Har jag rätt att få tillbaka pengarna för min dator?

Permalänk
Inaktiv

Har jag rätt att få tillbaka pengarna för min dator?

Hej alla, jag beskriva mitt problem. Jag berättar precis vad som har hänt så ber om ursäkt för den långa texten, men känner att det är nödvändigt för att ni ska förstå allvaret i det hela:

Jag köpte en speldator från GH Data i Lund april 2011. Det var ett självbygge, jag sa åt dem vilka delar jag ville ha, de byggde ihop det år mig och körde tester för att se att allt var som det skulle.

Efter någon månad började problemen komma. Jag fick bluescreens då och då, ibland flera gånger per vecka, ibland dröjde det flera veckor innan nästa bluescreen kom. Jag gick till GH Data och sa vad jag hade för problem, och de sa att de skulle ta in datorn och undersöka den. Efter ca 2 veckor ringde de och sa att det var något fel på mitt grafikkort (XFX 6990 2GB) och sa att de behövde byta ut den. "ok" sa jag, och kort därefter fick jag tillbaka datorn.

Den verkade fungera fint ett tag, men sen fortsatte problemen. Den här gången startade datorn om sig vid helt slumpmässiga tillfällen av sig själv. Jag gick till dem igen med datorn, fick vänta ca 2 veckor igen tills de ringde upp att de hade upptäckt något fel med RAM minnena, och behövde därför byta ut dem. "ok" sa jag igen, och kort därefter fick jag datorn.

Nu trodde jag problemen var slut, men icke sa nicke. Nu blev skärmen svart vid helt slumpmässiga tillfällen, som om skärmen hade gått i viloläge. Hur mycket jag än rörde musen hände ingenting. Jag fick starta om datorn manuellt för att fortsätta använda den. Inte nog med det, jag fick också bluescreens emellanåt. Arg och besviken gick jag tillbaka än en gång och lämnade in datorn. Efter ca 2 veckor igen ringde de och sa att de hittade nått fel på moderkortet och att de behövde byta ut den. "ok" sa jag än en gång, och igår fick jag tillbaka datorn.

Var det bra nu då? Nej! Igår kväll visade det sig att mina två USB portar på framsidan inte fungerar, en USB 3.0 port på baksidan fungerar inte heller. Jag märkte också att när jag tryckte på on/off knappen till LED lyset till mina fläktar, var den ena fläkten som fortsatte vara påslagen fastän de andra var avstängda. Jag öppnade datorn och kollade efter, och det visade sig att idiotierna hade kopplat helt fel kontakt till helt fel hona. Kontakten från fläkten är en hane med två "pinnar". Istället för att koppla den kontakten till LED-Out honan, som finns markerad med en etikett i datorn, hade de tvingat in kontakten i en hona med tre hål. Vem som helst hade kunnat se att det var felkopplat, fliken på den felaktiga honan som låser kontakterna till varandra var helt utböjd. Vem sjutton får för sig att koppla det på det sättet?

Dessutom har de nog tappat bort två av skruvarna på baksidan på datorn, eftersom det nu sitter två stora silverfärgade skruvar istället för de originala svarta skruvarna. Jag gick till dem igår och sa att jag ville ha tillbaka mina originalskruvar, men det visade sig att han inte kunde hitta dem. Fick några andra liknande istället.

När jag försökte använda datorn idag fick jag flera bluescreens och en "systemreperation". Nu håller datorn på att starta om och få bluecsreens näst intill oavbrutet. Som om det inte vore nog, jag använder Norton Internet Security 2012. Jag hade ca 140 dagar kvar på min betalda prenumeration, men nu efter att GH data hade ändrat moderkort står det att min prenumeration har gått ut och att jag måste förnya. Jag försökte slå in min kod igen, men då stod det att koden har överstigit antalet tillåtna datorer.

Som ni ser, har jag haft plågor än nöje med min dator. Dessutom står jag utan ett antivirus program som jag faktiskt har betalt för. Jag känner bara för att lämna tillbaka hela skräpet och kräva pengarna tillbaka, jag vill inte ha med GH Data att göra mer. Jag hade tänkt ringa Norton och berätta om antivirus prenumerationen, men det känns ändå som att GH data står skyldiga till detta.

Min fråga är nu: Vad kan jag, och vad borde jag göra? Har jag rätt att få tillbaka min pengar? Alla "reparationer" har skett inom garantin.

P.S De har förstört luckorna på framsidan på min brors dators chassi också i samband med en "reparation" sen tidigare. Det har inget med ovanstående att göra, men ville ända lägga till det.

Permalänk
Medlem

med så mycket problem så tycker jag du borde kunna lämna tillbaka den
med hänvisning att den inte lever upp till vad som utlovas

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Avstängd

Returnera datorn och få det utbyte mot andra grejer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alle22:

Returnera datorn och få det utbyte mot andra grejer.

Nja, ta tillbaka pengarna och köp en ny någon annan stanns

Permalänk

tänkte köpa ett moderkort av gh data, och just det kortet är "nytt eller fabriksreparerad". tur jag avstod då!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Tack för svaren hittills!

Skrivet av fractaldesign:

tänkte köpa ett moderkort av gh data, och just det kortet är "nytt eller fabriksreparerad". tur jag avstod då!

Tur ja! "Nytt eller fabriksreparerad"? Betyder det att det inte utgör någon skillnad enligt dem? I så fall är det mycket möjligt att jag har fått en massa fabriksreparerade saker i min dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168140:

Tack för svaren hittills!

Tur ja! "Nytt eller fabriksreparerad"? Betyder det att det inte utgör någon skillnad enligt dem? I så fall är det mycket möjligt att jag har fått en massa fabriksreparerade saker i min dator...

