Permalänk
Medlem

Vi betalar också 3000 spänn i kvartalet i el... det som vi använder mest är väl micron,tvättmaskin,torktummlare... men det fattar inte mina päron utan de säger, stäng ner datorn som är på varje kväll =///... fick räkning idag 2900 =(

vad finns det för billiga/stabila företag som man kan köpa lite el ifrån har fortum just nu

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Wuää, mor min säger att vi får runt 1000 kr i elräkning varje månad, och hon skyller på datorn, men tror inte på det.

Vad är det som drar så mycket? Kan göra en lista på dom stora elektroniska prylarna i lägenheten.

o Tvättmaskin (används inte ofta för morsan tvättar i "tvättstugan" i källaren.
o Datorn (EN dator)
o Spis
o Relativt gammal tv
o Micro (används ganska ofta)

Sen är det nog inget mer. Förstår inte vad det är som drar så mycket ström!

Edit: Vi är bara 2 st i lägenheten, jag och mor.

Visa signatur

!

Permalänk
Medlem

Ni kan INTE ha 1000:- i månaden i hushållsel.

Däremot om ni har eluppvärmning och värmer ert eget varmvatten så kan förbrukningen kosta en tusenlapp i månaden.

Ta fram elräkningen och skriv av vad som står på den!
BILD?

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOFFe
Ni kan INTE ha 1000:- i månaden i hushållsel.

Däremot om ni har eluppvärmning och värmer ert eget varmvatten så kan förbrukningen kosta en tusenlapp i månaden.

Ta fram elräkningen och skriv av vad som står på den!
BILD?

Jorå
Har "gratis" (ingår i hyran) varmvatten och sånt, och eluppvärmning är väl "gratis" det med?

Edit: ska fixa fram bild på den så fort den nya elräkningen kommer, eller jag kan ju leta efter den.

*gone*

Httade inte någon räkning alls

Edit2: Hmm, nu är det helt plötsligt 691 kr per månad, när jag visade vad en dator kostar i månaden.

Visa signatur

!

Permalänk
Medlem

Eluppvärmning är INTE gratis i alla lägenheter.
1000:-/månad är typ mer än vad en eluppvärmd villa förbrukar.....

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

Tror att många missar spisen och andra hushållsmaskiner då man räknar förbrukning. Man kanske säger, jag använder bara spisen/ugnen15-30min/dag, vad man då inte tänker på är att det handlar om en till ett par kW här (det finns en anledning till varför spisen oftast får en egen 10A säkring) och inte några hundratals W.
Diskmaskin och dammsugare är också apparater som används relativt regelbundet, ligger också kring 1kW.
En tv drar mindre än en datorskärm iaf, men å andra sidan kan ju tv:n vara större (och därmed dra mer). Min TV är på 21" och tror jag ligger på ca 60W medans datorskärmen är på 19" och drar 120W (detta är alltså de specificerade värdena, är förmodligen lägre).

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Jag räknade ut att om min dator drar 200 watt , och står på 24 timmar om dygnet så blir det 130 kr i månaden, sen blir det ju annorlunda beroende på vilket elbolag man har.. 86.63 öre per kw/h kostar det för mig. sedan har jag ju inte ens på datorn mer än 12 timmar per dygn, och den kanske inte ens drar så mycket som 200 watt så det är troligen ännu billigare..

med skärmen blir det ca 40 kr till alltså 170 kr. sen kan man ju dra av ca 40 kr efterssom den inte står på 24 timmar om dygnet så det kanske hamnar på 130 kr månaden i alla fall. sen så står ju skärmen inte alltid på även om datorn är på.

Visa signatur

RICHARD-DIN VÄN PÅ VÄGEN

Permalänk
Medlem

Ska själv ta och spana in detta när första räkningen kommer dock så stod han som flytta för halva nyss hihi. och nu halva är vi i thailand så får ta de senare.
han som flytta snackade om 300kr i mån kostnad, han hade inte äns en dator och han bodde själv. Torktumlare, tvättmaskin, spis, m.m vanlig tjock tv hade han.... tror inte han nötte på spisen eller tvättmaskin..

Själv kör jag tvättmaskin,torktumlare 1-2 ggr vecka. 2st bärbara datorer, en som är inkopplad i tvn 40" jämt.. spis å sånt nöts rätt bra, bänkdiskmaskin kan rulla minst 10ggr vecka.

Klurar dock, är inte så bra på detta

vi har luftburenvärme. Om jag drar på mer värme, blir det dyrare då?

Permalänk
Medlem

jag bor i en 2:a hyreslägenhet och har fortum som elbolag och i kvartalet betalar jag 1029kr är det rimligt? inklusivt datorn på dygnet runt!

Visa signatur

McFreedy är en som finner saker andra inte finner!! Och går där ingen annan har gått!!

Permalänk
Medlem

Det låter väldigt billigt, själv ligger jag på det 2-3 dubbla för min lägenhet.