Permalänk

670 SLI vs 680 4gb

Tjena, Jag har nyligen skaffat en helt nu dator och nu har man fått in lite mer pengar på kontot så funderar man självklart på lite små förbättringar..

Kör just nu på 2 skärmar.

En som jag spelar på, 27" 2560x1440 IPS (Asus PB278Q)
Och min gamla som jag visar temp och load på vid sidan (aldrig något krävande på denna skärm) 1280 x 1024

Jag kör på en 2500k i5 just nu på 3,3 men kyls med Noctua D12 så skulle kunna klocka till 4.0 (om jag visste hur, men det kan jag ta i en annan tråd)
Sitter också på ett XFX PRO750 http://www.inet.se/produkt/6901048/xfx-pro-series-750w-80-bro... så kräm bör inte vara något problem

(OBS: inte riktigt samma nätag då mitt har 80+ Silver certifiering (enligt dess kartong))

Just nu kör jag på ett ensamt 2gb 670 Windforce 3x.

Jag har 2 funderingar..

  1. Skaffa ett likadant till och köra SLI

  2. Skaffa ett 680 OC 4gb och sälja 670'n.

Jag funderar på vilket som passar mig bättre.. 680 är ju ganska mycket dyrare..
Skulle inte ha råd att skaffa 680 SLI.. dessutom tar var och en 3 PCI-slots, vilket skulle lämna ca en halv centimeter mellan korten

5 125 :-
http://www.inet.se/produkt/5410013/gigabyte-geforce-gtx-680-4...
vs
3562 :-
http://www.inet.se/produkt/5409469/gigabyte-geforce-gtx-670-2...

Tar gärna emot tips på 680 kort med bättre kyldesign.. om möjligt att få en tyst. en som blåser ut luften där bak istället för inuti chassit.

Man vill ju ha mer Vram vid högre upplösningar.. kanske inte idag, men om datorn ska hålla några år så är det ju lämpligt..

670 SLI är ju lite overkill idag, men med bara 2gb Vram kanske det blir en flaskhals om något år?
(OBS är fattig student så byter bara dator när den klappar ihop typ, läs 5+ år)

Vill ju gärna kunna maxa dagens spel samt något år till.. sen fattar jag själv att sakerna blir gamla, spelen blir desto mer krävande..

Har typ alltid kört Nvidia, och bara hört att AMD ska ha kassa drivisar och massor med problem (tydligen ska de in ha det längre)
Jag är fortfarande skeptisk mot AMD, men rekommenderas det mer så får man väl testa...

Troligen kommer jag inte skaffa fler skärmar.

EDIT:
Temperatur är också relevant.. mitt ensamma kort kommer up emot 65 grader, ibland så högt som 70 om än sällan (medveten om att den klockar ner sig själv då)

Skulle 2st bli ännu varmare? eller skulle de slippa jobba likahårt, alltså inte bli så varma? å andra sidan, de sitter med ytterst lite mellanrum jag kan tänka mig att med windforce 3 kylaren skulle de bli ännu varmare..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk

Grundfrågan är väl i stort sett Behöver jag 4Gb för att köra i princip en ensam skärm på 2560x1440?

Är det grafikminnet som kommer flaska i framtiden eller är det Core clock?

kan 680 ens utnyttja 4gb minne på ett bra sätt?

Nvidia har ju mindre bandbredd än AMD..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970