Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

De är en standard USB3-internkabel. Alla är kompatibla. Men de är inte nödvändigt du kan köra på USB2 också om du vill. Fast de beror ju på vad för tillbehör du har som du tänkt ansluta.

Körde på kabeln från Alina samt mailade Webbhallen om priset på Streacoms kabel så nu tar även de 99 kr för den... Anledningen till att jag inte körde på USB2 är att jag monterat Streacoms IR-mottagare och den ansluts till (halva) den interna USB 2-kontakten. Bygget är klart men jag har inte installerat något OS än pga tidsbrist. Sitter just nu och ska skapa en USB med Win 8.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Någon som hittat en bra lösning för att kunna styra TV och Reveiver från sin HTPC? Finns det några moderkort med inbyggt HDMI CEC-stöd? Har försökt läsa på lite och det hade varit snyggt om man kunde styra allt från sitt trådlösa tangentbord eller surfplatta och inte behöva ha fjärrkontroller liggandes. Finns externa USB->HDMI CEC adaptrar.

Kanske är IR-blaster till HTPCn och programvara för detta som är lösningen?
Eller en surfplatta med IR-blaster typ Xperia Tablet Z kanske, så får man en anledning att köpa en sådan också!

IR-mottagare i HTPCn och universalfjärr funkar ju alltid, men vill helst kunna styra allt från tangentbord eller surfplatta.

Svårt att välja vilken väg man ska gå

Permalänk
Medlem
Skrivet av mah-tin:

Någon som hittat en bra lösning för att kunna styra TV och Reveiver från sin HTPC? Finns det några moderkort med inbyggt HDMI CEC-stöd? Har försökt läsa på lite och det hade varit snyggt om man kunde styra allt från sitt trådlösa tangentbord eller surfplatta och inte behöva ha fjärrkontroller liggandes. Finns externa USB->HDMI CEC adaptrar.

Kanske är IR-blaster till HTPCn och programvara för detta som är lösningen?
Eller en surfplatta med IR-blaster typ Xperia Tablet Z kanske, så får man en anledning att köpa en sådan också!

IR-mottagare i HTPCn och universalfjärr funkar ju alltid, men vill helst kunna styra allt från tangentbord eller surfplatta.

Svårt att välja vilken väg man ska gå

Tror det är grafikkortet CEC-stöd finns på.

Jag har köpt mig en sådanhär iaf.
http://www.pulse-eight.com/store/products/104-usb-hdmi-cec-ad...

Fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av a08steis:

Tror det är grafikkortet CEC-stöd finns på.

Jag har köpt mig en sådanhär iaf.
http://www.pulse-eight.com/store/products/104-usb-hdmi-cec-ad...

Fungerar utmärkt.

Mjo, men dom flesta alternativ i denna tråd har integrerat grafikkort.

Hur som helst, en sådan lösning med HDMI-CEC som kontrolleras av XBMC är ju bra. Men det är mindre bra om man vill göra saker utanför XBMC som t ex lyssna på Spotify eller kolla på Netflix antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mah-tin:

Mjo, men dom flesta alternativ i denna tråd har integrerat grafikkort.

Hur som helst, en sådan lösning med HDMI-CEC som kontrolleras av XBMC är ju bra. Men det är mindre bra om man vill göra saker utanför XBMC som t ex lyssna på Spotify eller kolla på Netflix antar jag?

Det finns ju add-ons till xbmc.
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Add-on:XBMC_Flicks_-_Net...

Permalänk
Medlem

Hej!

Första inlägget här och jag ska direkt "svära i kyrkan" Kändes som det här var den överlägset mest seriösa tråden jag hittade så därför hoppas jag att jag kan få lite bra svar på mina frågor. Jag vet att tråden handlar om ljudlösa HTPC helt utan rörliga delar men om man kan acceptera ett visst ljud utan att den för den delen låter som en hårfön vad får man då för fördelar jämfört med de saker man måste ta hänsyn till om man vill ha den helt ljudlös?

För att förtydliga lite så kan jag acceptera ett svagt fläktljud och ett svagt surr från en mekanisk HDD. Jag har inte behov av mer prestanda än att den ska klara av att visa alla typer av mediafiler man normalt kan tänkas använda. Jag skulle kunna uppskatta ett mindre chassi men jag vill helst kunna få plats med min 2TB 3,5" drive jag redan har för lagring tillsammans med en SSD för operativet.

Sen är jag inte så insatt i mediaspelarvärlden, vad har man för fördelar med XBMC jämfört med att t ex. bara köra VLC och sen för respektive nackdelar med Win7 och Win8?

Hoppas jag inte blir sågad direkt längs fotknölarna nu

Permalänk
Skrivet av EVOVII:

Hej!

Första inlägget här och jag ska direkt "svära i kyrkan" Kändes som det här var den överlägset mest seriösa tråden jag hittade så därför hoppas jag att jag kan få lite bra svar på mina frågor. Jag vet att tråden handlar om ljudlösa HTPC helt utan rörliga delar men om man kan acceptera ett visst ljud utan att den för den delen låter som en hårfön vad får man då för fördelar jämfört med de saker man måste ta hänsyn till om man vill ha den helt ljudlös?

För att förtydliga lite så kan jag acceptera ett svagt fläktljud och ett svagt surr från en mekanisk HDD. Jag har inte behov av mer prestanda än att den ska klara av att visa alla typer av mediafiler man normalt kan tänkas använda. Jag skulle kunna uppskatta ett mindre chassi men jag vill helst kunna få plats med min 2TB 3,5" drive jag redan har för lagring tillsammans med en SSD för operativet.

Sen är jag inte så insatt i mediaspelarvärlden, vad har man för fördelar med XBMC jämfört med att t ex. bara köra VLC och sen för respektive nackdelar med Win7 och Win8?

Hoppas jag inte blir sågad direkt längs fotknölarna nu

Precis som dig läste jag den här tråden för att den är väldigt bra, men jag insåg att där jag skulle ställa min HTPC var luftgenomströmningen obefintlig så jag vågade inte köra fläktlöst, tråden har ändå varit till väldigt stor nytta.

Mitt chassi har fläkt till processorn och en liten chassifläkt och jag kan inte påstå att jag lägger märke till ljudet överhuvudtaget. Någon intern mekanisk hårddisk har jag dock inte eftersom jag kör allt från nätverket (det fungerar väldigt bra så du borde fundera på om det inte är en lösning för dig).

Den stora fördelen som jag ser med XBMC är att det är ett komplett gränssnitt som är lätt att styra med t ex en fjärrkontroll. När jag sitter i soffan är jag inte så sugen på att styra runt en muspekare och dubbelklicka på filerna jag vill se, det är väldigt bekvämt att bläddra runt i XBMCs gränssnitt.

Den laddar dessutom automatiskt ner filmomslag, fan art, mm vilket gör det enkelt att hitta rätt och kommer ihåg hur långt in man hade kommit i filmer/tv-serier när man avslutade föregående session. Personligen så tycker jag att det är väldigt snyggt också

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quicksilver:

Precis som dig läste jag den här tråden för att den är väldigt bra, men jag insåg att där jag skulle ställa min HTPC var luftgenomströmningen obefintlig så jag vågade inte köra fläktlöst, tråden har ändå varit till väldigt stor nytta.

Mitt chassi har fläkt till processorn och en liten chassifläkt och jag kan inte påstå att jag lägger märke till ljudet överhuvudtaget. Någon intern mekanisk hårddisk har jag dock inte eftersom jag kör allt från nätverket (det fungerar väldigt bra så du borde fundera på om det inte är en lösning för dig).

Den stora fördelen som jag ser med XBMC är att det är ett komplett gränssnitt som är lätt att styra med t ex en fjärrkontroll. När jag sitter i soffan är jag inte så sugen på att styra runt en muspekare och dubbelklicka på filerna jag vill se, det är väldigt bekvämt att bläddra runt i XBMCs gränssnitt.

Den laddar dessutom automatiskt ner filmomslag, fan art, mm vilket gör det enkelt att hitta rätt och kommer ihåg hur långt in man hade kommit i filmer/tv-serier när man avslutade föregående session. Personligen så tycker jag att det är väldigt snyggt också

Intressant, vilket chassi använder du?

Permalänk
Skrivet av EVOVII:

Hej!

Första inlägget här och jag ska direkt "svära i kyrkan" Kändes som det här var den överlägset mest seriösa tråden jag hittade så därför hoppas jag att jag kan få lite bra svar på mina frågor. Jag vet att tråden handlar om ljudlösa HTPC helt utan rörliga delar men om man kan acceptera ett visst ljud utan att den för den delen låter som en hårfön vad får man då för fördelar jämfört med de saker man måste ta hänsyn till om man vill ha den helt ljudlös?

För att förtydliga lite så kan jag acceptera ett svagt fläktljud och ett svagt surr från en mekanisk HDD. Jag har inte behov av mer prestanda än att den ska klara av att visa alla typer av mediafiler man normalt kan tänkas använda. Jag skulle kunna uppskatta ett mindre chassi men jag vill helst kunna få plats med min 2TB 3,5" drive jag redan har för lagring tillsammans med en SSD för operativet.

Sen är jag inte så insatt i mediaspelarvärlden, vad har man för fördelar med XBMC jämfört med att t ex. bara köra VLC och sen för respektive nackdelar med Win7 och Win8?

Hoppas jag inte blir sågad direkt längs fotknölarna nu

Haha, värst vad försiktig du var. Jag håller med om det du säger om att det här känns som den överlägset mest seriösa tråden och i seriösa trådar blir man inte sågad längs fotknölarna för att man funderar på en annan variant än den tråden handlar om.

För att svara på din fråga om fördelar med "lite ljud" mot "inget ljud" så är väl de mest uppenbara sakerna jag kommer på:

  • Möjlighet att endera få motsvarande prestanda billigare eller bättre prestanda för samma pris. Visserligen inte helt säker här, men det borde ju vara så att passiv kylning är dyrare än aktiv kylning med samma prestanda.

  • Möjlighet till hårddisk, vilket ger mer lagring för pengarna. I ditt fall verkade du ju dessutom ha en hårddisk liggandes så då blir det ju "gratis". Jag håller med Quicksilver om att det är bättre att köra lagring på nätverket, men då behöver man ju ytterligare en dator med chassi och processor och allt (vilket kostar).

  • Möjlighet till högre prestanda. Fläktar, även väldigt tysta, har bättre kylprestanda än en passiv lösning så då får man möjlighet att kräma på med kraftigare komponenter. Det verkar inte vara något du behöver, menmen...

Angående din fråga om XBMC vs VLC skulle jag svara likadant som Quicksilver, dock med tillägget att båda ju är gratis så du kan ju helt enkelt testa båda och se vilken lösning som passar dig bäst (jag tror du kommer fram till XBMC).

Angående Win7/8 funderar jag på samma sak. Jag har tillgång till båda gratis via MSDNAA, så jag kan ju egentligen testa båda (när jag väl skaffar HTPC) men det jag har kommit fram till hittills är i princip:

  • Windows 8 är med Modern UI åtminstone i teorin bättre lämpat att styras med fjärrkontroll. Hur bra stöd det finns för det vet jag dock inte.

  • Windows 8 har i och med Modern UI ett större fokus på helskärmsapplikationer, vilket förmodligen är vad man är ute efter med en HTPC.

  • Windows Media Center, som är ett alternativ till XBMC, finns tillgängligt som del av Windows 7, men inte som del alv Windows 8.. För att få Windows Media Center i Windows 8 måste man betala 99 kronor om man har Windows 8.1 Pro (eller 1449 för att få både Pro och Windows Media Center om man har "vanliga" Windows 8, men då är det billigare att köpa Pro direkt). Använder man inte Windows Media Center utan till exempel XBMC är detta dock såklart ingen issue. Har ingen aning om vilken som är bäst, men XBMC verkar ju vara omtyckt här på forumet.

