Har jag rätt att få tillbaka pengarna för min dator?
Hej alla, jag beskriva mitt problem. Jag berättar precis vad som har hänt så ber om ursäkt för den långa texten, men känner att det är nödvändigt för att ni ska förstå allvaret i det hela:
Jag köpte en speldator från GH Data i Lund april 2011. Det var ett självbygge, jag sa åt dem vilka delar jag ville ha, de byggde ihop det år mig och körde tester för att se att allt var som det skulle.
Efter någon månad började problemen komma. Jag fick bluescreens då och då, ibland flera gånger per vecka, ibland dröjde det flera veckor innan nästa bluescreen kom. Jag gick till GH Data och sa vad jag hade för problem, och de sa att de skulle ta in datorn och undersöka den. Efter ca 2 veckor ringde de och sa att det var något fel på mitt grafikkort (XFX 6990 2GB) och sa att de behövde byta ut den. "ok" sa jag, och kort därefter fick jag tillbaka datorn.
Den verkade fungera fint ett tag, men sen fortsatte problemen. Den här gången startade datorn om sig vid helt slumpmässiga tillfällen av sig själv. Jag gick till dem igen med datorn, fick vänta ca 2 veckor igen tills de ringde upp att de hade upptäckt något fel med RAM minnena, och behövde därför byta ut dem. "ok" sa jag igen, och kort därefter fick jag datorn.
Nu trodde jag problemen var slut, men icke sa nicke. Nu blev skärmen svart vid helt slumpmässiga tillfällen, som om skärmen hade gått i viloläge. Hur mycket jag än rörde musen hände ingenting. Jag fick starta om datorn manuellt för att fortsätta använda den. Inte nog med det, jag fick också bluescreens emellanåt. Arg och besviken gick jag tillbaka än en gång och lämnade in datorn. Efter ca 2 veckor igen ringde de och sa att de hittade nått fel på moderkortet och att de behövde byta ut den. "ok" sa jag än en gång, och igår fick jag tillbaka datorn.
Var det bra nu då? Nej! Igår kväll visade det sig att mina två USB portar på framsidan inte fungerar, en USB 3.0 port på baksidan fungerar inte heller. Jag märkte också att när jag tryckte på on/off knappen till LED lyset till mina fläktar, var den ena fläkten som fortsatte vara påslagen fastän de andra var avstängda. Jag öppnade datorn och kollade efter, och det visade sig att idiotierna hade kopplat helt fel kontakt till helt fel hona. Kontakten från fläkten är en hane med två "pinnar". Istället för att koppla den kontakten till LED-Out honan, som finns markerad med en etikett i datorn, hade de tvingat in kontakten i en hona med tre hål. Vem som helst hade kunnat se att det var felkopplat, fliken på den felaktiga honan som låser kontakterna till varandra var helt utböjd. Vem sjutton får för sig att koppla det på det sättet?
Dessutom har de nog tappat bort två av skruvarna på baksidan på datorn, eftersom det nu sitter två stora silverfärgade skruvar istället för de originala svarta skruvarna. Jag gick till dem igår och sa att jag ville ha tillbaka mina originalskruvar, men det visade sig att han inte kunde hitta dem. Fick några andra liknande istället.
När jag försökte använda datorn idag fick jag flera bluescreens och en "systemreperation". Nu håller datorn på att starta om och få bluecsreens näst intill oavbrutet. Som om det inte vore nog, jag använder Norton Internet Security 2012. Jag hade ca 140 dagar kvar på min betalda prenumeration, men nu efter att GH data hade ändrat moderkort står det att min prenumeration har gått ut och att jag måste förnya. Jag försökte slå in min kod igen, men då stod det att koden har överstigit antalet tillåtna datorer.
Som ni ser, har jag haft plågor än nöje med min dator. Dessutom står jag utan ett antivirus program som jag faktiskt har betalt för. Jag känner bara för att lämna tillbaka hela skräpet och kräva pengarna tillbaka, jag vill inte ha med GH Data att göra mer. Jag hade tänkt ringa Norton och berätta om antivirus prenumerationen, men det känns ändå som att GH data står skyldiga till detta.
Min fråga är nu: Vad kan jag, och vad borde jag göra? Har jag rätt att få tillbaka min pengar? Alla "reparationer" har skett inom garantin.
P.S De har förstört luckorna på framsidan på min brors dators chassi också i samband med en "reparation" sen tidigare. Det har inget med ovanstående att göra, men ville ända lägga till det.