Webhallens kampanj på Radeon HD 7900-serien [Enda tråden!]

Permalänk
Medlem

Fan kunde inte detta kommit i slutet på AUgusti när man har avverkat semester och dyl.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Det beror på vilket spel du ska spela. BF3 kommer du inte kunna köra med en Core 2 Duo.

Jag tycker verkligen du ska göra det. Du kommer vara sur på dig själv varje dag annars om du köper referens.

Fast jag ska inte komma och förstöra här. Har man ett tyst chassi är det nog inte så farligt.

Det lät som att det var riktigt bedrövligt enligt dig, kan man inte köpa referens, sen om sambon (som dessutom sagt att hon ska tollerera ljudet)lackar ur ändå köpa till en ny kylare i efterhand? är dem dyrare än 300?

För kruxet för mig är att jag gått över min budget för hela datorn med 400 om jag tar referenskortet, tar jag sapphire blir det 700 över och jag vill helst inte gå över så mkt.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jag antar att korten är bakåtkomptibla? Min dator hemma har 3.5 år på nacken, så ingen PCI-express 3.0. Jag antar att ett 7970 borde funka utan problem men att prestandan stryps? Sitter ett 650 nätagg i så den biten ska inte vara ett problem.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Ivy_Bridge_PCI-Expre...

Permalänk

Avbokade just ett referenskort till förmån för den tystare kylaren efter att ha läst kommentarerna här. När förväntas korten anlända till sveavägen för upphämtning?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Marticus:

Det lät som att det var riktigt bedrövligt enligt dig, kan man inte köpa referens, sen om sambon (som dessutom sagt att hon ska tollerera ljudet)lackar ur ändå köpa till en ny kylare i efterhand? är dem dyrare än 300?

För kruxet för mig är att jag gått över min budget för hela datorn med 400 om jag tar referenskortet, tar jag sapphire blir det 700 över och jag vill helst inte gå över så mkt.

Aha, jo, man kan köpa en Accelero Xtreme 7970, men den kostar minst 500 kr i dagsläget.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Relik 📜

*trådar sammanfogade*

Tryckte ihop tre olika trådar om samma sak, därav lite rörigt med inläggen. Det här är enda tråden från och med nu, nya kommer låsas och hänvisas hit.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Aha, jo, man kan köpa en Accelero Xtreme 7970, men den kostar minst 500 kr i dagsläget.

Ja har sett den, men finns det inga alternativ?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Aha, jo, man kan köpa en Accelero Xtreme 7970, men den kostar minst 500 kr i dagsläget.

Fast har inte Arctic-Cooling i vanlig ordning ganska dålig *VRM-kylning på Accelero Xtreme 7970?

Accelero 7970 VRM Temps too high? - http://hardforum.com/showthread.php?t=1674481

Känns nästan tryggare med en sämre men jämnare (och billigare) förmonterad custom-kylare i så fall, t.ex. Sapphire Dual-X?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrMuppet:

Fast har inte Arctic-Cooling i vanlig ordning ganska dålig PWM-kylning på Accelero Xtreme 7970?

Accelero 7970 VRM Temps too high? - http://hardforum.com/showthread.php?t=1674481

Känns nästan tryggare med en sämre men jämnare (och billigare) förmonterad custom-kylare i så fall, t.ex. Sapphire Dual-X?

Ljudnivån skulle jag inte oroa mig för särskilt mycket. Min erfarenhet är att dessa kylare oavsett brukar vara relativt tysta. VRM-tempsen däremot har ju varit skräp på dessa kylare i många generationer (ja inte mänskliga då...), men som jag förstått det ska det inte vara ett jätteproblem på dagens kort.
Själv har jag fått lite panik när vrmsen närmar sig +135C på mitt gamla 280 med accelerokylare (trots försök att modda det något för att få ner vrmtempsen; se http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=89018&high... ) i furmark (och då inte vågat låta dem stiga så mycket mer)... Således skulle jag gissa att ~100C inte är så jätteproblematiskt om det kommer i furmark (som ju dessutom inte är särskilt representativt för hur de flesta kommer att använda sina kort...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Ljudnivån skulle jag inte oroa mig för särskilt mycket. Min erfarenhet är att dessa kylare oavsett brukar vara relativt tysta. VRM-tempsen däremot har ju varit skräp på dessa kylare i många generationer (ja inte mänskliga då...), men som jag förstått det ska det inte vara ett jätteproblem på dagens kort.
Själv har jag fått lite panik när vrmsen närmar sig +135C på mitt gamla 280 med accelerokylare (trots försök att modda det något för att få ner vrmtempsen; se http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=89018&high... ) i furmark (och då inte vågat låta dem stiga så mycket mer)... Således skulle jag gissa att ~100C inte är så jätteproblematiskt om det kommer i furmark (som ju dessutom inte är särskilt representativt för hur de flesta kommer att använda sina kort...).

Pinsamt. Menade VRM (råkade skriva PWM första gången).