Sedan finns ju förstås de vanliga för-/nackdelarna med Windows 8. Det är nyare (bättre support), stabilare, snabbare men å andra sidan finns det rätt hård kritik mot Win8 också. Jag kommer nog i alla fall installera Win8 när jag skaffat HTPC tror jag.

Permalänk
Skrivet av EVOVII:

Intressant, vilket chassi använder du?

Det blev en Streacom F7C Evo:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/169218-streacom_f7c_e...

Min TV-bänk hade precis 10 centimeters avstånd mellan hyllplanen så när jag plockade bort fötterna på den gick den att klämma in

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetsen_nr11:

am till XBMC).

Angående Win7/8 funderar jag på samma sak. Jag har tillgång till båda gratis via MSDNAA, så jag kan ju egentligen testa båda (när jag väl skaffar HTPC) men det jag har kommit fram till hittills är i princip:

  • Windows 8 är med Modern UI åtminstone i teorin bättre lämpat att styras med fjärrkontroll. Hur bra stöd det finns för det vet jag dock inte.

  • Windows 8 har i och med Modern UI ett större fokus på helskärmsapplikationer, vilket förmodligen är vad man är ute efter med en HTPC.

  • Windows Media Center, som är ett alternativ till XBMC, finns tillgängligt som del av Windows 7, men inte som del alv Windows 8.. För att få Windows Media Center i Windows 8 måste man betala 99 kronor om man har Windows 8.1 Pro (eller 1449 för att få både Pro och Windows Media Center om man har "vanliga" Windows 8, men då är det billigare att köpa Pro direkt). Använder man inte Windows Media Center utan till exempel XBMC är detta dock såklart ingen issue. Har ingen aning om vilken som är bäst, men XBMC verkar ju vara omtyckt här på forumet.

Sedan finns ju förstås de vanliga för-/nackdelarna med Windows 8. Det är nyare (bättre support), stabilare, snabbare men å andra sidan finns det rätt hård kritik mot Win8 också. Jag kommer nog i alla fall installera Win8 när jag skaffat HTPC tror jag.

Angående windows 8 så.

  • Fungerar utmärkt att styra med fjärrkontroll, kör med unified remote på min platta och det funkar väldigt bra. Bara lägga upp sina media-appar på startskärmen och göra dom så stora som man önskar och ta bort allt annat som man inte vill ha, sen är det väldigt överskådligt och bra.

  • Inte bara det, Netlflix-appen i Windows 8 har dessutom 5.1-ljud

  • Har inte testat WMC, men XBMC är ju fantastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mah-tin:

Angående windows 8 så.

  • Fungerar utmärkt att styra med fjärrkontroll, kör med unified remote på min platta och det funkar väldigt bra. Bara lägga upp sina media-appar på startskärmen och göra dom så stora som man önskar och ta bort allt annat som man inte vill ha, sen är det väldigt överskådligt och bra.

  • Inte bara det, Netlflix-appen i Windows 8 har dessutom 5.1-ljud

  • Har inte testat WMC, men XBMC är ju fantastiskt.

Tror inte det spelar så stor roll, Win7/Win8.
Jag själv kör streams/video i min browser, och alla filmer i XBMC.
Så är inte ute i själva "windows" så mycket.
Dock vill man ha alla funktioner/program/rss osv som fixar lite smått och gått och då skulle jag satsa på Win7 som har funnits ute längre och som stöds av de flesta programmen.

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av a08steis:

Yes, men man får nog inte 5.1-ljud via API om jag har fattat det rätt. Det är därför appen till windows 8 är så bra.

Hur som helst så beställde jag en sådan här nu:
http://www.logitech.com/sv-se/product/harmony-ultimate-hub?cr...

Med den och Unified remote (för att styra Spotify, Windows och XBMC) i min platta bör jag kunna hantera det mesta väldigt smidigt.

