Har jag tagit sönder min CPU? Hjälp snälla.

Permalänk
Skrivet av fermia:

Han tänkte väl inte alls

Flera har dock missat att han körde i 10 min utan kylning.Så då borde den ha hunnit slagit av pga av värme,

Han skriver också att det fungerade inte ens innan med kylning..Mitt tips till dig är att plocka isär datorn igen och sätt ihop den igen och va noga med att allt sitter som det ska..

#12471022

Permalänk
Medlem

Okej, men om den nu är sönder har ni något tips på en ny man kan köpa? Har hört att jag ska satsa på 1155 socket nu Kan ni tipsa om en bra billig cpu samt moderkort? Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Den har troligtvis gått sönder :S Men testa med en annan cpu om du har en tillgänglig.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Axelneo:

Okej, men om den nu är sönder har ni något tips på en ny man kan köpa? Har hört att jag ska satsa på 1155 socket nu Kan ni tipsa om en bra billig cpu samt moderkort? Tack för hjälpen

ASRock Z77 Extreme4
Intel Core i3-2100

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är inte en "Gigabyte GA-PH67A-UD3-B3" och en "i5 2500k" bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelneo:

Är inte en "Gigabyte GA-PH67A-UD3-B3" och en "i5 2500k" bra?

Jag skulle inte säga att H67-chipsetet är särskilt bra om du vill överklocka och sådant, då ska du satsa på antingen P67 eller Z68.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelneo:

Är inte en "Gigabyte GA-PH67A-UD3-B3" och en "i5 2500k" bra?

Den kombon är meningslös. H-chipseten är mer för processorerna utan K i modellnamnet.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Och hur kommer man ens på idéen att köra datorn utan kylning? Måste nog faktiskt säga skyll dig själv och 10minuter också utan kylning sa du... Tveksamt om cpu skulle överleva det.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Pentium 4 moderkorten var också mycket dyrare på sin tid, då dem bland annat höll en mycket mer påkostat termiskt skydd som agerar helt i egen regi, och behöver inte BIOS eller något annat för att fungera till fullo.

Så är det inte idag. Slutar processorn fungera (till exempel hängt sig), kommer det termiska skyddet att sluta fungera, då hela skyddsrutinen kräver att processorn kan exekvera dem BIOS/UEFI-instruktioner som handhar den termiska övervakningen och åtgärdsrutinerna.
Detta är något jag fått erfara den hårda vägen flera gånger.
Ett modernt system idag som hängt sig, kan överhettas och bränna processorn när kylningen brister så allvarligt.
I de flesta fallen av överhettning hinner processorn exekvera dem BIOS/UEFI-instruktioner som handhar åtgärderna vid överhettning, innan överhettningen hänger processorn.

Bärbara datorer har i regel lite mer påkostade termiska skydd.
Vissa lyxigare moderkort (I regel dem moderkort som är specialanpassade för överklockning) har också mer påkostade separata termiska skydd.

Ot:

Aha,... Det var därför min polares gamla P4 inte brann upp när han bytte kylfläns då och provade den utan pasta.. Saken med den var att kylfläsens bas var så sne att en yta av storleken av en tiokrona mitt över kärnan inte täcktes visade det sig när jag smetade på kylpasta åt han. Var inget litet spel imellan Heatspreadern och flänsen heller utan nästan en milimeter..
Den hade dessutom ett Asus kort som nog kostade en hel del när det var nytt

Men att dem hade rejälare skydd imot överhettning på moderkortet till Netburst känns inte så förvånande igenligen Synd bara att dem inte kör med samma typ av system fortfarande. Känns ändå lite små korkat att konstruera ett system som ska aktiveras av saken den ska skydda då cpu'n faktiskt kan hänga sig ju.

On: Du har inte möjlighet att prova cpu'n i ett annat moderkort/dator? och viceversa? dvs en annan cpu i ditt moderkort. Men när du försöker starta datorn. Startar alla fläktar osv men du får ingen bild?
Du har kopplat ut allt som ej är nödvändigt? Dvs allt utom cpu-ram-grafikort.

Kolla dessutom upp om det sitter en summer/högtalare på moderkortet om inte så leta upp nån liten högtalare och koppla in på Pc speaker ingången och prova starta och se om du får nån fel kod. Om du får en felkod så slå upp den i manualen så har du iallafall något att gå efter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JZ0NiC:

Alltså, inte schysst att trolla och skrämma slag på stackarn.

Axelneo: moderkortet måste ha både cpu och minnen installerat för att starta.

Alltså du måste ju inte få bild. Även om vissa moderkort ger det, även utan CPU.
Startar man utan CPU får man pipkoder tillbaka om allt är som det skall.

Permalänk
Medlem

Att processorn skulle gå sönder för att du kör i tio minuter utan fläkt låter högst otroligt. Min i7 3770k har jag startat utan fläkt (dock med kylfläns) många gånger i flera timmar utan att det har hänt något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Att processorn skulle gå sönder för att du kör i tio minuter utan fläkt låter högst otroligt. Min i7 3770k har jag startat utan fläkt (dock med kylfläns) många gånger i flera timmar utan att det har hänt något.

med kylfläns vs utan går inte ens att jämföra.. kylflänsen ger en enormt mycket större värmekapacitet än en "naken" processor, och dessutom kyler den ju även utan en aktiv luftström så processortemperaturen kommer att nå jämvikt vid en mycket lägre(kanske t.om. ofarlig) temperatur.

Oavsett vilket så gör kylflänsen att BIOS hinner starta i lugn och ro, så att processorn kan trottlas ner när den blir för varm.

Permalänk
Medlem

Processorn var inte sönder, den klarade sig helt OK. Testade i mitt gamla moderkort och som sagt, fungerade perfekt, såg även att mina minnen också fungerade perfekt. Detta säger en hel del för mig, alltså så var det moderkortet som jag trodde att det var!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Axelneo:

Processorn var inte sönder, den klarade sig helt OK. Testade i mitt gamla moderkort och som sagt, fungerade perfekt, såg även att mina minnen också fungerade perfekt. Detta säger en hel del för mig, alltså så var det moderkortet som jag trodde att det var!

Daammnnn!! You are a lucky bitch! xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelneo:

Processorn var inte sönder, den klarade sig helt OK. Testade i mitt gamla moderkort och som sagt, fungerade perfekt, såg även att mina minnen också fungerade perfekt. Detta säger en hel del för mig, alltså så var det moderkortet som jag trodde att det var!

Kul att det löste sig!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Axelneo:

Processorn var inte sönder, den klarade sig helt OK. Testade i mitt gamla moderkort och som sagt, fungerade perfekt, såg även att mina minnen också fungerade perfekt. Detta säger en hel del för mig, alltså så var det moderkortet som jag trodde att det var!

Gott mos!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |