Fasvända högtalare, hur vet man?

Permalänk

Fasvända högtalare, hur vet man?

Kort och gott, som rubriken säger, hur vet man om man har fasvänt sina högtalare?

Jag har varit utan dem i ungefär en vecka nu, och först i dag kopplade jag in dem på nytt. Dock tycker jag att de verkar låta lite annorlunda, ungefär som att det inte blir något riktigt tryck i ljudet längre. Kan de ha blivit fasvända, vilket enkelt kan rättas till genom att koppla om lite sladdar?

Permalänk
Medlem

Kan vara att ena högtalaren är fasvänd och då blir det ganska basfattigt ,så kolla att de verkligen är rätt kopplade även om de ser ut att vara det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Kan vara att ena högtalaren är fasvänd och då blir det ganska basfattigt ,så kolla att de verkligen är rätt kopplade även om de ser ut att vara det.

De var verkligen fasvända! Tack till Igelkott för den där länken, utmärkt test. Nu låter det mycket bättre!

Men hur kommer det sig att man bara ska koppla om den ena högtalaren?

"If you experience the opposite, simply flip the connecting wires of one of your speakers (not both!) to correct the problem."
- http://www.audiocheck.net/audiotests_polaritycheck.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

De var verkligen fasvända! Tack till Igelkott för den där länken, utmärkt test. Nu låter det mycket bättre!

Men hur kommer det sig att man bara ska koppla om den ena högtalaren?

"If you experience the opposite, simply flip the connecting wires of one of your speakers (not both!) to correct the problem."
- http://www.audiocheck.net/audiotests_polaritycheck.php

För att bara ena högtalaren är fasvänd,kopplar du om båda högtalarna så har du samma problem igen,hade båda varit felkopplade så hade det kanske inte varit några problem men helst ska det ju vara rätt kopplat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

De var verkligen fasvända! Tack till Igelkott för den där länken, utmärkt test. Nu låter det mycket bättre!

Men hur kommer det sig att man bara ska koppla om den ena högtalaren?

"If you experience the opposite, simply flip the connecting wires of one of your speakers (not both!) to correct the problem."
- http://www.audiocheck.net/audiotests_polaritycheck.php

Med fasvändning menas i det här fallet inte fasvändning mot eluttaget eller något sådant, utan mot den andra högtalaren. Om man kopplar minus från förstärkare till plus på högtalaren, spelar det ingen roll, så länge det är lika dant på den andra högtalaren.

Elementen på en högtalare genererar ljudvågor genom att röra sig horisontellt. Om den ena högtalaren är fasvänd, kommer dess element hela tiden att röra sig tvärt emot den andras, och skapa vågor som motverkar den andra högtalarens.

Permalänk

Så fasvändning är endast ett problem så länge en av högtalarna är fasvända? Om båda två däremot är det så spelar det ingen som helst roll, bortsett från att de egentligen är kopplade på fel sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tehlily:

Med fasvändning menas i det här fallet inte fasvändning mot eluttaget eller något sådant, utan mot den andra högtalaren. Om man kopplar minus från förstärkare till plus på högtalaren, spelar det ingen roll, så länge det är lika dant på den andra högtalaren.

Elementen på en högtalare genererar ljudvågor genom att röra sig horisontellt. Om den ena högtalaren är fasvänd, kommer dess element hela tiden att röra sig tvärt emot den andras, och skapa vågor som motverkar den andra högtalarens.

De spelar visst roll om de plus är på minus etc

Plus ska va på plus, för att högtalarna ska spela åt rätt håll, annars är risken stor att diskanterna pajar, och basen spelar åt fel håll, dvs innåt. En bas ska alltid slå utåt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk

Bör inte ljudet vara fasvänt i nuläget, då den vänstra högtalaren verkar vara fel inkopplad i förstärkaren sett till färgerna? Dock, enligt testet som länkades tidigare i tråden, bör mina högtalare nu INTE vara fasvända längre.

Hjälp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

http://anony.ws/i/2012/10/16/zCf7a.jpg

Bör inte ljudet vara fasvänt i nuläget, då den vänstra högtalaren verkar vara fel inkopplad i förstärkaren sett till färgerna? Dock, enligt testet som länkades tidigare i tråden, bör mina högtalare nu INTE vara fasvända längre.

Hjälp?

Den kan ha lite att göra med placering och akustik också. Men jo, det där ser fel ut. Det kan ju vara fel i en högtalare eller förstärkare också. Det kan till och med vara så att endast ena elementet (bara diskant?) är fasvänd inuti en högtalare.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

http://anony.ws/i/2012/10/16/zCf7a.jpg

Bör inte ljudet vara fasvänt i nuläget, då den vänstra högtalaren verkar vara fel inkopplad i förstärkaren sett till färgerna? Dock, enligt testet som länkades tidigare i tråden, bör mina högtalare nu INTE vara fasvända längre.

Hjälp?

Jo nu bör de vara fasvända,sitter du i sweetspot ska det låta ganska basfattigt.
Det kan vara felkopplat inne i högtalaren också.

Permalänk
Medlem

Fasvänt betyder bara att ljudvågorna uppkommer i motfas till varandra. Interferens uppstår iaf, beroennde av frekvens och posistion.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

detta var då mig en intressant tråd!
jag tyckte en tid att mina högtalare hade svag bas, böt rum tyckte ljudet blev bättre, kopplade om dom efter ett tag för jag städade, sen försvann basen lite smått igen efter jag koppla in allt igen, alltså har jag också då "fasvänt" högtalarna? :S

ska köra testet som länkades i #3 och prova koppla om på nytt, jag vet då att min Akai förstärkare har Plus och Minus felvänt att Där minus är minus så är de plus istället, så de är internt felkopplat
tillverkningsfel antar jag ^^

jag har inte trott att de spelar någon roll om hur de är kopplat :S utan så länge Röd går till Röd borde de väl inte vara någon skillnad? förstår om man kopplat Svart till rött och rött till svart att de kan bli knasigheter? alltså + till + och - till - ?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

detta var då mig en intressant tråd!
jag tyckte en tid att mina högtalare hade svag bas, böt rum tyckte ljudet blev bättre, kopplade om dom efter ett tag för jag städade, sen försvann basen lite smått igen efter jag koppla in allt igen, alltså har jag också då "fasvänt" högtalarna? :S

ska köra testet som länkades i #3 och prova koppla om på nytt, jag vet då att min Akai förstärkare har Plus och Minus felvänt att Där minus är minus så är de plus istället, så de är internt felkopplat
tillverkningsfel antar jag ^^

jag har inte trott att de spelar någon roll om hur de är kopplat :S utan så länge Röd går till Röd borde de väl inte vara någon skillnad? förstår om man kopplat Svart till rött och rött till svart att de kan bli knasigheter? alltså + till + och - till - ?

Eller så vad det akustiken som spökade,när man flyttar högtalare och lyssningsposition så påverkar det väldigt mycket så det behöver inte vara att det är felkopplat nånstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

http://anony.ws/i/2012/10/16/zCf7a.jpg

Bör inte ljudet vara fasvänt i nuläget, då den vänstra högtalaren verkar vara fel inkopplad i förstärkaren sett till färgerna? Dock, enligt testet som länkades tidigare i tråden, bör mina högtalare nu INTE vara fasvända längre.

Hjälp?

Kör du med vanlig lampkabel till högtalarna? Det är inte riktigt ultimat. Köp riktiga högtalarkablar. Du behöver inte köpa de dyraste men 2,5 kvadrat fintrådig från biltema eller clas ohlson borde göra lite skillnad mot vad du har nu.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

De spelar visst roll om de plus är på minus etc

Plus ska va på plus, för att högtalarna ska spela åt rätt håll, annars är risken stor att diskanterna pajar, och basen spelar åt fel håll, dvs innåt. En bas ska alltid slå utåt.

diskanter pajar av fasvändning? har jag aldrig hört nåt om. ljudvågorna är ju just vågor, och amplituden är samma åt båda hållen, plus att vi pratar om svängningar mellan plus minus från 20 till 20 000 gånger i sekunden, vad spelar det då för roll ur ett hållbarhetssynpunkt att ett element går fram-bak-fram istället för bak-fram-bak ett par hundra gånger på en sekund? vad som spelar roll är som sagts i den här tråden att de inte ska vara fasvända gentemot varandra för att inte släcka ut ljudvågen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Som tidigare sagts i tråden så skall högtalaren (pappen) slå utåt vilket är lättast att se i en bashögtalare. Ett enkelt sätt att kolla vilken högtalarkabel som är +plus och vilken som är -minus är att använda ett vanligt 1.5 volts ficklampsbatteri. Om man sätter ena högtalarkabeln på batteriets pluspol och den andra högtalarkabeln på batteriet minuspol så rör sig högtalarpappen utåt om kablarna är "rätt anslutna" och inåt om kablarna är "fel anslutna".

Permalänk
Avstängd

Brukar även gå att lyssna sig till om det är felkopplat genom att vrida balansen på stereon till höger och vänster och lyssna på en åt gången.

Permalänk
Medlem

Blev även jag fundersam nu. Är säker på att jag kopplade rött till rött osv på bägge högtalarna men 75hz tonen lät mycket högre på out of phase innan jag bytte. Gitarren har jag svårt att höra och den låga bastonen är det ingen större skillnad på, förmodligen pga ganska små baselement.

Kan jag med säkerhet säga att de är "out of phase" när 75hz out of phase lät högre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

De spelar visst roll om de plus är på minus etc

Plus ska va på plus, för att högtalarna ska spela åt rätt håll, annars är risken stor att diskanterna pajar, och basen spelar åt fel håll, dvs innåt. En bas ska alltid slå utåt.

Ojojoj...

En högtalare "slår" lika mycket åt båda håll...

Att de finns + och - är för att man ska kunna "fasa" flera element med vandra så att de slår åt samma håll samtidigt, vissa passiva delningsfilter är konstruerade så att mellanregistret är "fasvänt", dvs + är kopplat på - och tvärtom pga fasvridningen i filtret.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Innan alla kommer med fler idiotiska inlägg angående att pappen ska slå utåt, läs på och analysera signalen till högtalaren med ett oscilloskop, det finns lika mycket negativa som positiva signaler, dvs pappen slår lika mycket åt båda håll, om något annat händer är förstärkaren eller högtalaren trasig eller felkonstruerad...

Om någon hör skillnad på TVÅ felfasade stereohögtalare så är det inbillning...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Skrivet av Jfqvist:

Brukar även gå att lyssna sig till om det är felkopplat genom att vrida balansen på stereon till höger och vänster och lyssna på en åt gången.

Förvånad att ingen föreslagit detta innan.
Använder mig alltid av denna metod.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Kör du med vanlig lampkabel till högtalarna? Det är inte riktigt ultimat. Köp riktiga högtalarkablar. Du behöver inte köpa de dyraste men 2,5 kvadrat fintrådig från biltema eller clas ohlson borde göra lite skillnad mot vad du har nu.

Vad det är för kabel jag använder mellan högtalarna och förstärkaren vet jag inte riktigt. Så vitt jag vet är det en standard kabel med koppartrådar. Vad är det för någonting du rekommenderar mig att köpa? Kan du länka några exempel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxskaftet:

Förvånad att ingen föreslagit detta innan.
Använder mig alltid av denna metod.

Vad menar ni att man skall lyssna efter då?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

blev osäker på mina högtalare och rackarns när jag råkade klicka på 75hz testet! slog nästan en bakåtvolt och kan konstatera att mina faser är helt i sin ordning.

Edit: mitt tips är alltså att ha kontroll på volymen när ni gör detta testet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Brukar även gå att lyssna sig till om det är felkopplat genom att vrida balansen på stereon till höger och vänster och lyssna på en åt gången.

Typ det roligaste jag läst. Men jag antar att du egentligen menar att man kan göra så för att kolla att man kopplat vänster högtalare till vänster högtalarutgång och höger högtalare till höger högtalarutgång.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Typ det roligaste jag läst. Men jag antar att du egentligen menar att man kan göra så för att kolla att man kopplat vänster högtalare till vänster högtalarutgång och höger högtalare till höger högtalarutgång.

Eller så menar han att man kan göra så för att kolla ifall vänster högtalare låter annorlunda än höger....

I mitt tycke så låter det fel om man blandar runt på plus och minus, även om man hade gjort det på båda högtalare samtidigt så att dem faktiskt hade varit i fas.
Det dunkar liksom åt fel håll eller vad man ska säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Eller så menar han att man kan göra så för att kolla ifall vänster högtalare låter annorlunda än höger....

I mitt tycke så låter det fel om man blandar runt på plus och minus, även om man hade gjort det på båda högtalare samtidigt så att dem faktiskt hade varit i fas.
Det dunkar liksom åt fel håll eller vad man ska säga.

men de låter ju lika var för sig även om de är fasvridna. det är när de spelar samtidigt som de släcker ut varandra och du hör att det saknas främst bas. och det du beskriver kan jag närmast förklara som placebo, då ljudvågor som sagt ser likadana ut åt båda hållen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Hittade lite text på den sidan som någon länkat ett test tidigare i tråden
"As long as a single speaker is concerned, this direction has no influence on the perceived sound. Our ears are simply not sensitive to the absolute phase (please refer to our Absolute Polarity Blind Test if you don't believe us). However, when using two (or more) speakers, polarity defines how these speakers interact with each other. Speaker polarity then becomes a very important parameter to check."

Och återigen, musikens innehåll elektriskt är i stort sett symmetriskt, så allt snack om att den slår inåt är skitsnack.
Ta en sinuston, 50Hz, 100W uteffekt. den "innehåller" exakt samma effekt (fel med effekt som är en produkt av spänning/ström men för enkelhetens skull säger jag så) åt båda hållen dvs 100W med negativ polaritet vid den ena halvperioden och 100W med positiv polaritet vid den andra halvperioden, allt annat är inbillat bluff och båg. LIKA mycket energi åt BÅDA håll, eventuella avvikelser beror på slutsteget eller högtalaren, INTE på polariteten.

Så det blir ingen skillnad om man fasvänder BÅDA sina stereohögtalare.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Rekordmedlem

Lugna ner er lite nu o tänk på fysiken, om man inte har mätutrustning så kan man använda ett batteri till att kolla, när + polen ansluts till högtalarens + så ska basen gå utåt.
Eller så ställer man högtalarna bredvid eller mot varandra med väldigt kort avstånd så blir det i princip utsläckning av ljudet, det blir alltså ett stort ljudtrycksfall, oftast blir det bara diskantljud kvar om man har en monosignal.
Att vända absolutfasen (båda högtalarna) kan ge hörbara effekter det också, transienter, som tex ett anslag på en trumma eller sträng ska ge en ökning av lufttrycket och inte en minskning, om då högtalaren suger när den istället borde blåsa så kan det ibland låta onaturligt, har man bra saker och lyssnar på akustiska upptagningar så kan det ibland låta skumt.

Det händer även att högtalare är delvis felfasade, nån kan ha kopplat fel internt på bara ett element och det är svårare att hitta, men kan man spela på ett element i taget så brukar det få att hitta, annars behöver man kolla internt eller mäta, tex genom att spela pulser och se att alla element är rätt i fas.

Det med att diskanterna går sönder är delvis sant, men det har inte med fasningen att göra utan är en bieffekt av felfasning, pga utsläckningen i lägre frekvenser så ökar många effekten och högtalaren spelar inte nämnvärt starkare för det, tillslut så överstyr man slutstegen och alla övertoner som uppstår gör att effekten hamnar i diskanten och den brinner då upp,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.