon annan får gärna hoppa in före!

Skrivet av Nimafor:

Ja sant, borde nog gett en hint om det då. Får tänka på det till nästa gång.
Kanske var för jag inte hade jättemycket tid att svara så därför fick det bara bli ett enkelt fel svar besvarande

Ah, ja ibland behöver man bli kortfattad

Skrivet av Nimafor:

Var det bilden du behövde för att ta det Roger?

Ja till viss del: den viktiga hinten var att någon hade kommit nära... Så tittade jag runt lite på PS1 JRPG spel till jag hittade något där stilen verkade matcha. (inte min genre egentligen - har bara spelat FF VII typ )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vad tycker folk förresten om ljud istället för bild? Som jag nämnt tidigare så för min del får gärna fler köra på det temat som lite omväxling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Vad tycker folk förresten om ljud istället för bild? Som jag nämnt tidigare så för min del får gärna fler köra på det temat som lite omväxling.

Tycker det var en kul idé med ljud, men själv har jag sällan ljudet påslaget på min dator/mobil etc. Speciellt i kollektivtrafiken där jag oftast kollar av Sweclockers.

Kände det var svårt att "få tid" till att faktiskt lyssna på ljuden då mina arbetsdagar är väldigt mötesintensiva.

Att kolla igenom en bildtråd är betydligt smidigare och mer tidseffektivt enlig mig.

Sedan var det just PSX:en som fick mig att få upp ögonen för JRPG:s där Breath of Fire var en favorit tillsammans med Suikoden och Wild Arms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Vad tycker folk förresten om ljud istället för bild? Som jag nämnt tidigare så för min del får gärna fler köra på det temat som lite omväxling.

Jag tycker det är dumt. Det är så lite att gå på. Antingen vet man eller så vet man inte. Omöjligt att ha några hintar att gräva vidare på i ljuden i princip. En bild kan man ju börja söka på ledtrådar i för att kunna hitta sig fram till svaret.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag tycker det är dumt. Det är så lite att gå på. Antingen vet man eller så vet man inte. Omöjligt att ha några hintar att gräva vidare på i ljuden i princip. En bild kan man ju börja söka på ledtrådar i för att kunna hitta sig fram till svaret.

Hehe, hela tanken med idén var både lite omväxling samt göra det lite klurigare 😊

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Jag tycker det är dumt. Det är så lite att gå på. Antingen vet man eller så vet man inte. Omöjligt att ha några hintar att gräva vidare på i ljuden i princip. En bild kan man ju börja söka på ledtrådar i för att kunna hitta sig fram till svaret.

Jag ville inte säga något innan, men jag tog det med hjälp av Shazam. Fusk, jag vet, men det kan ju bildsök med vara.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Jag ville inte säga något innan, men jag tog det med hjälp av Shazam. Fusk, jag vet, men det kan ju bildsök med vara.

"Jag ville inte säga något innan, men jag bad Zlatan köra min korpenmatch i mask. Fusk, jag vet, men det kan det ju vara om någon ber Foppa hjälpa till på juniorhockeyn också."

"Jag ville inte säga något innan, men jag vann då jag skar han med kniv i boxningsmatchen. Fusk, jag vet, men det kan ju elpistol med vara."

"Jag ville inte säga något innan, men jag bad min vän sitta med i telefon när jag spelade frågesport med nära vänner på middag. Fusk, jag vet, men det kan ju telefon under bordet med vara.

Ser du ett tema? Glädjeföringande deltagande. Umgås digitalt med andra? https://www.reddit.com/r/confession/ kanske ?

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Jag ville inte säga något innan, men jag tog det med hjälp av Shazam. Fusk, jag vet, men det kan ju bildsök med vara.

visst men bildsök är emot reglerna i tråden (vilket jag hoppas folk följer) så samma sak gäller ju shazam för detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Jag ville inte säga något innan, men jag tog det med hjälp av Shazam. Fusk, jag vet, men det kan ju bildsök med vara.

