Ominstallation av XP PRO?

Permalänk
Medlem

Ominstallation av XP PRO?

Har uppdaterat en dator med nytt moderkort och processor.

Nu tvungen att ominstallera XP Pro.

De 3 partionerna tidigare gjorda i NTFS.

Har nu med 6 st bootdisketter försökt att ominstallera XP.

Första gången så försökte jag formatera C: där XP ligger, men formateringen stannade efter 20%.

Andra gången så fick jag felmeddelande på diskett 2, där en fil skulle vara skadad.

Gjorde 6 nya disketter, men sak samma igen.

Vet att många här har hög kunskap inom ämnet som kanske kan ta sig lite tid att hjälpa till, så vore jag mycket tacksam.

Visa signatur

Antec Performance One P180, Tagan Easycon 580W, Athlon 64 X2 4800+, Asrock 939 Dual Ata2, TwinMos Dual 4x512, 4x300 Maxtor Diamond Maxline III Sata 2, NEC ND-4550, 2 Acer AL2216Wsd

Permalänk
Medlem

kan du inte boota direkt på CDn?

En sak till... har du testat att minnerna funkar OK? Orsaken att jag frågar är för att den typen av konstiga fel brukar bero antingen på trasigt installationsmedia, eller minnesproblem. Det finns ett fantastiskt program som heter "DocMem" som är gratis. Lägg på en diskett och boota direkt på den. Sedan kan den testa att minnet är OK. Har själv använd det när jag jobbade som PC-tekniker i ett par år. Funkar klockrent..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björne
kan du inte boota direkt på CDn?

En sak till... har du testat att minnerna funkar OK? Orsaken att jag frågar är för att den typen av konstiga fel brukar bero antingen på trasigt installationsmedia, eller minnesproblem. Det finns ett fantastiskt program som heter "DocMem" som är gratis. Lägg på en diskett och boota direkt på den. Sedan kan den testa att minnet är OK. Har själv använd det när jag jobbade som PC-tekniker i ett par år. Funkar klockrent..

Tack för hjälpen Björne!

Det visade sig vara det ena minneskretsen som blivit ostabil.

När jag tog ur den ena så gick det bra att ladda XP Pro igen.

Har nu bytt ut minnet och allt fungerar som det skall.

Förmodligen detta som har gjort datorn ostabil de sista månaderna med konstiga krascher ibland.

En god fortsättning Björne.

Visa signatur

Antec Performance One P180, Tagan Easycon 580W, Athlon 64 X2 4800+, Asrock 939 Dual Ata2, TwinMos Dual 4x512, 4x300 Maxtor Diamond Maxline III Sata 2, NEC ND-4550, 2 Acer AL2216Wsd