12 st 120mm Tysta chassifläktar till vattenkylningsprojekt

Permalänk
Medlem

^ Det är bra med övertryck för då slipper man damm (förutsätt att man har filter på fläktarna in). Har man bara tillräckligt med ventiler och annat som släpper ut luft så är inte det något problem med mer luft in än ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Schythe Typhoon är väl den som flyttar mest luft/rpm? Kanske högt pris på dem.

Bara om vi pratar på radiatorer, inte som ren chassifläkt, då är Scythes andra serie Slip Stream både billigare och mer luft/rpm.

Till OP:
Om alla 12 fläktarna ska vara rena chassifläktar som det står i titeln och som det ser ut på bilderna, så skulle jag köpt Scythe Slip Stream på 800rpm, om du ska ha dem på full fart och i princip ljudlöst hela tiden. Behöver du mer blås kolla på 1200rpm och använd fläktkontroller.

De kostar ca 75kr för 800rpm och 79kr för 1200rpm.

Menar du att du ska ha 360-radiatorer på alla platser i bilderna där det sitter tre fläktar, skulle jag däremot hållt med om Gentle Typhoon 1450 ihop med kontroller. De ligger dock på ca 130kr/st.

Billigt alternativ är Arctic Coolings F12 PWM, som går att seriekoppla upp till 5st per uttag, då kan du lätt köra 3st/plats på samma signal, men de låter lite mer än vad Slip Stream gör på samma rpm.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tack än en gång för svar!

Jag ska ha 2st 360 radiatorer som sitter i fronten - Övertryck skapar jag i lådan för att slippa damm (kommer att ha filter av något slag vid insugen). Galler i toppen vid radiatorerna försäkrar att luften kommer ut också.

Tänkt att skaffa en fläktkontroller (en som även hanterar en flödesindikator och vattentemperatur). Kan någon tipsa på en kontroller som håller för många fläktar och flödesindikator? Än så länge ser det ut som att denna är det enda valet.

Permalänk
Medlem

Jag har inte sagt att övertryck är dåligt, jag menar bara att du borde se över förhållandet 9/3 då det är extremt. Du kan inte enligt fysikens lagar hela tiden pumpa in mer luft än du får ut. Efter en stund stabiliserar sig trycket på en viss nivå och nettoströmningen blir 0. Luften inne i lådan vill pga tryckskillnaden ta sig ut ur lådan och eftersom springorna inte klarar av att släppa ut tillräckligt med luft så kommer luften att vilja strömma ut genom andra hål, dvs genom fläktarna som pumpar in. Detta i sin tur minskar deras effektivitet och ökar ljudnivån, vilket jag efter titeln antog var något som du ville undvika.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Jag har inte sagt att övertryck är dåligt, jag menar bara att du borde se över förhållandet 9/3 då det är extremt. Du kan inte enligt fysikens lagar hela tiden pumpa in mer luft än du får ut. Efter en stund stabiliserar sig trycket på en viss nivå och nettoströmningen blir 0. Luften inne i lådan vill pga tryckskillnaden ta sig ut ur lådan och eftersom springorna inte klarar av att släppa ut tillräckligt med luft så kommer luften att vilja strömma ut genom andra hål, dvs genom fläktarna som pumpar in. Detta i sin tur minskar deras effektivitet och ökar ljudnivån, vilket jag efter titeln antog var något som du ville undvika.

Du har absolut rätt - men det du kanske har missat är 200mm gallret ovanför den nästintill tillslutna radiatorlådan, enligt min teori borde detta galler skapa tillräckligt med öppning för 6 st fläktar.

Har byggt chassit i två sektioner - en för kylning och en för komponenter

Har dessutom funderat lite på om jag kanske ska vända fläktarna vid radiatorerna så att jag enklare kan fixa dammfilter till toppen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fusy:

Du har absolut rätt - men det du kanske har missat är 200mm gallret ovanför den nästintill tillslutna radiatorlådan, enligt min teori borde detta galler skapa tillräckligt med öppning för 6 st fläktar.

Har byggt chassit i två sektioner - en för kylning och en för komponenter

Har dessutom funderat lite på om jag kanske ska vända fläktarna vid radiatorerna så att jag enklare kan fixa dammfilter till toppen?

Yes, jag missade att det var ett galler där Jag ville bara framföra en tanke så att det blir så bra som möjligt och så att du inte missar nåt, men du hade ju redan tänkt på detta då, sorry!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Yes, jag missade att det var ett galler där Jag ville bara framföra en tanke så att det blir så bra som möjligt och så att du inte missar nåt, men du hade ju redan tänkt på detta då, sorry!

Inget att be om ursäkt för, all feedback är bra!