Man behöver alltså inte oroa sig för VRM-tempsen med en Accelero Xtreme 7970 då eller?

Nåja, bortsett från ljudnivån, är det ens värt att köra på en Accelero Xtreme 7970 istället för t.ex. Sapphire Dual-X? (ett Dual-X-kort blir billigare än ett ref+accelero).

Permalänk

Jag har beställt ett referens-kort och sitter redan på ett XFX 7970 BE, ville inte ha ännu mera varmluft inne i lådan.
Tror ni det skulle funka med ett sapphire OC med den bättre kylaren ? Har ett arc med 3 utblås i toppen ett bakåt och insug 2xfram 1x under. Sidofläkten är 180 mm som kan vändas ut eller in.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

shit... beställde just ett 7970 för 3000, till min första gamingdator.... AWESOME!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Japp nu är dom uppe, finns 29 st att beställa. Under tiden jag skriver detta försvinner säkert ett par stycken dock.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem

Nu har man hunnit beställ ett äntligen
Väl värt väntan!
Undra bara när de kommer nu då jag valde postpaket.

Permalänk
Medlem

Alternativ 1:
(referens) ASUS Radeon HD7970 3GB + ARCTIC Accelero Xtreme 7970 GPU Kylare
2 999 + 531 = 3 530 kr

Alternativ 2:
Sapphire Radeon HD7970 3GB Dual-X
3 290 kr
-----

Frågan är om Accelero Xtreme 7970-kylarens VRM-kylprestanda är god nog för överklockning?

I så fall kanske det är värt ett par hundra extra. Hur mycket längre kommer man i så fall med en Accelero?

Permalänk

Suttit och uppdaterat sidan hela dagen på HD7970 och nu när jag såg att de 30st sista kom fick jag panik när alla försvann en efter en så panikbeställde. Får bli att panta burkar men totally worth it.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrMuppet:

Pinsamt. Menade VRM (råkade skriva PWM första gången).

Man behöver alltså inte oroa sig för VRM-tempsen med en Accelero Xtreme 7970 då eller?

Nåja, bortsett från ljudnivån, är det ens värt att köra på en Accelero Xtreme 7970 istället för t.ex. Sapphire Dual-X? (ett Dual-X-kort blir billigare än ett ref+accelero).

Jag skulle givetvis kolla tempsen och kanske även specsen för att se hur mycket vrmsen ska klara, men jag tror inte du kommer få några extrema vrmtemps (säg +100C) om du inte kör t.ex. furmark. Tja som jag ser det så vill jag testa stock. Kommer nog inte ha så hög load på mitt kort ändå för det mesta och om jag skulle spela några nyare (*pff* 3D-grafik är en fluga ) spel så kommer jag använda mina hörlurar (de är ganska tätslutande så tror inte jag kommer att störas). Sedan kanske jag kommer att flytta över kortet till ett sugo (mini-itx) osv och då vill jag ju inte att varmluften skall dumpas i chassit.

Vet du med dig att du vill byta kylare redan så skulle jag förmodligen inte köpa stock + tredjepartskylare utan satsa på dual-x eller möjligen dcII beroende på vilket kort jag skulle ha köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Vet du med dig att du vill byta kylare redan så skulle jag förmodligen inte köpa stock + tredjepartskylare utan satsa på dual-x eller möjligen dcII beroende på vilket kort jag skulle ha köpt.

Tja, nu ska datorn stå i städskrubben, men jag vill fortfarande inte höra den genom dörren/väggen ens under load (föredrar högtalare framför hörlurar). Ref-kylare brukar låta massor och 7970 är ett varmare kort än GTX 670 (alternativet är GTX 670 ref. som jag köpt för 3 141 kr). Referens kanske funkar, men är det värt att riskera?

300 kr är en del (2990 vs 3290), men å andra sidan lär man väl kunna klocka högre med ett Dual-X än ref (bara det kanske är värt någon hundring?). Jag är helt klart beredd att betala extra om det är skillnaden mellan att höra datorn och att inte göra det.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MrMuppet:

Nåja, bortsett från ljudnivån, är det ens värt att köra på en Accelero Xtreme 7970 istället för t.ex. Sapphire Dual-X? (ett Dual-X-kort blir billigare än ett ref+accelero).

Det tycker jag inte att det är.

Skrivet av MrMuppet:

Tja, nu ska datorn stå i städskrubben, men jag vill fortfarande inte höra den genom dörren/väggen ens under load (föredrar högtalare framför hörlurar). Ref-kylare brukar låta massor och 7970 är ett varmare kort än GTX 670 (alternativet är GTX 670 ref. som jag köpt för 3 141 kr). Referens kanske funkar, men är det värt att riskera?

300 kr är en del (2990 vs 3290), men å andra sidan lär man väl kunna klocka högre med ett Dual-X än ref (bara det kanske är värt någon hundring?). Jag är helt klart beredd att betala extra om det är skillnaden mellan att höra datorn och att inte göra det.