När jag skriver söka på ledtrådar menar jag inte bildsök. Bildsök är fusk och inte tillåtet i tråden. Jag menar att man kan söka på ledtrådar man ser i bilden.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Jag ville inte säga något innan, men jag tog det med hjälp av Shazam. Fusk, jag vet, men det kan ju bildsök med vara.

Lite väl mycket hjälp där men bra att du erkände skulle jag säga. Intressant att den fanns med i databasen!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Ja, nackdelen med ljudklipp är att så antingen vet man det eller så vet man det inte och det är ju väldigt svårt att söka på ljudklipp om det inte finns några lyrics. Så man måste i princip ha spelat spelet för att känna igen musiken. Med bilder så kan man ju ha sett screenshots från t.ex. Datormagazin, nätet eller liknande utan att ha kört spelet själv. Men det är kul med lite omväxling också så det borde vara ok att köra med ljudklipp lite då och då så länge som titeln är någorlunda populär, tycker jag. Men om titeln inte är allt för populär så blir det ju väldigt svårt att gissa på bara ljudet och då kan det ju vara bra att lägga med en visuell hint utöver ljudklippet.

Permalänk
Skrivet av sCaz:

"Jag ville inte säga något innan, men jag bad Zlatan köra min korpenmatch i mask. Fusk, jag vet, men det kan det ju vara om någon ber Foppa hjälpa till på juniorhockeyn också."

"Jag ville inte säga något innan, men jag vann då jag skar han med kniv i boxningsmatchen. Fusk, jag vet, men det kan ju elpistol med vara."

"Jag ville inte säga något innan, men jag bad min vän sitta med i telefon när jag spelade frågesport med nära vänner på middag. Fusk, jag vet, men det kan ju telefon under bordet med vara.

Ser du ett tema? Glädjeföringande deltagande. Umgås digitalt med andra? https://www.reddit.com/r/confession/ kanske ?

Nu svarade jag ju dock inte på frågan p.g.a. delvis detta, så jag ser inte varför det ska bli sån stor grej.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Hoppsan, det är kanske min tur egentligen att lägga upp en bild???

Det här spelet spelade jag på en demoskiva som hängde med nån brittisk PC blaska för många år sen
(Minns lite glimtar från introt mest...)
Tror spelet släpptes på PC och PS1

(minns jag rätt så hoppade spelet i stil från det i undre bilden till mer "VR"-look men minns inte riktigt hur det skulle hänga ihop i spelet )

*hint*
Det är inte Battlezone

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ah nu kollade jag introt och hela spelet ÄR en stor VR-simulation där man sitter i en motion rig med VR-hjälm
(det hade jag glömt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Assault rigs gissar jag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matuta:

Assault rigs gissar jag på.

Yes, rätt! Snyggt fångat!
(spelade du spelet? var det ok?? jag minns banne mig inte mycket från demot, men nånting med spelet har ändå fastnat i bakhuvudet...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag hade det till playstation, det var långt ifrån skitbra, vill minnas att det var ganska så enformigt och jag kommer bara ihåg banorna som såg ut som TRON Minns inget av de andra banorna dessvärre.

Permalänk
Medlem

Fortsätter på temat obskyra ps1 spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matuta:

Fortsätter på temat obskyra ps1 spel.

Gissar vilt före jag hoppar i säng... Countdown vampires? (ännu ett spel jag aldrig hört talas om innan jag sökte lite på resident evil kloner)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Gissar vilt före jag hoppar i säng... Countdown vampires? (ännu ett spel jag aldrig hört talas om innan jag sökte lite på resident evil kloner)

Det är fel. Som en extra ledtråd kan jag säga att de inte är en Resident evil klon trots att bilden kanske hintar om det.

Permalänk
Medlem

Torment?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ficaria:

Fel. En till ledtråd är att de är ett RPG.

Permalänk

Inte Vagrant story eller?

Permalänk

Eller nä, ser ju inte alla ut så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matuta:

Fel. En till ledtråd är att de är ett RPG.

Koudelka?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"