Designen till iphone 5 är patenterad och skyddad - Av Goophone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Det är bara att avvakta och se vad som händer.
BMW stämde kinesisk biltillverkare för att de kopierat deras X5 rakt av i design.
Kinas HD sa bara att de såg ingen likhet och dömde till fördel för den kinesiska biltillverkaren.
Detta har upprepats med många andra företag, alltid samma dom, den kinesiska tillverkarn vinner. Om patent finns dvs.

Kinesiska Proview som stämde Apple över namnet "iPad" försökte få import/export förbud (innan de gjorde upp) utan att lyckas. Kinas tull ansåg att produkten var för "populär" för att det skulle kunna stoppas. Så inte speciellt troligt att de skulle stoppa den ändå mer populära iPhone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arri-k:

Sista meningen du skrev där beskriver precis det jag menade, du jämförde ett teknologiföretag med mördare =/ Men den debatten går ingenvart.

Godnatt!

Jo jag vet att det är lite fel men som sagt, de har lite gemensamt dock är apple inga mördare eller så.
Men Jobs sa ju att han är ute efter att förgöra android och allt det där, ungar blir mobbade för att de inte har apple produkter (vet inte hur det är nu men förr var det så i alla fall) och de vart utstötta och sådant.

Som tur är så är ju inte Apple lika hemska eller ens i närheten utav nazisterna eller sådant men om man bortser från mördandet och allt det så tycker jag att de påminner lite om varandra i filosofin eller vad man nu ska kalla det.
Apple vill vara de enda som finns och strävar efter det på några sätt också precis som de andra.

Så om man tänker på det så finns det tyvärr likheter.

Apples produkter har jag inte direkt något emot förutom att det är låst och krångligt men just apple är jag emot.

Godnatt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oldskool:

Goophone är ett kinesiskt bolag som är kända för sina KIRFS (exakta kopior) av iPhone. De har såklart bara kunnat sälja dessa i Kina, eftersom Kina inte har någon fungerande Copyright-hantering. Eftersom läckor funnit i ett par månader kring nya iPhone så har bolaget den här gången kunnat presentera sin KIRF innan Apple själv går ut med nyheten.

Dock så hävdar de nu att det är deras telefon som är originalet, och att om Apple presenterar någon telefon som bär minsta likhet med deras, så kommer de att stämma Apple och kräva säljförbud. De har även sökt mönsterskydd / patent på "sin" modell i ett flertal instanser.

Personligen så känner jag att GooPhone inte egentligen gör någonting, som inte Apple redan har gjort mot Samsung / LG.
Källa
http://phandroid.com/2012/09/05/android-powered-iphone-5-manu...

Lol, GooPhone kör en Samesung. Alla vill vara Apple, inga nyheter.

Förövrigt börjar inte Apples skydd gälla när de "går ut med telefonen", lol.

Hur exakt fungerar analogin med Apple Vs Samsung?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krushy:

Det stora är inte att Android users vill klaga på Iphone users utan själva företaget apple, dom tar överpris och nu försöker dom få in så dom kan få stänga av olika tjänster i sina telefoner beroende på vart du är någonstans vilket blir integritetskränkande. Samt att dom patenterar allt och tror att dom var först med det sedan stämmer hej vilt från höger och vänster samt vill sätta säljstop för att dom tror att dom kommer konka annars.

Mycket av det du säger tror jag beror på okunskap (pratar generellt nu, inte om dig). Ofta ser man folk som kommer med felaktiga påståenden om iPhone, iOS och OSX. Att iTunes är ett krav, och att man måste konvertera filmer för att kunna titta på dem på iPhone/iPad eller att de uppenbart blandar ihop OS X med iOS.

Sen faller många för medias rubriker. Som jag nämde i ett tidigare inlägg. Apple har stämt två smartphonetillverkare, Samsung och HTC. Microsoft däremot är mästare att få in licenspengar från övriga tillverkare (sägs exempelvis få mellan 3 till 6$ per Samsung/HTC-Android som säljs) och hotar med stämning och säljstopp vilket de som sagt just nu har fått på Motorolas smartphones i Tyskland.