Tycker du ska höra med ARN och förklara för dom de du skrev till oss...

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk

Om du köpt en färdig produkt säger konsumentköplagen 3 gånger samma fel. Om det då är moderkort, ram-minnen och grafikkortet så är det tre gånger olika fel. Så lämna tillbaka hela datorn kan bli knepigt, men det går alltid att fråga dem rakt ut. Och kontakta din konsumentvägledning i kommunen så kan de yttra sig i ärendet.

Men kom ihåg att ta det sakligt och acceptera ett nej utan att börja skrika på dem, vare sig i telefon eller i butik. Trevliga personer får alltid bättre service än uppjagade personer.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av fractaldesign:

tänkte köpa ett moderkort av gh data, och just det kortet är "nytt eller fabriksreparerad". tur jag avstod då!

Nytt kan kanske betyda skadad kartong eller att typ tillbehör saknas.

Kolla konsumentköplagen. Jag minns inte hur många gånger man måster serva innan man kan kräva återköp. I vissa fall om man kan påvisa ursprungsfel kan man kräva en ny produkt direkt. Luktar lite åt moderkortet hos dig när de bytt ram och grafikkort utan att det löser problemet, men du har ju ett avtal med dem så jag tycker inte du ska bry dig. Hade jag haft en kund som under kort tid har sin dator inne på reparation hade jag självklart prioriterat den kunden. En hel månad utan dator är lång tid.

edit: MartinP74 har koll på lagen. I ditt fall tror jag inte det är olika saker utan bara så att de inte lyckats identifiera felet. När de sedan pillar i dator blir det bättre eller för att den står avstängd någon dag vilket gör att när de byter komponenten så tror de att det fungerar.

Permalänk
Skrivet av MartinP74:

Om du köpt en färdig produkt säger konsumentköplagen 3 gånger samma fel. Om det då är moderkort, ram-minnen och grafikkortet så är det tre gånger olika fel. Så lämna tillbaka hela datorn kan bli knepigt, men det går alltid att fråga dem rakt ut. Och kontakta din konsumentvägledning i kommunen så kan de yttra sig i ärendet.

Men kom ihåg att ta det sakligt och acceptera ett nej utan att börja skrika på dem, vare sig i telefon eller i butik. Trevliga personer får alltid bättre service än uppjagade personer.

Att det skulle vara tre olika fel förutsätter ju att deras felanslys varit korrekt. Med tanke på att felen återuppstått så kan det mycket väl vara något annat som krånglar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MartinP74:

Om du köpt en färdig produkt säger konsumentköplagen 3 gånger samma fel. Om det då är moderkort, ram-minnen och grafikkortet så är det tre gånger olika fel. Så lämna tillbaka hela datorn kan bli knepigt, men det går alltid att fråga dem rakt ut. Och kontakta din konsumentvägledning i kommunen så kan de yttra sig i ärendet.

Men kom ihåg att ta det sakligt och acceptera ett nej utan att börja skrika på dem, vare sig i telefon eller i butik. Trevliga personer får alltid bättre service än uppjagade personer.

Nja, det står faktiskt inte i konsumentköplagen. Dock säger ARN att man bör häva köpet efter 3 likadana fel, men då ARN ej är en dömande instans är det inte tvingande.
Själv misstänker jag att det kan vara fel på nätagget.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Entusiast

Som redan påpekats är det praxis att låta säljaren få tre försök på sig att reparera felet. Felet i det här fallet är alltså symptomen och dyker samma fel upp igen efter ett reparationsförsök är det skit samma om de bytt ett grafikkort eller gett dig en helt ny dator.

Lagen säger lite mer exakt så här. Vid ett reklamationsfall har du som köpare rätt att kräva antingen prisavdrag, reparation, omleverans eller att köpet hävs. Säljaren kan inte neka ditt val om denne inte kan visa att det skulle innebära en oskälig kostnad. Du kan alltså inte kräva en helt ny bil om det skulle råka vara fel på ena bakhjulet. Då får du nöja dig med ett nytt bakhjul för en ny bil innebär en oskälig kostnad. Det står också att detta ska ske utan olägenhet för köparen. Det finns ett till undantag i lagen som säger att säljaren har rätt att på egen bekostnad försöka åtgärda felet om köparen åberopar hävning av köpet. Det är här du står nu. Det står inget i lagen om hur länge säljaren får försöka hålla på men det finns praxis från konsumentverket (eller om det är ARN) som säger tre försök. Även här gäller att det ska ske utan olägenhet för köparen.

Jag skulle krävt att få häva köpet med tanke på hur mycket fel det har varit och hur dåligt reparationerna har sköts. Om de krånglar kan du vända dig till din konsumentvägledare och till ARN.

Angående Norton så har du rätt att få ersättning för skada du lidit till följd av felet. Vanliga exempel är utebliven arbetstid, resor, telefonsamtal och i det här fallet att du inte kan utnyttja en betaltjänst. De ska alltså vackert betala för en ny prenumeration för Norton. Eller ja, värdet av den återstående tiden.

De kan alltså neka att häva köpet utan att bryta mot lagen men de är skyldiga enligt lag att ersätta dig för Norton.

Tyvärr är det inte alltid lätt att få rätt men ofta räcker det med att hota med ARN. Eventuellt behöver du skicka in en anmälan också, det brukar få seriösare företag att ge upp om de vet med sig att de har fel. Oseriösa företag är tyvärr stört omöjliga att få rätt mot då det kräver att man driver ärendet till domstol vilket tar väldigt mycket tid.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24