Permalänk
Medlem

Hej!
Har spanat lite i den här tråden och försökt skräddasy ett litet paket som passar mig.
Vad tror ni om detta? http://imgur.com/w77BXiE

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundbe:

Hej!
Har spanat lite i den här tråden och försökt skräddasy ett litet paket som passar mig.
Vad tror ni om detta? http://imgur.com/w77BXiE

Tack!

Det kommer nog att funka finfint. Glöm inte http://www.inet.se/produkt/8906228/forlangning-atx-24-pins

Permalänk
Medlem
Skrivet av mah-tin:

Ah det hade jag såklart glömt. Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundbe:

Hej!
Har spanat lite i den här tråden och försökt skräddasy ett litet paket som passar mig.
Vad tror ni om detta? http://imgur.com/w77BXiE

Tack!

Kommer bli väldigt bra. Har exakt likadan moderkort och cpu. Inga som helst problem : )

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Skönt å se att tråden fortfarande lever vidare!

Jag kommer uppdatera första inlägget någon gång framöver. Tänker på inköpslistan. Om någon har tid får ni jätte gärna skriva några rader här och rekommendera ett kit. Argumentera gärna fördelar och nackdelar så lägger jag med det i första inlägget.

Så ska vi hålla tråden aktuell även i 2014. Gött nytt år alla

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Vilka tv-tunerkort för det marksända nätet rekommenderas, som får plats i lådan från post #1?

Antar att det är bra att planera redan nu för övergång till DVB-T2 och H.265...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stampedo:

Vilka tv-tunerkort för det marksända nätet rekommenderas, som får plats i lådan från post #1?

Antar att det är bra att palnera redan nu för övergång till DVB-T2 och H.265...?

Jag såg något kort för rätt länge sedan som var otroligt litet som passade i chassit. De va någon i tråden som länkade till ett forum där det var en som körde med DVB-kort av någotslag. Men rent allmänt är det viktigt att kortet är low profile och så litet som möjligt. Det finns väldigt lite utrymme på insidan av chassit. Bäst är förstås om du kan hitta ett kort som är externt och går över USB då de kommer garanterat funka.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jag tror inte kommande H.265 kommer att avkodas i TV-kortet, dagens TV-kort skickar bara streamen till mjukvara som avkodar den antningen direkt i mjukvaran eller med hjälp av HW-acceleration. Så det är nog lönlöst att vänta på ett sådant kort.

Kolla TV-kort på http://www.dvbshop.net/, verkar nere nu men de har bra utbud av kort. Personligen så har jag dålig erfarenhet av USB TV-kort, problem med suspend/resume osv, men det kan ju förståss fungera mycket bättre nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk

Tranquil PC har rea på sin ABLE H3, kostar £249.00 nu.

Citat:

-Intel 4th Generation i3 4010U Core Processor
-Incl 1x mini DisplayPort 1.2 and 1x mini HDMI 1.4, both supporting audio.
-Internal 4GB DDR3 Fast RAM
-Internal fast 60GB solid state drive (500MB/s)
-Windows 7 Professional
-Internal WiFi (802 b/g/n) module and external high gain antenna
-Dome power switch (to rear)
-Internal thermal damping technology
-Universal External Power Supply
-Mini HDMI to HDMI adapter

Verkar vara väldigt bra pris. Frakt och även skatt verkar dock tillkomma. Någon som har erfarenhet från affären?
Vad tror ni annars om datorn? Värt att beställa eller ska man satsa på hemmabygge? Jag har samma krav som dom flesta, köra XBMC 1080p, gärna i rar:ade filer, över nätet och även play-tjänster utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starvalley:

Tranquil PC har rea på sin ABLE H3, kostar £249.00 nu.

Verkar vara väldigt bra pris. Frakt och även skatt verkar dock tillkomma. Någon som har erfarenhet från affären?
Vad tror ni annars om datorn? Värt att beställa eller ska man satsa på hemmabygge? Jag har samma krav som dom flesta, köra XBMC 1080p, gärna i rar:ade filer, över nätet och även play-tjänster utan problem.

Kommer säkert funka fint. Tänk dock på att CPU:n är bara på 1,7ghz så det gäller att de du vill kolla på går att hårdvaruaccelerera via DXVA eller liknande annars kommer du med största sannolikhet få lagg och framedrops om det är i 1080P. Det är fördelen med en kraftigare CPU som exempelvis den som rekommenderas i första inlägget som ligger på över 3Ghz.

Du har inte heller samma möjligheter att uppgradera systemet till ett kraftiga paket. Men så länge de du ska köra inte kräver mer CPU än så, så ser jag inga problem. Smidig liten låda också. Bra pris också. Den i #1 inlägget ligger ju på mer än 3ggr vad du förmodligen kommer betala för detta totalt gissningsvis. Lyssna gärna vad andra tycker också.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Blivit sugen på ett bygge likt den i guiden jag också.
Plockade ihop den här listan: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2479887
Vilket i princip exakt är de delar som tippsades om.

Några förslag på förbättringar / kostnadseffektivisering?

Förresten, vad krävs för att kolla på 3D-filmer via en pc? Räcker denna?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Starvalley:

Blivit sugen på ett bygge likt den i guiden jag också.
Plockade ihop den här listan: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2479887&view=l
Vilket i princip exakt är de delar som tippsades om.

Några förslag på förbättringar / kostnadseffektivisering?

Förresten, vad krävs för att kolla på 3D-filmer via en pc? Räcker denna?

Jag tror inte länken fungerar, jag fick upp min egna lista nämligen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Länken fungerar för mig, kommer till starvalleys lista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starvalley:

Blivit sugen på ett bygge likt den i guiden jag också.
Plockade ihop den här listan: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2479887
Vilket i princip exakt är de delar som tippsades om.

Några förslag på förbättringar / kostnadseffektivisering?

Förresten, vad krävs för att kolla på 3D-filmer via en pc? Räcker denna?

Min är klenare än den du har i din lista och 3D funkar fint. Det finns lite olika 3D tekniker dock. Side by Side och Blurays med sin egna teknik. Men jag ser inga problem där. Du lär ju få de funka med den kraften du har i den burken.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Skrivet av radx:

Min är klenare än den du har i din lista och 3D funkar fint. Det finns lite olika 3D tekniker dock. Side by Side och Blurays med sin egna teknik. Men jag ser inga problem där. Du lär ju få de funka med den kraften du har i den burken.

Ok, vad bra. Då jag har en Panasonic VT60 är 3D-tekniken som är aktuell active shutter 3D, eller vad den nu kallas. Men antar att man skickar t ex side-by-side ström från datorn till TVn som sen spelar upp den korrekt med varannan sida i taget, så att säga? Eller ska "konverteringen" till shutter ske på datorn? Kanske lite OT - men kan man göra det i XBMC, eller måste man ha en separat 3D-videospelare för det?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av tintinj:

Länken fungerar för mig, kommer till starvalleys lista.

Då är det väl Prisjakt som är skum då... Kanske bara funkar om man inte redan har en lista själv.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starvalley:

Ok, vad bra. Då jag har en Panasonic VT60 är 3D-tekniken som är aktuell active shutter 3D, eller vad den nu kallas. Men antar att man skickar t ex side-by-side ström från datorn till TVn som sen spelar upp den korrekt med varannan sida i taget, så att säga? Eller ska "konverteringen" till shutter ske på datorn? Kanske lite OT - men kan man göra det i XBMC, eller måste man ha en separat 3D-videospelare för det?

Side by side är en video med dubbla bilder. Det är alltså en helt vanlig video fast där man ser två olika frames bredvid varandra. Du startar denna filmen och ser dubbelsignalen på din TV. Sedan trycker du på 3D-knappen på din fjärr och vips så ställer TV:n om sig till att slå ihop side by side signalen.

Jag är ingen expert på detta med 3D men jag vet att de fina med side by side kräver ingen extra utrustning för all beräkning sker direkt i TV:n. Fråga gärna någon annan än mig om du vill ha fler detaljer för jag gillar egentligen inte 3D och använder det inte utan har bara testat det så att säga och vet således väldigt lite om tekniken i detalj.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum