Uppgraderingskit från tyskland? Am3+ eller fm1? Mest prestanda för pengarna?

Permalänk
Medlem

Uppgraderingskit från tyskland? Am3+ eller fm1? Mest prestanda för pengarna?

Just nu kollar jag lite efter vad jag ska ersätta en Intel E8300@3.6 ghz på x38 chipset och 4gb i ram med. Betalar gärna så lite som möjligt (omkring 1500kr).
Såg att det gick att komma riktigt billigt utan om man snickrar ihop något paket från någon tysk butik. FM1 hade varit perfekt plattform om det funnits något bättre preocessorer sett till watt/prestanda, vid överklockning. Hur ser framtiden ut där förresten? Kommer det några utmanare till phenom II/bulldozer.
Såg att man kunde få tag på Phenom II x6 processor för omkring 800 kr någon butik, minns ej vilken. Dock är AM3+ moderkorten ungefär lika dyra som för sandybridge p67 om man ska ha USB 3.0 och Sata 6gbit portar vilket jag tycker är för dyrt för ett AMD system. Vill gärna pressa priset lite till.
Hur stor är sannolikheten att Phenom II x4 965 BE är upplåsningsbar till x6a i dagsläget? Gällde det bara äldre revisioner eller än idag? Isåfall skulle det vara ett alternativ.
Rent generellt. Vad står på tapeten från amd? Uppföljaren till Liano för desktops t.ex? Kommer dessa processorer använda FM1 sockel? Dela gärna med er av generella tankar om hur man får mest för pengarna, pris/prestanda/strömförbrukning inräknat. Enda kravet är Sata 6gbit, USB 3.0 och klara BF3 hyfsat (klockat dvs).

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kan inte svara på allt men endel iaf.

Som jag försått det så är fm1 utdöende och kommer ersättas med en ny sockel.
Prestanda / watt för amd är ju inte skitbra precis om man jämför med intel tråkigt mog.
Liano har ju dock en rätt stor fördel med stark grafikkrets integrerad, dock tappar den endel i cpukraft.

Beror ju lite på vad du ska ha burken till?

Trinity är ju erästtaren till liano och är baserad på bulldoozer, rykterna som går är väl att det är rätt kasst på cpusidan även där och att amd satsat på att integrera mer grafikprestanda. Är strömförbrukningen som på bulldoozer så känns det ju inte som en hit.

Jag använder liano som htpc - surf - film - media dator och det duger den många gånger om till.

Kan tillägga lite offtopic att ja hade en e6600 med ett 8600gt som låg på ca 115w idle innan jag böt till a6 3650 och idlar nu på 25w.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem

Njae... Är mest intresserad av cpu utan grafikdel. FM1 system från tyskland (ram, mobo, cpu) alltså med athlon x4 skulle gå på typ 1300kr. Jag ska ha datorn till att spela och producera musik och lite photoshoppande. Skulle gärna se en motsvarighet till athlon x4 till trinity. Alltså största problemet är strömförbrukningen för min del. Prestandan är väl gränsfall men sett till priset så är det ju helt rätt ändå. Är inte ute efter något jätte prestanda monster. Snarare bäst pris/prestanda som ändå duger ett tag framöver.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Precis som Daniel86 säger så är FM1 på väg att ersättas av ny Socket för Trinity mer känd som FM2. Trinity för stationära datorer har ett officiellt release datum i Augusti 2012..

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Precis som Daniel86 säger så är FM1 på väg att ersättas av ny Socket för Trinity mer känd som FM2. Trinity för stationära datorer har ett officiellt release datum i Augusti 2012..

Tack Raven!
Hoppas på samma prissättning för trinity då
Är entusiast men en prismedveten sådan
Läst lite om trinity... hoppas verkligen dom lyckas hålla nere strömförbrukningen.
Dock skulle jag vilja se modeller utan inbyggd gpu.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tack Raven!
Hoppas på samma prissättning för trinity då
Är entusiast men en prismedveten sådan
Läst lite om trinity... hoppas verkligen dom lyckas hålla nere strömförbrukningen.
Dock skulle jag vilja se modeller utan inbyggd gpu.

Det kommer antagligen inte att hända då hela grejen med T är just detta, alltså kombinationen med CPU-GPU.
Men det är ju inget som egentligen betyder något för handhavandet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

FM1 har ju Athlonmodeller?!
Fan dom måste ju komma med något som kan konkurrera med intel... I alla fall prismässigt i förhållande till prestanda. Lyckas dom med något som klarar 60 fps i BF3 som minimum och kostar under tusenlappen så kan intel glömma sin dominerande ställning...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

FM1 har ju Athlonmodeller?!
Fan dom måste ju komma med något som kan konkurrera med intel... I alla fall prismässigt i förhållande till prestanda. Lyckas dom med något som klarar 60 fps i BF3 som minimum och kostar under tusenlappen så kan intel glömma sin dominerande ställning...

Det har jag svårt att se att AMD gör inom en snar framtid, Intel verkar ligga långt före i forskning och utveckling.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Avstängd

Finns nog ingen CPU-GPU modell som klarar 60fps i BF3 med den inbyggda GPU enheten. Inte ens Intel!

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Finns nog ingen CPU-GPU modell som klarar 60fps i BF3 med den inbyggda GPU enheten. Inte ens Intel!

Pratar inte om det... CPU delen pratar jag om. Inbyggd GPU är bara skräp. Känns onödigt att behöva betala för något som man ändå aldrig kommer använda.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Pratar inte om det... CPU delen pratar jag om. Inbyggd GPU är bara skräp. Känns onödigt att behöva betala för något som man ändå aldrig kommer använda.

Dock kommer det inte att påverka speciellt mycket vare sig du har det inbyggt eller inte iaf när det gäller AMD:s prestanda/ÖK-potential. det kan ju vara bra om det diskreta kortet skulle fallera.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Spara dina pengar, och utöka med mer kapital över tiden - köp när ny sockel släpps och nöj dig inte med bottensegment! Framtidssäkert är en bra investering som lönar sig i längden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mortal1ty:

Spara dina pengar, och utöka med mer kapital över tiden - köp när ny sockel släpps och nöj dig inte med bottensegment! Framtidssäkert är en bra investering som lönar sig i längden.

Dock är "framtidssäkert" och datorer inte kompatibla företeelser.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Spar pengar gör jag hela tiden, och pengar är inte problemet... Det handlar mer om vad man prioriterar. Men visst... kanske smart att invänta Piledriver och se var priserna landar. Är inte i akut behov av uppgradering.
Precis som jalle säger så är begreppet "framtidssäkert" något jag gärna undviker att använda. Men det är klart smartast att göra som du säger... Köpa när en helt ny arkitektur släpps. Alltså, nästa generation från intel.
Men funderingar kring FM1 finns ändå kvar. Slängde ihop ett kit med minne, ram och moderkort för 1260 kr. Visserligen ligger ett klockat system en bra bit efter sandy/ivy, men glappet är nog ändå inte speciellt stort om man ser till prisskillnaden och hur stor skillnaden mellan sandy/ivy och en helt ny arkitektur kommer vara. Nästa standard för konsumenter om några år 8-16 kärnor? Annat material än kisel?
Att köpa FM1 just nu skulle kännas lite som att köpa en begagnad bil... visst den känns inte direkt ny i början, man tar sig dock fram med den och den tappar inte 50% i värde första året som en ny bil kanske gör.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Sent svar men varför byta från din klockade dualcore? Den är sannolikt snabbare än ditt uppgraderingspaket på rätt mycket..

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Spar pengar gör jag hela tiden, och pengar är inte problemet... Det handlar mer om vad man prioriterar. Men visst... kanske smart att invänta Piledriver och se var priserna landar. Är inte i akut behov av uppgradering.
Precis som jalle säger så är begreppet "framtidssäkert" något jag gärna undviker att använda. Men det är klart smartast att göra som du säger... Köpa när en helt ny arkitektur släpps. Alltså, nästa generation från intel.
Men funderingar kring FM1 finns ändå kvar. Slängde ihop ett kit med minne, ram och moderkort för 1260 kr. Visserligen ligger ett klockat system en bra bit efter sandy/ivy, men glappet är nog ändå inte speciellt stort om man ser till prisskillnaden och hur stor skillnaden mellan sandy/ivy och en helt ny arkitektur kommer vara. Nästa standard för konsumenter om några år 8-16 kärnor? Annat material än kisel?
Att köpa FM1 just nu skulle kännas lite som att köpa en begagnad bil... visst den känns inte direkt ny i början, man tar sig dock fram med den och den tappar inte 50% i värde första året som en ny bil kanske gör.

Jag skulle nog också inväntat Piledriver om du kan vänta. Bulldozer är en helt ok CPU för vad den kostar, den klarar ju det mesta om man inte absolut måste köra alla spel i Ultra, men Piledriver fixar ju just strömförbrukning och lite bättre prestanda på samma frekvenser.

Jag valde själv Phenom II 1090T X6 när de just släppt Bulldozer förra hösten, men då gick en FX-8120 på ett par hundra mer än den. När sambon köpte ny spel-PC härom veckan låg FX-8120 under 1400kr, vilket är prisvärt för den prestandan man faktiskt får med en såpass snabb CPU. En 3570k ligger ju 500kr högre, vilket hon inte tyckte var värt den ökningen i prestanda man får.

Visst kan man köra för framtidssäkerhet, men jag köper hellre något som är strax över medel och mycket billigare och räknar med att få uppgradera vartannat år eller så.

Grejen är ju att många spel har fått Ultra-lägen för att de med massor av pengar ska kunna ha sin överkvalificerade hårdvara till något. Men i många fall är medium settings riktigt snyggt och drar inte i närheten av samma resurser.
Ändå så stirrar sig många blinda på just Ultralägen och hurvida CPUn klarar av dubbla grafikkort för 4000kr/st.

Filtren blir lite som att sandpappra med dubbelt så fint papper varje steg, efter ett tag är ytan "slät", det blir svårt att se skillnad på de ojämnheter som är kvar när man kör slipning på slipning liksom, om man ska försöka sig på en liknelse som jag ser det.

Eller som att skölja av rensade jordgubbar om man ska ta en liknelse nu i sommar
Första gången åker de stora bladbitarna bort och det mesta av jorden, nästa gång blir det lite mindre bitar som hade fastnat som försvinner, men ju mindre blad och jordbitar som finns kvar, ju svårare är det att se skillnad på.
Om en person hinner skölja två gånger och en annan (som har högre betalt för att visa prisskillnaden) sköljer fyra på samma tid, så är det ju dubbelt så mycket jobb utan att man ser någon större skillnad.

Liten sidogrej från ditt första inlägg, en Phenom II x4 965 BE är inte upplåsningsbar till X6 och har aldrig varit det, då det bara finns fyra kärnor på kretsen. Det är bara PII 960T (T för Thuban) som är låst från X6 och har chans att låsas upp.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX