Bild men inget ljud igenom Receivern från Datorn (HDMI)

Permalänk
Medlem

Bild men inget ljud igenom Receivern från Datorn (HDMI)

Hejsan!

Jag har problem med att få ljud till mina högtalare via HDMI från Datorn.

Jag kör med en HP ProBook 4510s, Pioneer VSX-527 receiver och en Samsung TV

När jag kopplar HDMI kabeln direkt till TVn får jag både ljud och bild. Jag får även ljud och bild via HDMI från min Digitalbox när jag kopplar den via Receivern.
Har också provat att köra HDMI från min telefon in i receivern, där jag får både ljud och bild.

Jag valt HDMI som standardenhet för ljudet. Har även provat att inaktivera datorns högtalare men utan resultat.

Någon som har några tips, för jag har kört fast.

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Rekordmedlem

Startar du om allt inklusive receivern efter att du kopplat om ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Prövade detta nu, utan resultat

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem

Min spontana checklista skulle se ut så här:
1. Kolla att verkligen inget ljudgenererande program funkar, typ SVT Play, winamp, Media Player Classic Home Cinema
2. Kolla att rätt ljudutgång är vald i kontrollpanelen. Jag har en Denon och det står i kontrollpanelen på datorn. När du har både stereon och därefter TVn inkopplad kan datorn få för sig att byta lite...
3. Kolla förstärkaren så den är inställd på att själv ta hand om ljudet så den inte vidarebefordrar det till TVn.
4. Prova allt utan att ha TVn på.
5. Sök på http://www.avsforum.com/

Lycka till!

Visa signatur

/Linuxs

Permalänk
Medlem

1. Kollat med 3 program, Firefox(Youtube), VLC och Windows Media player.
2. Yes, står VSX-527 och den gröna stolpen står och pulserar.
3. Står på AMP, prövade att köra THRU men kom inget ljud i TVn heller
4. Testat, ingen skillnad

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk

Har du valt t.ex. Hdmi ingång 1 för t.ex. Dvd eller bluray?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Nope, alla ingångar är redan döpta så har bara valt den som jag satte kabeln i.

Sökte runt lite och hittade något om att man skulle pröva med en HDMI 1.4 kabel, då jag gissar på att mina kablar är 1.3. Någon som har några tankar om de? Ska försöka hitta en kabel och testa nu i helgen.

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Skrivet av Thecreep:

Nope, alla ingångar är redan döpta så har bara valt den som jag satte kabeln i.

Sökte runt lite och hittade något om att man skulle pröva med en HDMI 1.4 kabel, då jag gissar på att mina kablar är 1.3. Någon som har några tankar om de? Ska försöka hitta en kabel och testa nu i helgen.

Spelar ingen roll med korta kablar. Har du en kabel mellan förstärkaren och tv'n samt att tv'n är igång?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Menar version 1.4 på kabeln inte längden.

"i have experienced the same issue. a technician suggested that i use an hdmi 1.4 cable so the vsx 521k receiver can recognize the audio format of the movie i am playing (since the receiver is already fit for the latest version of the hdmi cable). alternatively, i used an optical cable and selected the "auto surround" function of said receiver and it automatically recognizes and selects the audio format being transmitted by the source unit (hd multi media player). however, only an hdmi 1.4 cable can recognize the dts master audio format, which is more superior. as such, you may try using said cable. hope this helps. good luck. let me know of you progress. thanks.- guitarman "
http://www.tomshardware.co.uk/forum/58680-32-pioneer-asus-m4a...

Japp och japp, har även provat med TVn avstängd.

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Skrivet av Thecreep:

Menar version 1.4 på kabeln inte längden.

"i have experienced the same issue. a technician suggested that i use an hdmi 1.4 cable so the vsx 521k receiver can recognize the audio format of the movie i am playing (since the receiver is already fit for the latest version of the hdmi cable). alternatively, i used an optical cable and selected the "auto surround" function of said receiver and it automatically recognizes and selects the audio format being transmitted by the source unit (hd multi media player). however, only an hdmi 1.4 cable can recognize the dts master audio format, which is more superior. as such, you may try using said cable. hope this helps. good luck. let me know of you progress. thanks.- guitarman "
http://www.tomshardware.co.uk/forum/58680-32-pioneer-asus-m4a...

Japp och japp, har även provat med TVn avstängd.

Det är ingen skillnad på kablarna utan oavsett om det är 1.3 eller 1.4 så ska det funka. Man har inte gjort något med kabeln utan den är den samma, kablar länre än 10m har dock högre krav på sig för att klara kraven. Dock inget som påverkar din funktion.

