Diskussion om huruvida överklockning av RAM ger bättre spelprestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

Känns bra å se lite tester från privata nu. Man ser mer och mer att dyra och snabba High End minnen inte ger den effekt som några enstaka verkar tro.

Nä, i mina (tämligen begränsade) tester så var det bara i ett test man kunde se skillnad på lägsta FPS. Man kanske även kan se det i CPU-testerna, men där börjar ju samtliga tester på typ 4fps och klättrar, så... vi får utgå ifrån att i mycket isolerade fall, där grafikkortet inte flaskar, så skiljer lägsta frameraten mellan 1333 och 1600 MHz ca 2-3 fps. I mycket isolerade fall, där GPU:n inte gör särskilt intensiva beräkningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zcenicx:

Det är däremot inte så det fungerar.

Skärmen ritar konstant sin frame, oavsett om det finns en ny frame att rita eller inte. Den gamla framen ligger kvar och ritas om, skärmen "väntar" inte på att det kommer en ny. Vad som händer med osynkad framerate är att skärmen kommer att rita den nya bilden från den punkt där den är i ritprocessen just när den nya framen kommer.

Om du sitter med konstant 200 FPS och 60 Hz 1080p (bra räkneexempel eftersom det är en kort (10 to 3) tearing cycle) kommer alltså skärmen att rita:

Frame 1 i de första 324 raderna på bildruta 1
Frame 2 i rad 325 till 648 på bildruta 1
Frame 3 i rad 649 till 972 på bildruta 1
Frame 4 i rad 973 på bildruta 1 till rad 216 på bildruta 2
Frame 5 i rad 217 till 540 på bildruta 2
Frame 6 i rad 541 till 864 på bildruta 2
Frame 7 i rad 865 på bildruta 2 till rad 108 på bildruta 3
Frame 8 i rad 109 till 432 på bildruta 3
Frame 9 i rad 433 till 756 på bildruta 3
Frane 10 i rad 757 till 1080 på bildruta 3
...och så börjar det om igen.

Med en inte jämnt delbar framerate kommer den till och med att växla frame mitt i en rad, och även där kan man matematiskt ta fram i exakt vilken av de 1920 kolumnerna den bryter.

Det betyder alltså att du fortfarande har "gammal" information längst upp på skärmen även om du har pinfärsk information längst ner på skärmen, plus att du konstant har tre skarvar (tearing) som alltså vandrar över skärmen.

Samma sak gäller förstås även om frameraten understiger 60, men då kommer den gamla framen till viss del att ritas även i nästkommande bildruta. Det är därför korta drops sällan märks, då ett kort skutt ner till exempelvis 58 FPS oftast bara syns längst upp på skärmen.

Förstod inte mycket av vad du försökte förklara här men får jag fråga var du det du just beskriver kan läsa mer om?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zcenicx:

Mja, det är inte helt sant. De flesta sådana här situationer är i lite äldre spel som har en kombinerad grafik- och spelmotor. Vad som händer i dessa är att spelmotorn uppdaterar i takt med din framerate, vilket gör att högre framerate också bland annat ger lägre input lag. I moderna spelmotorer är dessa separerade.

Skillnaden där är att "gamla" spel alltså får ett lag mellan input och spelmotor OCH mellan spelmotor och output. Högre framerate minskar båda dessa. Nya spel har inte denna lag mellan input och spelmotor, så därför påverkas inte din input lag alls av en lägre framerate.

Lagg på grund av låg framerate eller VSync eller triple buffering är egentligen output lag, och de två ska egentligen inte blandas ihop. Detta lagg kan däremot aldrig bli lägre än din frame time, vilken fortfarande är konstant för skärmen (16,7 vs 8,3 ms).

8,3 ms är förresten under vad människan kan reagera på, gränsen för vad vår hjärna kan uppfatta ligger kring 10 ms för en tränad stridspilot eller gamer på elitnivå.

Snälla förklara lite närmare angående detta. Jag förstår fasen ingenting.

Skrivet av tsc:

En kul parentes som jag kan nämna, vilket förvisso kanske mer har att göra med mina begränsade överklockningskunskaper, är att jag inte för något i världen kunde få mitt system stabilt i 4,8ghz med 2133 mhz minnen. Däremot med mina 1866 mhz minnen går det hur bra som helst, vilket gör att jag får mer prestanda! (Nej jag försökte inte få mitt system stabilt med högre klockade minnen utan det var 8 andra fysiska stickor)

HWBOT ftw, fler borde hjälpa till att ranka upp sweclockers!

Menar du att ha 8 stickor var boven i dramat?

Permalänk

Hej alla. Intressant läsning. Jag har läst en del i tråden, dock ej alla inlägg. Jag vill ändå länka till välkändaToms Harware, som gjort tester i frågan. Snabbare minne ger förståss bättre mätbar prestanda, men den är mycket liten... Intressant läsning i alla fall

http://www.tomshardware.com/reviews/memory-scaling-i7,2325.ht...

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av christeribaren:

Hej alla. Intressant läsning. Jag har läst en del i tråden, dock ej alla inlägg. Jag vill ändå länka till välkändaToms Harware, som gjort tester i frågan. Snabbare minne ger förståss bättre mätbar prestanda, men den är mycket liten... Intressant läsning i alla fall

http://www.tomshardware.com/reviews/memory-scaling-i7,2325.ht...

Men som andra tester som också visats, och som så många andra också har gjort så ligger dom flesta resultaten inom felmarginalerna. Undantagen är syntetiska testerna. Så du spånar inom samma område som vi redan har motbevisat flera gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Skrivet av Raghor:

Men som andra tester som också visats, och som så många andra också har gjort så ligger dom flesta resultaten inom felmarginalerna. Undantagen är syntetiska testerna. Så du spånar inom samma område som vi redan har motbevisat flera gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kanske misstolkades i mitt inlägg, eller så misstolkar jag dig. Vad jag menade men länken till Toms Hardware är att snabbare minnen, ger mycket liten förbättring prestandan och att man i det vardagliga datoranvändandet knappast märker nån skillnad. Man får defenitivt ingen "aha upplevelse" i tex spelandet av att uppgradera.

Jag hittade denna tråden då jag sökte info om minneshastigheter. Har för närvarande 1333 mhz minnen och satt och funderade på om jag skulle köpa snabbare minnen. Men jag avstår från det nu, då prestandavinsten är så liten att det inte ens är i närheten värt pengarna..

/Christer

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av christeribaren:

Jag kanske misstolkades i mitt inlägg, eller så misstolkar jag dig. Vad jag menade men länken till Toms Hardware är att snabbare minnen, ger mycket liten förbättring prestandan och att man i det vardagliga datoranvändandet knappast märker nån skillnad. Man får defenitivt ingen "aha upplevelse" i tex spelandet av att uppgradera.

Jag hittade denna tråden då jag sökte info om minneshastigheter. Har för närvarande 1333 mhz minnen och satt och funderade på om jag skulle köpa snabbare minnen. Men jag avstår från det nu, då prestandavinsten är så liten att det inte ens är i närheten värt pengarna..

/Christer

Alltså, en prestandavinst finns. Men den ligger ändå inom felmarginalen. De gör de otroligt svårt att bevisa om de är en prestandavinst, eller om de bara är en diff som fins där pga processorns minnesbegränsningar. I spel så är de omöjligt med en modern dator baserad på en ny Intelplattform att bevisa en prestandavinst mellan 1066MHz och 2133Mhz minnen!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.