Även i ditt fall känner jag att Dual X är det bättre valet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Upptäckte precis följande som jag finner oroande:

Problems with Sapphire 7970 Dual-X OC Edition - A warning to owners and a request for advice
http://www.overclock.net/t/1268084/problems-with-sapphire-797...

"Part of the heat-sink is positioned on top of both of the fan cables. The sharp aluminium has worn straight through the insulation on the cables."

Det är flera i den tråden som verkar ha samma problem med Dual-X-korten. =/

Permalänk
Webhallen
Skrivet av MrMuppet:

Upptäckte precis följande som jag finner oroande:

Problems with Sapphire 7970 Dual-X OC Edition - A warning to owners and a request for advice
http://www.overclock.net/t/1268084/problems-with-sapphire-797...

"Part of the heat-sink is positioned on top of both of the fan cables. The sharp aluminium has worn straight through the insulation on the cables."

Det är flera i den tråden som verkar ha samma problem med Dual-X-korten. =/

Som referens kan jag konstatera att vi har haft en returfrekvens på under 1% på dessa.
Normalt för grafikkort hos oss är ca 2-3%.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Bara sådär allmänt för er som undrar, jag köpte ett ASUS 7970 reference för 2990:- här och var skeptisk mot ev. problem som 7900 serien verkar haft, hittills har jag inte sett något märkbart problem, det har bråkat lite när jag testat lite överklockning men det är samma med nvidia kort och i övrigt funkar det bra, jag drog upp mitt med MSI Afterburner till det maxade låsta värdena (GPU 1125, GDDR5 1575) utan att ändra volten något och värmen maxar ut runt 75-80 grader med fläkten snurrandes under 50%, jag har ok genomblås i min burk men ref kylaren är helt ok, dock låter den verkligen som ett jetplan när den maxar ut men om du inte tänker gå över de låsta värdena för överklockning borde det inte vara så farligt iaf och kör du med headset är det helt lugnt.
Den låter bara när man spelar, film och desktop där kortet knappt används så är det helt tyst, misstänker att den t.o.m slår av fläkten dock inte kollat, är skeptisk mot AMD kort pga drivers m.m. speciellt som jag kör en del Linux och förut körde enbart det men lätt värt 2990:- för ett 7970.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Såg nu att 7970 kommit in för 2990 igen, men jag känner mig nöjd med 2690 för ett 7950 DCII. Tror min bror kommer tacka mig för att jag valde den tysta kylaren åt honom, snarare än den där lilla extra marginalen vid OC.

Någon som vet om 3:e-part 7950 överklockar högre än ref. 7970?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Fiinns ju fan 14st i lager för 2990, det kliar i köptarmen nu Kanske dags att byta ut mina 5850CFX, tycker mest CF strular med stödet i många spel
Prisvärdare än såhär kommer det ju fan aldrig att bli

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Såg nu att 7970 kommit in för 2990 igen, men jag känner mig nöjd med 2690 för ett 7950 DCII. Tror min bror kommer tacka mig för att jag valde den tysta kylaren åt honom, snarare än den där lilla extra marginalen vid OC.

Någon som vet om 3:e-part 7950 överklockar högre än ref. 7970?

Du kan pressa upp i samma prestanda men 7970 har lite mer stream cpus om jag minns rätt så 7970 kommer alltid ha en lite edge, dock inte direkt super märkbart tror jag.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndiOne:

Känns så skönt att ja beställde ett Asus 7870 till igår för 3k..

Post/Distansavtals-lagen då?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Jaha kunde inte hålla mig så jag beställde ett 7970 á 2990kr Min smärtgräns för ett grafikkort går på 3k så detta landar perfek, hade GTX670 varit 500ing billigare hade det blitt ett sånt istället

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Blev ett ASUS Radeon HD7950 3GB DCII billigare än ett 7870 som var på inköpslistan tack Webhallen.
Ska bli ett nöje och installera en av dom tystaste grafikkortskylarna på marknaden.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det här med referensdesign fungerar: Kan tillverkaren, Asus i det här fallet, ha gjort något med BIOS i kortet som gör att det funkar dåligt med andra ref-kort i crossfire? Har ju redan ett msi och ett saphire, vilket ju fungerar, men känner mig ändå lite osäker.

Vore dock trevligt att hugga ett asus för 2990kr då jag misstänker att det inte kommer gå att få tag i icke-Gigahertz versioner framöver, och att blanda de två olika typerna är troligen mindre bra, med turbo-funktion och what-not. Men det kanske Webbhallen vet, ifall de "vanliga" 7970 kommer fasas ut helt?

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Skulle bygga en dator inför GW2 nu i höst men kunde ju inte motstå att köpa ett 7970 kort för 3k nu innan jag ska iväg på semester. Det får ligga och skräpa en månad innan jag sätter ihop datorn (a). Man betalar ju i augusti. Det gjorde det hela ännu mer lockande!