Star Citizen – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på om jag ska smälta ner min Starfarer och skaffa en Hull B/C istället.
Tankar om detta?
Har inte riktigt förstått om det går att lasta alla sorters varor på starfarern, eller bara bränsle.

Permalänk

edit. (ibland känns det som jag borde byta nick till mr.Edit)

2015-05-03
Månadens rapporten för april har kommit ut.
April Monthly Report

2015-05-09
"Everything is subject to change." Detta borde sitta nu efter alla ändringar som skett men ändå blir man lätt upprörd ibland.
29/4 i Hull B uppdateringen så stod det att MISC Starfarer har SCU(Standard Cargo Units) 4043.52 men på bara en vecka har de lyckats ändra värdet till Cargo Capacity: 3321 när man tar del av en ny sale:
Fleshing out the Starfarer där bland annat G2G Gemini presenteras idag som även nämndes redan under kickstarter och då är det en militärvariant som "är mycket bättre än den ursprungliga Starfarer".

Denna Sale tycker jag känns väldigt malplacerad då Hull serien "lanserades" förra veckan, hur många miljoner behöver de per månad egentligen så här tar det verkligen emot att stödja en uppgradering av Starfarer. DiscoLando tidigare forummedlem, nu anställd kommenterar detta lite. Men det frångår inte att det är lite för ofta "One Time Offer".

Det har nämnts för länge sen att bränsletankarna ska kunna bytas ut mot något annat för att lasta fasta varor, men inte exakt hur mycket eller hur.
Och nu finns det lite bilder på hur det kan se ut, kanske ingen extra Hornet men reservdelar och vapen osv borde kunna fraktas när man ser på denna bild
https://robertsspaceindustries.com/media/5f15hymo2h4l9r/sourc...
och sen den vanliga som den ser ut med bränsletankar
https://robertsspaceindustries.com/media/7o4cgkgn03qk3r/sourc...

Det som jag väntat mest på är uppdateringen om FPS vilket även en rapport om det kan dra ut på tiden.
Och det är inte lite läsning men även videoklipp på hur de jobbar. Så när man ser allt det så förstår man att det tog sin tid.
Star Marine FPS Update
"Star Marine is intended to introduce the first person shooter gameplay that will be part of the core of both Squadron 42 and Star Citizen."
Gravitationsfri SataBall i Astro Arena och mer ordinär fps i Gold Horizon station är de två lägena som kommer erbjudas...

Är man sen intresserad av de minispel som lagts upp på sidan så finns en ny, länkar de tidigare också:

2014-11-28 Into the Unknown: A Carrack & Her Crew som ger Cartographer titel på forumet.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/143...

2015-02-27 Orion Vault : A Loan in the 'Verse Ett tidsödande mining spel.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/engineering/1453...

2015-05-09 Hyper Vanguard Force
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/147... Ett Shoot'em Up spel där man använder musen.
Även en liten manual till spelet https://robertsspaceindustries.com/media/e5bjn07yv7yfxr/sourc...

Dold text

oops, glömde nämna att Star Citizen Alpha 1.1.2 Released! på 20GB och då med en tutorial som man kan vara med på och testa och tycka till om.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

I senaste Reverse the Verse så talade gänget om att det tredje startskeppet, MISC Reliant, kommer att säljas nästa vecka till priset av $50. Då det är en concept sale ingår LTI, dock kommer det för närvarande inte säljas med ett startpaket (kommer när skeppet är flygbart i spelet).

Och på tal om startskepp, nästa veckas Free Flight kommer vara med de nuvarande startskeppen, RSI Aurora och CO Mustang varianterna.

Slutligen "the FPS module will arrive sooner than you expect but longer than you’d like…"

Permalänk
Medlem
Skrivet av vr00mfondel:

Jo, att dom inte kan släppa FPS modulen förrän server strulet är löst är ju ganska uppenbart.

Förutom alla nya backers som kommer dyka upp när den släpps, så finns det nog en hel del tidigare backers som i princip inte kör AC multiplayer utan sitter och väntar på FPS/Social modulerna (jag är en av dom)

Samma här. vägrar köra AC av ren princip. väntar på explorationdelen...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

FPS kommer ju säkert bli en ganska intressant upplevelse. Ska bli spännande att se om deras servrar och matchmaking system kommer palla trycket.

Frågan är också hur långt efter Social modulen ligger...

Visa signatur

i7 4770K @ 3,5Ghz | MSI Z87-S02 | 2 x Geforce GTX780 3Gb | 2 x 8Gb DDR3 1600Mhz | Samsung 840 Evo 500Gb SSD

i7 950 @ 3,06Ghz | MSI X58A-GD65 | 2 x Geforce GTX460 OC 1Gb | 3 x 2Gb DDR3 1333Mhz | Corsair Force Series 120Gb SSD

Permalänk
Medlem

Går det att testa något nu om man inte har köpt ett skepp?

Permalänk
Medlem

Hur har alla här tänkt ha det installerat? På SSD eller HDD? Senaste gången jag hörde av dem så var spelet på 130GB+. Det gör det lite jobbigt för då kan det vara värt att köra SSD för att det ska ladda snabbt men 130GB är en hel del. Hur kommer ni göra?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Hur har alla här tänkt ha det installerat? På SSD eller HDD? Senaste gången jag hörde av dem så var spelet på 130GB+. Det gör det lite jobbigt för då kan det vara värt att köra SSD för att det ska ladda snabbt men 130GB är en hel del. Hur kommer ni göra?

SSD utan tvekan. Kommer ju vara så många spel som blir överflödiga när SC är klart som man kan avinstallera

Visa signatur

i7 4770K @ 3,5Ghz | MSI Z87-S02 | 2 x Geforce GTX780 3Gb | 2 x 8Gb DDR3 1600Mhz | Samsung 840 Evo 500Gb SSD

i7 950 @ 3,06Ghz | MSI X58A-GD65 | 2 x Geforce GTX460 OC 1Gb | 3 x 2Gb DDR3 1333Mhz | Corsair Force Series 120Gb SSD

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Hur har alla här tänkt ha det installerat? På SSD eller HDD? Senaste gången jag hörde av dem så var spelet på 130GB+. Det gör det lite jobbigt för då kan det vara värt att köra SSD för att det ska ladda snabbt men 130GB är en hel del. Hur kommer ni göra?

Självklart SSD. Det kommer ju dröja ett bra tag till innan det ens passerar 100GB, och priset per GB på SSD's går ju ständigt ner, så det ska väl inte vara några problem för de med spel-riggar när PU är går live. Har i dagsläget 250GB SSD för spel, så för mig är det inga som helst problem

Skrivet av Tacomix:

Går det att testa något nu om man inte har köpt ett skepp?

Nix. Det står tydligt på deras sida vad som krävs. Ett "Game Package" för att komma åt Hangar-modulen (Minst $37.50), samt ett AC-pass ($6.25) för att kunna lira Arena Commander. Kommer jag ihåg rätt så kommer även FPS-modulen som släpps snart kräva ett nytt pass för de backers som inte var med från början. Jag har dock varit lite inaktiv på senaste så det kanske är något annat sagt om det nu.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Självklart SSD. Det kommer ju dröja ett bra tag till innan det ens passerar 100GB, och priset per GB på SSD's går ju ständigt ner, så det ska väl inte vara några problem för de med spel-riggar när PU är går live. Har i dagsläget 250GB SSD för spel, så för mig är det inga som helst problem

Senaste gången jag fick information om deras utvecklings version var den runt 130GB (3månader sedan cirka), så passerat 100GB har den gjort utan tvekan för länge sedan. Sedan vet jag att dem skulle försöka optimera storleken, men faktum är att när dem lägger till mer saker så kommer data mängden öka därefter. Min gissning kommer det ligga på ~100-150GB i slutändan, men det är svårt att säga beroende på vad de gör för optimeringar. (Källa att hänvisa till finns ej, men detta är legitim information. Dem har ännu inte gått ut och sagt något officiellt.)

