Star Citizen – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Kul med alla som sitter och "tycker synd" om personer som fullt frivilligt valt att bidra med pengar till projektet – som om vi vore ett gäng förståndshandikappade idioter som sitter och blir blåsta på våra pengar utan att fatta vad som händer. Vi lägger pengar på projektet för att vi tror på det och verkligen vill att det blir verklighet.

Hur det färdiga spelet blir och huruvida det lyckas leva upp till alla skyhöga förväntningar är väl knappast hugget i sten, men att det finns personer som på fullaste allvar sitter och tror att det skulle röra sig om en bluff får en bara att sucka och skaka på huvudet. Ni är i klass med de puckon som hävdar att månlandningen aldrig ägde rum eller som har 237 "Jet fuel can't melt steel beams!"-kommentarer på YouTube.

Skulle Saitek gå in och skapa skräddarsydd hårdvara till ett specifikt spel om de inte hade fått tillräcklig insyn i projektet för att se att det kommer bli verklighet? Skulle man anlita denna skådespelarensemble om syftet var att komma undan med så mycket pengar som möjligt?

Jag tycker synd om er.

Tror att många bara är irriterade över att det tar tid, därför säger folk saker på nätet som kanske inte är dom mest logiska.
men men.
Vi vet, eller jag vet och är 100% nöjd över vad dom gör för jobb.
Har du lagt ner mycket pengar?
och har du någon gemenskap ännu att spela med?

Permalänk
Skrivet av The187:

Jag har investerat 25000 kr i detta spel
Värt varenda krona

Skickades från m.sweclockers.com

25000kr ? En vän har investerat 50000 kronor och jag tycker han är en idiot eftersom hans ekonomi är kass. Att lägga så mycket pengar och sedan be folk att låna dig pengar är det dummaste man kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

25000kr ? En vän har investerat 50000 kronor och jag tycker han är en idiot eftersom hans ekonomi är kass. Att lägga så mycket pengar och sedan be folk att låna dig pengar är det dummaste man kan göra.

Det där är givetvis något helt annat. Din vän har problem.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

25000kr ? En vän har investerat 50000 kronor och jag tycker han är en idiot eftersom hans ekonomi är kass. Att lägga så mycket pengar och sedan be folk att låna dig pengar är det dummaste man kan göra.

Vänta nu, låna mig pengar?
Jag har aldrig bett någon låna mig pengar :S Hur kan du säga så?
Jag har inte lånat pengar av någon, inte heller har jag frågat någon om att låna pengar.
Vilken jäkla konstig sak att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det där är givetvis något helt annat. Din vän har problem.

Jag hänger inte ens med på vad han menar :S

Permalänk
Skrivet av The187:

Jag hänger inte ens med på vad han menar :S

Har du spenderat 25k på det här så har jag inga förväntningar på att du ska förstå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Har du spenderat 25k på det här så har jag inga förväntningar på att du ska förstå

haha
men du skrev att jag frågat om att få låna pengar. det var konstigt att säga. du känner inte mig

Permalänk
Skrivet av The187:

haha
men du skrev att jag frågat om att få låna pengar. det var konstigt att säga. du känner inte mig

Låt gräva ned stridsyxan och avsluta dialogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

25000kr ? En vän har investerat 50000 kronor och jag tycker han är en idiot eftersom hans ekonomi är kass. Att lägga så mycket pengar och sedan be folk att låna dig pengar är det dummaste man kan göra.

Nu när jag ätit och läst igen så insäg jag att du snacka om din polare, att han frågat om att låna pengar
sorry, fungerar inte utan mat tror ja haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Låt gräva ned stridsyxan och avsluta dialogen.

Finns ingen stridsyxa att gräva ner
Hur mycket har du lagt på spelet då?

Permalänk
Skrivet av The187:

Finns ingen stridsyxa att gräva ner
Hur mycket har du lagt på spelet då?

Inte en krona

Permalänk
Skrivet av The187:

Nu när jag ätit och läst igen så insäg jag att du snacka om din polare, att han frågat om att låna pengar
sorry, fungerar inte utan mat tror ja haha.

Heheh klart jag menade min kompis, jag känner ju inte dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Inte en krona

Har du aldrig funderat att skaffa spelet då?
det finns ju "package" att köpa för 400 spänn.

Permalänk
Skrivet av The187:

Har du aldrig funderat att skaffa spelet då?
det finns ju "package" att köpa för 400 spänn.

Det är lite för tidigt. Väntar hellre på den färdiga produkten eller som tidigast när betan släpps.

Permalänk
Medlem

Läser lite i tråden och av ren nyfikenhet, vad är lägsta kostnaden för att köpa spelet, eller i vart fall ta del av det på något sätt (då jag inte vet hur prismodellen eg ser ut)? Kan jag spela runt som vem som helst för 500-600 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Det är lite för tidigt. Väntar hellre på den färdiga produkten eller som tidigast när betan släpps.

Alright
Kontakta mig när du skaffar spelet. så ska jag plocka in dig i våran organisation

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Läser lite i tråden och av ren nyfikenhet, vad är lägsta kostnaden för att köpa spelet, eller i vart fall ta del av det på något sätt (då jag inte vet hur prismodellen eg ser ut)? Kan jag spela runt som vem som helst för 500-600 kr?

Man kan köpa hela spelet för ca 400 kr upp till 150 000kr
skillnaden är att man har fler skepp om man väljer det störta packetet som jag pris på

Permalänk
Medlem
Skrivet av The187:

Tror att många bara är irriterade över att det tar tid, därför säger folk saker på nätet som kanske inte är dom mest logiska.
men men.
Vi vet, eller jag vet och är 100% nöjd över vad dom gör för jobb.
Har du lagt ner mycket pengar?
och har du någon gemenskap ännu att spela med?

Några tusenlappar har det blivit, och jag är för det mesta helnöjd med utvecklingen och hur mycket kommunikation mellan backare och utvecklare som finns. Är med i en sydostasiatisk organisation eftersom jag bor i Thailand. Väntar med spänning på mer information om min magnifika Reclaimer

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Citat:

§ 9 Marknadsföring och annonsering
Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Läser lite i tråden och av ren nyfikenhet, vad är lägsta kostnaden för att köpa spelet, eller i vart fall ta del av det på något sätt (då jag inte vet hur prismodellen eg ser ut)? Kan jag spela runt som vem som helst för 500-600 kr?

45€ går startpaketet på, det är själva spelet och allt man behöver för att kunna spela när det väl släpps.

Sen om man vill stödja utvecklingen mer så kan man välja dom dyrare paketen eller tillägg mm, då kan man få "bättre" start skepp osv. Men man kan köpa allt det med ingame currency också.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Läser lite i tråden och av ren nyfikenhet, vad är lägsta kostnaden för att köpa spelet, eller i vart fall ta del av det på något sätt (då jag inte vet hur prismodellen eg ser ut)? Kan jag spela runt som vem som helst för 500-600 kr?

De som lagt stora summor på spelet har köpt ett försprång, de har fler skepp, större hangarer, osv. Jag tror att jag köpta ett skepp, och spelaccess för motsvarande en 20 ungefär, när det ingick i något paket med en del grafikkort. Det var merkostnaden för ett likvärdigt kort med spelpaketet, om man säger så. Övriga spel i det paketet var bara skit, så att det här inte har kommit på banan riktigt, förvånar kanske inte skitmycket... Grafikkortet är för all del bra. men det har snart gjort sitt. (7970)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det faktum att de har sålt så många skepp för riktiga pengar stör mig lite. Oavsätt om de vill erkänna det eller inte så har det skapat en obalans när väl spelet lanseras. De hade å andra sidan aldrig dragit in så mycket pengar om de inte hade sålt några skepp.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av vr00mfondel:

4. 64 bitars system för hela spelet. Vilket innebär att man kan ha hög precision på extremt stora områden. T.ex. skjuta någon i benet i en karta stor som ett solsystem. Någon som DICE säger är "omöjligt" i ett spel av BF4's storlek t.ex.
http://bf4central.com/2013/09/dice-can-never-perfect-netcode-...

Vad svammlar du om där?

Den länken har bara med nätkod att göra, inte 64bit öht. Nätkod = problem att synkronisera en spelare i Australien som sitter 250ms ping bort från en annan spelare i Eurpopa.