Visst, vissa av Apples mjukvarupatent borde de inte fått godkända enligt mig, men de är definitivt inte värre än andra tillverkare vad gäller stämningar och fulspel. De har dock betydligt mer fokus på sig än de andra tillverkarna.

Härom veckan kom exempelvis rapporter om dåliga arbetsförhållanden (och barnarbete) hos en av Samsungs underleverantörer. Det blev inte mycket väsen om det men när exakt samma sak hände Apples underleverantör blev det ett jävla liv.

Apple får mycket positivt ut av att ha så mycket fokus på sig, deras produkter hype:as enormt och alla skriver om minsta grej. Men det finns ju också denna baksida att även allt det dåliga förstoras upp mycket när det gäller Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Härom veckan kom exempelvis rapporter om dåliga arbetsförhållanden (och barnarbete) hos en av Samsungs underleverantörer. Det blev inte mycket väsen om det men när exakt samma sak hände Apples underleverantör blev det ett jävla liv.

Vill egentligen inte ha en diskussion kring det här för det e helt off topic. Men måste lägga en liten kommentar.

En stor del av barnen har välja på leva på nån form av existensminimum för barnarbete eller totalt noll inkomst och dö av svält. Jag påstår absolut inte att barnarbete e en bra sak. Men hade jag fått välja barnarbete eller typ dö hade jag knappast valt att dö. Sen kan man dömma ut systemet som gör att barn är tvungen till slava e helt rätt.

Nu lite on topic.

Jag hoppas verkligen att de lyckas stoppa apple och rör om lite i grytan så nya/bättre patentlagar kommer fram.

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem

Hade ju varit riktigt kul om goophone var en riktig krut-telefon med amoled, hög pixeltäthet, quadcore osv. Så när folk frågar om man har en iPhone 5 så säger man "nae, det är en goophone med android och är mycket bättre på alla punkter".

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Mycket av det du säger tror jag beror på okunskap (pratar generellt nu, inte om dig). Ofta ser man folk som kommer med felaktiga påståenden om iPhone, iOS och OSX. Att iTunes är ett krav, och att man måste konvertera filmer för att kunna titta på dem på iPhone/iPad eller att de uppenbart blandar ihop OS X med iOS.

Du får gärna berätta för mig hur du flyttar över filer från en dator till en ipod/ipad/iphone. Jag vet själv inte men alla ägare av sådana jag har frågat har sagt att det endast är möjligt via itunes

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Du får gärna berätta för mig hur du flyttar över filer från en dator till en ipod/ipad/iphone. Jag vet själv inte men alla ägare av sådana jag har frågat har sagt att det endast är möjligt via itunes

En väg som jag kommer på, på rak arm är att jailbeaka den och använda sig utav WinSCP. Det finns säker fler.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

En väg som jag kommer på, på rak arm är att jailbeaka den och använda sig utav WinSCP. Det finns säker fler.

Detta känns oerhört omständigt för något så enkelt som att flytta över filer, du går dessutom utanför vad Apple tillåter dig att göra med telefonen. Själv hade jag nog kunnat roota den om jag hade en men för många är inte det ett alternativ, dvs jag tolkar det som att itunes är ett krav om du inte har ett bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

Nej man kan inte använda iPhonen som usb-minne utan att jailbreaka. När jag väl lyckades få det att funka på min jailbreakade iphone 4 så var överföringshastigheten helt sjukt slö av nån anledning, så vare med det.
Blir aldrig mer iPhone för min del iaf, är så less på min, jag är för krävande och nördig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Du får gärna berätta för mig hur du flyttar över filer från en dator till en ipod/ipad/iphone. Jag vet själv inte men alla ägare av sådana jag har frågat har sagt att det endast är möjligt via itunes

För dokument och liknande finns flertalet molntjänster som exempelvis iClould eller Dropbox vilket jag använder.

