LENOVO EDGE E330 vs andra bärbara 13.3" (14") under 2kg

Permalänk
Medlem

LENOVO EDGE E330 vs andra bärbara 13.3" (14") under 2kg

Hej!

Sitter för fult och letar efter en ny bärbar dator. De krav som jag har är att den ska vara under 2kg och 13.3" eller 14".
har kollat in LENOVO EDGE E330 och den ser riktigt bra ut. den har en M prolle på 2.5gz i stället för de U prollar som sitter i en ultrabook.

Jag har kollat in t.ex. HPs ENVY 4 samt deras Spectre XT. (har runt 20% rabbat då jag är student på HPs sortiment).

Vad jag ser så får de flesta ultrabooks stryk i prestanda jämförande E330. Om jag införskaffar E330 blir det att sätta in en SSD samt 4gb mer ram.

Min fråga är vad jag ska satsa pengarna på. Den ska framförallt användas i skolan till programmering och skrivande av uppsatser m.m. Jag har nu i 2 år släpat på en 15" dator som väger nästan 3kg och det har jag tröttnat på samt att den datorn är nu 3+ år gammal. (batteri m.m börjar bli dåligt) Finns det något annat märke som levererar något snarlikt till E330?

Jag vill gärna inte lägga mer än 9k på en dator & eventuella uppgraderingar till denna. (jag vet att det hade varit trevligt med en dator med bättre upplösning på skärmen men då sticker priserna upp också.)

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk
Vila i frid

Köper du en Lenovo rekommenderar jag att du köper en förlängd garanti - baserat på vad jag får ta reda på i verkstaden. M eller U spelar mindre roll då disken (trots SSD) kommer att vara flaskhalsen i datorn.

Permalänk

Kolla på Asus U36SG, 1.66kg i sitt 13" kolfiberchassi. Väldigt fin laptop.

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeroGamer:

Kolla på Asus U36SG, 1.66kg i sitt 13" kolfiberchassi. Väldigt fin laptop.

problemet med U36SG är att det är mycket mer jobb att byta till en SSD. Men jag funderar lite på den med.

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk
Medlem

E130

Jag köpte Lenovo E130, det är nog ingen jätteskillnad. Iallafall tycker jag datorn är undermålig. Ljud och Bild är okej men inte mer, ingen njutning. Måttar med Cs 1.6 där det inte går att spela och spelet inte hänger med på låga kvalitetsinställningar
annars är formaten, känslan och knappsatsen trevlig.

jag kollade nyss på den här http://www.pc-konsulten.se/barbara/extreme/x-128.html vad tror ni?
annars tror jag på zenbook http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1275231

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.