Detta problemet ( nätkod ) riskerar att bli 5 gånger värre i Star Citizen eftersom de envisas med att köra en enda stor server för hela världen, till skillnad från andra FPS spel där du oftast spelar på lokala servrar med <50ms ping. En annan stor risk att det kommer bli värra pga att så många olika system påverkar varandra (fps, social, chat, spaceflight, persistance, economy, AI osv osv ), så det krävs mycket mer kommunikation och mer komplicerad nätkod = fler saker som kan gå fel eller skapa fördröjningar.

Permalänk
Medlem

@Ixos:

Tjo, det där med en enda server stämmer inte.

Planen för spelet är att använda sig av googles datacenter som finns utspridda över hela världen, och spinna upp spelinstanser runt om i världen.
Bakomliggande "universum data", t.ex. den ekonomiska simuleringen samt de AI karaktärer som ej befinner sig i närheten av mänskliga spelare hanteras av ett kluster utav servrar.

Så när du spelar SC så kommer du dynamiskt att flytta runt mellan olika spelinstanser och grupperas tillsammans beroende på en rad av faktorer, tex: plats i universum, vart finns dina vänner/guild medlemmar, latency till de olika instanserna etc etc.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Några tusenlappar har det blivit, och jag är för det mesta helnöjd med utvecklingen och hur mycket kommunikation mellan backare och utvecklare som finns. Är med i en sydostasiatisk organisation eftersom jag bor i Thailand. Väntar med spänning på mer information om min magnifika Reclaimer

Hoppsan såg att Mod ingripit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zector:

@Ixos:

Tjo, det där med en enda server stämmer inte.

...

Så när du spelar SC så kommer du dynamiskt att flytta runt mellan olika spelinstanser och grupperas tillsammans beroende på en rad av faktorer, tex: plats i universum, vart finns dina vänner/guild medlemmar, latency till de olika instanserna etc etc.

Vilket i praktiken betyder att om jag har mina polare/vänner/klan i Australien, eller vill köra FPS missions med eller mot en specifik person i Australien, så kommer vi hamna på samma server med 200ms+. Eller hur?

Skrivet av zector:

Bakomliggande "universum data", t.ex. den ekonomiska simuleringen samt de AI karaktärer som ej befinner sig i närheten av mänskliga spelare hanteras av ett kluster utav servrar.

Dessa servrar kommer fortfarande behöva kommunicera med övriga delar av spelet frekvent = latency och overhead i nätkoden. Oavset var dessa servrar ligger i världen kommer någon spelare, eller annan kluster server geografiskt hamna en bit bort.

Jag pratar inte om serverkapacitet här, den issuen löses enkelt av mer pengar = knappast en issue för SC. Utan jag pratar om komplicerad nätkod och latency issues.

Permalänk
Skrivet av LiTo:

Det faktum att de har sålt så många skepp för riktiga pengar stör mig lite. Oavsätt om de vill erkänna det eller inte så har det skapat en obalans när väl spelet lanseras. De hade å andra sidan aldrig dragit in så mycket pengar om de inte hade sålt några skepp.

Obalans? Nja, det kommer inte riktigt vara så enkelt. Alla skepp vi köper nu är väldigt basic, och kommer i sitt nuvarande utförande inte betyda mycket i PU egentligen, och samma sak gäller de vapen och sköldar som vi har nu, då de bara utgör ett grundutbud för alla typer och klasser vars syfte är att testa mekaniken och grovt balanseras. Det kommer finnas så otroligt mycket mer i PU att upptäcka och experimentera med.

De som har köpt större skepp måste fortfarande skapa sig en fungerande ekonomi först för att kunna driva dom och köpa lämpliga uppgraderingar och tillägg. Med andra ord så kommer det för många inte bara vara att hoppa i sitt skepp och börja dra in pengar eller röja i laglösa områden när PU drar igång. Majoriteten kommer på ett eller annat sätt att behöva börja med ett litet skepp, om dom ens vill flyga dvs.

Sen tänker du väldigt PvP nu också. Många bryr sig inte ens om andra spelare, utan är bara intresserade av att ge sig ut i spelvärlden och göra sin egen grej. Vilka som är störst och bäst på dittan eller dattan är helt ointressant och är bara brus i bakgrunden. Det är trots allt en väldigt stor spelvärld som dessutom kommer vara väldigt fylld med NPC's. Som det ser ut på forumen så kommer det bli en majoritet med PvE-slidern maxad.

Till sists så är det även många som inte ens kommer använda sina köpta skepp i början, utan vill börja från scratch och göra allt den hårda/långa vägen. Jag är en av dom, även om jag i dagsläget äger 10 skepp och en del annat. Det jag köpt är för att stötta utvecklingen, för att titta på och testa skeppen ingame långt innan release, och har blivit en sorts personlig samling av exklusiva LTI-skepp. Syftet har aldrig varit att få något sorts övertag eller hoppa över en "tråkig" eller tidskrävande del av spelet.

Värt att tillägga är även att det hänger betydligt mer på vem som rattar skeppet än vilket skepp man flyger. Det är väldigt skill-baserat, med tanke på den invecklade/mångsidiga flygmodellen och mycket multitasking av olika system. Det är enkelt att ta sig fram, men tar tid att lära sig flyga effektivt, särskilt om man vill använda joystick/HOTAS. Med större skepp sen så kommer det säkerligen bli otroligt viktigt med en väl fungerande och drillad crew. Det ska bli väldigt intressant att se de erfarna alpha/beta-spelarna möta de oerfarna Där snackar vi obalans.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Obalans? Nja, det kommer inte riktigt vara så enkelt. Alla skepp vi köper nu är väldigt basic, och kommer i sitt nuvarande utförande inte betyda mycket i PU egentligen, och samma sak gäller de vapen och sköldar som vi har nu, då de bara utgör ett grundutbud för alla typer och klasser vars syfte är att testa mekaniken och grovt balanseras. Det kommer finnas så otroligt mycket mer i PU att upptäcka och experimentera med.

De som har köpt större skepp måste fortfarande skapa sig en fungerande ekonomi först för att kunna driva dom och köpa lämpliga uppgraderingar och tillägg. Med andra ord så kommer det för många inte bara vara att hoppa i sitt skepp och börja dra in pengar eller röja i laglösa områden när PU drar igång. Majoriteten kommer på ett eller annat sätt att behöva börja med ett litet skepp, om dom ens vill flyga dvs.

Sen tänker du väldigt PvP nu också. Många bryr sig inte ens om andra spelare, utan är bara intresserade av att ge sig ut i spelvärlden och göra sin egen grej. Vilka som är störst och bäst på dittan eller dattan är helt ointressant och är bara brus i bakgrunden. Det är trots allt en väldigt stor spelvärld som dessutom kommer vara väldigt fylld med NPC's. Som det ser ut på forumen så kommer det bli en majoritet med PvE-slidern maxad.

Till sists så är det även många som inte ens kommer använda sina köpta skepp i början, utan vill börja från scratch och göra allt den hårda/långa vägen. Jag är en av dom, även om jag i dagsläget äger 10 skepp och en del annat. Det jag köpt är för att stötta utvecklingen, för att titta på och testa skeppen ingame långt innan release, och har blivit en sorts personlig samling av exklusiva LTI-skepp. Syftet har aldrig varit att få något sorts övertag eller hoppa över en "tråkig" eller tidskrävande del av spelet.

Värt att tillägga är även att det hänger betydligt mer på vem som rattar skeppet än vilket skepp man flyger. Det är väldigt skill-baserat, med tanke på den invecklade/mångsidiga flygmodellen och mycket multitasking av olika system. Det är enkelt att ta sig fram, men tar tid att lära sig flyga effektivt, särskilt om man vill använda joystick/HOTAS. Med större skepp sen så kommer det säkerligen bli otroligt viktigt med en väl fungerande och drillad crew. Det ska bli väldigt intressant att se de erfarna alpha/beta-spelarna möta de oerfarna Där snackar vi obalans.

Man kan redan nu köpa skepp som kommer förkonfigurerade för olika syften. Man kommer inte börja med en tom skepp utan några moduler överhuvudtaget.
Att transportera material från A till B i stora skepp lär inte kräva särskilt mycket skill i början. Det kommer handla mer om cargo space.
Vi vet för lite om fuel systemet men Chris har redan sagt att alla tre sorter inte kommer vara consumables. Det kommer således vara gratis o flyga runt med sitt skepp så länge man håller sig inom ett system.

Nu kanske den obalasen som uppstår är ointressant med tanke på att vi spelare endast kommer att utgöra 10% av ekonomin.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Vilket i praktiken betyder att om jag har mina polare/vänner/klan i Australien, eller vill köra FPS missions med eller mot en specifik person i Australien, så kommer vi hamna på samma server med 200ms+. Eller hur?

Dessa servrar kommer fortfarande behöva kommunicera med övriga delar av spelet frekvent = latency och overhead i nätkoden. Oavset var dessa servrar ligger i världen kommer någon spelare, eller annan kluster server geografiskt hamna en bit bort.

Jag pratar inte om serverkapacitet här, den issuen löses enkelt av mer pengar = knappast en issue för SC. Utan jag pratar om komplicerad nätkod och latency issues.

Ja? Precis som vilket annat spel som helst. Eller menar du att du kan lira med personer i Australien i andra spel utan att få avsevärt högre ping?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av LiTo:

Man kan redan nu köpa skepp som kommer förkonfigurerade för olika syften. Man kommer inte börja med en tom skepp utan några moduler överhuvudtaget.
Att transportera material från A till B i stora skepp lär inte kräva särskilt mycket skill i början. Det kommer handla mer om cargo space.
Vi vet för lite om fuel systemet men Chris har redan sagt att alla tre sorter inte kommer vara consumables. Det kommer således vara gratis o flyga runt med sitt skepp så länge man håller sig inom ett system.

Nu kanske den obalasen som uppstår är ointressant med tanke på att vi spelare endast kommer att utgöra 10% av ekonomin.

De skepp som är förkonfigurerade för specifika roller är också i väldigt simpla utföranden som erbjuds via spelets återförsäljare. Det har sagts många gånger i samband med diskussioner och frågor angående "pay-to-win", att det vi kan köpa nu inte är något i jämförelse med vad det kan bli efter att faktiskt ha lagt ner tid och UEC på det. Man slipper bara ett inledande grinding-moment för att kunna ha råd att köpa sig den plattform man vill ha.

Vad gäller bränsle så är det hydrogen som man konstant scoopar upp för att alltid kunna driva sitt powerplant och thrusters i låga/normala hastigheter. Boost-fuel kommer kosta pengar. Jump-drives och Quantum-drives använder samma bränsle, och kommer kosta pengar även det. Så nej, även om du bara flyger inom ett och samma system så kommer du behöva bekosta dig bränsle för quantum-travel. Annars kommer du spendera otroligt mycket tid till att åka mellan olika destinationer, om det ens blir möjligt rent speltekniskt. Undantagen är om det handlar om väldigt korta sträckor som tex till en närliggande måne eller station, samt om man flyger tex Starfarer eller Orion som med vissa moduler kan skapa bränsle själva om dom har resurserna till hands.

Sen kommer även försäkringar kosta pengar. Visst att de skepp man köpt i förhand kommer med 12+ månaders gratis försäkring, men det gäller bara skeppet i sitt grundutförande, alltså inte uppgraderingar, last, eller besättning. Behöver man besättning så kostar även det pengar om det är NPC's eller främmande spelare. Missiler, ballistisk ammunition och motåtgärder kostar också pengar, om man behöver sådant.

Skeppen kommer även behöva underhållas. Det har snackats tidigare om att dom kommer bli smutsiga och komponenter blir mindre effektiva. Så det blir en kostnad i längden också.

Vi får se hur det blir, men personligen hoppas jag på att det blir lite utmanande att få allt att gå runt, så det inte blir för enkelt. Det har en tendens att bli alldeles för mycket lekstuga tillslut annars när alla är miljardärer inom en vecka eller två

Edit: Wohoo, 1.3 är nu äntligen live! En hel del trevliga nyheter och efterlängtade fixar Se changelogen här;

https://robertsspaceindustries.com/comm-link//15026-Star-Citi...

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro