Permalänk
Avstängd

Gnome framtiden osäker.

Läste detta:
http://www.idg.se/2.1085/1.458962/katastrofscenario-hotar-gno...

Även KDE ser ut att ha problem:
http://www.idg.se/2.1085/1.456563/trott-kde-utvecklare-anser-...

Man börjar undra hur det kommer att gå. Det kanske hade varit bättre att samarbeta under en skrivbordsmiljö istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Läste detta:
http://www.idg.se/2.1085/1.458962/katastrofscenario-hotar-gno...

Även KDE ser ut att ha problem:
http://www.idg.se/2.1085/1.456563/trott-kde-utvecklare-anser-...

Man börjar undra hur det kommer att gå. Det kanske hade varit bättre att samarbeta under en skrivbordsmiljö istället.

Jag är inte så insatt i utvecklingen av Gnome. Men om de fortsätter på samma spår som Gnome 3 utan att lyssna på användarna kan det nog gå illa, om det nu ens kommer så långt. Kanske sporrar undergången av endera Gnome eller KDE någon annan grupp att utveckla en modernare miljö? Det är väl inget som hindrar en grupp utvecklare att göra en avknoppning av exempelvis Gnome 2?

Permalänk
Medlem

Jag är inte ett dugg förvånad..

Permalänk
Medlem

Nej om Gnome är jag inte förvånad direkt, och det börjar ju märkas nu bland distarna med ett otal shell som unity, mate, chinamon, kanske några till, i dom olika distarnas försöka att använda gnome 3, det hela börjar väl ta sig lite, men har också blivit lite rörigt av det hela.

KDE är jag inte orolig över däremot.

Själv kör jag Gnome 2 än så länge, men ska väl byta snart, men man vet knappt till vilket

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
  1. Sluta läs IDG.se . Datorvärldens Aftonbladet. Sensationalistisk smörja (orden "katastrof", "hotar", "rasar", "hatar", "anser slaget förlorat" ser jag redan vid en snabb anblick) med ett kommentarsfält fyllt av personer som späder på. Eller läs, men ta precis allt de säger med en stor nypa salt. I år efter år har de agerat på samma sätt. Det är ett sätt att sälja reklamplats på nätet.

  2. Se diskussionen i din förra tråd om IDG och Linux. Den applicerar även här.

  3. Att Gnome varit på villovägar i majoritetens ögon med Gnome 3 rent fönsterhanterarmässigt är ingen hemlighet, men projekt som Cinnamon visar att det går att ta tillvara på det stora arbete som gjorts och ändå ha en klassiskt användbar fönstermiljö som användare inte blir förbannade på. Om Gnome 3 hade varit en stängd produkt hade den varit förlorad, men nu kommer åtminstone arbetet bakom leva kvar.

Sammanlagt kan sägas att det görs en för stark koppling mellan "Gnome" och "Linux på skrivbordet". Även om nu just Gnome inte skulle vara en del av framtiden så betyder det inte att allt (eller egentligen något) är "förlorat".

Skrivet av Mikael07:

Kanske sporrar undergången av endera Gnome eller KDE någon annan grupp att utveckla en modernare miljö?

Ja, stora utvecklingssteg i den öppna världen har alltid tagits när stora projekt börjat snedda lite väl mycket:

  • LibreOffice (när OpenOffice gick till Oracle, för att ingen litar på Oracle),

  • X.org (när Xfree86 hade licensstrul och allmänna ledningsproblem),

  • Gnome (skapades i "protest" mot att KDE använde (då) icke-fria beståndsdelar),

  • EGCS (forkar av GCC som senare tom övertog namnet GCC och är det vi känner som "GCC" idag), etc.

Skrivet av Mikael07:

Det är väl inget som hindrar en grupp utvecklare att göra en avknoppning av exempelvis Gnome 2?

MATE (Wikipedia)

--

Slutligen, Slashdots version av samma nyhet. Kommentarerna som vanligt det som är av värde. Fortfarande gäller dock att ha kritikhatten på sig när man läser, som alltid.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Kanske blir fler som får upp ögonen för Xfce? Använder själv Xfce och är jättenöjd med det. Är ändå inte särskilt orolig för Gnome, det är ju öppen källkod så det försvinner ju inte och vem som helst kan ta över utvecklingen när andan faller på så som pzh114n påpekar i punkt 3 ovan.

Permalänk
Medlem

Unity mognar snabbare och snabbare, från att vara en stor Unity hatare, tycker jag det är framtiden nu. Även andra distar sneglar på Unity nu.

Framtiden för linux i överlag på desktop ser iallafall ljusare ut nu, med kritiken mot windows 8 speciellt för spelmarknaden. Och portningen av steam till Linux, även om det kanske inte kommer så många spel.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Någon som använder Xfce? Vad tycker ni om den? Är den stabil? Är den lika modifierbar som gnome?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SweAccount:

Någon som använder Xfce? Vad tycker ni om den? Är den stabil? Är den lika modifierbar som gnome?

Har inte använt det primärt själv, men har installerat och konfigurerat på en dator.

Det kändes väldigt konfigurerbart. Då kom jag visserligen precis från ett nytt timmesförsök med Unity (i samband med släppet av 12.04 - kanske hade situationen förbättrats) vilket fick mig så otroligt frustrerad över att inget gick att konfigurera, iaf inte de saker jag var intresserad av. När jag oundvikligen bad Unity att fara och flyga och installerade Xfce som visade sig inte vara totalt statiskt så kanske jag reagerade överdrivet positivt, men på en timme så hade precis allt jag ville konfigurera fixats (det som tog lång tid var inloggningshanteraren (stänga av ljudet! (och lite annat)) vilket var Ubuntus och inte Xfce:s fel), och detta på smidiga sätt.

Det har inte varit några problem gällande stabilitet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SweAccount:

Någon som använder Xfce? Vad tycker ni om den? Är den stabil? Är den lika modifierbar som gnome?

Vi är några som kör det på jobbet (just nu Xubuntu 12.04 LTS för x86_64) och vad det gäller stabilitet så är det definitivt inga problem. Tidigare körde vi 10.04 LTS, använder endast LTS eftersom en jobbdator bara måste vara stabil och bara fungera.

Vad det gäller modifieringsmöjligheterna: vet inte, Xubuntus default fungerar så pass bra att inte orkar bry mig. Det enda jag saknade var en "launcher", men finns flera att välja på i Ubuntus repos.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vi är några som kör det på jobbet (just nu Xubuntu 12.04 LTS för x86_64) och vad det gäller stabilitet så är det definitivt inga problem. Tidigare körde vi 10.04 LTS, använder endast LTS eftersom en jobbdator bara måste vara stabil och bara fungera.

Vad det gäller modifieringsmöjligheterna: vet inte, Xubuntus default fungerar så pass bra att inte orkar bry mig. Det enda jag saknade var en "launcher", men finns flera att välja på i Ubuntus repos.

Man kan väl bara lägga till en panel med några programstartare på så blir det en "launcher"?
Jag kör Xfce på Arch Linux och även på debian, tycker det funkar jättebra. Särskilt gillar jag Thunar filhanterare och det enkla sättet att göra genvägar (bara dra en mapp till sidopanelen genvägar).

Permalänk

Tack för svaren :)..

Efter att jag läst lite på nätet verkar det som folk gillar Xfce, just på grund av stabiliteten.

Har kollat lite Youtube-Klipp som visar hur man kan göra Xfce snyggare. Blir väll att prova Xubuntu när man har tid.