Rörande SSD så är frågan svår för mig, kanske när SSD's är billiga men i nuläget anser jag spel på SSD's kostar mer än vad det smakar. iaf om man har en rapp HDD som pressar mellan 150 till 200MB/s.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Det ska verkligen bli intressant och se hur dem knyter ihop den här ständigt växande påsen. Jag är ingen SC backer själv, men jag kommer naturligtvis testa spelet när det släpps någon gång nästa år. Det ska bli väldigt intressant att se hur deras singleplayer campaign SQ42 kommer att "spela", det är första gången dom verkligen kommer att bli kritiserade utan att dom kan dra fram Alpha/Beta-kortet. Den kommer ju representera relativt bra hur resten utav spelet, det s.k Persistent Universe, kommer att spela.

Dem har ju skapat världshistoria oavsett vilket, jag håller tummarna för deras skull.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Senaste gången jag fick information om deras utvecklings version var den runt 130GB (3månader sedan cirka), så passerat 100GB har den gjort utan tvekan för länge sedan. Sedan vet jag att dem skulle försöka optimera storleken, men faktum är att när dem lägger till mer saker så kommer data mängden öka därefter. Min gissning kommer det ligga på ~100-150GB i slutändan, men det är svårt att säga beroende på vad de gör för optimeringar. (Källa att hänvisa till finns ej, men detta är legitim information. Dem har ännu inte gått ut och sagt något officiellt.)

Rörande SSD så är frågan svår för mig, kanske när SSD's är billiga men i nuläget anser jag spel på SSD's kostar mer än vad det smakar. iaf om man har en rapp HDD som pressar mellan 150 till 200MB/s.

Den informationen får du gärna länka källa till. Det var ju något inlägg i Mars där en utvecklare grovt uppskattade att klienten inledningsvis skulle landa på runt 100GB, länk finns här. Vad utvecklingsversionen ligger på i dagsläget har inte mycket betydelse, då det kommer rensas och komprimeras en hel del närmare release sen ändå.

Sen i längden så har CR sagt att man självklart får räkna med att nytt material kommer släppas via patchar, så spelet kommer ju bara växa och med all säkerhet passera 150GB någon dag i framtiden.

Vad gäller SSD vs HDD så beror det väl på hur laddningstiderna presterar i slutändan, och eventuellt "pop-in"-problem som kan uppstå när man färdas i höga hastigheter. I dagsläget med modulerna så är det dock en massiv skillnad mellan de två alternativen. Sen är det väl även upp till var och en vad man prioriterar. Det finns dom som verkligen avskyr laddningstider, och då kanske man hellre lägger en extra slant på större/extra SSD istället för bättre grafikkort, medans andra tänker och tycker tvärt om.

I vilket fall så kommer CR inte vara nådig vad gäller systemkrav, så vill man ha en bra upplevelse i SC så kommer man helt enkelt få punga ut. SC är i stort sett mitt drömspel och har levererat gott så här långt, så jag kommer iaf inte snåla

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Den informationen får du gärna länka källa till. Det var ju något inlägg i Mars där en utvecklare grovt uppskattade att klienten inledningsvis skulle landa på runt 100GB, länk finns här. Vad utvecklingsversionen ligger på i dagsläget har inte mycket betydelse, då det kommer rensas och komprimeras en hel del närmare release sen ändå.

Sen i längden så har CR sagt att man självklart får räkna med att nytt material kommer släppas via patchar, så spelet kommer ju bara växa och med all säkerhet passera 150GB någon dag i framtiden.

Läste du mitt inlägg? Jag har ingen källa att hänvisa till då detta är inofficiellt spriden information. Kanske egentligen borde använt tag systemet och tagat #leak då detta är egentligen ny information.

Min information kommer från en polare som känner en spel utvecklare som har både god kontakt och assisterat utvecklarna utav SC. Jag vet mycket väl om den artikeln, det var strax efter den jag diskuterade det med polaren och fick reda på hur stort det var i dåvarande dagsläget.

Sedan sa jag i mitt inlägg att jag är fullt medveten om att de kommer optimera dess storlek rätt mycket. (Optimering inkluderar komprimering och rensning.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Blir man av med skeppet man köpt om man blir sprängd i molekyler aka Eve-Online ??
Nån som har en länk om just hur sånt här funkar vore de najs.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Blir man av med skeppet man köpt om man blir sprängd i molekyler aka Eve-Online ??
Nån som har en länk om just hur sånt här funkar vore de najs.

