Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bolagsform för att anordna idrottsevenemang?

Permalänk
Inaktiv

Bolagsform för att anordna idrottsevenemang?

Jag och tre bekanta anordnade för två helger sedan, en inomhusfotbollturnering. Vi bjöd in lag, fixade domare osv och det hela blev en stor succé. Även om vi är 4st som anordnade så är projektet min lilla bebis, jag brinner verkligen för detta och har nu fått blodad tand, jag vill arrangera mer grejer helt enkelt

För er som är insatta inom egenföretagande etc, finns det någon bolagsform som passar om man vill driva en verksamhet som denna? Tanken är alltså inte att dra in en massa stålar utan mer att öka seriositeten kring min verksamhet dvs att kunna hyra hallar och domare etc genom ett bolag och köra allt vitt, och på så sätt lära mig att driva ett bolag. Eller är det overkill? Dvs kommer det bli för mkt pappersarbete hit och dit bara för att arrangera 2-3 idrottsturneringar per år? Ska man kanske köra allt igenom en förening?

Jag har alltid velat testa att driva ett bolag och jag har gått en del kurser i ämnet, men då har det handlat om företag inom industrin, ingenting inom idrottsevent. Någon som har tips?

Permalänk
Medlem

Förening vore väl det optimala. Bolag (och tillhörande pappersarbete, deklarationer mm) är trots allt avseda för vinstdrivande verksamheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Ponera då att jag vill driva det vinstdrivande (förening tycker jag också låter mest logiskt, men inte särskilt kul om jag ska vara ärlig), dvs inte att jag försörjer mig på det eftersom jag redan har ett heltidsjobb, men att jag ändå planerar att gå plus på det. Om man exempelvis driver det som enskild firma, anordnar en turnering där man har 4-5 funktionärer, skall dessa då räknas som ens anställda?

Permalänk
Medlem

Det beror ju på om du betalar ut någon form av ersättning till dina funktionärer eller inte. Så fort du betalar ut ersättning så kommer Skatteverket vilja att du betalar arbetsgivaravgifter för dessa personer. Dock slipper du detta om den totala ersättningen(inte bara lön utan även värde av förmåner mm) inte överstiger 1 000:- per person och år.

Det är en snårig djungel detta, så mitt tips är att du lånar hem litteratur ifrån ett bibliotek och läser på om fördelar och nackdelar med att driva en verksamhet som enskild firma kontra förening.

Permalänk
Medlem

Oavsett hur du gör, se till att INTE bli personligt betalningsansvarig. Det gör du genom att se till att bolaget / föreningen är en egen juridisk person. Det är tråkigt om bolaget går i konkurs, det är värre om DU går i konkurs.