Permalänk

Guide till forumbeteende

Tjena,
Tänkte vara lite finurlig och skriva en liten guide som kan få endel att tänka om.

Beteende

Nu så kan man ju påstå att SweCs forums beteende är i världsklass och håller en väldigt hög nivå.
Dock så finns det en liten tendens till att vara lite av en översittare hos vissa (mig själv också)
Jag syftar då på denna dryga aroganta översittande undertonen som finns i vissa inlägg.
Pga. att det flesta på SweC är kunniga ang. Datorer och dylikt, så blir mindre kunniga (oftast nya medlemmar) dåligt behandlade.
T.ex.
TS: Söker hjälp med men något simpelt(för datorkunnigtfolk). Skriver vad för problem de har.
Svar: Google is your friend.

Javisst kan man hitta det mesta på google men varför inte försöka få hjälp av SweC, och nej man ska inte dubbleposta men det finns bättre sätt att få fram DET budskapet. Skadar det någon ifall Benjamin 12 år gammal frågar om hur man byter bakgrundsbild på skrivbordet? eller skillnaden mellan Khuler 620/920?
Kan de då vara bättre att skippa den posten och låta någon annan hjälpa honom?
En liten sak man kan göra är att kolla hur länge personen i fråga har varit medlem. det kan ge en liten indikation om hur kunnig personen i fråga är.
Ja visst folk trollar men e det så farligt?
Ta tillfället i akt och gör en god gärning!

Ang. diskussioner så finns det en tendens till att verbalt(läs litterärt) äga folk som kan ha fått något om bakfoten. Ja de flesta är nog gamers på denna sida och att pwna någon e alltid kul, men jag tycker vi här på forumet kan ses som ett lag en "clan" som kämpar mot datorokunskap både Benjamin 12, Emil, Jonas och Andreas!
Vill ni verkligen hänga ut någon i er clan till åtlöje?

Slutsatts: Gyllne regeln!
Ni kan den alla och hur mycket av en klycha den än är så funkar den!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

I grundreglerna för detta forum så tror jag faktiskt det står att innan man skapar en ny tråd så ska man söka själv ifall liknande tråd finns. alltså så ska man försöka att hålla forumet så rent som möjligt så varför ska någon göra en post innan man har försökt googla på det? Ifall nu vederbörande inte hittat något svar på sin fråga på google så är man fullt välkommen att skapa en ny tråd hur dum eller konstig den än må verka i andras ögon, men ett tips är att då skriva att man faktiskt har försökt att hitta en lösning på problemet men inte lyckats.

Din "guides" innehåll är mycket skral men meningen med den är bra, tänk till lite och redigera den är mitt tips.

Permalänk
Skrivet av hakke87:

I grundreglerna för detta forum så tror jag faktiskt det står att innan man skapar en ny tråd så ska man söka själv ifall liknande tråd finns. alltså så ska man försöka att hålla forumet så rent som möjligt så varför ska någon göra en post innan man har försökt googla på det? Ifall nu vederbörande inte hittat något svar på sin fråga på google så är man fullt välkommen att skapa en ny tråd hur dum eller konstig den än må verka i andras ögon, men ett tips är att då skriva att man faktiskt har försökt att hitta en lösning på problemet men inte lyckats.

Din "guides" innehåll är mycket skral men meningen med den är bra, tänk till lite och redigera den är mitt tips.

och ifall man får vara lite utav ett troll " vi här på forumet kan ses som ett lag en "clan" som kämpar mot datorokunskap"
byt mot till för

tack för din input!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakke87:

I grundreglerna för detta forum så tror jag faktiskt det står att innan man skapar en ny tråd så ska man söka själv ifall liknande tråd finns. alltså så ska man försöka att hålla forumet så rent som möjligt så varför ska någon göra en post innan man har försökt googla på det? Ifall nu vederbörande inte hittat något svar på sin fråga på google så är man fullt välkommen att skapa en ny tråd hur dum eller konstig den än må verka i andras ögon, men ett tips är att då skriva att man faktiskt har försökt att hitta en lösning på problemet men inte lyckats.

Din "guides" innehåll är mycket skral men meningen med den är bra, tänk till lite och redigera den är mitt tips.

och ifall man får vara lite utav ett troll " vi här på forumet kan ses som ett lag en "clan" som kämpar mot datorokunskap"
byt mot till för

håler med dig helt o hållet tills sista delen... vi kämpar väl inte FÖR datorOkunskap?? o.o ganska meningslöst forum då ju haha "jag vill glöma allt jag kan om datorer, hjälp mig" liksom haha xD vi kämpar klart MOT okunskapen men annars instämde jag haha ^^

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av berggrenaren:

håler med dig helt o hållet tills sista delen... vi kämpar väl inte FÖR datorOkunskap?? o.o ganska meningslöst forum då ju haha "jag vill glöma allt jag kan om datorer, hjälp mig" liksom haha xD vi kämpar klart MOT okunskapen men annars instämde jag haha ^^

ahhh lol jag missade ett o i ordet, du har helt rätt och jag tar tillbaka den meningen helt och hållet. facepalm

Permalänk

Om du nu ska skriva en guide om hur man beter sig på ett forum, kan du inte skippa alla dessa simpla stavfel isf?
Att en text ska vara lättläst och rättstavad ligger iaf högt upp på min prioriteringslista!
Finns säkert många användbara hjälpmedel på nätet för att råda bot på detta.

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Hedersmedlem

(Ordentliga styckeindelningar skulle göra guiden mycket mer lättläst, och stavning därtill som andra påpekat.)

När jag såg guidetiteln så antog jag att det skulle vara ett anti-troll-budskap, men läser i stället "Ja visst folk trollar men e det så farligt?". Ja, för att forumet ska må bra och vara konstruktivt så är det farligt. "Trollande" står i direkt motsatsförhållande till "intellektuellt utbyte". Det sänker förhållandet mellan information och brus.

En följd blir att man jagar iväg de som är seriösa och kan saker, och då finns det inget av värde kvar på forumet. I min åsikt så bör dessa personer behandlas väl i första hand, inte de som ställer frågor. Jag säger givetvis inte att man ska vara medvetet elak mot frågeställare, men vissa krav måste få ställas, och frågesvarare är viktigare för forumet, men detta blir en sidoutläggning så jag lämnar det här. Vanligen använd länk i ämnet.

Ett problem, som tur är främst bara synligt bland nyhetskommentarer, är när folk gör sig dummare än vad de förhoppningsvis är, kanske för att vara roliga, kanske för att de tycker det är busigt att använda fula ord, kanske för att de gillar att vara anonyma på nätet och snacka ner andra. Jag menar inte träffande satir, skämt eller motargumentation - jag menar inlägg som

Skrivet av Alabama:

Så din valmöjligheterna är bara imponerande om man jämför med bajs? Du hyser mycket agg mot en produkt du inte äger, men det är väl fullt friskt här på SweC...

Det finns många exempel, kanske de som till och med är bättre (bara tog ett nyligt), men jag tror alla förstår vad jag syftar på.

En person som agerar så bidrar inte på något positivt sätt till forumet. Det enda man får ut själv är kanske en ventil för inneboende aggressioner (jag är inte psykolog), men i så fall är det ett väldigt själviskt beteende och hör inte hemma här likväl. Vill man ha en sådan ventil så är SweClockers helt enkelt inte rätt plats.

Det jag säger är väl snarare sådant som en lågstadielärare ska lära ut, så uppenbart kommer ingen som skulle vara träffad ta till sig något utav det. Det sammanfattas också i stort i gyllene regeln som du nämner.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Själv måste jag säga att det är störande när folk frågar efter svar som redan finns. I 9 fall av 10 så räcker med med att skriva rubriken av tråden på svenska eller engelska i Google så kommer svaret. Riktigt många gånger så kommer svar från SweC högt upp på listan och ofta flera alternativ med samma svar..
Så varför behövs det ännu en tråd med exakt samma sak?
Alla olika fall är ju unika men i många av dem så finns redan svaret. Förstår inte varför man ska få allt serverat på ett silverfat.

I övrigt en bra guide

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Skrivet av phz:

(Ordentliga styckeindelningar skulle göra guiden mycket mer lättläst, och stavning därtill som andra påpekat.)

När jag såg guidetiteln så antog jag att det skulle vara ett anti-troll-budskap, men läser i stället "Ja visst folk trollar men e det så farligt?". Ja, för att forumet ska må bra och vara konstruktivt så är det farligt. "Trollande" står i direkt motsatsförhållande till "intellektuellt utbyte". Det sänker förhållandet mellan information och brus.

Det jag försöker få sagt med den raden är att du genom att "be the bigger man" bemöta ett misstänkt troll vänligt, jag menar att man inte behöver anta att det är ett troll enbart för att det är en (dum) fråga!

Tack frö din konstruktiva kritik ska ge mig in på Guiden om hur man ska bättra på sin Svenska och kolla vad jag kan rätta till!
MvH Cap

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av capkekken:

Det jag försöker få sagt med den raden är att du genom att "be the bigger man" bemöta ett misstänkt troll vänligt, jag menar att man inte behöver anta att det är ett troll enbart för att det är en (dum) fråga!

Som jag läste det så lät det nästan som att du uppmanade till trollande, eller iaf att det skulle accepteras på forumet (vilket explicit står i §1.5 är förbjudet här), dvs att skriva överdrivet inflammatoriska meddelanden bara för att dra igång en diskussion eller få en reaktion.

Ordet "troll" används väldigt brett idag. Någon som är okunnig är inte nödvändigtvis ett troll, men någon som inte lyssnar på resonemang och mest verkar vara ute för att spamma eller debattera in i kaklet oavsett vad är ett troll.

Någon som frågar "Vad är klockfrekvens?" måste inte vara ett troll, men personen har likväl misslyckats att kolla första träffen på Google. Om frågan i stället är "Vad är klockfrekvens? Jag kollade Wikipedia men jag förstod inte det här och det här, kan någon hjälpa mig?", då har man början till en fråga som faktiskt kommer ge någon något och inte bara verka dränerande på människors forumtid. Det är det som min help vampire-länk syftade på.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Någon som frågar "Vad är klockfrekvens?" måste inte vara ett troll, men personen har likväl misslyckats att kolla första träffen på Google. Om frågan i stället är "Vad är klockfrekvens? Jag kollade Wikipedia men jag förstod inte det här och det här, kan någon hjälpa mig?", då har man början till en fråga som faktiskt kommer ge någon något och inte bara verka dränerande på människors forumtid.

Så rätt!