Vad gäller video så har de flesta populära mediaspelare alternativa överföringsmöjligheter utöver iTunes. GoodPlayer har stöd för en hel uppsjö av överföringsalternativ (som SMB, FTP, HTTP m.fl). Själv kör jag SMB(Samba), bara öppna appen så får jag upp min burk (trådlöst) och kan hoppa runt som i vilken filhanterare som helst och därefter välja om jag vill stream video direkt från datorn eller om jag vill ladda ner den till plattan.

För musik kör jag Spotify.

Har klarat mig fin fint utan iTunes hur länge som helst och som sagt sedan iOS 5 är iTunes inte ett krav längre vilket det var tidigare då du var tvingad att använda iTunes för att kunna ta backup eller uppdatera mjukvara. Nu sker detta via iCloud/OTA updates.

Att flytta filer som om det vore ett USB-minne har aldrig fungerat på en (icke jailbreakad) iPhone, vare sig du använder iTunes eller inte. Själv har jag dock inte det minsta behov av det då jag finner andra metoder fullt tillräckliga. Jag använde inte möjligheten att ha telefonen som ett USB-minne ens på de telefoner jag hade innan iPhone. Känns i mina ögon som ett föråldrat sätt, själv streamar i så hög utsträckning som möjligt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

So fuck em. Låt Kina ha sina jävla piratkopior och bojkotta hela jävla landet.

Det märks att du inte läser ekonomidelen i morgontidningen, än mindre ha pluggat till ekonom... Kina är världens största land sett till befolkningsmängd och just nu ökar deras välfärd. De är just nu världens största marknad för smartphones(oj Ericsson?), världens största marknad för hem-el såsom tvättmaskiner, kylskåp och damsugare(oj Electrolux?), världens största företag för bilar(oj volvo och saab?). Men det är något som du och många andra här i väst inte känner till, inte så konstigt att många av våra svenska företag kursar eller tvingas sälja sig till andra ägare när de har totalt noll koll på marknaden.

Skrivet av HerrNi|sson:

Jag har inte sagt något om att hata? Det enda jag påpekade var att Apple är inte dom enda som stämmer, vilket alla i den här tråden verkar tro.

Du kan väl hänvisa till någon fakta istället för att spela Allan.

Nej, du sa att alla stämmer varandra lika mkt, att apple varken stämmer mer eller mindre än någon annan. och det absurda uttalande som du vill ha källa på är narrande av ditt absurda påstående... du kan ju ta fram en källa på ditt påstående likaväl.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Kinesiska Proview som stämde Apple över namnet "iPad" försökte få import/export förbud (innan de gjorde upp) utan att lyckas. Kinas tull ansåg att produkten var för "populär" för att det skulle kunna stoppas. Så inte speciellt troligt att de skulle stoppa den ändå mer populära iPhone.

Och ändå så vann Proview i rättegång och Apple fick komma med en uppgörelse, om jag inte minns fel. Känns ändå som att det finns möjlighet för det här företaget att sätta lite käppar i hjulen för Apple i kina också.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Mycket av det du säger tror jag beror på okunskap (pratar generellt nu, inte om dig). Ofta ser man folk som kommer med felaktiga påståenden om iPhone, iOS och OSX. Att iTunes är ett krav, och att man måste konvertera filmer för att kunna titta på dem på iPhone/iPad eller att de uppenbart blandar ihop OS X med iOS.

Fast för att få in t.ex filmer så måste man ju faktiskt konvertera dem till det enda filformat som stöds. Detta kan göras genom att köpa ett av deras program för 500:- eller så kan man leta igen gratisprogram där 90% av dem inte är vad de utger sig för att vara. Visst finns många felaktiga påståenden om Apples produkter, men jag förstår inte hur du kan säga att detta inte är sant...

Och på vilket sätt är iTunes inte ett krav?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Fast för att få in t.ex filmer så måste man ju faktiskt konvertera dem till det enda filformat som stöds. Detta kan göras genom att köpa ett av deras program för 500:- eller så kan man leta igen gratisprogram där 90% av dem inte är vad de utger sig för att vara. Visst finns många felaktiga påståenden om Apples produkter, men jag förstår inte hur du kan säga att detta inte är sant...

Och på vilket sätt är iTunes inte ett krav?

Nej, det behöver man inte. De mest populära mediaspelarna (som AVPlayerHD och GoodPlayer) kostar 22kr och de spelar de allra flesta format. Läs:
http://itunes.apple.com/se/app/avplayerhd/id407976815?mt=8
http://itunes.apple.com/se/app/goodplayer/id416756729?mt=8

Permalänk
Medlem

Vad har denna bild med ämnet att göra om jag får fråga? Rätt stor skillnad från att hämta inspiration från andra företags designspråk mot att i detalj kopiera illegalt läckta komponenter från en konkurrents produkt (om man nu kan kalla dem konkurrenter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Vad har denna bild med ämnet att göra om jag får fråga? Rätt stor skillnad från att hämta inspiration från andra företags designspråk mot att i detalj kopiera illegalt läckta komponenter från en konkurrents produkt (om man nu kan kalla dem konkurrenter).

Det var just detta som Samsung gjorde och ändå blir de fällda :/ Tråkigt tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Det var just detta som Samsung gjorde och ändå blir de fällda :/ Tråkigt tycker jag.

Nej, håller inte med. Återigen, det är skillnad på att ta inspiration av andra företag än att kopiera en konkurrents produkt.

Att Apple gillar exempelvis Sonys och Brauns (Dieter Ram) designspråk är ingen hemlighet men de har inte kopierat någon befintlig konkurrerande produkt. Samsung gick i mina ögon lite väl långt i att försöka kopiera "look-and-feel" av en konkurrerande produkt, om än inte i närheten av den exakta kopia som denna tråd gäller.

Hade Samsung valt den designen för något slags mätinstrument eller liknande, alltså inte en direkt konkurrerande produkt hade det varit en annan sak i mina ögon. Nu handlar det om att "sno" över kunder med hjälp av en liknande produkt, att "rida på vågen".

Permalänk
Medlem

Tror nog apple har patent på allt dom gör, säga vad man vill deras advokater är duktiga
Och stackars goophone kommer bli krossade totalt.

Permalänk
Medlem

Haha fan va bra, stäm skiten ur dem bara om det liknar denna telefonen det minsta lilla Smaka lite på sin egna medicin

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Njuter verkligen!

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Komiskt att folk faktiskt tror att dom stackars kineserna hade haft den minsta lilla suck i en rättegång mot apple gällande detta

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Komiskt att folk faktiskt tror att dom stackars kineserna hade haft den minsta lilla suck i en rättegång mot apple gällande detta

Komiskt att du tror Kineserna inte har en chans när ev tvist kommer hållas i deras land där landet håller företagen bakom ryggen och dem har nog många fler advokater.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Komiskt att du tror Kineserna inte har en chans när ev tvist kommer hållas i deras land där landet håller företagen bakom ryggen och dem har nog många fler advokater.

Ja, det är komiskt eftersom man vet att detta inte kommer sluta i "goophones" fördel, hade varit villig att satsa allt man äger på ett sådant vad.
Säga vad man vill om apple, dom vet sina saker när det gäller lawsuits, patent osv.

Men kan väll vara kul att se dom bli krossade I guess.

Permalänk
Medlem

Hihi, alltid lika kul att läsa när alla android ägare tror Apple är onda.
Förstår ni inte att alla företag gör detta? Ni måste vara otroligt trångsynts, öppna ögonen.
Det är står mycket om Apple just för att såna dårar som ni ska vakna!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

Intressant hur så många tror att Kinesiska rättegångar skulle hålla Kinesiska företag bakom ryggen. I princip hela Kina styrs av pengar ofta i form av mutor (oavsett den påstådda kommunismen), och dett gäller allt ifrån dagiset dina barn går på till sjukvård eller rättsväsendet. Mest sannolikt kommer dom som betalar bäst för sig att gå vinnande ur rättegången, och det är i princip öppet skulle jag säga, då apple har större fickor så har goophone antagligen bättre kontakter och förståelse för korruptionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tror nog apple har patent på allt dom gör, säga vad man vill deras advokater är duktiga
Och stackars goophone kommer bli krossade totalt.

Patent är dock offentliga.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10