Sprängs ditt skepp upp i "molekyler" så är det bortom räddning. Precis som i EVE så kommer SC att använda sig utav försäkringar. Det verkar dock som att dom försöker göra något lite mer ordentligt och genomtänkt system än hur det fungerar i EVE. Vi får se hur det blir i slutändan helt enkelt.

Star Citizen - Insurance FAQ

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk

Jag beundrar folk som betalar pengar för en produkt som kommer att släppas 2016 och som inte har en aning om hur slutprodukten kommer att fungera eller att se ut.
De har redan tjänat en massa pengar och jag kan bara säga bravo till Chris Roberts för att ha lyckats med det. Jag kommer dock inte att följa alla andra, tänker med hjärnan och inte med hjärtat och väntar på färdiga produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Jag beundrar folk som betalar pengar för en produkt som kommer att släppas 2016 och som inte har en aning om hur slutprodukten kommer att fungera eller att se ut.
De har redan tjänat en massa pengar och jag kan bara säga bravo till Chris Roberts för att ha lyckats med det. Jag kommer dock inte att följa alla andra, tänker med hjärnan och inte med hjärtat och väntar på färdiga produkten.

Och skulle alla vara lika fantastiskt smarta som du är så skulle det inte komma några crowdfundade spel. Att stötta spelprojekt på Kickstarter och dylikt är en kalkylerad risk där folk som gör det uppenbarligen tycker att det är värt risken att förlora några dollar för att de vill se sina drömprojekt bli verklighet.
Å andra sidan så är det ju jävligt ballt att "inte följa alla andra".

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Nu har man registrerade ett konto och då behöver man ett skepp för att börja spela.
Det ser väldigt intressant ut.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Jag beundrar folk som betalar pengar för en produkt som kommer att släppas 2016 och som inte har en aning om hur slutprodukten kommer att fungera eller att se ut.
De har redan tjänat en massa pengar och jag kan bara säga bravo till Chris Roberts för att ha lyckats med det. Jag kommer dock inte att följa alla andra, tänker med hjärnan och inte med hjärtat och väntar på färdiga produkten.

Jag skulle ju nog säga att majoriteten av de potentiella framtida SC spelarna inte lagt några pengar, så det är nog inte så himla "mot strömmen" att vänta på det färdiga spelet. Det är ju såklart det "smarta draget" att göra, fast då går man såklart misste om att få testa på tidiga alpha builds fulla med roliga buggar.

Själv har man väl lagt in på tok för mycket pengar redan, även om det inte ens kommer i närheten av vad man lagt på andra spel...

Vad det gäller storleken på det färdiga spelet så är ju allting bara spekulation, även från CIGs sida. Det är ju dessutom ett spel som lär växa rätt mycket även efter launch, så även om 100gb räcker vid release, så kanske det kniper efter ett halvårs uppdateringar. Den nyligen läckta dev builden hade ju en storlek på 48gb, men det säger ju lika lite som att titta på storleken nuvarande build har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770K @ 3,5Ghz | MSI Z87-S02 | 2 x Geforce GTX780 3Gb | 2 x 8Gb DDR3 1600Mhz | Samsung 840 Evo 500Gb SSD

i7 950 @ 3,06Ghz | MSI X58A-GD65 | 2 x Geforce GTX460 OC 1Gb | 3 x 2Gb DDR3 1333Mhz | Corsair Force Series 120Gb SSD

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Läste du mitt inlägg? Jag har ingen källa att hänvisa till då detta är inofficiellt spriden information. Kanske egentligen borde använt tag systemet och tagat #leak då detta är egentligen ny information.

Min information kommer från en polare som känner en spel utvecklare som har både god kontakt och assisterat utvecklarna utav SC. Jag vet mycket väl om den artikeln, det var strax efter den jag diskuterade det med polaren och fick reda på hur stort det var i dåvarande dagsläget.

Sedan sa jag i mitt inlägg att jag är fullt medveten om att de kommer optimera dess storlek rätt mycket. (Optimering inkluderar komprimering och rensning.)

Nu missuppfattade du min poäng, fast det var väl lite dåligt formulerat av mig Det du hört från din polares polares polare är inget annat än ett rykte i mängden. Så det tar jag med en skopa salt snarare än information. Enligt officiella uttalanden så finns det inte ens en "komplett" version av SC där alla moduler är sammanfogade, utan de moduler som inte än är släppta (utöver fps-modulen då) utvecklas fortfarande separat av respektive studio. Detta backas även upp av diverse kommentarer från utvecklare på tex AtV som ofta säger att dom ser fram emot att få se hur långt en annan studio har kommit på sin modul, så uppenbarligen så delar dom inte builds särskilt flitigt mellan olika studios.

Skulle man trots allt snabbt lägga ihop modulerna idag för att få fram en total storlek så får man ju då mängder utav duplikerade och/eller utdaterade resurser, och därtill även som sagt skräpfiler och dylikt. Så med största sannolikhet så har inte ens CR själv någon bra överblick på den totala storleken i dagsläget, vilket egentligen är helt oväsentligt just nu ändå.

Sen i takt med att det helat tiden läggs till nytt material så görs det även också framsteg i effektivisering. Exempel är tex hur dom mer och mer har gått över till att använda "tiled textures", vilket innebär att många objekt kommer kunna dela på samma texturer, som dessutom är av mindre storlek, istället för unika stora set av texturer, vilket sparar otroligt mycket plats i slutändan, skapar mer flexibilitet med layers, och ökar workflow.
Ett annat exempel är hur dom är på väg att delvis gå runt det uråldriga lod-systemet för deras skademodeller. Istället för att låta spelet hoppa mellan olika mer eller mindre fulla modeller av skepp som är i olika skade-stadier så finns större delen av informationen i en och samma modell/modul, som då även kan "tappa" delar och skalas av på olika sätt. Som exemplet ovan så är detta väldigt effektivt vad gäller utrymme och betydligt flexiblare att jobba med.
Ett sista exempel är även modulariteten som dom håller på och konverterar alla skepp till. Att ha en grundmodell av ett skepp som kan byggas på av en mängd separata moduler som även kan passa på andra skepp, direkt ingame. Nu syftar jag inte på vapen och thrusters som vi kan ändra på ingame idag, utan allt möjligt även i interiören som tex stolar, bord, paneler och förvaring, etc.

Men faktum är iaf att CR inte är rädd för att spelet blir riktigt stort, precis som att det ofta varnas om att det kommer bli väldigt tungdrivet. Så man ska väl inte ha några förhoppningar, utan bör väl snarare förbereda sig Personligen gillar jag iaf att någon äntligen vågar spränga "gränserna" igen. Tråkigt för de med begränsad anslutning, men tekniken måste gå framåt!

Skrivet av Flexiblus:

Jag beundrar folk som betalar pengar för en produkt som kommer att släppas 2016 och som inte har en aning om hur slutprodukten kommer att fungera eller att se ut.
De har redan tjänat en massa pengar och jag kan bara säga bravo till Chris Roberts för att ha lyckats med det. Jag kommer dock inte att följa alla andra, tänker med hjärnan och inte med hjärtat och väntar på färdiga produkten.

Som sagt så hade SC aldrig kunnat bli verklighet om alla tänkte som du Tänker man med hjärnan och hänger med i informationsflödet så är det inte så svårt att med ren logik se potentialen och ambitionen i projektet, jämfört med andra i mängden som kanske inte känns som lika säkra kort. Det är många tunga namn i industrin som varit med ända från början, och det dras ständigt in fler, vilket ökar trovärdigheten. Fördelarna med att vara "crowdfunded" jämfört med att backas av utgivare är dessutom ovärderliga både för utvecklarna och för oss spelare. Så tror man på projektet så finns det ingen anledning till att inte lägga en slant på det.

De moduler som har släppts så här långt har ju även gett ett riktigt bra intryck av vart spelet är på väg, om än buggigt, obalanserat och okomplett. Det intygar bara mer och mer på att det iaf inte handlar om vaporware eller orealistiska ambitioner, vilket ger mer anledning till att våga lägga mer pengar på det med tiden. Jag har iaf fått ut väldigt mycket nöje från AC, kanske inte något som motsvarar mängden pengar man kastat på det än då, men betydligt mer än många fulla AAA-spel man har pungat ut för iaf.

Sen är det väl även värt att nämna att det var communityn som fick rösta fram beslutet om att behålla möjligheten att kunna lägga mer pengar på projektet efter Kickstarter-kampanjen, så det är väl inte riktigt bara CR's förtjänst att det har gått så långt som det har, utan snarare en väldigt engagerad och förhoppningsfull community.

Btw, på tal om inget. För de som inte hängt med så mycket i AC på senaste så finns det sedan ett tag tillbaka en "Tutorial" ingame, vilket inkluderar scriptade sekvenser, dialoger, en ny hangar med möjlighet att lyfta och landa från plattform, etc. Ett trevligt första hands-on intryck av något mer karaktärs-drivet gameplay Har inte sett någon nämna det här tidigare, så se en playthrough nedan;

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Har alla här gått med i olika organisationer då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The187:

Har alla här gått med i olika organisationer då?

Jag äger inte spelet ännu så nej, jag väntar nog med det. Tycker dessutom att det känns mer genuint när man lär känna spelare och skapar kontakter ingame.

Måste även säga, tutorial från videon ovan '1.1.2 PTU Tutorial' såg välgjord ut; sakta men säkert så börjar det bli ett spel utav allt det här. Det är rätt fantastiskt om man tittar tillbaka på gammal footage från Kickstarter-tiden, spelet såg väldigt annorlunda ut då gentemot hur det ser ut idag. Det har hänt mycket under dom här åren.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loffemega:

Jag äger inte spelet ännu så nej, jag väntar nog med det. Tycker dessutom att det känns mer genuint när man lär känna spelare och skapar kontakter ingame.

Måste även säga, tutorial från videon ovan '1.1.2 PTU Tutorial' såg välgjord ut; sakta men säkert så börjar det bli ett spel utav allt det här. Det är rätt fantastiskt om man tittar tillbaka på gammal footage från Kickstarter-tiden, spelet såg väldigt annorlunda ut då gentemot hur det ser ut idag. Det har hänt mycket under dom här åren.

Ja verkligen. Tror detta kommer bli större än wow om vi har tur. Hoppas bara dom har servrar nog att kunna hantera alla människor.
tycker helt klart att du ska köpa ett package redan nu, man får lite godbitar ju tidigare man är med.
+ så lär man ju känna spelarna före spelet släpps. Det tycker jag är bra varefall. men det är väll för att vi har en organisation

Permalänk

Star Citizen National Geographic 2944 Trailer #1
Jag skulle bli lite överraskad om jag såg något sånt här på tv idag, men det passade ihop på något sätt, och vem vet om 900år Hursomhelst så ser originalet ut så här, "Living in the Age of Airplanes" trailer.

Månadens rapport för maj månad är här och även en hel del matnyttigt från exempelvis Frankfurt studio.
"There has also been lots of progress on the Zone System, which is our new spatial partitioning system, replacing the old CryEngine octree spatial partitioning scheme. The Zone system is especially fit for a game like Star Citizen which features large, dynamic maps, huge amount of entities and large moving ships."
Monthly Report: May June 5th 2015

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

För er som är intresserade så finns organisationen Asgard som är den största svenska organisationen för tillfället. Skulle tro att våra stora styrka ligger bakom att vi inte är dedikerade till enbart ett spel utan är en spelförening i grunden. Detta göra att vi spelar andra spel ihop såsom arma, world of tanks m.m. medlemmar kommer ständigt med nya förslag till spel som dom vill testa ihop och det binder samman vår grupp redan nu innan star citizen kommit ut i "PU"-form. de flesta i föreningen har joinar oss pga star citizen men vi har också 10-15 cs-spelare i vår grupp. Det finns alltså inget tvång på att äga star citizen för att joina oss. Enbart att du är över 18 år.

Vi har ställt ut en monter för att visa upp star citizen på dreamhack sedan sommaren 2014 och kommer vara på plats igen vinter 2015.

Välkommen in i värmen hos oss i asgard gaming.

Www.asgardgaming.se

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Avstängd

Tycker fortfarande att det är konstigt att folk tror att SC kommer att vara ett MMO, undrar vart folk har fått den missuppfattningen ifrån. MMO står för Massively Multiplayer Online vilket innebär att man spelar med tusentals andra spelare samtidigt, SC eller Chris Roberts har inte nämnt någonting om hur många andra spelar man kan möta samtidigt i en zon i detta spel.

Jag menar, om det handlar om att man kan möta typ 64 andra spelare i en Zon innan en annan instans av Zonen laddas upp så är det knappast ett MMO, utan då handlar det om falsk marknadföring.

De har ju dock flaggat för att det inte kommer att vara en EvE online erfarenhet där man i princip kan möta upp tusentals andra spelare samtidigt i en Zon utan att spelet börjar använda sig av instanser.

Av det jag har läst så kommer SC helt enkelt vara ett Multiplayer spel och det är ju en jävla skillnad mot ett MMO.

Visst är det inte så konstigt när dagens ungdom tom klassar World of Tanks eller Diablo som MMOs, när det i realiteten är Lobby baserat med Multiplayer funktion.

Den siffran jag har lyckats googla fram är att man kommer att kunna stöta på 50-100 andra spelare i samma Zon/Instans innan en ny Zon/Instans laddas upp och att utvecklarna säger att 100 samtida spelare är i det mest optimistiska laget, och eftersom utvecklarna säger att 100 samtidiga spelare i en zon/instans är att "ta i" så får vi nog räkna med att det mer lutar åt 50 samtidiga spelare.

I min mening är inte 50-100 samtidiga spelare att klassa som en MMO. I det fallet kan man klassa GTA V Online som ett MMO vilket det givetvis inte är.

Permalänk
Avstängd

Har detta spel ens kommit ut eller är det fortfarande på programmeringsstadiet?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har detta spel ens kommit ut eller är det fortfarande på programmeringsstadiet?

Antagligen släpps det sent under 2016.

Permalänk
Skrivet av Vimes:

Tycker fortfarande att det är konstigt att folk tror att SC kommer att vara ett MMO, undrar vart folk har fått den missuppfattningen ifrån. MMO står för Massively Multiplayer Online vilket innebär att man spelar med tusentals andra spelare samtidigt, SC eller Chris Roberts har inte nämnt någonting om hur många andra spelar man kan möta samtidigt i en zon i detta spel.

Jag menar, om det handlar om att man kan möta typ 64 andra spelare i en Zon innan en annan instans av Zonen laddas upp så är det knappast ett MMO, utan då handlar det om falsk marknadföring.

De har ju dock flaggat för att det inte kommer att vara en EvE online erfarenhet där man i princip kan möta upp tusentals andra spelare samtidigt i en Zon utan att spelet börjar använda sig av instanser.

Av det jag har läst så kommer SC helt enkelt vara ett Multiplayer spel och det är ju en jävla skillnad mot ett MMO.

Visst är det inte så konstigt när dagens ungdom tom klassar World of Tanks eller Diablo som MMOs, när det i realiteten är Lobby baserat med Multiplayer funktion.

Den siffran jag har lyckats googla fram är att man kommer att kunna stöta på 50-100 andra spelare i samma Zon/Instans innan en ny Zon/Instans laddas upp och att utvecklarna säger att 100 samtida spelare är i det mest optimistiska laget, och eftersom utvecklarna säger att 100 samtidiga spelare i en zon/instans är att "ta i" så får vi nog räkna med att det mer lutar åt 50 samtidiga spelare.

I min mening är inte 50-100 samtidiga spelare att klassa som en MMO. I det fallet kan man klassa GTA V Online som ett MMO vilket det givetvis inte är.

Det är väl en definitionsfråga egentligen, men jag tycker absolut att det kan klassas som ett MMO. Grund-konceptet är ju att alla ansluter till samma servrar och spelar i samma värld, där alla på ett eller annat sätt kan möta alla, samtidigt som man även kan spela med sina polare samt påverka ekonomin och sin omgivning.

Begränsningen ligger som sagt i antalet spelare per instans, precis som i alla andra MMO's. Exakt hur många spelare det kommer kunna vara i instanserna i SC är i dagsläget oklart, men det har nämnts allt från 50-150 pers. Det är även oklart om det gäller antal skepp eller mängd spelare fördelade på ett visst antal skepp beroende på vilka klasser/storlekar (Inlusive crew). Dom har iaf diskuterat en del intressanta koncept för att göra detta så intressant och kraftfullt som möjligt, tex att man ska kunna skymta vad som händer i närliggande instanser men utan möjlighet att kunna påverka det förrän man faktiskt har lyckats ta sig in i den. Men det är än sålänge bara i prototyp-stadiet. Den som lever får se helt enkelt. Värt att jämföras med Elite som sist jag kollade endast har 32 spelare per instans.

Falsk marknadsföring tycker jag absolut inte det är iaf, särskilt inte i detta tidiga stadie då ingen riktigt vet hur det blir i slutändan. Persistent Universe kommer inte vara lobby-baserat som Arena Commander är, då AC med sin lobby kommer agera som just en "simulator" i PU där man med begränsningar kan spela enkla multiplayer-matcher utan konsekvenser som har något med PU att göra.

Begränsningarna ligger inte heller bara i servrar och nät-kod, utan även i vad som är optimalt för användarna att kunna rendera utan massiva fps-drops. Det gameplay som SC kommer ha är ganska beroende av hyfsad prestanda för att vara kul och effektiv, särskilt för kvicka mindre skepp, till skillnad från EVE. Föreställ dig ett slag i rymden med 100 skepp, där varje skepp dessutom har 4+ vapen plus missiler, sen plus eventuella AI-styrda skepp på det också. Bara det kommer bli fullständigt kaos framför dina ögon och även för din dator att rendera, särskilt med tanke på att instansen i sig hela tiden kan fortsätta att fyllas i takt med att folk blir nerskjutna. Jag hade inte sagt nej till större instanser, men 100 spelare kan nog absolut vara tillräckligt för att roa mig iaf

Antal spelare per instans är även en typisk grej som kan växa med tiden i takt med att spelet patchas. Så det är inget som nödvändigtvis någonsin blir satt i sten.

Skrivet av Stefflo:

Har detta spel ens kommit ut eller är det fortfarande på programmeringsstadiet?

Inte i fullversion. Dom har släppt tidiga test-versioner i form av moduler som läggs ihop där nya möjligheter introduceras. Det ska släppas en första episod av singleplayer-delen av spelet i slutet av året (lär dock försenas några månader), som sedan följs av fler episoder och tillslut Persistent Universe i slutet av 2016 (Troligtvis 2017) som är själva MMO-delen av spelet.

Men det som finns att spela i dagsläget är riktigt snyggt och kul, särskilt i coop

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Beror ju helt på vad man menar med MMO. Men alla kommer ju vara i samma universum (om man spelar på det officiella Persistant Universe, man ska inte glömma att det kommer vara fritt fram för både offline-play och privata servrar).

Att det är baserat på instancer är ju helt normalt i dagens läge, och det är ju inte många MMO som inte har det så. EVE Online är ju snarare ett undantag då de har sin Time Dilation istället för att kunna hantera stora antal spelare.

De flesta andra MMO börjar ju också instancera zoner när det blir för mycket folk på samma ställe. Sen tror jag inte de har gått ut med någon officiell siffra om hur många spelare det faktiskt kommer kunna vara i samma instans, så det är ju bara spekulationer (både från CIG och communityns sida) just nu.

World of Tanks är väl som World of Warships, ett MOBA? Tror inte jag hört någon kalla det ett MMO (har själv inte spelat WoT, men kört lite WoWS)

Man ska också ha i åtanke att CIG har sagt att ca 10% av befolkningen i PU kommer vara spelare, resten NPC's, så i ett slag med 100 spelare kan det rent logiskt vara 1000 "individer" inblandade. (Det är ju rätt sannolikt att spelare som äger Capital Ships inte kommer kunna fylla upp alla stationer med spelare alltid, och då lär de ju ha NPC's på dom platserna).

Visa signatur

i7 4770K @ 3,5Ghz | MSI Z87-S02 | 2 x Geforce GTX780 3Gb | 2 x 8Gb DDR3 1600Mhz | Samsung 840 Evo 500Gb SSD

i7 950 @ 3,06Ghz | MSI X58A-GD65 | 2 x Geforce GTX460 OC 1Gb | 3 x 2Gb DDR3 1333Mhz | Corsair Force Series 120Gb SSD