Permalänk

ta isär bärbar

tjena
jag har en fråga angående esd. hur går man tillväga om man vill ta isär en laptop utan att förstöra komponenterna?. hur använda man esd-bandet i detta fallet?
tack

Permalänk
Medlem

Du tar på dig ESD-armbandet och fäster krokodilklämman i ett stort metallobjekt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Det kan vara lite bökigt att ta isär en laptop. Men det är inte omöjligt.
Det bästa är att försöka hitta en service guide eller en film där som visar vart alla skruvar sitter gömda osv.

Permalänk

exempel på metallobject? jag har en guide som visar var allt sitter på min laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarfacee:

tjena
jag har en fråga angående esd. hur går man tillväga om man vill ta isär en laptop utan att förstöra komponenterna?. hur använda man esd-bandet i detta fallet?
tack

Vad exakt har du för anledning att skruva isär datorn? Är det för att byta ram eller hårddisk så brukar "luckan" på undersidan utav den bärbara datorn synas direkt och vara väldigt enkel att öppna. Ska du däremot ta lös hela skiten så finns det en hel del skruvar att hålla reda på. Jag plockade isär min sambos bärbara dator för att applicera ny kylpasta och rensa den på damm, det tog en bra stund innan jag hittade alla skruvar och spärrar för att ta lös underredet.

Rekommenderas EJ!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Är det värt att öpnna laptopen för att blåsa ur allt damm med en dammsugare? Samt, är det besvärligt att byta minnena på en laptop?

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvenman:

Är det värt att öpnna laptopen för att blåsa ur allt damm med en dammsugare? Samt, är det besvärligt att byta minnena på en laptop?

Beror helt på vilken modell du har men i regel är det väldigt enkelt att byta hårddisk och minnen utan något som helst krångel. Att öppna upp datorn för att blåsa ur damm med en dammsugare skulle jag inte rekommendera, jag använde en tops helt enkelt och rengjorde på så vis.

Efter 1 år utan rengöring så fanns det en heeeeeeeeel del damm kan jag säga haha. xD

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Det är inte svårt att plocka isär en laptop utan att ta sönder den, men det tar minst en dag av din tid samt det svåra är att plocka ihop den igen. Ang. damm så om luckan som man kan ta av täcker kylningsanläggningen så är det värt att damma av den, övrigt fall skulle jag klocka ner processorn ev. köpa en kylplatta för att få ner temperaturena

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

Om du har tillgång till en kompressor eller en burk tryckluft så funkar det väldigt bra att ta ut batteri och blåsa runt för fullt i alla öppningar. Se bara till att du håller fast fläkten så att den ej snurrar hejvilt!

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swebbe:

Det är inte svårt att plocka isär en laptop utan att ta sönder den, men det tar minst en dag av din tid samt det svåra är att plocka ihop den igen. Ang. damm så om luckan som man kan ta av täcker kylningsanläggningen så är det värt att damma av den, övrigt fall skulle jag klocka ner processorn ev. köpa en kylplatta för att få ner temperaturena

En hel dag? Nej. Dessutom hjälper det inte bara att damma av luckan, då dammet oftast befinner sig i själva kylflänsen. Givetvis är det mest effektivt att plocka isär datorn men ibland kan det räcka med tryckluft på burk. Väljer man öppna upp datorn rekommenderar jag att man även byter kylpastan.

Skrivet av PeeWee90:

Om du har tillgång till en kompressor eller en burk tryckluft så funkar det väldigt bra att ta ut batteri och blåsa runt för fullt i alla öppningar. Se bara till att du håller fast fläkten så att den ej snurrar hejvilt!

Tryckluft på burk är ok, men luften från en kompressor är inte fri från vatten (om man inte har specialutrustning).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Du verkar vara noga med ESD armbandet så varför inte även undvika de mycket större spänningarna från dammsugaren och dammvippan? Bästa sättet är en burk med tryckluft om du vill få bort dammet utan att riskera datorn.

Skrivet av Scarfacee:

exempel på metallobject? jag har en guide som visar var allt sitter på min laptop.

Valfri omålad metallyta så som kan finnas på element chassi eller vad du har hemma.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Skrivet av Scarfacee:

Element är ett bra exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

En hel dag? Nej. Dessutom hjälper det inte bara att damma av luckan, då dammet oftast befinner sig i själva kylflänsen. Givetvis är det mest effektivt att plocka isär datorn men ibland kan det räcka med tryckluft på burk. Väljer man öppna upp datorn rekommenderar jag att man även byter kylpastan.

Tja, jag har plockat isär 5 laptops och är man försiktig så tar det längre tid, ska du plocka ihop den efter så tar det nog mer än en hel dag. Enligt mina erfarenheter iallafall.

På min Zepto kunde man plocka bort luckan och ta ut hela kylningen, men det räckte med att ta bort en tejpbit på flänsarna för att få bort dammet.

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk

ska jag då fästa ena änden runt handleden och krokodilklämman på elementet? Är det bara att ta isär den sen? var ska jag lägga alla delarna?
kanske skulle rensa allt damm

Permalänk
Medlem

Är tryckluft helt säkert att använda på komponenter också? Alltså inte bara fläktar. Minnen och annat kan ju bli rätt dammiga samt moderkort också.

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tallungs:

Valfri omålad metallyta så som kan finnas på element chassi eller vad du har hemma.

Skrivet av LinusNeuman:

Element är ett bra exempel.

Nej, ESD-armbandet ska ALLTID kopplas i det man jobbar med. Anledningen är att man vill ha samma spänning som chassit/delarna. Om man jordar sig mot elementet, som vi säger är på 0 volt och sedan tar i chassit som är laddat med 1000v, sker det en urladdning. Kopplar du däremot esd-armbandet mot chassit sker utjämningen av spänningsskillnaden sakta och då blir det ingen urladdning (det är det som är farligt)

Skrivet av Scarfacee:

ska jag då fästa ena änden runt handleden och krokodillklämman på elementet? Är det bara att ta isär den sen? var ska jag lägga alla delarna?
kanske skulle rensa allt damm

Sätt krokodillklämman på en metalldel i datorn och skit i elementet.

Skrivet av Scarfacee:

Bumpa inte din egen tråd. Det är störande och bryter mot forumreglerna.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kent:

Nej, ESD-armbandet ska ALLTID kopplas i det man jobbar med. Anledningen är att man vill ha samma spänning som chassit/delarna. Om man jordar sig mot elementet, som vi säger är på 0 volt och sedan tar i chassit som är laddat med 1000v, sker det en urladdning. Kopplar du däremot esd-armbandet mot chassit sker utjämningen av spänningsskillnaden sakta och då blir det ingen urladdning (det är det som är farligt)

Sätt krokodillklämman på en metalldel i datorn och skit i elementet.

Bumpa inte din egen tråd. Det är störande och bryter mot forumreglerna.

Hm, jag har alltid tagit i elementet innan jag börjar pilla med datorn men det kanske inte är så bra då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LinusNeuman:

Hm, jag har alltid tagit i elementet innan jag börjar pilla med datorn men det kanske inte är så bra då?

Nej, rätt så meningslöst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Theoricrafting: Koppla esd-armbandet till elementet, ta tag i chassit.. allt är nu samma

OT: Varför ska du ta isär laptopen? Jag gjorde det en gång på en äldre laptop för att fixa en trasig fläkt. Men känns ju som att öppna upp en laptop är sista utvägen för efteråt kan man ju knappast skicka in den på ett garantiärende.

Om du gillar att mecka med datorer är de mycke nöje, men tar väldigt tid

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emahex:

Theoricrafting: Koppla esd-armbandet till elementet, ta tag i chassit.. allt är nu samma

Låt nu för f*n bli att sprida osanningar! När du väl har samma potential som elementet och kommer och tar i chassit = snabb urladdning. Man har esd-armband för att sakta få samma spänning som det man jobbar med, inte för att bli avladdat. Därför måste man ansluta esd-armbandet till till man jobbar med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

OT: Varför ska du ta isär laptopen? Jag gjorde det en gång på en äldre laptop för att fixa en trasig fläkt. Men känns ju som att öppna upp en laptop är sista utvägen för efteråt kan man ju knappast skicka in den på ett garantiärende.

Om du gillar att mecka med datorer är de mycke nöje, men tar väldigt tid

theorycrafting v2.0: urladdning sker fortfarande mellan dig och chassit. i xakt samma "tempo" som om du inte hade varit kopplad till elementet alls. GG.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Låt nu för f*n bli att sprida osanningar! När du väl har samma potential som elementet och kommer och tar i chassit = snabb urladdning. Man har esd-armband för att sakta få samma spänning som det man jobbar med, inte för att bli avladdat. Därför måste man ansluta esd-armbandet till till man jobbar med.

Ta det lite lugnt nu, påstod aldrig att det fanns någon sanning i det jag sa, det var min teori och detta är ett diskussionsforum

Skrivet av anden12:

theorycrafting v2.0: urladdning sker fortfarande mellan dig och chassit. i xakt samma "tempo" som om du inte hade varit kopplad till elementet alls. GG.

Visst, men urladdningen sker väl mellan chassit och elementet även om man själv är transportsträckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Ta det lite lugnt nu, påstod aldrig att det fanns någon sanning i det jag sa, det var min teori och detta är ett diskussionsforum

Visst, men urladdningen sker väl mellan chassit och elementet även om man själv är transportsträckan.

Se dig själv som en mellanlandning snarare än en transportsträcka..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emahex:

Ok, jag tog kanske i lite väl mycket, ber om ursäkt, men ett felaktigt råd kan faktiskt kosta ts en dyr komponent därav min reaktion. Du verkar inte riktigt förstå syftet med ett esd-armband... Det ska SAKTA få dig och chassit att hamna på samma spänning. Det sitter en motstånd i armbandet för att uppnå detta. Kopplar man som du säger får du inte motståndet mellan dig och datorn och resultatet blir därför en snabb urladdning vilket kan ge esd-skador.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Ok, jag tog kanske i lite väl mycket, ber om ursäkt, men ett felaktigt råd kan faktiskt kosta ts en dyr komponent därav min reaktion. Du verkar inte riktigt förstå syftet med ett esd-armband... Det ska SAKTA få dig och chassit att hamna på samma spänning. Det sitter en motstånd i armbandet för att uppnå detta. Kopplar man som du säger får du inte motståndet mellan dig och datorn och resultatet blir därför en snabb urladdning vilket kan ge esd-skador.

Nej jag har nog misstolkat lite poängen med esd armband.
Har tidigare trott att de var till för att koppla till något jordat för att man själv alltid skulle vara jordad.
Efter att läst lite på sweclockers har jag fått ett hum om att de är den potentiella skillnaden man vill minska. Men har alltid varit "emot" att koppla till chassit för att jag tror "bygga ny dator" är det vanligaste scenariot och då är de väl ändå CPUn som är absolut känsligast och så vitt jag vet har den inte samma spänning som chassit när man plockar upp den från kartong.

Därifrån kommer mitt tänk att jag vill jorda allt men som sagt har jag inte mycket kunskap inom området.

Permalänk
Medlem

ESD är till för att du vill ha samma laddning i dig själv som i det du arbetar med, då det inte blir några "plötsliga" höga urladdningar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emahex:

Nej jag har nog misstolkat lite poängen med esd armband.
Har tidigare trott att de var till för att koppla till något jordat för att man själv alltid skulle vara jordad.
Efter att läst lite på sweclockers har jag fått ett hum om att de är den potentiella skillnaden man vill minska. Men har alltid varit "emot" att koppla till chassit för att jag tror "bygga ny dator" är det vanligaste scenariot och då är de väl ändå CPUn som är absolut känsligast och så vitt jag vet har den inte samma spänning som chassit när man plockar upp den från kartong.

Därifrån kommer mitt tänk att jag vill jorda allt men som sagt har jag inte mycket kunskap inom området.

Alla elektronikdelar är känsliga mot esd, inte bara cpu:n. Det bästa man kan göra som amatör är att ha allt man jobbar med inom samma område. Dvs det är inte bra att man ska gå hämta cpu:n i sovrummet, grafikkortet på toan och moderkortet i hallen. Man bör lägga allt på samma plats och låta dom ligga i esd påsarna så länge det går. Monterar jag ihop nån dator hemma hos någon brukar jag koppla armbandet mot tex grafikkortet innan jag plockar ur det av esd-påsen, sedan kopplar jag mig till chassit innan jag börjar montera och hoppas på det räcker. Hemma har jag esd-matta och armband.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

brukar jag koppla armbandet mot tex grafikkortet innan jag plockar ur det av esd-påsen, sedan kopplar jag mig till chassit innan jag börjar montera och hoppas på det räcker.

Haha, vad omständigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fomi:

Haha, vad omständigt.

Inte jämfört med att springa fram och tillbaks till elementet hela tiden Dessutom har jag ju esd-matta hemma och då slipper jag mycket sånt.

Visa signatur