*Koppla in en hdmi kabel från förstärkaren till tv'n.
*Koppla in hdmi från dator till en ingång på förstärkaren, i ditt fall t.ex. game eller BD då dessa alltid är hdmi.
*Starta förstärkaren, tvn och sedan datorn
*Välj hdmi som uppspelnings enhet i windows

Funkar inte detta så prova andra ingångar på förstärkaren, funkar t.ex. ett xbox 360 eller ps3 eller en annan dator?
Kablarna är ju hela efter som du kan få ljud i tv'n.

Din förstärkare får inte vara inställd på hdmi-thru då spelar enbart tv'n upp ljudet, se sidan 25 i manualen.
http://docs.pioneer.eu/Manuals/VSX_527_K_12_MAN_VSX5827_SDF_S...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Det är ingen skillnad på kablarna utan oavsett om det är 1.3 eller 1.4 så ska det funka. Man har inte gjort något med kabeln utan den är den samma, kablar länre än 10m har dock högre krav på sig för att klara kraven. Dock inget som påverkar din funktion.

*Koppla in en hdmi kabel från förstärkaren till tv'n.
*Koppla in hdmi från dator till en ingång på förstärkaren, i ditt fall t.ex. game eller BD då dessa alltid är hdmi.
*Starta förstärkaren, tvn och sedan datorn
*Välj hdmi som uppspelnings enhet i windows

Funkar inte detta så prova andra ingångar på förstärkaren, funkar t.ex. ett xbox 360 eller ps3 eller en annan dator?
Kablarna är ju hela efter som du kan få ljud i tv'n.

Din förstärkare får inte vara inställd på hdmi-thru då spelar enbart tv'n upp ljudet, se sidan 25 i manualen.
http://docs.pioneer.eu/Manuals/VSX_527_K_12_MAN_VSX5827_SDF_S...

Enligt HDMI.org så behövs nya kablar för att fullt stödja 1.4 vilket borde tyda på att det är någon skillnad på dom. Borde ju visserligen funka nu, men skadar inte att prova.

Har prövat en hel uppsjö olika uppstarts kombinationer. Har ju inga problem med digitalboxen tex. HDMI är ju valt som ljudenhet då jag ju som ovan sagt kört ljudet direkt i TVn.
Testad både med AMP och THRU med får inte ljud varken i högtalarna eller i TVns högtalare. Har nog även provat varje ingång på stärkaren.

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Skrivet av Thecreep:

Enligt HDMI.org så behövs nya kablar för att fullt stödja 1.4 vilket borde tyda på att det är någon skillnad på dom. Borde ju visserligen funka nu, men skadar inte att prova.

Har prövat en hel uppsjö olika uppstarts kombinationer. Har ju inga problem med digitalboxen tex. HDMI är ju valt som ljudenhet då jag ju som ovan sagt kört ljudet direkt i TVn.
Testad både med AMP och THRU med får inte ljud varken i högtalarna eller i TVns högtalare. Har nog även provat varje ingång på stärkaren.

http://forums.cnet.com/7723-7596_102-384095/hdmi-1-3-vs-1-4/
Så länge du har en kabel som är 1.3a.så funkar den. Det är ingen skillnad på kablarna om du redan har en bra 1.3 kabel. Du får inte fler stift eller sladdar i kabeln. Det är på hårdvarusidan som det skiljer sig dvs i tvn eller bd spelaren. Vet inte vad du har för kablar nu men en normal bra 1.3a ska funka utan problem. Du försöker ju inte skicka 4k upplösning, ethernet, arc och dts-hd ljud. Låter som något inte är rätt inställt. I alla fall...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

http://forums.cnet.com/7723-7596_102-384095/hdmi-1-3-vs-1-4/
Så länge du har en kabel som är 1.3a.så funkar den. Det är ingen skillnad på kablarna om du redan har en bra 1.3 kabel. Du får inte fler stift eller sladdar i kabeln. Det är på hårdvarusidan som det skiljer sig dvs i tvn eller bd spelaren. Vet inte vad du har för kablar nu men en normal bra 1.3a ska funka utan problem. Du försöker ju inte skicka 4k upplösning, ethernet, arc och dts-hd ljud. Låter som något inte är rätt inställt. I alla fall...

Skickades från m.sweclockers.com

Håller helt klart med om att det är nån inställning som är fel, men vilken? Har läst igenom hela manualen och prövat det mesta. Är bara datorn som är problemet också. Allt annat funkar i vilken ordning man än startar och kopplar in dom. Ska pröva med en annan dator och se om det är i datorn problemet är

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem

Har du testat välja ta bort passthrough på HDMI på recievern? Vet inte vad det heter på Pioneer..

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB